Gjest AlmaSofie Skrevet 6. mars 2021 #121 Del Skrevet 6. mars 2021 AlmaSofie skrev (Akkurat nå): Det er faktisk sånn vi mennesker er. Tror ikke folk i Oslo-området hadde vært annerledes innstilt om situasjonen var byttet om. Eller mener du at folk i Oslo-området er mer generøse og mer vennlig innstilt til å bli skjevfordelt til fordel for andre steder i landet? Og jeg hadde ikke ofret min mormor på vestlandet til fordel for 2 eldre mennesker i Oslo. Sånn tenker nok de fleste av oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fungerende Skrevet 6. mars 2021 #122 Del Skrevet 6. mars 2021 AlmaSofie skrev (4 minutter siden): Det er faktisk sånn vi mennesker er. Tror ikke folk i Oslo-området hadde vært annerledes innstilt om situasjonen var byttet om. Eller mener du at folk i Oslo-området er mer generøse og mer vennlig innstilt til å bli skjevfordelt til fordel for andre steder i landet? Jeg er helt sikker på at folk i Oslo-området ikke er mer generøse eller på andre måter noe bedre enn folk andre steder i landet. Det jeg derimot tror er at en del folks synspunkt rundt dette blir preget av en antipati mot Oslo. Tror ingen ville ofret sine nærmeste for å redde flere andre steder, men det er ikke denne vurderingen myndighetene gjør. Hvis beslutningene de tar er rasjonelle er det vanskelig å kritisere dem selv om det ikke sammenfaller med egoistiske interesser. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clyde Skrevet 6. mars 2021 #123 Del Skrevet 6. mars 2021 Guile skrev (58 minutter siden): Måtte du? Jeg får vonde flashbacks til Ex.phil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deterbaremeg Skrevet 6. mars 2021 #124 Del Skrevet 6. mars 2021 AlmaSofie skrev (35 minutter siden): Og jeg hadde ikke ofret min mormor på vestlandet til fordel for 2 eldre mennesker i Oslo. Sånn tenker nok de fleste av oss. Nei. Men det er nok enklere for din mormor i enebolig på Vestlandet å unngå å bli smittet enn det er for to eldre mennesker i Oslo som bor i blokk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AlmaSofie Skrevet 6. mars 2021 #125 Del Skrevet 6. mars 2021 Deterbaremeg skrev (10 minutter siden): Nei. Men det er nok enklere for din mormor i enebolig på Vestlandet å unngå å bli smittet enn det er for to eldre mennesker i Oslo som bor i blokk. Nå er det faktisk mange eldre i byer på Vestlandet som for lengst har solgt sin enebolig og flyttet i leilighet. Bombe: det er faktisk blokker vest i landet også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deterbaremeg Skrevet 6. mars 2021 #126 Del Skrevet 6. mars 2021 AlmaSofie skrev (37 minutter siden): Nå er det faktisk mange eldre i byer på Vestlandet som for lengst har solgt sin enebolig og flyttet i leilighet. Bombe: det er faktisk blokker vest i landet også. Er det byer på Vestlandet? Jeg har hørt om Bergen, men er det flere? Og hvor det også er mye smitte i omløp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AlmaSofie Skrevet 6. mars 2021 #127 Del Skrevet 6. mars 2021 Deterbaremeg skrev (51 minutter siden): Er det byer på Vestlandet? Jeg har hørt om Bergen, men er det flere? Og hvor det også er mye smitte i omløp? Du har hørt om Bergen, ja - ikke verst. Minner meg nesten om "før i tiden" da amerikanerne trodde det gikk isbjørner rundt i gatene i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Robert Koch Skrevet 6. mars 2021 #128 Del Skrevet 6. mars 2021 3 hours ago, Linnea27 said: Det er like strenge tiltak der jeg bor. Men dette er jo et klassisk filosofisk problem, ser du ikke det? Er 2 liv i Oslo mer verdt enn ett liv i Haugesund? Den som hadde tatt vaksinen fra personen i Haugesund og gir den til en annen vil ha tatt en beslutning som fører til at noen dør. Les litt om utilitarismen. Ville du ofret ditt liv for å redde to andre? 3 hours ago, Guile said: Men eksemplet og illustrasjonen er jo ikke de premissene vi ser. Hvis vi skal bruke denne klassiske problemstillingen, må vi tilpasse den til den situasjonen vi har i hendene, og den er mer slik: Når toget nærmer seg, har du tid til å sette opp én sperre på ett av sporene, som sannsynligvis vil stoppe toget. Det er 95% sjanse for at toget vil pense inn på sporet der det ligger fem personer, og fem prosent sjanse for at det vil pense inn på det andre sporet. Du kan ikke bruke manuell sporveksler. Hvor vil du sette sperringen? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deterbaremeg Skrevet 6. mars 2021 #129 Del Skrevet 6. mars 2021 AlmaSofie skrev (22 minutter siden): Du har hørt om Bergen, ja - ikke verst. Minner meg nesten om "før i tiden" da amerikanerne trodde det gikk isbjørner rundt i gatene i Norge. Og du skjønner ikke sarkasme, forstår jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 6. mars 2021 #130 Del Skrevet 6. mars 2021 (endret) AlmaSofie skrev (3 timer siden): Og jeg hadde ikke ofret min mormor på vestlandet til fordel for 2 eldre mennesker i Oslo. Sånn tenker nok de fleste av oss. Det der er krise maksimering...ser du ikke fordelen med at de i oslo får først? Det vil jo gi gevinst for resten av oss...så lenge østlendingene farter rundt uten vaksine er vi alle i fare... men får man vaksinert de først så er mye gjort for resten av Norge. Ta byene etter mest befolkning først helt enig. Jeg bor utenfor by . Skjønner ikke vitsen med at 2 skal få vaksine i en kommune uten smitte når det kunne blitt brukt der det virkelig sliter med smitte. Få gjenåpnet Oslo hadde betydd mye for næringslivet også i resten av landet. Jeg har to foreldre med tilleggsykdommer men det er ingen smitte der så er ikke redd for de. Men er alle liv i Norge er like mye verd etter korona strategien til regjeringa så må ingen dø av korona så da tenker jeg at man kan redde flere fra død ved å vaksinere Oslo først. Endret 6. mars 2021 av Bente1234 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mars 2021 #131 Del Skrevet 7. mars 2021 AlmaSofie skrev (På 5.3.2021 den 21.44): Oslo må fortsette å leve med strenge tiltak - de ekstra vaksinene er for å få ned faren for dødsfall hos en liten utsatt gruppe mennesker. Hvis de hadde tatt enda flere vaksiner fra andre steder i Norge så hadde det blitt skikkelig opprør. Allerede nå florerer det med misfornøyde kommentarer i lokalt media rundt omkring. Vi har masse helsepersonell som har bedt om vaksine lenge nå - men flere steder har de ikke engang startet. I tillegg har vi som Vera skrev levd med svært strenge tiltak innimellom for å få en eksplosiv smitte raskt ned. I helsesektoren jobber vi med strenge smittetiltak hver dag - som vi har gjort i et år nå. Kanskje hvis Oslo-borgerne hadde vist litt mer ydmykhet og ikke fremstått som om de har det så veldig mye verre enn alle andre så hadde folk rundt i landet også hatt forståelse for denne skjevfordelingen. ALLE SLITER - er det så vanskelig å forstå? Alle sliter ikke like mye. Noen områder er mye mer utsatt for smitte enn andre. Dette er et faktum, og Oslo-hatet må ikke få diktere strategien. California har allerede skjønt det: https://www.latimes.com/california/story/2021-03-05/california-is-flooding-hardest-hit-areas-with-vaccines-to-stop-covid-will-the-new-gambit-work Hvis du har to steder - det ene med lav befolkningstetthet og lite smitte, og det andre med høy befolkningstetthet og mye smitte, så sier det seg selv at sistnevnte må prioriteres med vaksiner. Alle argumentene dine er søppel og tar ikke hensyn til at i Oslo lever man med enda strengere tiltak og med enda mer smitte og flere dødsfall. Jeg driter i om kunnskapsløse Livets harde skole-utdannede noksagter skriver sinte kommentarer i lokale medier. De er egoister som driter i alle andre. De bryr seg bare om seg selv og sitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mars 2021 #132 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) Linnea27 skrev (På 6.3.2021 den 11.11): Det er like strenge tiltak der jeg bor. Kilde? Sitat Men dette er jo et klassisk filosofisk problem, ser du ikke det? Er 2 liv i Oslo mer verdt enn ett liv i Haugesund? Feil spørsmål. Er smittetrykket større i Oslo enn i Haugesund? Hvis det er det og du mener at Oslo ikke skal få flere vaksiner enn Haugesund, så sier du at to liv i Oslo er mindre verdt enn ett liv i Haugesund. Sitat Den som hadde tatt vaksinen fra personen i Haugesund og gir den til en annen vil ha tatt en beslutning som fører til at noen dør. Les litt om utilitarismen. Ville du ofret ditt liv for å redde to andre? Dette er feil. Hvis smittetrykket er lavere i Haugesund så er det også langt mindre sannsynlig at man dør. Argumentasjonen din er ikke bare selvmotsigende, men jeg vil også beskrive den som umenneskelig. Endret 7. mars 2021 av jabx 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mars 2021 #133 Del Skrevet 7. mars 2021 Guile skrev (På 6.3.2021 den 11.26): Bildet er borte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 7. mars 2021 #134 Del Skrevet 7. mars 2021 Faktum er: Dersom man prioriterer vaksinering i områder med stort smittetrykk så vil man senke smittetrykket, noe som igjen vil få positive ringvirkninger ved at smitten ikke flytter seg til andre områder. Men når det irrasjonelle Oslo-hatet tar over så betyr ikke fakta en dritt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 7. mars 2021 #135 Del Skrevet 7. mars 2021 jabx skrev (17 minutter siden): Bildet er borte? Var et bilde av den klassiske "ofre en eller ofre fem". https://en.m.wikipedia.org/wiki/Trolley_problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 7. mars 2021 #136 Del Skrevet 7. mars 2021 For over tre måneder siden mente WHO at land med sporadiske smittetilfeller og klynger av smitte, en situasjon Norge er i nå, skal prioritere å vaksinere områder med høy smitte og forventet høy smitte https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/who-har-siden-november-anbefalt-vaksineprioritering-av-smitteutsatte-byer.QaQuiXe7Q Men jeg er redd for at den svært beskjedne omfordelingen FHI gikk for til slutt ikke er nok til å påvirke i noen særlig grad. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deterbaremeg Skrevet 7. mars 2021 #137 Del Skrevet 7. mars 2021 jabx skrev (2 timer siden): Alle sliter ikke like mye. Noen områder er mye mer utsatt for smitte enn andre. Dette er et faktum, og Oslo-hatet må ikke få diktere strategien. California har allerede skjønt det: https://www.latimes.com/california/story/2021-03-05/california-is-flooding-hardest-hit-areas-with-vaccines-to-stop-covid-will-the-new-gambit-work Hvis du har to steder - det ene med lav befolkningstetthet og lite smitte, og det andre med høy befolkningstetthet og mye smitte, så sier det seg selv at sistnevnte må prioriteres med vaksiner. Alle argumentene dine er søppel og tar ikke hensyn til at i Oslo lever man med enda strengere tiltak og med enda mer smitte og flere dødsfall. Jeg driter i om kunnskapsløse Livets harde skole-utdannede noksagter skriver sinte kommentarer i lokale medier. De er egoister som driter i alle andre. De bryr seg bare om seg selv og sitt. Enig i det du skriver, bortsett fra det siste. Det er nok ikke bare «Livets harde skole»-folk som protesterer mot å gi flere vaksiner til Oslo og andre områder som sliter hardt. Det er også høyt utdannede folk som mener dette. Det er ganske tydelig at folk mange steder i Norge ikke er klar over hvor nedstengt Oslo har vært i månedsvis. De tror de lever like strengt som oss selv, fordi de ikke kan gi bestemor en klem o.l. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea27 Skrevet 7. mars 2021 #138 Del Skrevet 7. mars 2021 3 hours ago, jabx said: Faktum er: Dersom man prioriterer vaksinering i områder med stort smittetrykk så vil man senke smittetrykket, noe som igjen vil få positive ringvirkninger ved at smitten ikke flytter seg til andre områder. Men når det irrasjonelle Oslo-hatet tar over så betyr ikke fakta en dritt. 1 hour ago, Deterbaremeg said: Enig i det du skriver, bortsett fra det siste. Det er nok ikke bare «Livets harde skole»-folk som protesterer mot å gi flere vaksiner til Oslo og andre områder som sliter hardt. Det er også høyt utdannede folk som mener dette. Det er ganske tydelig at folk mange steder i Norge ikke er klar over hvor nedstengt Oslo har vært i månedsvis. De tror de lever like strengt som oss selv, fordi de ikke kan gi bestemor en klem o.l. Dere er usaklige, skrive ting som "Irrasjonelt Oslo-hat," tror de lever like strengt som oss bare fordi de ikke kan gi bestemor en klem." Really? Har dere vært utenfor Oslo i det hele tatt? Jeg har vært mye i Oslo i høst/vinter, så jeg vet faktisk hva jeg snakker om og kan sammenligne. Det var helt nødvendige reiser, jeg merket ikke forskjell på tiltak i Oslo og der jeg bor. Hvorfor tror dere at folk lever som normalt andre steder? Jeg kjenner flere som har hatt covid, det har også vært covidsmittede på arbeidsplassen min. Takket være de strenge smitteverntiltakene vi følger (på lik linje med de dere skal følge i Oslo) så ble det ikke spredd videre. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Deterbaremeg Skrevet 7. mars 2021 #139 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) Linnea27 skrev (14 minutter siden): Dere er usaklige, skrive ting som "Irrasjonelt Oslo-hat," tror de lever like strengt som oss bare fordi de ikke kan gi bestemor en klem." Really? Har dere vært utenfor Oslo i det hele tatt? Jeg har vært mye i Oslo i høst/vinter, så jeg vet faktisk hva jeg snakker om og kan sammenligne. Det var helt nødvendige reiser, jeg merket ikke forskjell på tiltak i Oslo og der jeg bor. Hvorfor tror dere at folk lever som normalt andre steder? Jeg kjenner flere som har hatt covid, det har også vært covidsmittede på arbeidsplassen min. Takket være de strenge smitteverntiltakene vi følger (på lik linje med de dere skal følge i Oslo) så ble det ikke spredd videre. Ikke ett eneste sted i Norge har det vært like strenge regler over lang tid som i Oslo. Derfor er det dessverre umulig å ta deg seriøst. Fortell meg: Hvilket annet sted enn i Oslo har det feks ikke gått an å ta en øl ute siden tidlig november? Ikke gått an å gå på kino siden tidlig november? Og da tenker jeg ikke på at man er «anbefalt» å unngå slikt, men at det faktisk har vært stengt. Endret 7. mars 2021 av Deterbaremeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linnea27 Skrevet 7. mars 2021 #140 Del Skrevet 7. mars 2021 (endret) 2 hours ago, Deterbaremeg said: Ikke ett eneste sted i Norge har det vært like strenge regler over lang tid som i Oslo. Derfor er det dessverre umulig å ta deg seriøst. Fortell meg: Hvilket annet sted enn i Oslo har det feks ikke gått an å ta en øl ute siden tidlig november? Ikke gått an å gå på kino siden tidlig november? Og da tenker jeg ikke på at man er «anbefalt» å unngå slikt, men at det faktisk har vært stengt. Du har oversikt over reglene i hele Norge, til en hver tid? Men altså, kan du ikke drikke øl hjemme og se på film der? Jeg har ikke drukket øl eller gått på kino siden lenge før november. Her jeg bor følger de aller fleste smittevernreglene, uavhengig om de er anbefalt eller påbudt. Dersom folk gjorde det samme i Oslo hadde de sikkert "bare" vært anbefalt der også. Det må ikke bøter til for at jeg skal ønske å bidra til å stoppe sykdom og død. Edit: Må legge til at jeg har vært i Oslo flere ganger i høst og vinter (nødvendige reiser), fulgte tiltakene, ble ikke smittet. Endret 7. mars 2021 av Linnea27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg