Gå til innhold

Ser du enden på pandmien !

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Sylveon said:

Jeg tenker du er ekstremt naiv om du tror at ting er tilbake til normalen i løpet av sommeren :) men vi får bare vente og se egentlig! 

Det vil presse seg frem. Folk gidder ikke en slik uberkjip tilværelse over flere år.

De inngripende tiltakene har også hatt enorme konsekvenser som vi bare har sett litt av, og ikke vil få se den fulle effekten av før om noen år.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste denne pandemien har bevist er for svake og sytete folk generelt sett her.

Altså da snakker jeg om friske mennesker. ikke de som er avhengige av hjelp for å greie seg.

Alle pandemier som dette tar slutt.  Men denne har bare var i litt over et år, men folk oppfører seg som den har vart i 50 år.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ser ingen ende verken på pandemien eller tiltakene. Lettelser og åpninger vil presse seg frem, men kommer nok til å bli reverserte med ujevne mellomrom pga hissige mutanter som kommer til å dukke opp fremover.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (2 minutter siden):

Det eneste denne pandemien har bevist er for svake og sytete folk generelt sett her.

Altså da snakker jeg om friske mennesker. ikke de som er avhengige av hjelp for å greie seg.

Alle pandemier som dette tar slutt.  Men denne har bare var i litt over et år, men folk oppfører seg som den har vart i 50 år.

Det denne situasjonen har bevist er at endel av befolkningen villig lar seg miste friheten sin, og synes det er greit at deler av grunnloven ikke gjelder nå.

Det handler om rettigheter og frihet. At samfunnet kan bli permanent forandret. At de når som helst kan vedta kriselover som overgår grunnloven. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mima skrev (Akkurat nå):

Det denne situasjonen har bevist er at endel av befolkningen villig lar seg miste friheten sin, og synes det er greit at deler av grunnloven ikke gjelder nå.

Det handler om rettigheter og frihet. At samfunnet kan bli permanent forandret. At de når som helst kan vedta kriselover som overgår grunnloven. 

Om ikke samfunnet hadde blitt forandret så ville vi fremdeles levd i huler og brukt stein som verktøy.

Uansett så er det tydelig at du ikke forstod hva jeg skrev, eller du gjorde det kanskje men gjør deg dum med vilje. Noe jeg har merket er vanlig på dette forumet.

Mer kommer jeg ikke til å si i denne tråden

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (3 minutter siden):

Om ikke samfunnet hadde blitt forandret så ville vi fremdeles levd i huler og brukt stein som verktøy.

Uansett så er det tydelig at du ikke forstod hva jeg skrev, eller du gjorde det kanskje men gjør deg dum med vilje. Noe jeg har merket er vanlig på dette forumet.

Bra :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aragorn ll Elessar skrev (9 minutter siden):

Forandring til det verre, er det bra mener du? Forandring til det bedre tar iallefall ekstremt lang tid- som større kapasitet i helsevesenet, gratis skolelunsj osv.
Derfor må vitenskap diskuteres, ikke at det er kun «en sannhet» om virus,korona og tiltak. Ikke sensur og hets mot alle de som er imot så sterke tiltak.Hvis ikke blir det lockdown for alltid.
I land som feks.har religiøst styre der befolkningen ikke har noe de skulle ha sagt-står tankegangen ofte flere hundre år tilbake i tid når det gjelder menneskesyn. 

Endret av mima
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (3 timer siden):

Sytete å klage over at noen stenger arbeidsplassen din uten logisk grunn? Syter man når man ønsker å få den utdannelsen man har krav på? Syter når regler endres fra dag til dag helt uten logikk? Det er menneskelige, psykologiske mekanismer som gjør at uforutsigbarhet er vanskelig å forholde seg til. Noen ender med feks spiseforstyrrelser fordi det er det eneste de kan kontrollere. 

Hadde viruset hatt dødelighet som svartedauden hadde ingen protestert. Ei heller at om lag 200 millioner mennesker hadde dødd, dor å sammenligne med spanskesyken som tok livet av ca 50 millioner mennesker i en tid da befolkningen var omtrent 1/4 av dagens tall, og det var unge, friske mennesker som døde. Nå har 1% av 200 millioner dødd. Og de som er døde er gamle og svært syke mennesker. Vi ødelegger samfunnet vårt for noe som ikke er noen katastrofe i det hele tatt. Det er sørgelig å være vitne til at ingen står opp for vanlige borgeres rettigheter. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere, når Bent Høie sa at de ila. mars skulle presentere planen for åpning av samfunnet igjen, ble jeg faktisk så rørt at jeg nesten ville gråte. Så virkelig ikke den reaksjonen komme.

Her bor vi på bygda og har levd mer eller mindre normalt. Joda mye hjemmekontor og lite sosiale begivenheter etc, men likevell. Har absolutt bidratt i dugnaden med det jeg kan.  Men tenk dere, snart kan vi dra på konsert, reise med fly på gøy, til og med til utlandet og KLEMME igjen! Herregud som jeg gleder meg! 😂 Og i mellomtiden er det vår og sommer! Jeg satser på at det lettes på tiltakene etter sommeren. Det må det. En vinter til på denne måten vil bli knalltøft. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

badevakta skrev (3 minutter siden):

Vet dere, når Bent Høie sa at de ila. mars skulle presentere planen for åpning av samfunnet igjen, ble jeg faktisk så rørt at jeg nesten ville gråte. Så virkelig ikke den reaksjonen komme.

