Gå til innhold

FHI foreslår flere vaksiner til Oslo - endelig

Collan

Anbefalte innlegg

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-foreslar-flere-vaksiner-til-oslo/73460811

- Vi foreslår å vurdere strategiendring med tanke på at risikobildet nå er endret med muterte virus, og utbrudd i ulike deler av Norge og primært i Oslo, sier Forland til TV 2.

- Det er snakk om å vurdere om det kan være relevant å gi mer vaksine til dem i områder hvor smitten er høyest, sier han.

Det var jammen på tide! Oslo har vært episenter i Norge siden mars 2020. Den norske likhetstankegangen fungerer bra på mange områder, men ikke her.

Jeg leste at en 60-åring på østkanten i Oslo har ti ganger så høy sjanse til å dø av Covid19 som en 80-åring i ei lita bygd. Det er vel ikke helt på desimalen korrekt, men i størrelsesorden er det nok riktig. 

Jeg tror det har vært litt distriktspolitikk inne i bildet her som har gjort at regjeringen har vegret seg for å prioritere Oslo, hva tror dere?

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er på tide. Føler virkelig at Oslo er litt «sitting ducks» som bare må vente og vente til tross for konstant smittetrykk. 
Jeg vet ikke om det har vært distriktspolitikk med i vurderingene, de har i allefall sagt at de brukte modeller som skulle vise hva som ga minst skade. Men det gir jo ikke så mye mening når det nå går saktere å vaksinere episenteret enn andre områder. Et episenter sprer jo selvsagt smitte rundt til andre landsdeler.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at de startet med å vaksinere alle på sykehjem først, men nå er det virkelig på tide å vaksinere befolkningen der smittetrykket er størst.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pterinochilus skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er helt greit at de startet med å vaksinere alle på sykehjem først, men nå er det virkelig på tide å vaksinere befolkningen der smittetrykket er størst.

Ja enig, jeg synes også det er bra at alle på sykehjem fikk først. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke det som står i artikkelen. Klarer ikke Dagbladet å lese sin egen artikkel når de setter overskrift? I artikkelen står det: «

Det er riktig at vi drøfter spørsmålet om skjevfordeling, som for eksempel fordeling av vaksiner til utsatte områder, og det er det vi har fått oppdrag om, og det er dette vi har sagt til TV2. Men det stemmer ikke at vi foreslår helomvending i strategien, sier fagdirektør Frode Forland i FHI.

Strategien nå er å fordele vaksinedoser på de ulike kommunene basert på folketall.»

Strategien er altså å fordele vaksine basert på folketall, ikke på smittetrykk.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Hulderen said:

Det er jo ikke det som står i artikkelen. Klarer ikke Dagbladet å lese sin egen artikkel når de setter overskrift? I artikkelen står det: «

Det er riktig at vi drøfter spørsmålet om skjevfordeling, som for eksempel fordeling av vaksiner til utsatte områder, og det er det vi har fått oppdrag om, og det er dette vi har sagt til TV2. Men det stemmer ikke at vi foreslår helomvending i strategien, sier fagdirektør Frode Forland i FHI.

Strategien nå er å fordele vaksinedoser på de ulike kommunene basert på folketall.»

Strategien er altså å fordele vaksine basert på folketall, ikke på smittetrykk.

Ja, det har sittet hardt inne å endre strategien fra antall innbyggere. Siden før jul har de hevdet at Norge skulle ha en dynamisk strategi utifra smittesituasjonen. Hittil har den ikke vært dynamisk, kun statisk. Situasjonen i Oslo var verre enn i bygde-Norge da strategien ble laget, og den har blitt forverret, likevel har man ikke villet gjøre noen endringer.

Nå som den britiske mutasjonen sprer seg på Østlandet skjønner de kanskje omsider at de må prioritere det som har vært epistenteret for smitte høyere.

EDIT: Nederst i artikkelen står det: FHIs forslag skal nå drøftes, og Helsedepartementet skal ta en beslutning. Jeg tolker dette som at FHI har foreslått at Oslo skal få flere vaksiner enn det som har vært regelen hittil.

Endret av Collan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Collan skrev (3 minutter siden):

EDIT: Nederst i artikkelen står det: FHIs forslag skal nå drøftes, og Helsedepartementet skal ta en beslutning. Jeg tolker dette som at FHI har foreslått at Oslo skal få flere vaksiner enn det som har vært regelen hittil.

Jeg bor selv i en kommune med høyere smittetrykk enn i Oslo, så jeg håper absolutt at de nå vil fordele etter smittesituasjon i stedet for folketall. Å pøse på mest vann der det brenner mest virker som en fornuftig måte å slukke branner.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hulderen said:

Jeg bor selv i en kommune med høyere smittetrykk enn i Oslo, så jeg håper absolutt at de nå vil fordele etter smittesituasjon i stedet for folketall. Å pøse på mest vann der det brenner mest virker som en fornuftig måte å slukke branner.

Ja, jeg er helt enig. 

Jeg kan skjønne at det med norsk mentalitet og kultur er lett å tenke at det er urettferdig at noen byer skal få flere doser i forhold til folketallet og andre byer færre, men hvis man vil redde fleste mulig liv må man vaksinere der smitterisikoen er høyest. 

Hvis regjeringen nå følger opp og endrer fordelingen av vaksiner vil jeg bli ganske overrasket om det ikke kommer noen utspill fra distriktene og distrikspolitikere om at dette blir urettferdig.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den riktige strategien rundt vaksineringen hadde vært å begynt vaksineringen der det er høyest befolkningstetthet. Det vil si Oslo og nabokommunene til Oslo, siden så mange i nabokommunene jobber i Oslo. Enn skulle fokusert på Oslo, Bærum, Asker, Nordre Follo, Lillestrøm, Lørenskog osv først. Ca 20 prosent av landets befolkning befinner seg her..

Deretter kunne man startet litt senere i Bergen og gjort det samme der, samtidig mens man utvidet Vaksineringen i Viken området til å gjelde Lier, Drammen, Ullensaker, Kongsberg, Moss, Ås Vestby osv . Deretter sarpsborg, Fredrikstad, Halden, Og Byer i tidligere Vestfold fylke. 

Trinn 3 Trondheim og omegn mens man utvider fra kjernen Oslo og Bergen.

Osv..

De som skulle hatt vaksine til slutt er de kommunene som er langt unna store byer, med lite innbyggertall og med lav befolkningstetthet. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (1 time siden):

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-foreslar-flere-vaksiner-til-oslo/73460811

Det var jammen på tide! Oslo har vært episenter i Norge siden mars 2020. Den norske likhetstankegangen fungerer bra på mange områder, men ikke her.

Jeg leste at en 60-åring på østkanten i Oslo har ti ganger så høy sjanse til å dø av Covid19 som en 80-åring i ei lita bygd. Det er vel ikke helt på desimalen korrekt, men i størrelsesorden er det nok riktig. 

Jeg tror det har vært litt distriktspolitikk inne i bildet her som har gjort at regjeringen har vegret seg for å prioritere Oslo, hva tror dere?

Vet ikke hva jeg skal tro, men hele prosessen rundt fordelingen av vaksinene har vært JÆVLIG PROVOSERENDE. Oslo har hatt strenge tiltak siden start av november. Folk har blitt permitterte og gått hjemme. Vi vet alle hva det gjør med den psykiske helsen. Vaksinene burde kommet til Oslo og Viken for lengst, men så insisterer de på å kjøre dem rundt til steder som IKKE har noen smitte og fordele ut vaksiner fordi at det er VIKTIG å fordele jevnt. Brannbilen kan ikke bruke vannet til å slukke brannen, men den skal fordeles jevnt og trutt til hele landet. Er ikke så farlig om huset brenner opp i mens. :klaske:

Jeg har lest samme som deg angående 60-åringen og 80-åringen, men husker ikke helt hvor det sto. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (49 minutter siden):

Den riktige strategien rundt vaksineringen hadde vært å begynt vaksineringen der det er høyest befolkningstetthet. Det vil si Oslo og nabokommunene til Oslo, siden så mange i nabokommunene jobber i Oslo. Enn skulle fokusert på Oslo, Bærum, Asker, Nordre Follo, Lillestrøm, Lørenskog osv først. Ca 20 prosent av landets befolkning befinner seg her..

