AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #1 Del Skrevet 27. februar 2021 Stusser veldig over alle tiltakene mtp covid. Det er ikke så dødelig som myndighetene skal ha det til. Det er som vanlig influensa for eldre. Noen overlever, mens de som er syk fra før kan dø. Nå må vi i isolasjon ved symptomer osv. Firstpr jo det. Men før har vi jo aldri tenkt slik. Folk har gått på butikken med feber, influensa, kraftig forkjølelse, etter omgangssyke (under 48t) osv. Dette er jo også sykdommer som smitter lett og kan være alvorlig for noen. Synes det er rart man kan få bot for å gå på butikken med en sykdom som kan kreve menneskeliv, men med en annen så er det ikke så nøye. Tror dere dette vil ha fokus når covid er over/ flesteparten vaksinert? Anonymkode: c2470...193 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #2 Del Skrevet 27. februar 2021 Har du ikke skjønt omfanget av covid enda?? Slike innlegg som dette skremmer meg!! Der er alt for mange som blir alvorlig syke av covid - uavhengig av alder. Det er senvirkninger der som ikke er bra. Folk bør ikke gå på butikken med omgangssyke eller influensa heller, det skjønner du vel? Anonymkode: 94635...daf 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 27. februar 2021 #3 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stusser veldig over alle tiltakene mtp covid. Det er ikke så dødelig som myndighetene skal ha det til. Det er som vanlig influensa for eldre. Noen overlever, mens de som er syk fra før kan dø. Nå må vi i isolasjon ved symptomer osv. Firstpr jo det. Men før har vi jo aldri tenkt slik. Folk har gått på butikken med feber, influensa, kraftig forkjølelse, etter omgangssyke (under 48t) osv. Dette er jo også sykdommer som smitter lett og kan være alvorlig for noen. Synes det er rart man kan få bot for å gå på butikken med en sykdom som kan kreve menneskeliv, men med en annen så er det ikke så nøye. Tror dere dette vil ha fokus når covid er over/ flesteparten vaksinert? Anonymkode: c2470...193 Du tar feil. Covid er mer alvorlig enn andre virus. Ekstremt smittsomt og mer dødelig. Skjerpings. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #4 Del Skrevet 27. februar 2021 Man hadde vel ikke hatt behov for absolutt alle tiltakene om folk generelt holdt seg hjemme ved sykdom. Det er jo i aller høyeste grad en uting når mennesker farter rundt i butikker og på jobb osv. med influensa og omgangssyke også. Anonymkode: 2078f...a1a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #5 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har du ikke skjønt omfanget av covid enda?? Slike innlegg som dette skremmer meg!! Der er alt for mange som blir alvorlig syke av covid - uavhengig av alder. Det er senvirkninger der som ikke er bra. Folk bør ikke gå på butikken med omgangssyke eller influensa heller, det skjønner du vel? Anonymkode: 94635...daf Jeg skjønner det, men ikke alle. Kjenner flere som går på butikken når de er syk, eller stiller på jobb kun en dag etter omgangssyke. Anonymkode: c2470...193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 27. februar 2021 #6 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stusser veldig over alle tiltakene mtp covid. Det er ikke så dødelig som myndighetene skal ha det til. Det er som vanlig influensa for eldre. Noen overlever, mens de som er syk fra før kan dø. Nå må vi i isolasjon ved symptomer osv. Firstpr jo det. Men før har vi jo aldri tenkt slik. Folk har gått på butikken med feber, influensa, kraftig forkjølelse, etter omgangssyke (under 48t) osv. Dette er jo også sykdommer som smitter lett og kan være alvorlig for noen. Synes det er rart man kan få bot for å gå på butikken med en sykdom som kan kreve menneskeliv, men med en annen så er det ikke så nøye. Tror dere dette vil ha fokus når covid er over/ flesteparten vaksinert? Anonymkode: c2470...193 Det har altså gått ett år med dette, og du har enda ikke forstått av Covid-19 IKKE er som influensa? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 27. februar 2021 #7 Del Skrevet 27. februar 2021 jabx skrev (2 timer siden): Du tar feil. Covid er mer alvorlig enn andre virus. Ekstremt smittsomt og mer dødelig. Skjerpings. I Norge er dødeligheten for korona-smittede på 0,12% og for influensa er den 0,10%. Korona er altså bare 0,02 prosentpoeng mer dødelig enn influensa. Men for de aller fleste er korona mye mindre dødelig enn influensa. Er bare for veldig gamle og allerede syke at korona er mer dødelig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annie1990 Skrevet 27. februar 2021 #8 Del Skrevet 27. februar 2021 Drar aldri ut når det er omgangssyke i huset. Min mor har alltid handlet det vi trenger og satt ved døren. Tar hensyn til de fleste rundt meg. Ved omgangssyke så skal man jo holde seg hjemme 48 timer siden sist symptom. Men vi er mer bevisst på smitte nå pga covid. For vi sitter midt i en pandemi, kan igrunn ikke sammenliknes med andre sykdommer. Covid er mer smittsomt og dødelig enn noe annet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet 28. februar 2021 #9 Del Skrevet 28. februar 2021 Krantz95 skrev (10 timer siden): I Norge er dødeligheten for korona-smittede på 0,12% og for influensa er den 0,10%. Korona er altså bare 0,02 prosentpoeng mer dødelig enn influensa. Men for de aller fleste er korona mye mindre dødelig enn influensa. Er bare for veldig gamle og allerede syke at korona er mer dødelig. Ikke dette igjen. 