@lfa Skrevet 19. april 2007 #3461 Skrevet 19. april 2007 Ååå.. hadde du med babyen også? seg selv for og ha gått glipp av glimt av liten prinsesse. Jeg ble jo faktisk gående litt rundt i inngangspartiet siden H@nnsauen måtte div "ærend" først. Men jeg liker ikke å glo på folk som spiser, så jeg kikket ikke så mye i den retningen...
Gjest Kira Skrevet 19. april 2007 #3462 Skrevet 19. april 2007 Høres ikke god ut den ryggen din, Fru Fomle. Men regner med at baby-lykken overskygger vondtene, selv om det må være upraktisk. Kodt du har mannen hjemme, og så håper jeg at det går raskt over. Fortsett å kose deg med den lille (og med storebrødrene)
Fru Fomle Skrevet 20. april 2007 Forfatter #3463 Skrevet 20. april 2007 Ååå.. hadde du med babyen også? seg selv for og ha gått glipp av glimt av liten prinsesse. Jeg ble jo faktisk gående litt rundt i inngangspartiet siden H@nnsauen måtte div "ærend" først. Men jeg liker ikke å glo på folk som spiser, så jeg kikket ikke så mye i den retningen... ← Det var jo typisk at vi skulle være i samme rom uten å vite det da. Høres ikke god ut den ryggen din, Fru Fomle. Men regner med at baby-lykken overskygger vondtene, selv om det må være upraktisk. Kodt du har mannen hjemme, og så håper jeg at det går raskt over. Fortsett å kose deg med den lille (og med storebrødrene) ← Vi koser oss ja . Heldigvis fungerer ryggen noenlunde greit om dagen, det er om natten det er verst. Fordelen er jo at jeg slipper å opp og skifte da. Lillegull har ikke verdens beste døgnrytme ennå, og hun vil helst sove tett inntil meg og sovne på puppen. Og helst sove med pupp i munnen... Så sprinkelsenga står ganske så ubrukt foreløpig. I dag har hun fått smokk så nå blir det kanskje litt lettere å roe henne uten nødvendigvis å gi mat. Vi prøvde først med de nye smokkene som skal forhindre bitefeil, men det var ikke sjangs i havet at hun ville ha den. Makan til grimaser! I dag har hun hatt en ganske lang våkenperiode midt på dagen så jeg er spent på hvordan det slår ut på natteroen. Forventer ikke all verdens så tidlig, men det skal jo bli greit å sove litt mer enn 1-2 timer i strekk om natta.
Gjest Kira Skrevet 20. april 2007 #3464 Skrevet 20. april 2007 Vil tro at det hadde gjort seg med mer enn en times sammenhengende søvn. Du får holde henne våken på kveldstid, så tar hun det vel igjen om natten. Men stakkars liten, hun er jo ikke mange dagene gammel enda Ha en fin helg, Fru Fomle
Fru Fomle Skrevet 21. april 2007 Forfatter #3466 Skrevet 21. april 2007 Vil tro at det hadde gjort seg med mer enn en times sammenhengende søvn. Du får holde henne våken på kveldstid, så tar hun det vel igjen om natten. Men stakkars liten, hun er jo ikke mange dagene gammel enda Ha en fin helg, Fru Fomle ← Foreløpig er jeg fornøyd med at hun har god matlyst og at jeg har nok mat. Så får heller rutinene komme etterhvert. Og sove kan jeg gjøre i et annet liv. God helg ← Takk! ----------------- Ryggen er mye bedre! Deilig! Så da antar jeg at det blir helt bra i løpet av noen dager, får bare være tålmodig og ikke bli overmodig og gjøre for mye. I går ettermiddag trillet vi en liten tur for å teste vogna. Mannen hadde bare kritiske kommentarer om alt som virket rart, men jeg antar det bare er uvant. Utrolig deilig med en vogn som snur på fem-øringen framfor det droget vi hadde til de to andre. Ingen store planer for dagen. Svigers kommer i morgen så vi får vel rydde og shine litt opp i huset. Og der våknet gullet igjen... :rødme:
Miami Skrevet 21. april 2007 #3467 Skrevet 21. april 2007 Så fint at ryggen din er bedre Skjønner godt at det er slitsomt med avbrutt søvn, men det ordner seg nok etterhvert. Ønsker deg en riktig fin helg
Gjest synseren Skrevet 21. april 2007 #3468 Skrevet 21. april 2007 Det høres ut som deres nye hverdag er i full gang med tre småbarn i huset. Det er sikkert mye arbeid med 3 barn, men andre har klart det og det gjør helt sikkert dere også Kjekt å høre at ryggen fungerer sånn noenlunde. Det er jo ikke værst siden du har gått igjennom et svangerskap. Håper dere får sove noen timer i natt. Kos dere med det nye familiemedlemmet
