Gå til innhold

Skilles, hvordan beholde huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var gjennom noe lignende i høst. Jeg klarte å beholde huset, faktisk på ein butikklønn. Jeg har utleiedel, og moren min stilte som medlåntaker. Pga utleiedelen har jeg grei økonomi, og strever ikke med regninger ol. Tror det er verre for eksmannen som kjøpte (billigere) hus uten utleiedel, selv om han har bedre lønn enn meg. 

Anonymkode: 846e5...73f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk låne 860 000 av moren min til å kjøpe ut exen og så lot banken meg beholde lånet. Jeg måtte dokumentere inntekt og fremtidig inntekt men siden det var innenfor 60 prosent av husets verdi fikk jeg et rammelån og betaler bare renter. Betaler renter til mamma men det er forskudd på arv så det er ikke tinglyst lån. 
 

Jeg satt med et helt sinnsykt høyt lån sammenlignet med inntekten men det har gått helt greit. I alle fall på grunn av lave renter nå. Er tre år siden og jeg begynner å komme meg ovenpå økonomisk igjen 

Jeg er så glad for at mamma kom meg til unnsetning og at vi ikke måtte flytte. 

Anonymkode: 3ec3b...52f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan din kommende eks mann være ok med at du ikke kjøper han ut? Den avtalen gjorde en kamerat av meg, så slapp ungene og flytte. Eller kan din mann overta huset istedet? Eller at dere i en periode bor en uke i huset hver, så slipper ungene og flytte, men så er det de voksne som flytter inn og ut. 

Anonymkode: f8127...b67

Det er totalt urimelig, han må også skaffe seg nytt bosted og 700k egenkapital er en stor sum han garantert ikke har på kontoen sin - ellers hadde han overtatt huset. Bare tenke tanken at han skal stå på bar bakke er frekt.

Ts, klarer du ikke betingelsene for lånet (les: ta høyde for renteøkning) og kjøpe eksen ut må du flytte. Det er en konsekvens av skillsmisse for de fleste.

Anonymkode: 1393f...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for svar 😊 Man må nok bare innse realiteten rundt de valgene man tar 😊

Anonymkode: f94fa...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ganske dyrt å ha et hus med vedlikehold, avgifter,forsikring og strøm. Dette høres ut som et økonomisk nakkebrudd når renta går opp.

Anonymkode: 71ab5...e7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...