Gå til innhold

Fortelle sjefen om sykemelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min lillesøster skal opereres for vond artet hjerne svulst om noen uker. Hun er 21, altså myndig, men jeg er hennes nærmeste pårørende. Har prøvd å finne ut om pleiepenger igjennom nav, men systemet er utrolig treig, samt at sjansen for at jeg får dette innvilget siden hun er myndig er veldig lav. Jeg ble anbefalt av en kollega å sykemelde meg i denne perioden? Forteller jeg da sjefen om dette på forhånd? Har fast jobb.
 

ekstra info: lillesøster gikk igjennom en haste operasjon i slutten av januar, tilfeldig vis i min ferie uke, (jeg får besøke på sykehuset, selv om det er pandemi). Oppfølging ved legetimer i ettertid har jeg tatt fri uten lønn. 
men som voksen med huslån, barn osv kan jeg ikke bare ta fri å gi bort vaktene mine. Lengde på sykemelding blir da 1uke. (Har dialog med fastlege, som er villig til å sykemelde meg denne uka, da det er en stor påkjenning, å en risikofylt operasjon). 
 

noen gode råd? Informerer jeg sjefen om dette i morgen? Eller?

Anonymkode: 3a58b...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter min mening er det jo best å gi beskjed om fravær så tidlig som mulig slik at sjefen får mulighet til å endre vakter og slikt, og at man har en dialog på det. Så kommer det ikke midt i fleisen dagen før. Om du er redd for at sjefen vil synes det er "rart" at du vet om en sykemelding som vil komme frem i tid, så blir det jo litt deres problem. Du handler ihvertfall i beste intensjon ved å gi beskjed tidlig.

I utgangspunktet har du vel ikke noe plikt til å si årsak til sykemelding, og de har heller ikke noe krav på å vite årsak. Det er ikke alt av helseopplysninger man nødvendigvis trenger å fortelle til arbeidsgiver selv om man har en god tone med sjefen. Men å gi en viss indikasjon på "hva det går i" er jo greit så de vet hvor mye fravær de kan forvente.

F.eks. da jeg fikk dato på å fjerne mandlene og visste at det ville føre til sykemelding frem i tid, så gav jeg beskjed i forkant og sa hva det var.

Anonymkode: 8f94e...81e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær ærlig med sjefen din. Er han/hun utstyrt med empati vil h*n ha forståelse for at det er en stor påkjenning at søsteren din, som er din nærmeste slektning, skal gjennom en risikofylt operasjon.

Søsteren min bor i Stockholm. Da hun for noen år tilbake ble diagnostisert med kreft var hun alene der ettersom det hadde blitt slutt med mannen hun flyttet dit for noen måneder før diagnosen. Jeg satte meg i bilen og kjørte til Stockholm ganske umiddelbart etter at hun ringte meg og fortalte meg at hun hadde fått diagnosen. Ringte sjefen min og var helt ærlig om hva som foregikk. Han hadde forståelse for at jeg ønsket å være der for søsteren min og lot meg bruke noen feriedager med 0 varsel.

Anonymkode: 670c1...a1f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett. Du har ikke fast jobb, men tar vakter? 

Problemet med å gi beskjed tidlig er at du ikke får ekstra vakter. Da hjelper ikke sykemelding. Hvis du ikke opplyser så kan du si ja til flere vakter for så å sykemelde deg og motta lønn via nav. I ditt tilfelle kan jeg forstå om du gjør det slik. Ikke din feil at det finnes midlertidige stillinger, lave stillingsprosenter osv. Hvis du føler du må si noe, kan du ikke ta en hvit løgn og si din søster har gruet seg til å fortelle om dato så du fikk "dessverre" ikke vite om det før noen få dager tidligere?

Anonymkode: 58938...e22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis jeg forstår deg rett. Du har ikke fast jobb, men tar vakter? 

Problemet med å gi beskjed tidlig er at du ikke får ekstra vakter. Da hjelper ikke sykemelding. Hvis du ikke opplyser så kan du si ja til flere vakter for så å sykemelde deg og motta lønn via nav. I ditt tilfelle kan jeg forstå om du gjør det slik. Ikke din feil at det finnes midlertidige stillinger, lave stillingsprosenter osv. Hvis du føler du må si noe, kan du ikke ta en hvit løgn og si din søster har gruet seg til å fortelle om dato så du fikk "dessverre" ikke vite om det før noen få dager tidligere?

Anonymkode: 58938...e22

Som jeg skrev så har jeg fast jobb. Men pga turnus så er man satt opp på vakter. Fordi det varierer mellom dag/kveld/helg. 
 

