Gå til innhold

Fortelle sjefen om sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

minister-mio skrev (2 minutter siden):

Livets sluttfase og pleiepenger for personer over 18 år, men siste gjelder kanskje bare for personer med utviklingshemming. Ellers er det vel velferdspermisjon som ville vært aktuelt 

Ja det stemmer. Jeg fikk 60 dager med pleiepenger da min mann døde. Etter det måtte jeg bruke velferdspermisjon fra min snille arbeidsgiver.

TS: Enig med de andre. Du bør søke om velferdspermisjon siden det ikke er du som er syk.

Anonymkode: ab78b...9a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge legen har gitt grønt lys for sykemelding, ville jeg tatt den med god samvittighet. Det du går igjennom, som hovedpårørende til en som er alvorlig syk er en stor belastning. Du er jo åpenbart ikke ute etter å utnytte systemet, men det er nødvendig i en vanskelig tid❤

Si til lederen din at du blir sykemeldt den uken, du trenger ikke gi mer opplysninger enn det om du ikke ønsker.

Anonymkode: 3c007...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge legen har gitt grønt lys for sykemelding, ville jeg tatt den med god samvittighet. Det du går igjennom, som hovedpårørende til en som er alvorlig syk er en stor belastning. Du er jo åpenbart ikke ute etter å utnytte systemet, men det er nødvendig i en vanskelig tid❤

Si til lederen din at du blir sykemeldt den uken, du trenger ikke gi mer opplysninger enn det om du ikke ønsker.

Anonymkode: 3c007...675

Helt enig med deg. 

Anonymkode: 6f769...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her var det mange som sitter på sin høye hest og dømmer...  dersom legen sier til henne at h*n ogdkjenner sykemelding for henne i den perioden hva pokker skal dere sitte her å sutre for??  Tenk om det gjaldt dere, da skal jeg tro at pipa hadde fått en annen lyd. 

Jeg har vært i en liknende situasjon men med syk forelder. Du har krav på 10 dager med permisjon, men det er opp til arbeidsgiver om det skal være lønnet eller ikke.... Jeg fikk 4 dager lønnet. Det var bedre enn ikke noe, men skulle gjerne hatt flere dager. 

nøler ikke med å gå til legen å spørre om sykmelding dersom forelder blir mer syk, for det tærer på meg også - psykisk. Og man kan faktisk få sykmelding for psykiske problemer... 

Anonymkode: 35629...4eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du sykmelding for noe slikt, er det en ulovlig sykmelding. Hvis sjefen bestrider den, kan du få skikkelig trøbbel. Så søk velferdspermisjon, det er ei ordning for slike situasjoner. Sykmelding skal kun brukes når det er du selv som er syk! 

Så går du for sykmelding, må du i alle fall droppe å oppgi grunn til leder. For er leder en rettskaffen person, melde den ifra, og du og lege får begge problemer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Så lenge legen har gitt grønt lys for sykemelding, ville jeg tatt den med god samvittighet. Det du går igjennom, som hovedpårørende til en som er alvorlig syk er en stor belastning. Du er jo åpenbart ikke ute etter å utnytte systemet, men det er nødvendig i en vanskelig tid❤

Si til lederen din at du blir sykemeldt den uken, du trenger ikke gi mer opplysninger enn det om du ikke ønsker.

Anonymkode: 3c007...675

 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja her var det mange som sitter på sin høye hest og dømmer...  dersom legen sier til henne at h*n ogdkjenner sykemelding for henne i den perioden hva pokker skal dere sitte her å sutre for??  Tenk om det gjaldt dere, da skal jeg tro at pipa hadde fått en annen lyd. 

Jeg har vært i en liknende situasjon men med syk forelder. Du har krav på 10 dager med permisjon, men det er opp til arbeidsgiver om det skal være lønnet eller ikke.... Jeg fikk 4 dager lønnet. Det var bedre enn ikke noe, men skulle gjerne hatt flere dager. 

nøler ikke med å gå til legen å spørre om sykmelding dersom forelder blir mer syk, for det tærer på meg også - psykisk. Og man kan faktisk få sykmelding for psykiske problemer... 

Anonymkode: 35629...4eb

Det handler ikke om å sitte på sin høye hest, ingen sier at ikke ts sin situasjon er alvorlig og at hun bør ha krav på fri for å hjelpe sin alvorlig syke søster. Vi sier bare at sykemelding ikke er det rette alternativet da det brukes ved den sykemeldtes egen sykdom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

minister-mio skrev (1 minutt siden):

 

Det handler ikke om å sitte på sin høye hest, ingen sier at ikke ts sin situasjon er alvorlig og at hun bør ha krav på fri for å hjelpe sin alvorlig syke søster. Vi sier bare at sykemelding ikke er det rette alternativet da det brukes ved den sykemeldtes egen sykdom.

Og i noen situasjoner er det helt rett å bli sykemeldt. Søsteren skal fjerne en ondartet svulst i hodet som mest sannsynlig betyr at hun er på intensiven etterpå. Da kan det være helt i orden med sykemelding, hvis en blir så påvirket av situasjonen at en ikke kan jobbe.

Anonymkode: 6f769...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og i noen situasjoner er det helt rett å bli sykemeldt. Søsteren skal fjerne en ondartet svulst i hodet som mest sannsynlig betyr at hun er på intensiven etterpå. Da kan det være helt i orden med sykemelding, hvis en blir så påvirket av situasjonen at en ikke kan jobbe.