Deretter kunne man startet litt senere i Bergen og gjort det samme der, samtidig mens man utvidet Vaksineringen i Viken området til å gjelde Lier, Drammen, Ullensaker, Kongsberg, Moss, Ås Vestby osv . Deretter sarpsborg, Fredrikstad, Halden, Og Byer i tidligere Vestfold fylke. 

Trinn 3 Trondheim og omegn mens man utvider fra kjernen Oslo og Bergen.

Osv..

De som skulle hatt vaksine til slutt er de kommunene som er langt unna store byer, med lite innbyggertall og med lav befolkningstetthet. 

🤫 Senterpartiet hadde ikke likt det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kågebruker skrev (4 timer siden):

Jeg har troen på at også SP forstår at man satser på å slukke brannen der det brenner, og ikke går for at man skal fordele vannet jevnt over landet mens huset brenner ned.

Dessverre utifra hva jeg har forstått så er det FHI så har bestemt hvordan vaksinene skal fordeles. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide. Håper også at man følger dette. Gjør man dette skikkelig kan det hjelpe bra til for resten av landet også. For det er liten tvil om mye smitte ko fra Oslo og sprer seg til andre deler av landet. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem rykker bakover i køen av risikogruppe da? Jeg er snart skjøvet ut etter div endringer... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlmaSofie
parmanoia skrev (3 minutter siden):

Hvem rykker bakover i køen av risikogruppe da? Jeg er snart skjøvet ut etter div endringer... 

Jeg håper virkelig ikke det betyr at vi som er helsearbeidere i andre byer må vente enda lengre nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlmaSofie skrev (Akkurat nå):

Jeg håper virkelig ikke det betyr at vi som er helsearbeidere i andre byer må vente enda lengre nå. 

Nei, det er det jeg lurer på. Skjønner deg godt. For når noen rykker frem, så rykker andre bakover. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kågebruker skrev (8 timer siden):

Senterpartiets meninger om ting tørker man seg i ræva med. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parmanoia skrev (2 timer siden):

Antakelig de som bor steder med lite smitte?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om FHI mener dette er beste løsningen, bør det gjennomføres uavhengig av distriktspolitiske hensyn. 

Det høres jo logisk ut at man først vaksinerer der smittetrykket er størst, men det er jo også dette med press på intensivsengene, helsepersonell etc. Kapasiteten i det sentrale østlandsområdet er nok betraktelig mye bedre enn i distriktene. 

En liten kommune hvor mer eller mindre hele hjemmetjenesten er en kohort, og distriktsykehuset som er flere timer unna, har kapasitet til én intensiv pasient? Det er ingen spøk det heller. 

Det bor mange folk i Oslo, de fleste opptrer nok ansvarlig, men det fremstår som en høy andel der har problemer med de helt basic smittevern, uten at det skal være et argument mot at Oslo prioriteres for vaksinasjon.  Det kunne allikevel bli gjort mye i forhold til smittetrykket ved å være litt mer nøye på det vi vet fungerer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg blir litt provosert - selv om jeg skjønner tankegangen. Det vil oppleves urettferdig for dem som virkelig har stått på for å unngå høyt smittetrykk i de mindre byene og bygdene..man blir liksom straffet for å være flink.

Jeg reagerer også på at det virker som om folk i Oslo tror de er de eneste som har forsaket noe i denne pandemien. Det er feil. Det har vært tiltak og nedstengninger i hele landet. Ofte har resten av landet blitt tvunget til nedstenging på tross av lav smitte, fordi det har vært høy smitte i Oslo..forstå det den som kan. 
Det er ikke resten av landets feil at Oslo ikke klarer å holde smittetrykket nede, så hvorfor skal resten av landet straffes? Hvorfor skal resten av landet fortsette dugnaden når man blir straffet for å delta i dugnaden? 
Det er liksom Oslo som er verdens navle, atter en gang. Selv om de står for veldig lite verdiskapning for resten av landet 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️
Kanskje jeg bør stemme SP ved valget allikevel. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...