Her bor vi på bygda og har levd mer eller mindre normalt. Joda mye hjemmekontor og lite sosiale begivenheter etc, men likevell. Har absolutt bidratt i dugnaden med det jeg kan.  Men tenk dere, snart kan vi dra på konsert, reise med fly på gøy, til og med til utlandet og KLEMME igjen! Herregud som jeg gleder meg! 😂 Og i mellomtiden er det vår og sommer! Jeg satser på at det lettes på tiltakene etter sommeren. Det må det. En vinter til på denne måten vil bli knalltøft. 

Du må ikke feire for tidlig. :) I følge avisene nå så er det HELT krise i Oslo og det er varslet pressekonferanse på søndag. Gulvog snakker nå om at i løpet av mars kommer de mest inngripende tiltakene i løpet av hele pandemien.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (1 minutt siden):

Du må ikke feire for tidlig. :) I følge avisene nå så er det HELT krise i Oslo og det er varslet pressekonferanse på søndag. Gulvog snakker nå om at i løpet av mars kommer de mest inngripende tiltakene i løpet av hele pandemien.

Jo, men med vaksineringen vil de som er i risikogruppene være så og si trygge, og smitten vil slutte å spre seg etterhvert. De fleste unge, friske vil tåle sykdommen fint, og da er det ingen grunn til å holde landet stengt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfordring: alle må teste seg før vinterferien!

folket: *tester oss før vinterferie*

Flere som testet seg = regjeringen får flere positive tester som bestilt = krisetilstand i Oslo så nå må alle luker skalkes.

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lisaleah skrev (Akkurat nå):

Oppfordring: alle må teste seg før vinterferien!

folket: *tester oss før vinterferie*

Flere som testet seg = regjeringen får flere positive tester som bestilt = krisetilstand i Oslo så nå må alle luker skalkes.

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Ja, håper de er stolt av seg selv når de ser hva de har satt i gang. Takken for å høre på byrådet er at man får enda strengere tiltak og må leve enda lenger i isolasjon :) 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

badevakta skrev (3 minutter siden):

Jo, men med vaksineringen vil de som er i risikogruppene være så og si trygge, og smitten vil slutte å spre seg etterhvert. De fleste unge, friske vil tåle sykdommen fint, og da er det ingen grunn til å holde landet stengt. 

Nå er det sagt flere ganger at det er ikke sikkert at vaksinen beskytter mot smitte. Det kan fint være at man blir smittet og kan smitte andre. Det som er sagt er at den beskytter derimot mot et alvorlig sykdomsforløp. :) 

Oslo vaksinerer uansett alt for å få. Å tro at det blir åpning av landet i løpet av mars-april er i beste fall naivt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sylveon skrev (14 minutter siden):

Nå er det sagt flere ganger at det er ikke sikkert at vaksinen beskytter mot smitte. Det kan fint være at man blir smittet og kan smitte andre. Det som er sagt er at den beskytter derimot mot et alvorlig sykdomsforløp. :) 

Oslo vaksinerer uansett alt for å få. Å tro at det blir åpning av landet i løpet av mars-april er i beste fall naivt. 

Det ser veldig lovende ut i Israel som har kommet lengst med vaksineingen. Rapporter derfra konkluderer med at det er lite sannsynlig at man ikke blir syk, men bare smittsom. Unntak vil man alltid ha, det gjelder alle vaksiner. Jeg er optimist. 😊

Ang. åpning så skrev jeg fra høsten, planen vil komme i mars.

Endret av badevakta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aragorn ll Elessar skrev (8 timer siden):

Ja, tenk at folk reagerer på at man nærmest over natta går fra et fritt og åpent samfunn til et samfunn der regjeringen forteller om du får lov til å ha besøk av din familie, eller hvilke lekevenner guttungen skal ha, og hvor mange. 

Vi kan late som det er normalt, men det er det ikke. Rettigheter som man stolt feirer hvert år på 17. mai kastes ut av vinduet. 

Det ville vært virkelig ille om det ikke ble reagert på av noen. Dessverre tok det nesten et år før norsk media begynte å utfordre dette, og stiller spørsmål. 

Så er har vi sikkert vært tjent med noen tiltak, men at folk reagerer er ikke spesielt rart. 

Vi kommer til å høre historier i mange tiår fremover fra barn som bør stengt inne med voldelige og rusa foreldre, mens resten av landet satt og sa "heia dugnad". 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

badevakta skrev (39 minutter siden):

Den reaksjonen fikk jeg og, men så kom jeg på at Høie stort sett bare prater piss. Gledestårene tørket fort ut for å si det sånn. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En får bare håpe at regjeringer i Europa har lært litt til neste pandemi. Er sjeleglad for at jeg bor i Sør-Korea hvor helsemyndigheter visste hva dem drev med fra starten. Vi har unngått lockdown, og de mest omfattende restriksjonene som man ser i andre land. Til gjengjeld er det ingen sum sutrer og protesterer over munnbind. Nå har massevaksinering av befolkningen begynt som sannsynligvis vil være ferdig til høsten. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sylveon said:

Ja, håper de er stolt av seg selv når de ser hva de har satt i gang. Takken for å høre på byrådet er at man får enda strengere tiltak og må leve enda lenger i isolasjon :) 

Hadde det vært bedre at de smittede ikke hadde testet seg og heller reist land og strand rundt på vinterferie? :)

Endret av trønder
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trønder skrev (5 timer siden):

Hadde det vært bedre at de smittede ikke hadde testet seg og heller reist land og strand rundt på vinterferie? :)

Hvorfor skal man teste seg hvis man er frisk..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...