Anonymkode: 6f769...b39

Ja, men det vet en jo ikke enda. 

Dumt å bruke sykmelding som går på en selv istedenfor Velferdsdager som arbeidsgiver sannsynligvis har mulighet for å gi. Det handler om riktig ytelse/rettighet her. Ganske kjipt hvis arbeidsgiver bestrider sykmelding, noe som skjer ganske ofte, og hun må betale tilbake en hel uke med lønn. 

 

Anonymkode: ab78b...9a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min lillesøster skal opereres for vond artet hjerne svulst om noen uker. Hun er 21, altså myndig, men jeg er hennes nærmeste pårørende. Har prøvd å finne ut om pleiepenger igjennom nav, men systemet er utrolig treig, samt at sjansen for at jeg får dette innvilget siden hun er myndig er veldig lav. Jeg ble anbefalt av en kollega å sykemelde meg i denne perioden? Forteller jeg da sjefen om dette på forhånd? Har fast jobb.
 

ekstra info: lillesøster gikk igjennom en haste operasjon i slutten av januar, tilfeldig vis i min ferie uke, (jeg får besøke på sykehuset, selv om det er pandemi). Oppfølging ved legetimer i ettertid har jeg tatt fri uten lønn. 
men som voksen med huslån, barn osv kan jeg ikke bare ta fri å gi bort vaktene mine. Lengde på sykemelding blir da 1uke. (Har dialog med fastlege, som er villig til å sykemelde meg denne uka, da det er en stor påkjenning, å en risikofylt operasjon). 
 

noen gode råd? Informerer jeg sjefen om dette i morgen? Eller?

Anonymkode: 3a58b...667

Det ser ikke ut som du har rett på pleiepenger iallfall dessverre. Pleiepenger for personer over 18 år
Skjermbilde hentet fra nav.no

Skjermbilde 2021-03-01 kl. 22.55.34.png

Anonymkode: a5d23...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Min lillesøster skal opereres for vond artet hjerne svulst om noen uker. Hun er 21, altså myndig, men jeg er hennes nærmeste pårørende. Har prøvd å finne ut om pleiepenger igjennom nav, men systemet er utrolig treig, samt at sjansen for at jeg får dette innvilget siden hun er myndig er veldig lav. Jeg ble anbefalt av en kollega å sykemelde meg i denne perioden? Forteller jeg da sjefen om dette på forhånd? Har fast jobb.
 

ekstra info: lillesøster gikk igjennom en haste operasjon i slutten av januar, tilfeldig vis i min ferie uke, (jeg får besøke på sykehuset, selv om det er pandemi). Oppfølging ved legetimer i ettertid har jeg tatt fri uten lønn. 
men som voksen med huslån, barn osv kan jeg ikke bare ta fri å gi bort vaktene mine. Lengde på sykemelding blir da 1uke. (Har dialog med fastlege, som er villig til å sykemelde meg denne uka, da det er en stor påkjenning, å en risikofylt operasjon). 
 

noen gode råd? Informerer jeg sjefen om dette i morgen? Eller?

Anonymkode: 3a58b...667

Derimot ser det ut som om du har rett på velferdspermisjon :) ❤️ 
Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil ti dager hvert år for å følge nær pårørende til sykehus, gi nødvendig omsorg og lignende.

Anonymkode: a5d23...4c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt generelt om det med sykemelding. 
Det kan godt være at legen skriver ut en sykmelding, og det må han bare gjøre, men en sykmelding gir ikke automatisk rett på sykepenger. Det er fortsatt regelverket som styrer retten på sykepenger, så selv om du har fått en sykmelding så er det kun en beskjed fra legen om at du ikke kan jobbe, det er opp til arbeidsgiver (og i neste omgang NAV) å godkjenne at sykmeldingen er innenfor regelverket når det gjelder sykepengeutbetaling. 
Kapittel 8 i Folketrygdloven er helt klar på at man kun har rett på sykepenger ved egen sykdom, ikke ved sosiale forhold eller andres sykdom, da er det velferdspermisjon eller andre ordninger hos arbeidsgiver som er gjeldende.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts kan jo jobbe uansett. Selv om søsteren ligger på intensiven kommer ikke ts inn på sykehuset engang. Da kan hun likesågodt være på jobb enn å gå rundt seg selv hjemme og bli psyk

Anonymkode: 28346...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbie skrev (21 timer siden):

Kan en leder gjøre dette, når fastlegen allerede har godkjent det? :klo: Det er jo ingen tvil om hvem som vet best.

En sykemelding er jo ikke bare for spysjuka og knekte ben.

Selvsagt. Arbeidsgiver kan bestride en sykemelding. Da får man ikke lønn de dagene man er borte. 
 

Om ts forteller til sjefen at det er søstra som syk, så vet jo sjefen at det ikke er ts som er syk. Ergo er grunnlag for sykemelding ikke tilstedet. En lege vet ikke alt om arbeidet til en person. Man blir jo ikke sykemeldt fra arbeidsplassen, men fra arbeidsoppgaver. 

Anonymkode: d27da...c1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ts kan jo jobbe uansett. Selv om søsteren ligger på intensiven kommer ikke ts inn på sykehuset engang. Da kan hun likesågodt være på jobb enn å gå rundt seg selv hjemme og bli psyk

Anonymkode: 28346...5e7

Selvfølgelig får man komme inn på intensiven.

Anonymkode: 6f769...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...