Gå til innhold

Besteforeldre og julegaver til besvær - barnebarn og stebarnebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er kommet til mars og siden februar har vi hatt en del krøll omkring julegaver fra min far.

Min far er enkemann og fikk i fjor høst kreftdigagnose med redusert levetid. Han sitter godt i det, og vil gjerne gi bort det han har. I forbindelse med jul har han derfor overført en stor sum i gave til hvert av sine barnebarn, 350 000 kr. Dette er mine og mine søsters barn. I tillegg ga han kontanter til barna i julegave, da 3000 til alle barn uavhengig om de er barnebarn eller stebarnebarn. Min far har anslagsvis 6-9 mnd igjen å leve, noe som er tungt for oss alle da han alltid har vært en sprek og aktiv mann som involverte seg i alle.

Min mann har to barn fra før, og jeg en, og sammen har vi to. Pappas opprettelse av konto i mine barns navn har dessverre min mann snakke om til mine bonusbarn. Og dette har skapt dårlig stemning hjemme. De eldste barna (hans og min) er fra 14 år og opp til 17, de yngste er småskole og barnehage.

Bonusmammaenes mor har også blandet seg inn, og ikke minst mannens søster. de har ring og sendt sms med kjefing og utskjelling og forksjellsbehandling. Og om hvordan dette skaper et A- og B- lag i familien. Det har blitt så sur og giftig stemning at bonus eldste har nektet å komme hit de siste 14 dagene.

Vi  - jeg  - vet ikke hvordan vi skal løse dette. Mor til bonusbarna er permitert pga korona og kjenner nok ekstra på dette. Mannen/jeg har overført ekstra det siste året pga dette, slik at de skal kunne leve fint. Likevel er det nå et helvete.
Jeg er usikker på hvordan vi angriper dette. Jeg har sagt at mine to bonusbarn kan få 50 000 kr hver når jeg får min arv, men det er ikke godt nok i følge mor og barna. Jeg synes ikke jeg er urettferdig, men har noen gode råd til å løse dette?

Anonymkode: 84d0c...dd9

Skrevet

De andre ungene har ikke krav på noe penger her. 

AnonymBruker
Skrevet

At unger kan være tankeløse og utakknemlige kan nesten forstå. Men voksne mennesker?

Det er når folk er på sitt siste at grådige folk kaster masken og skal grafse til seg alt de kan. Viser sitt sanne jeg. Dette trenger du ikke å ta hensyn til. Når stebarna dine skal arve, så får ikke dine barn noe. Husk det.

Anonymkode: d98f4...bb7

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier mannen din til alt dette styret da?

Anonymkode: add17...347

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS. Du er i din fulle rett. Det er din farsarv. Dine bonusbarn vil arve sin familie. 

Dine barn er vel heller ikke oppført som arvinger av eksens familie?

Anonymkode: 9f065...8ec

• Liker 24
Skrevet

Herlighet... Hadde blitt helt himmelfallen om voksne mennesker pratet på denne måten om arv og penger. Selvsagt skal ikke dine bonusbarn ha noe "arv" her, de er jo ikke i slekt med din far. Må si jeg synes du er dumsnill og når du sier at de kan få 50000 av deg, de kan du fordele på dine barn så kan bonusbarna motta sin arv av sine slektninger. 

• Liker 29
Skrevet

Kopier og lim inn arveloven til hans/din eks - og din mann. 

Hvis ikke det fører frem og man ikke kommer til annen enighet annet enn at noen synes andre burde ... hyr advokat. Det er bedre at andre krangler enn at dere gjør det.

• Liker 3
Skrevet

Dette må dere ikke gjøre noe ut av fra deres side. Det er jo ikke noe å diskutere, hvordan din far vil fordele sin arv på biologiske barnebarn. Det har han tatt et valg på (veldig fornuftig sett med mine øyne, man arver jo sjelden fra noen man ikke er i biologisk familie med). Og han som syk bør i allefall slippe evt dårlig samvittighet - dette burde «grådige» bonusslektninger la ligge.

AnonymBruker
Skrevet

Din far kan gjøre akkurat hva han vil med sine penger og hverken bonusbarnas mor, bestemor eller mannens søster har noe de skulle ha sagt - de er bare jævla frekke og har vist sitt sanne ansikt.

Anonymkode: 0a8a4...33b

• Liker 8
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her igjen.

Glemte dette i hovedinnlegget. Barna til mannen kommer ikke til å arve noe særlig fra morrsiden, det er lite midler der. Men jeg og manne har bygd opp en god del. Og det tilfaller jo alle på et tidspunkt.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt sykt. At griske mennesker skal grabbe til seg fordi en mann skal dø. Dette handler ikke om forskjellsbehandling, det handler om arv til biologiske etterkommere.  

Syns heller ikke du skal gi dem 50 000. 

Og så trist å høre at faren din skal dø, det må vere vondt 

Anonymkode: f5ae9...433

• Liker 32
Skrevet

Og som flere over her skriver: disse barna vil jo arve fra to slektssider etterhvert de også.. skal dine barn få arv fra et tredje sted de også? Det er jo helt ulogisk 😅

AnonymBruker
Skrevet

Man arver kun personer man har blodsbånd til. Det er så enkelt. Jeg skjønner at det er kjipt å se dine søsken få 350.000 kroner når du selv får ingenting, men det er rett og slett sånn livet er.

Anonymkode: 5f01e...3c3

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her igjen.

Glemte dette i hovedinnlegget. Barna til mannen kommer ikke til å arve noe særlig fra morrsiden, det er lite midler der. Men jeg og manne har bygd opp en god del. Og det tilfaller jo alle på et tidspunkt.

Det revnende likegyldig at mor ikke har midler. Dette er din fars vilje og din arv. 

• Liker 27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...