1. Smittsomheten har enda mer å si enn dødeligheten. Ekstremt dødelige virus fører sjelden til pandemier fordi de begrenser seg selv. Poenget med korona er at det er så sinnsykt smittsomt. Og hvor ille 0.1 % avhenger av hvor mange som blir syke. Men influensa er jo kjipt, man kan vaksineres mot det av en grunn. 2. Dødeligheten i Norge er ikke det relevante, vi har altfor få dødstall til at det blir noe nyttig statistikk. Foreløpig er åpenbart dødeligheten lav fordi vi har god kapasitet på sykehusene. Om mange blir syke samtidig og innlagt øker dødeligheten ekstremt, slik man har sett andre steder. 3. Ekstremt stor andel har langvarige plager av viruset. Det har vært snakk om 10-30 %. Dette er som sagt noe annet enn influensa. Mange unge og friske er sykmeldt i lang tid etterpå. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sprettballen Skrevet 28. februar 2021 #10 Del Skrevet 28. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Stusser veldig over alle tiltakene mtp covid. Det er ikke så dødelig som myndighetene skal ha det til. Det er som vanlig influensa for eldre. Noen overlever, mens de som er syk fra før kan dø. Nå må vi i isolasjon ved symptomer osv. Firstpr jo det. Men før har vi jo aldri tenkt slik. Folk har gått på butikken med feber, influensa, kraftig forkjølelse, etter omgangssyke (under 48t) osv. Dette er jo også sykdommer som smitter lett og kan være alvorlig for noen. Synes det er rart man kan få bot for å gå på butikken med en sykdom som kan kreve menneskeliv, men med en annen så er det ikke så nøye. Tror dere dette vil ha fokus når covid er over/ flesteparten vaksinert? Anonymkode: c2470...193 Når jeg leser slike innlegg lurer jeg på hvor mye samfunnet har endret seg de siste 15-20 årene. Jeg er født på 60-tallet, og opplært til at når vi er smittsomme, uansett hvilke sykdommer det er snakk om, så holder vi oss hjemme, og på avstand fra andre. Den samme opplæringen har barna mine fått. Jeg er av dem som ikke synes det er greit å møte på jobb med influensa eller omgangssyke, si "jeg poppet i meg 2 paracet (evt 2 immodium), så det går bra!", for så å smitte resten av avdelingen. Det har vel heller aldri vært akseptert å gå på butikken når man er smitteførende av en sykdom, selv om noen gjør det? Det å holde seg hjemme ved smittsom sykdom er, etter min mening, bare sunn fornuft og vanlig folkeskikk, og hvis dette er noe som har blitt borte de siste årene, hadde det ikke gjort noe om det kom tilbake. Endret 28. februar 2021 av Sprettballen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 28. februar 2021 #11 Del Skrevet 28. februar 2021 Jeg forstår for så vidt tankegangen din TS - at man kan straffes med bot for å gå ut døren med en smittsom sykdom, men ikke en annen. På den andre siden, så vil de fleste med sesonginfluense, og definitivt de fleste med omgangssyke ikke gå og teste seg. De lever igjennom det, og så går livet videre. Med Covid-19 derimot, så er man oppfordret til å teste seg, og om man er positiv, så settes man i karantene for å beskytte andre mot smitte. Om man hadde blitt testet for influensa eller omgangssyke, så hadde man nok også fått beskjed om å holde seg hjemme x antall dager for å forhindre smitte. Men slik det nå en gang er, så må man heller stole på at folk bruke sunn fornuft og faktisk forstår at man skal holde seg hjemme om man har feber, oppkast osv. Det jeg synes er rart, er måten man differensierer mellom hvem som skal i karantene og hvem som skal ikke. Er man f eks nærkontakt, så må man være i karantene i 10 dager fordi om man tester negativt. Men for familiemedlemmet til denne nærkontakten, er en negativ test en fribillett til et normalt liv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 1. mars 2021 #12 Del Skrevet 1. mars 2021 Ryddet for avsporinger og svar til det. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paramount Skrevet 1. mars 2021 #13 Del Skrevet 1. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 27.2.2021 den 11.46): Stusser veldig over alle tiltakene mtp covid. Det er ikke så dødelig som myndighetene skal ha det til. Det er som vanlig influensa for eldre. Noen overlever, mens de som er syk fra før kan dø. Covid 19 er en pandemi, det overskygger det meste for de fleste. At det er en pandemi er så overveldende for mange at de legger seg flate for alt. Så derfor handler alt om å unngå å spre smitte av covid. Å argumentere med at tiltak virker hysteriske og lite logiske, når ikke fram. At dødeligheten ikke er urovekkende høy sammenlignet med mange andre sykdommer når heller ikke fram. Derfor må vi bare fortsette med tiltak og smittesporing, ganske enkelt fordi vi er i en pandemi. Forstå det den som kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg