Gå til innhold

Fomleriene

Anbefalte innlegg

Gjest Marillia
Skrevet

Gratulerer med ny bil, det blir sikkert deilig med bedre plass. Vi sysler også med tanken på ny bil, men av motsatt grunn. Vi skal ha mindre bil denne gangen.

Jeg brukte mange timer på løvetannplukking i fjor, og skal gi fyldig rapport om det virker. Og gjør det ikke det, så skal jeg advare deg fra å kaste vekk tid ;)

Tenker det er mye kos med lillesøster, og så er det sikkert ekstra kjekt å ha Mamma hjemme. Fin tid å gå hjemme med baby nå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heldig dere som har fint vær. Jeg venter og venter, men sola vil ikke komme på besøk :tristbla:

Løvetannplukking kan være en tidkrevende jobb, spesielt hvis man har stor hage. Har bare en liten flekk selv, men synes det tar nok tid. Er ikke spesielt glad i hagearbeid, men er veldig glad for å ha en uteplass.

Håper den lille har det bra, det er en utrolig fin tid å være nybakt mamma på. Hele våren og sommeren foran deg.

Skrevet

Endelig tid til litt oppdatering igjen! Har hatt min første dag på egen hånd i dag, og har ikke rukket halvparten av det jeg hadde tenkt. Så løvetannen har fått være i fred.. Burde ha tenkt på det da jeg satt her og banna og sverta på overtid og hadde allverdens tid. :ler:

Men for all del, jeg koser meg! :) Dessverre er solen helt fraværende i dag. Vi har vært litt plaget av havtåke de siste dagene og i dag har ikke sola klart å knekke den. Hvis det er likedan i morgen får jeg se om jeg kjører en tur og ser om jeg finner litt finere vær.

I dag er Snorkfrøken 17 dager, og jeg synes at hun har vokst masse allerede. :rødme: På mandag skal jeg på helsestasjonen og veie henne, det blir spennende. Det er ingenting i veien med matlysten ihvertfall, det går i mating minst hver tredje time døgnet rundt! ;) De siste kveldene har hun hengt i puppen omtrent konstant og jeg begynner å lure på om det kan være litt lite mat. Har derfor kjøpt inn erstatning i dag, greit å ha i skapet om det skulle bli helt krise... Har pumpe også, men orker ikke alt styret for å samle opp de få overskuddsdråpene. :sjenert:

Nå har jeg begynt å se fram til at jeg kan begynne å trene igjen. :) I går fikk jeg faktisk på meg et par av mine gamle dongribukser. Skal ikke påstå at det var noe vakkert syn ;), ble en skikkelig valk på magen. Men det går ihvertfall riktig vei! Har gått ned ca. 10 av de 16 kiloene jeg gikk opp, så nå satser jeg på at jeg denne gangen skal klare å unngå å gå opp i vekt mens jeg har permisjon. Da må det kuttes drastisk ned på snop og digg, noe som ikke er min sterkeste side. :sjenert:

Nei, nå er det på tide og lage middag...

Skrevet

Nei, nå er det på tide og lage middag...

Noe sunt da forhåpentligvis?

Gjest Kira
Skrevet

Synes å huske den der kveldsmatingen, særlig rundt tre uker. Er ikke det øke-dager?

Men det er sikkert lurt å ha tillegg i skapet i tilfelle krise. Slitsomt hvis du ikke får slappet av innimellom, jeg var ganske avslappet til å bruke tillegg, særlig siste gang. :)

Har du noen gode middagstips?

:klem:

Gjest Marillia
Skrevet

Det blir vel mange, lange turer med vogn fremover, om man legger inn noen oppoverbakker, så blir jo det kjempefin trening også! Jeg gikk mye da jeg hadde permisjon, men brukte også mye tid på å bake - hvilket ikke er så bra for vekta, særlig når det er kaker og boller :ler: Det går jo mot sommer, og da blir man mer inspirert til å velge gulrot fremfor sjokolade. Dessuten kan man jo lure seg selv til å tro at babyen får utslett/mageknip av sjokolade også ;)

Ha en fin helg :klem:

Skrevet

T@ssen var også en henge-i-puppene-baby.

Er rimelig sikker på at jeg kommer til og tro at noe er helt riv ruskende galt hvis jeg denne gangen får en ikke-spise-så-mye-baby. :ler:

10 kilo på 17 dager er ikke ille. Jeg pleier å spise mindre snop om sommeren, så hvis du er lik, mister du nok de resterende ganske så kjapt. :klem:

Skrevet

En riktig god helg til store og små i Fomle-heimen :klem:

Gjest Marillia
Skrevet

Si meg en ting, burde ikke du flytte nå? ;)

Skrevet
Noe sunt da forhåpentligvis?

Nei, skal ikke påstå at det. ;) Ble fiskepudding med hvit saus den dagen. Og i helgen har det blitt pizza to dager og form med kjøttdeig, makaroni, potetmos og ost. :sjenert:

Synes å huske den der kveldsmatingen, særlig rundt tre uker. Er ikke det øke-dager?

Men det er sikkert lurt å ha tillegg i skapet i tilfelle krise. Slitsomt hvis du ikke får slappet av innimellom, jeg var ganske avslappet til å bruke tillegg, særlig siste gang.

Har du noen gode middagstips?

Tror nok at det var økedager ja. Varierer litt fra kveld til kveld hvor mye styr det blir, men hun er avhengig av å sovne på puppen. Og den skal bare suttes på, kommer det melk blir hun sint. ;) Så vi prøver å venne henne til smokk. Den er ikke så veldig god ennå, men det kommer seg det også.

Hvis du ser over så er ikke jeg den rette og spørre om middagstips. :ler:

Det blir vel mange, lange turer med vogn fremover, om man legger inn noen oppoverbakker, så blir jo det kjempefin trening også! Jeg gikk mye da jeg hadde permisjon, men brukte også mye tid på å bake - hvilket ikke er så bra for vekta, særlig når det er kaker og boller :ler:  Det går jo mot sommer, og da blir man mer inspirert til å velge gulrot fremfor sjokolade. Dessuten kan man jo lure seg selv til å tro at babyen får utslett/mageknip av sjokolade også

Ha en fin helg

Jeg er ikke noe kløpper på baking, men å kjøpe bakevarer er jeg veldig god på.. ;)

T@ssen var også en henge-i-puppene-baby. 

Er rimelig sikker på at jeg kommer til og tro at noe er helt riv ruskende galt hvis jeg denne gangen får en ikke-spise-så-mye-baby.

10 kilo på 17 dager er ikke ille. Jeg pleier å spise mindre snop om sommeren, så hvis du er lik, mister du nok de resterende ganske så kjapt.

Det går fremdeles rette veien med vekta og så satser jeg på en sunn sommer ja. :)

En riktig god helg til store og små i Fomle-heimen

Takk, har hatt en veldig fin helg. :)

Si meg en ting, burde ikke du flytte nå?

Jo, jeg har tenkt til det ja. Men ting tar tid i ammetåka. ;)

------------------------------

Så var det plutselig blitt mandag igjen, og veiedag for både mor og datter. ;)

Status datter: 3 uker i dag og mor fikk omtrent sjokk da hun så vekta på helsestasjonen. :ler: Lillegullet har lagt på seg over 1 kg og veier nå 5140 g, lengde 56,5 cm. Så det er tydeligvis ingenting i veien med næringstilgangen eller matlysten. :sjarmor:

Status mor: Ned 1,8 kg siste uke. :) Det er 4,4 kg igjen til utgangspunktet og ca. 10 til langsiktig, godt trent mål. :tommel:

Har hatt en fin og aktiv helg. Lørdag var været bra og jeg fikk plukket ganske mange bøtter med løvetann. Men det er ennå mange igjen. ;) I går var det drittvær igjen, men vi hadde avtalt å møte noen venner på et sted med cafè og akvarium så da betydde ikke været så veldig mye. Det var masse fisker og forskjellige sjødyr og se på, så ungene koste seg skikkelig. :)

Vi har også begynt med litt flasketrening på Lillegull, jeg vil veldig gjerne at hun tar flaske så jeg får litt større frihet. Første kvelden var imidlertid skikkelig fiasko. Vi laget erstatning og pøvde å gi henne da hun sannsynligvis var stappmett. Og det endte med at hun spydde! :rodme: I går prøvde jeg heller å pumpe meg, og det gikk litt bedre med morsmelk pluss at hun var litt mer sulten. Da drakk hun litt så jeg regner med at hvis vi bare trener litt mer så går det også bra. :)

Da var det visst matetid - igjen! ;)

Skrevet

Huff, nå skrev jeg nettopp et innlegg som forsvant i løse luften. Vel, får prøve på nytt igjen.

Skal si lillejenta vokser, det er nok ingenting i veien med næringstilgangen ;)

Selv er du jo superflink, bare 4 kilo igjen til utgangspunktet. Tatt i betraktning den korte tiden etter fødselen, er jo dette kjempebra :tommel:

Det er helt sikkert lurt å starte flasketilvenning så tidlig som mulig. Mine tok aldri flaske, ikke for at jeg prøvde så mye heller. Ammet til de var ca 10 mnd, så jeg var ganske bastet og bundet. Pussig nok, tenkte jeg ikke over det den gangen. Trodde vel det skulle være sånn :ler:

Gjest Kira
Skrevet

Min yngste ville ikke ta flaske, så hun ble tilleggsmatet med skje, noe som var relativt arbeidssomt. Så flasketilvenning er lurt. Dessuten er det som du sier, godt for mammaen å ha litt fri innimellom :)

Så dumt at du ikke har middagstips, jeg er nemlig helt blank :forvirret:

Gjest Kira
Skrevet

Du har flyttet boka og skiftet navn på den! Fint navn forresten :)

Skrevet

Kanskje det var flyttingen som gjorde at jeg ikke fikk til å poste innlegget mitt. :idesmil:

Fint navn, ja :)

Skrevet
Huff, nå skrev jeg nettopp et innlegg som forsvant i løse luften. Vel, får prøve på nytt igjen.

Skal si lillejenta vokser, det er nok ingenting i veien med næringstilgangen  ;)

Selv er du jo superflink, bare 4 kilo igjen til utgangspunktet. Tatt i betraktning den korte tiden etter fødselen, er jo dette kjempebra  :tommel:

Det er helt sikkert lurt å starte flasketilvenning så tidlig som mulig. Mine tok aldri flaske, ikke for at jeg prøvde så mye heller. Ammet til de var ca 10 mnd, så jeg var ganske bastet og bundet. Pussig nok, tenkte jeg ikke over det den gangen. Trodde vel det skulle være sånn  :ler:

Jeg er litt bortskjemt med flaskeunger siden de to eldste tok den uten problemer. Så derfor håper jeg vi får det til denne gangen også. :)

Min yngste ville ikke ta flaske, så hun ble tilleggsmatet med skje, noe som var relativt arbeidssomt. Så flasketilvenning er lurt. Dessuten er det som du sier, godt for mammaen å ha litt fri innimellom  :)

Så dumt at du ikke har middagstips, jeg er nemlig helt blank  :forvirret:

I dag blir det koketorsk m/poteter, erter, gulrøtter. Særs oppfinnsomt. ;)

Du har flyttet boka og skiftet navn på den! Fint navn forresten  :)

Hodet mitt er ganske tomt for tiden, så jeg kom ikke på noe mer orginalt navn. ;)

Kanskje det var flyttingen som gjorde at jeg ikke fikk til å poste innlegget mitt.  :idesmil:

Fint navn, ja  :)

Beklager at jeg rota til innlegget ditt, du havnet nok midt i flyttesjauen. ;)

Skrevet

Det er godt jeg kan skylde på ammetåke, jeg fikk store problemer da jeg skulle rette matteleksene til eldstemann. Han hadde stykker ala 583 + 56 og jeg hadde mest lyst til å ta fram kalkulatoren. :sjenert::ler:

Gjest Marillia
Skrevet

:ler:

Kjenner til den, vi er nok litt for godt vant til å bruke kalkis. Greit når man følger ungene slik oppover klassetrinnene, man får jo repetert alt man har "glemt" :sjenert:

Skrevet
:ler:

Kjenner til den, vi er nok litt for godt vant til å bruke kalkis. Greit når man følger ungene slik oppover klassetrinnene, man får jo repetert alt man har "glemt" :sjenert:

Trodde jeg skulle klare å holde følge litt lenger enn 3. klasse :ler:. Men mannen sa etterpå at han alltid bruker kalkulator så da føler jeg meg ikke så i tåkeheimen likevel.

---------------------

I går kveld var jeg alene med ungene og skulle få de to største klar for seng/i seng samtidig som Lillegull var overtrøtt og styrte endel. Ble kanonsliten, glad jeg ikke er alene så veldig ofte.. :forvirret: Fikk en litt skjev start på natta for Lillegull så det har blitt mange måltider. Og det blir ikke bedre av at hun kun tar en side og så sovner kontant, har ikke sjans å få henne til å ta begge sider som hun pleier. Og da blir det kun to timer mellom hver gang... Har fått sovet litt i dag morges, og hadde nok sovet ennå om vi ikke måtte bytte bleie. ;) Men det er like greit å ikke sove bort hele formiddagen, da får jeg ikke sove på kvelden igjen. Så søvn får jeg sikkert nok av, det bare kjennes ikke helt sånn ut. :ler:

Vi laget gipsavstøpning av hånd og fot i går. Det ble ikke helt vellykket så skal gjøre et nytt forsøk i dag. :)

Plan for dagen er å komme oss ut på tur om ikke lenge, tross ruskevær. I går ble jeg sittende inne hele dagen og endte opp med hodepine på kvelden..

Skrevet

Har du prøvd å feste bilstolen til vogna nå? Må man ta av festene til bagen for å sette på den basen til stolen?

Har ikke bestemt meg for om dette er noe jeg må ha ennå. :ler:

Gipsavstøping er koselig minne. :rødme:

Gjest Kira
Skrevet
Men det er like greit å ikke sove bort hele formiddagen, da får jeg ikke sove på kvelden igjen. Så søvn får jeg sikkert nok av, det bare kjennes ikke helt sånn ut. :ler:

Du kan jo sove når du blir gammel. Men det er greit med noen timer sammenhengende, det er vel det som er problemet med baby i huset.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...