Gå til innhold

Besteforeldre og julegaver til besvær - barnebarn og stebarnebarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er deres økonomi? Har dere felles økonomi? Kan mannen din prøve å sette av noen ekstra tusen per barn i noen år? De har selvsagt ikke rett på noe, men skjønner litt frustrasjonen deres mtp at deres søsken har et voldsomt forsprang ut i boligmarkedet feks.

Anonymkode: add17...347

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og selv om disse barna ikke kommer til å arve så mye fra sin egen morfar, så kan du likevel spørre moren av rent prinsipp om hun også kommer til å fordele farsarven sin på alle barna biologiske eller ei, når den tid kommer. 

Anonymkode: 5f01e...3c3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her igjen.

Glemte dette i hovedinnlegget. Barna til mannen kommer ikke til å arve noe særlig fra morrsiden, det er lite midler der. Men jeg og manne har bygd opp en god del. Og det tilfaller jo alle på et tidspunkt.

Anonymkode: 84d0c...dd9

Spiller ingen rolle. Arven fra din far synes jeg skal gå til dine barn. Er jo ikke ditt ansvar at de ikke får noe arv fra morssiden.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hard lekse å lære at verden er urettferdig, men den skal læres en gang. Sånn er det bare. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke diskuter dette med noen. Det er arv. Ikke gave. Arv. Og hvorfor skal du gi dem 50 000,- av din farsarv? Hvis du arver mye, vil jo familien som helhet sitte bedre i det, og det vil vel komme stebarna tilgode også.  Men 350 000,- disponeres vel av overformynderiet, eller deg. Det må lignes og oppgis. Som arv. Du har jo ikke lov til å gi bort noe av det.  
Her får mannen rydde opp, hans problem. Man kan se det slik at det fra nå er et klinisk a-lag, og to som har mindre. Det er fakta, sånn er det bare. 

Anonymkode: 9179d...c95

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke diskuter dette med noen. Det er arv. Ikke gave. Arv. Og hvorfor skal du gi dem 50 000,- av din farsarv? Hvis du arver mye, vil jo familien som helhet sitte bedre i det, og det vil vel komme stebarna tilgode også.  Men 350 000,- disponeres vel av overformynderiet, eller deg. Det må lignes og oppgis. Som arv. Du har jo ikke lov til å gi bort noe av det.  
Her får mannen rydde opp, hans problem. Man kan se det slik at det fra nå er et klinisk a-lag, og to som har mindre. Det er fakta, sånn er det bare. 

Anonymkode: 9179d...c95

Ikke klinisk, økonomisk

Anonymkode: 9179d...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva i alle dager 🤨 Men burde jo ikke være overrasket. Penger skaper trøbbel.

Anonymkode: 2afc9...b70

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får jo arv fra sin bio bestefar? Sært å tenke at dette skal deles. 

Anonymkode: c964c...721

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt sykt ut. Håper du ikke gir etter for dette maset. De har jo ikke krav på noe. Hva i all verden slags oppdragelse har disse menneskene? Jeg er helt rystet over at du utsettes for slik oppførsel mens du er i en slik fæl situasjon ned din fars alvorlige sykdom. De hadde ikke fått en krone av meg.

Anonymkode: c391c...bac

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis stebarna dine ikke har noen å Arve? Forstår jeg godt mor. Dere må finne ut hvordan dere skal legge opp framtiden slik at også stebarna har mulighet til å bygge seg opp en pott som gjør overgangen til voksenlivet enklere for dem også. Slik det er nå, er det jo oppskrift på uvennskap. Kanskje dere kan lage en spareordning som går på de barna som ikke fikk noe i denne omgang. Du bruker deres fremtidige arv som eksempel, men du glemmer at den går jo til alle- også de som allerede har arvet mye. 
Det er dette som er feil i stefamilier, man skal leve og bo med hele den utvidede familien, inkl nye søsken i samme husstand, men man skal ikke ha noen av de samme rettighetene. Er den ene part av bonusparet rike, faller det masse privilegier på den ene parts barn- og null på den andre.

Skal man leve og bo som en familie, kommer en ikke bort fra at både arv og rettigheter må jevnes ut på en eller annen måte for å klare å bevare en sunn familiedynamikk og unngå sjalusi og misunnelse blant barn og stebarn. 

Anonymkode: a3047...ede

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, for noe tøv! Stebarna mor har da ingenting med å legge seg opp i arven etter din far! Og at du har sagt at du kan gi de 50 000,- hver av din arv? Dropp det! Dine barn får IKKE noe arv etter hennes slekt og det er IKKE ditt ansvar at mors familie ikke etterlater seg stort. 

