Gå til innhold

Skilles, hvordan beholde huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg skal skilles. Av hensyn til barna vil jeg gjerne beholde huset, men dette er vanskelig da jeg ikke har økonomi til det. Ideelt sett trenger jeg 1,5-2 mill i tillegg til å kjøpe ut han for 700 000 ca. 

Vet dette er et umulig regnestykke, men er det noen som har erfaring med, eller kunnskap om slike ting? 

Vi er enige om å ha barna 50/50.

Anonymkode: f94fa...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke beholde et hus du ikke har økonomi til. Om du mangler over to millioner er du jo ikke i nærheten av  å ha økonomi til det.

 

Anonymkode: ce36e...b61

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kanskje få foreldrene dine til å være medlånere? Kanskje enklere å ljøpe de ut på sikt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke noen ekstraordinær støtte til slike situasjoner. Av situasjonene jeg kjenner til er enten huset blitt solgt, eller den gjenværende part har fått hjelp av foreldre/forskudd på arv.

Anonymkode: 00fba...30f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv, vil så gjerne kunne sitte med huset. Foreløpig leier jeg det av eksen.. Her er problemet at jeg ikke har funnet fast jobb enda, vi flyttet hit da koronaen traff og arbeidsmarkedet er ikke akkurat noe bedre nå. Håper jeg får en fast jobb snart og sparer egenkapital for harde livet. 

Anonymkode: 23bb2...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det finnes ikke noen ekstraordinær støtte til slike situasjoner. Av situasjonene jeg kjenner til er enten huset blitt solgt, eller den gjenværende part har fått hjelp av foreldre/forskudd på arv.

Anonymkode: 00fba...30f

Eneste måten er som sagt å skaffe de pengene hun mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er best for barna, om du «bor deg ihjel» eller at dere flytter og får det romsligere økonomisk?

Anonymkode: fa19b...5b4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har verken du eller mannen råd til å beholde huset ?

Anonymkode: 27427...5a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min stilte opp som medlåntaker, ettersom jeg fint klarer økonomisk å betale på det, men ut i fra reglene til banken er lånet 1,5 mill for høyt for bare meg.

Så er vel bare noe sånt som eventuelt kan være en løsning for deg?

Anonymkode: f192e...d26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (2 minutter siden):

Kan barna dele rom ?kansje du kan leie ut rom.

Hun trenger i følge eget utsagn 1,5-2 millioner. Pluss 700 tusen for å kjøpe ut eksmann. Å leie ut et rom da er vel som ingenting å regne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så stor krise som mange skal ha det til å flytte hjem for barna. Som lærer har jeg sett dette skje mange ganger og foreldrene kan fint gjøre en ekstra innsats for å gjøre det "stas" å skulle flytte. La ungene være med på mange av avgjørelsene, la de føle seg spesielle i prosessen, la de velge rom og nye møbler etc. 

Skilsmisse går ofte hardt inn på barn ja, men i mange av tilfellene virker det faktisk som om flytting hjelper dem med å gi slipp på det som engang var. De som blir boende i samme hus har mange minner der som en familie, og de blir oftere påminnet hva som mangler. I et helt nytt hus skaper man nye minner.

Anonymkode: de134...540

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min mann og jeg skal skilles. Av hensyn til barna vil jeg gjerne beholde huset, men dette er vanskelig da jeg ikke har økonomi til det. Ideelt sett trenger jeg 1,5-2 mill i tillegg til å kjøpe ut han for 700 000 ca. 

Vet dette er et umulig regnestykke, men er det noen som har erfaring med, eller kunnskap om slike ting? 

Vi er enige om å ha barna 50/50.

Anonymkode: f94fa...c79

Hvordan skal far kunne ha barna 50/50 hvis du ikke betaler ham ut? Hvor skal far bo med barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med banken? Skilsmisse er ofte en situasjon det de ser litt stort på dette med lånebegrensninger.

Anonymkode: 0a8f2...214

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Min mann og jeg skal skilles. Av hensyn til barna vil jeg gjerne beholde huset, men dette er vanskelig da jeg ikke har økonomi til det. Ideelt sett trenger jeg 1,5-2 mill i tillegg til å kjøpe ut han for 700 000 ca. 

Vet dette er et umulig regnestykke, men er det noen som har erfaring med, eller kunnskap om slike ting? 

Vi er enige om å ha barna 50/50.

Anonymkode: f94fa...c79

Hadde du vært alenemor, kunne du fått lån til dette fra kommunen. Men 50-50 er ikke alenemor, og da trenger du egentlig ikke et helt hus heller? Du er jo alene halvparten av tiden. 

Anonymkode: 53d85...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan din kommende eks mann være ok med at du ikke kjøper han ut? Den avtalen gjorde en kamerat av meg, så slapp ungene og flytte. Eller kan din mann overta huset istedet? Eller at dere i en periode bor en uke i huset hver, så slipper ungene og flytte, men så er det de voksne som flytter inn og ut. 

Anonymkode: f8127...b67

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er summer i størrelse 3 millioner så er det bare en løsning. Hvis ikke foreldre/ besteforeldre støtter opp med noen millioner så må huset selges. Penger/ evt gjeld fordeles så starter mor og far på nytt. Selvfølgelig så ønsker man at barn kan bo i huset sitt men økonomi setter ofte grenser. At far eller mor skal si fra seg 700 tusen i gevinst fra  et ekteskap/samboerskap det vil jo bare ødelegge hele livet til vedkommende. Den som flytter er jo avhengig av et sted å bo. Det får konsekvenser å skilles. Når jeg å fruen kjøpte hus sammen så besluttet vi å leie ut forrige bolig som en sikkerhet om et brudd skulle skje. Man kan planlegge for alt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke så stor krise som mange skal ha det til å flytte hjem for barna. Som lærer har jeg sett dette skje mange ganger og foreldrene kan fint gjøre en ekstra innsats for å gjøre det "stas" å skulle flytte. La ungene være med på mange av avgjørelsene, la de føle seg spesielle i prosessen, la de velge rom og nye møbler etc. 

Skilsmisse går ofte hardt inn på barn ja, men i mange av tilfellene virker det faktisk som om flytting hjelper dem med å gi slipp på det som engang var. De som blir boende i samme hus har mange minner der som en familie, og de blir oftere påminnet hva som mangler. I et helt nytt hus skaper man nye minner.

Anonymkode: de134...540

Helt enig i dette. 

Når/hvis begge foreldre treffer en ny, så er det ofte snakk om å skifte bosted uansett. Det letteste og mest fair for begge parter er at begge anskaffer ny bolig. 

Det kan jo også regnes som luksus å skulle beholde en hel enebolig for én person annenhver uke. Selv venner av meg som har god inntekt (2 mill+) har valgt å selge huset etter skilsmisse. 

Anonymkode: 00fba...30f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig i dette. 

Når/hvis begge foreldre treffer en ny, så er det ofte snakk om å skifte bosted uansett. Det letteste og mest fair for begge parter er at begge anskaffer ny bolig. 

Det kan jo også regnes som luksus å skulle beholde en hel enebolig for én person annenhver uke. Selv venner av meg som har god inntekt (2 mill+) har valgt å selge huset etter skilsmisse. 

Anonymkode: 00fba...30f

Jeg tror for å være ærlig at det veldig ofte går i at den voksne ikke ønsker å gi slipp på hjemmet sitt, at det føles for vanskelig å skulle presses ut av sin komfortsone på den måten i forbindelse med skilsmisse. Jeg er dog overbevist om at det i mange tilfeller kan være lettere for barna enn å bli værende i samme bolig. 

Anonymkode: de134...540

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...