Gå til innhold

Riper i parketten


Gjest Qlio

Anbefalte innlegg

Vi har elendig eikeparkett, blir riper med en gang.

Nå har jeg to flotte spor etter at jeg har dratt frem komfyren da jeg malte bak, samt en dullion og litt til småriper. Hvordan kan jeg få vekk dette uten å slipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trolletrine

Enten kan du helle litt vann i ripene,sånn at treverket sveller.Da skal ripene bli mindre,ihvertfall.Eller du kan fylle ripene med bonevoks.Vet ikke om noen av tipsene virker,men det er kanskje forsøket verd?Lykke til ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten kan du helle litt vann i ripene,sånn at treverket sveller.Da skal ripene bli mindre,ihvertfall.Eller du kan fylle ripene med bonevoks.Vet ikke om noen av tipsene virker,men det er kanskje forsøket verd?Lykke til ihvertfall ;)

Man bruker ALDR vann eller boneoks på parkett.

Spør en fagmann. Har du vanlig parkett, så ble jeg anbefalt å bruke sandpapir til å pusse ned for så lakke oppå der. Vi har 11 mm(?) Den typen egner seg lite til nedsliping fikk jeg høre.

Nå leste jeg på en nettside at parkett som var oljet eller lakket, så kunne man kjøpe oljefresher/lakkfresher. jeg har ikke hørt om det, men skal forhøre meg over helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trolletrine

Hvorfor ikke bonevoks eller vann?Skjønner at vann ikke er gunstig,men her er det snakk om ørlite mengder i en ripe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er parketten elendig fordi det blir riper når du drar fram komfyren...?

Over til problemet; jeg tror Kährs har eget ripe-kit som kan hjelpe. Det er sikkert flere parkettprodusenter som har lignende. Jeg ville ha hørt med en forhandleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir riper med en gang, og gulvene er kjempestygge etter bare 2 år.

Det har noe med hygiene, det å kunne dra frem møbler for å vaske litt, det vet du vel?

Naboene her har fått byttet ut sin parkett fordi den ikke var skikkelig lagt og ble fort ødelagt,

kanskje vi burde ta kontakt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har også eikeparkett. Har fått noen stygge riper av en stol. Men jeg vet at hvis du har litt store og dyper riper eller sprikker så kan du hvis du har en rest igjen av parketten pusse litt støv av den, legge det i sprikken og lakke over. Dette gjorde vi i noen store sprikker vi hadde og nå ser du dem ikke.

Men de små ripene vet jeg ikke hva du kan gjøre med. De sliter jeg også med.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir riper med en gang, og gulvene er kjempestygge etter bare 2 år.

Det har noe med hygiene, det å kunne dra frem møbler for å vaske litt, det vet du vel?

Naboene her har fått byttet ut sin parkett fordi den ikke var skikkelig lagt og ble fort ødelagt,

kanskje vi burde ta kontakt også?

Før vi flyttet inn i huset med ny parkett overalt, så gikk vi til innkøp av litt tykke "puter" til å feste under møbler,stolben, skap osv...det var litt av en jobb og mye måtte til. Slik kan vi dra nøbler over parketten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også knotter, minst en på hvert bein, er det tunge møbler setter jeg minst 2 knotter per bein. Men hva pokker gjør man med hvitevarene? De har jo hjul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva pokker gjør man med hvitevarene? De har jo hjul...

Ja, det der er noe herk. Det man kan gjøre...er å legge f.eks. ei tjukk fillerye rett foran....få lirket komfyren, eller hva man vil ha flyttet, oppå fillerya....og så dra forsiktig frem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går til innkjøp av noe rart så kan du se om det blir bedre hvis du pensler litt matolje på ripene. Fikk det tipset av tømreren som la parketten vår. Små riper skal det funke på i alle fall tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går til innkjøp av noe rart så kan du se om det blir bedre hvis du pensler
Vil tro dette gjelder riper i oljelaget på oljet parkett.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nettopp.

Ehh...ja, og dette gulvet hun snakker om er lakket. ;)

Tillater meg et tips: hvis rådet man gir ikke gjelder generelt....så bør det påpekes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det der er noe herk.  Det man kan gjøre...er å legge f.eks. ei tjukk fillerye rett foran....få lirket komfyren, eller hva man vil ha flyttet, oppå fillerya....og så dra forsiktig frem.

Fillerye er tingen, ja.

Ellers kan man faktisk ha vann i ripene for å prøve å få dem litt opp, så lenge man ikke slumser vann utover hele, men bare akkurat i ripene/hakkene.

Er ripene dype kan du bruke formtre på tube (fås på Maxbo ol.) som smøres i ripa og pusses jevnt etter at det har tørket. Fås i flere farger/nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...