Det her ville jeg faktisk bare ignorert. Spør mor og stebarn om hva de helst ville hatt; Penger, eller en bestefar i levende live? Dine barn MISTER sin bestefar! For alltid! Også er de sure pga. penger??

Nei, disse her skal ikke få arv etter din far. De bryr seg jo tydeligvis mer om pengene enn de gjør om at han kommer til å dø. Her må alle skjerpe seg (inkludert TS, som har sagt at disse barna kan få fra sin arv)

Anonymkode: d16e9...08e

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Dersom stemor eller et av hennes foreldre plutselig vinner store summer i Lotto; Får dine barn noe da? 🤔

Ikke? Nei, der har du svaret ditt. 

Anonymkode: d16e9...08e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis stebarna dine ikke har noen å Arve? Forstår jeg godt mor. Dere må finne ut hvordan dere skal legge opp framtiden slik at også stebarna har mulighet til å bygge seg opp en pott som gjør overgangen til voksenlivet enklere for dem også. Slik det er nå, er det jo oppskrift på uvennskap. Kanskje dere kan lage en spareordning som går på de barna som ikke fikk noe i denne omgang. Du bruker deres fremtidige arv som eksempel, men du glemmer at den går jo til alle- også de som allerede har arvet mye. 
Det er dette som er feil i stefamilier, man skal leve og bo med hele den utvidede familien, inkl nye søsken i samme husstand, men man skal ikke ha noen av de samme rettighetene. Er den ene part av bonusparet rike, faller det masse privilegier på den ene parts barn- og null på den andre.

Skal man leve og bo som en familie, kommer en ikke bort fra at både arv og rettigheter må jevnes ut på en eller annen måte for å klare å bevare en sunn familiedynamikk og unngå sjalusi og misunnelse blant barn og stebarn. 

Anonymkode: a3047...ede

Du forstår godt mor? Hun må jo være helt syk i hodet. TS har ingen plikt til å «jevne ut» noe som helst. Hvis voksne folk og ungdommer ikke tåler mer enn dette lurer jeg virkelig på hvordan de ellers takler livet når de opplever motbør, uflaks og forskjellsbehandling. 

Anonymkode: c391c...bac

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, vet du hva.... 

Jeg har tre stebarn. Mine foreldre har kun ett barnebarn, vår datter. De sitter godt i det og det kommer sannsynligvis til å bli en del arv her etter hvert. INGEN av dem forventer noe som helst arv derfra (vi kom i snakk om det da de mistet sin ene besteforelder for ikke så lenge siden, stebarna er voksne nå). De arvet en del fra sin besteforelder, mens felles tenåringsdatter selvfølgelig ikke fikk noen ting. 

Mine foreldre har alltid vært rause med jule- og bursdagsgaver til stebarna mine. De har fått mer av dem enn av egne besteforeldre. Allikevel tar de det som en selvfølge at arv fra mine foreldre ikke tilfaller dem. (Nå skal det sies at jeg kommer til å velge å gi dem noe når den tid kommer at JEG arver, men det har jeg ikke informert dem om).

Det vil være ulike forhold i ulike familier, sånn er det bare. Man kan på ingen måte forvente å få arv av noen man ikke er i slekt med. Og for å ha sagt det: jeg ville tenkt akkurat det samme hvis situasjonen var omvendt!!

Trist å høre om din far, TS. Skjønner at det ikke kan være en enkel situasjon!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi er kommet til mars og siden februar har vi hatt en del krøll omkring julegaver fra min far.

Min far er enkemann og fikk i fjor høst kreftdigagnose med redusert levetid. Han sitter godt i det, og vil gjerne gi bort det han har. I forbindelse med jul har han derfor overført en stor sum i gave til hvert av sine barnebarn, 350 000 kr. Dette er mine og mine søsters barn. I tillegg ga han kontanter til barna i julegave, da 3000 til alle barn uavhengig om de er barnebarn eller stebarnebarn. Min far har anslagsvis 6-9 mnd igjen å leve, noe som er tungt for oss alle da han alltid har vært en sprek og aktiv mann som involverte seg i alle.

Min mann har to barn fra før, og jeg en, og sammen har vi to. Pappas opprettelse av konto i mine barns navn har dessverre min mann snakke om til mine bonusbarn. Og dette har skapt dårlig stemning hjemme. De eldste barna (hans og min) er fra 14 år og opp til 17, de yngste er småskole og barnehage.

Bonusmammaenes mor har også blandet seg inn, og ikke minst mannens søster. de har ring og sendt sms med kjefing og utskjelling og forksjellsbehandling. Og om hvordan dette skaper et A- og B- lag i familien. Det har blitt så sur og giftig stemning at bonus eldste har nektet å komme hit de siste 14 dagene.