Anonymkode: 3a58b...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg ha undersøkt muligheten for å få innvilget pleiepenger, evt. velferdspermisjon. Dersom du sier i fra i forkant om sykmelding risikerer du at lederen din bestrider sykmeldingen fordi du ikke er syk. 

Anonymkode: d56f6...110

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gi beskjed på forhånd om at du kommer til å bli sykmeldt, om legen har gitt grønt lys for dette. Jeg ville i et slikt tilfelle IKKE sagt til sjefen hva grunnen var. Det har hen heller ingen plikt til å få opplyst. En vanskelig sjef kan i et slikt tilfelle bestride sykmeldingen. 

Anonymkode: 65adb...02e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legen din allerede har godkjent en sykemelding for deg, så ville jeg informert din leder om det nå :) Du vet jo at du kommer til å få det, og du bør jo absolutt ta den for å være der for din søster i en situasjon som sikkert er skummel for henne.

Det blir enklere for din leder å planlegge vaktene når han/hun vet at du ikke er tilstede : )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her ville jeg ha undersøkt muligheten for å få innvilget pleiepenger, evt. velferdspermisjon. Dersom du sier i fra i forkant om sykmelding risikerer du at lederen din bestrider sykmeldingen fordi du ikke er syk

Anonymkode: d56f6...110

Kan en leder gjøre dette, når fastlegen allerede har godkjent det? :klo: Det er jo ingen tvil om hvem som vet best.

En sykemelding er jo ikke bare for spysjuka og knekte ben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en åpenbart ulovlig sykemelding. Du er ikke syk. 

Det ryddige er å søke velferdspermisjon. 

Anonymkode: c5e02...ae0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbie skrev (3 minutter siden):

Kan en leder gjøre dette, når fastlegen allerede har godkjent det? :klo: Det er jo ingen tvil om hvem som vet best.

En sykemelding er jo ikke bare for spysjuka og knekte ben.

Arbeidsgiver kan bestride sykemelding ja. 

Anonymkode: 11f35...3f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibbie skrev (3 minutter siden):

Kan en leder gjøre dette, når fastlegen allerede har godkjent det? :klo: Det er jo ingen tvil om hvem som vet best.

En sykemelding er jo ikke bare for spysjuka og knekte ben.

Ja, for man kan ikke bruke sykemelding i slike tilfeller, loven er helt tydelig på at pasienten selv må være syk. Det er feil praksis av legen, selv om enkelte gjør det. Så det kan enkelt bestrides. 

Anonymkode: ac088...0df

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal jo ikke ha sykmelding! Dette er ulovlig bruk, og legen har ikke lov til det engang. Du skal enten ha velferdsperm eller ubetalt fri

Anonymkode: 28346...5e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be om velferdspermisjon. Du har sannsynligvis 10 dager i året av disse, for det virker som du jobber i en IA-bedrift. Disse kan brukes i slike tilfeller, ved pleie av nær familie, sykdom i nær familie, begravelse, akutt sykdom, død etc. 

Anonymkode: e9fde...440

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få pleiepenger selv om den du er pårørende til er myndig. Velferdspermisjon er også et godt alternativ. Du kan ikke sykemeldes når det ikke er du som er syk.

Lykke til til deg og søsteren din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre her som skriver at du burde søke om velferdspermisjon. Sjekk reglene med tillitsvalgte på din arbeidsplass, eller let opp reglene selv. Vanlig er 10 dager i året med full lønn. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 330cb...137

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

minister-mio skrev (3 minutter siden):

Du kan få pleiepenger selv om den du er pårørende til er myndig. Velferdspermisjon er også et godt alternativ. Du kan ikke sykemeldes når det ikke er du som er syk.

Lykke til til deg og søsteren din.

Det finnes vel bare "Pleiepenger ved livets sluttfase" via NAV for voksne, eller hvilken ordning tenker du på?

Anonymkode: ab78b...9a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som pårørende kan en ha krav på sykemelding feks ved at en blir så preget av situasjonen at en selv blir syk. 

Anonymkode: 6f769...b39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig om at det riktige er å søke om velferdspermisjon. Jeg fikk velferdspermisjon for å være med min bestefar på cellegiftbehandling, selv om jeg overhodet ikke var eneste pårørende og han ikke var alvorlig syk/døende.

Anonymkode: ade3a...02c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det finnes vel bare "Pleiepenger ved livets sluttfase" via NAV for voksne, eller hvilken ordning tenker du på?

Anonymkode: ab78b...9a7

Livets sluttfase og pleiepenger for personer over 18 år, men siste gjelder kanskje bare for personer med utviklingshemming. Ellers er det vel velferdspermisjon som ville vært aktuelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...