Vi  - jeg  - vet ikke hvordan vi skal løse dette. Mor til bonusbarna er permitert pga korona og kjenner nok ekstra på dette. Mannen/jeg har overført ekstra det siste året pga dette, slik at de skal kunne leve fint. Likevel er det nå et helvete.
Jeg er usikker på hvordan vi angriper dette. Jeg har sagt at mine to bonusbarn kan få 50 000 kr hver når jeg får min arv, men det er ikke godt nok i følge mor og barna. Jeg synes ikke jeg er urettferdig, men har noen gode råd til å løse dette?

Anonymkode: 84d0c...dd9

Synes ikke det er noe galt i det din far har gjort jeg, sånn er livet enkelt og greit. De får holde munn, makan til frekkhet

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt eitrende forbanna på at de bruker denne konflikten til å ødelegge den verdifulle tiden dere har igjen med faren din, og det hadde igjen gjort meg lite villig til å fortsette denne diskusjonen. 
 

Er de ikke fornøyd med det de har blitt tilbudt, så er det deres problem. Det er en IKKE-sak som de bare har å la ligge. Håper faren din er uvitende om hva som foregår. 

Anonymkode: aaac8...941

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis stebarna dine ikke har noen å Arve? Forstår jeg godt mor. Dere må finne ut hvordan dere skal legge opp framtiden slik at også stebarna har mulighet til å bygge seg opp en pott som gjør overgangen til voksenlivet enklere for dem også. Slik det er nå, er det jo oppskrift på uvennskap. Kanskje dere kan lage en spareordning som går på de barna som ikke fikk noe i denne omgang. Du bruker deres fremtidige arv som eksempel, men du glemmer at den går jo til alle- også de som allerede har arvet mye. 
Det er dette som er feil i stefamilier, man skal leve og bo med hele den utvidede familien, inkl nye søsken i samme husstand, men man skal ikke ha noen av de samme rettighetene. Er den ene part av bonusparet rike, faller det masse privilegier på den ene parts barn- og null på den andre.

Skal man leve og bo som en familie, kommer en ikke bort fra at både arv og rettigheter må jevnes ut på en eller annen måte for å klare å bevare en sunn familiedynamikk og unngå sjalusi og misunnelse blant barn og stebarn. 

Anonymkode: a3047...ede

Men, leser flere litt fort her? Det er jo ikke MOR som fordeler noe av sin arv, det er bestefaren som selv fordeler arv/gave til sine barnebarn, det er jo ikke noe mor skal legge seg opp i🙈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger er alltid roten til alt vondt. Vises stadig det. Barna dine har rett på sine arvepenger, at ikke dine bonusbarn har rett på er ikke noens feil. Faren var dum å fortalte det til dem, for dem har jo ikke noe med det å gjøre.  Og de vil jo arve fra moren og faren sin og kanskje andre på deres side, som ikke dine barn vil arve. Kan skjønne de kan synes det er urettferdig men din far har all rett å gi som han vil av arven sin. Å tilby de penger er dumt. Virker som de ikke bryr seg om at din far ligger for døden og det vil bli tungt for deg og dine når han dør. Penger er liksom det viktigste og det er så trist og vondt det er sånn.  Jeg hadde skammet meg om jeg hadde holdt på slik om jeg var i samme situasjon, hadde selvfølgelig bare godtatt at ja de får arv fra sine og det har ikke jeg noe med. Kan ikke forlange å få arv når en ikke er blods i det. Eneste er om faren din vil gi dem litt penger og som en liten hjelp. Vet ikke men tanken bare kom. Moren til dine bonusbarn og faren har ikke noe de skulle sagt. Missunnelse og sjalusi på lang vei. Alltid skal det være dritt med arv og penger. Alle vil ha.

Anonymkode: 298b6...0ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOD skrev (17 minutter siden):

Men, leser flere litt fort her? Det er jo ikke MOR som fordeler noe av sin arv, det er bestefaren som selv fordeler arv/gave til sine barnebarn, det er jo ikke noe mor skal legge seg opp i🙈

Nei, det er ikke mor. Men familien som helhet må jo se på hvordan alle barna skal få et best mulig voksenliv- også økonomisk. 

Anonymkode: a3047...ede

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville leid en advokat som hadde forklart disse ungdommene arveloven. De vet kanskje ikke bedre. De ser ikke egen urimelighet. Men jeg ville overlatt både det og diskusjonen om grådighet til din mann. Du holder på å miste din far, og har nok å tenke på. Du bør skjermes fra griske stebarn og deres sinnsyke mor. Og du; aldri gi fra deg noe som helst av arven din til dem. De setter ikke pris på det. 

Anonymkode: 335d6...239

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...