Gjest Kira Skrevet 22. april 2007 #3469 Skrevet 22. april 2007 Så bra at ryggen din allerede er bedre, Fru Fomle. Hvordan har natten din vært? Håper dere har bedre vær enn oss, her snør det
Fru Fomle Skrevet 23. april 2007 Forfatter #3473 Skrevet 23. april 2007 Takk for tilbakemeldinger alle sammen! Blir ikke så mye nett på meg, det virker som om babyen har en innebygd radar for PC. Hver gang jeg setter meg ned med den bærbare så våkner hun. Har hatt en fin helg på alle måter. Lillegull har sovet litt lenger økter både natt og dag, spesielt natt til i går var utrolig bra. Først sov hun fra 23 til 3 og deretter videre til 6 etter en liten mattår. Og da måtte jeg rett og slett vekke henne fordi den ene puppen var i ferd med å eksplodere. I går hadde vi besøk av svigers. Fatter ikke at de gidder å ta den lange turen som dagstur, men dem om det. I dag har det også vært full fart hele dagen. Vi har vært ute og kikket på ny bil. Mannen har endelig innsett at det ikke nytter med 3 barneseter i en Golf stasjonsvogn. Litt i seneste laget siden det er lang leveringstid på nye biler nå. På den som er mest aktuell hele 4 måneder, så det spøker for biltur til Danmark i sommer.. Har sett på Ford S-max og VW Touran i dag, og skal teste Opel Zafira i morgen. Så får vi ta et valg etter det. S-max er endel større og romsligere enn de to andre, men den er også en god del dyrere. Mannen heller mest mot Touran, så det blir vel det vi ender på tilslutt. Begynte å skrive fødselsrapport her om dagen, men sliter med å få den ferdig.
Miami Skrevet 23. april 2007 #3474 Skrevet 23. april 2007 Har hatt en fin helg på alle måter. Lillegull har sovet litt lenger økter både natt og dag, spesielt natt til i går var utrolig bra. Først sov hun fra 23 til 3 og deretter videre til 6 etter en liten mattår. Og da måtte jeg rett og slett vekke henne fordi den ene puppen var i ferd med å eksplodere. ← Å, dette bringer frem minner jeg har fortrengt. Såå vondt de første gangene de sov lengre enn vanlig. Virker som du har fått en rolig og tilfreds baby. Du har jo rutine også, det tror jeg har mye å si. Babyer merker fort mammaens sinnstilstand. Ellers vil jeg si at det er så koselig å følge med i babyboka, nesten så jeg blir litt babysjuk. Men bare nesten
Fru Fomle Skrevet 23. april 2007 Forfatter #3475 Skrevet 23. april 2007 Å, dette bringer frem minner jeg har fortrengt. Såå vondt de første gangene de sov lengre enn vanlig. Virker som du har fått en rolig og tilfreds baby. Du har jo rutine også, det tror jeg har mye å si. Babyer merker fort mammaens sinnstilstand. Ellers vil jeg si at det er så koselig å følge med i babyboka, nesten så jeg blir litt babysjuk. Men bare nesten ← Jeg håper jeg skal klare å være rolig og sindig. Ihvertfall mesteparten av tiden. Det er utrolig koselig med baby i huset igjen, må bare nyte det som best jeg kan for tiden går så fort. Ser på de to "gigantiske" storebrødrene, hvor ble tiden egentlig av???
Fru Fomle Skrevet 23. april 2007 Forfatter #3476 Skrevet 23. april 2007 (endret) FØDSELSRAPPORT Det var blitt søndag 15. april og jeg hadde gått en uke over termin. Var rimelig lei, spesielt siden jordmor hadde sagt at alt som manglet var rier da hun sjekket 4 dager tidligere… I tillegg var barnet estimert til 4,5 kg og jeg var en smule bekymret for å få en kjempebaby. Hadde prøvd det meste for å få gang på fødsel; fra akupunktur, sex og lange gåturer til det mer ekstreme som rødvin og klystèr. Men ingenting fikk fart på sakene! Denne dagen hadde jeg som vanlig gått med svake murringer det meste av dagen, men det stoppet opp når kvelden kom. Hadde bestemt meg for å ringe jordmor dagen etter og ”kreve” en skikkelig tøying, men tenkte jeg skulle prøve ut et siste kjerringråd. Etter en omgang i halmen lå jeg med rumpa høyt i 15 minutter og da begynte jeg å stimulere brystvortene. Holdt vel på i 10-15 min mens jeg leste i en bok , og på den tiden fikk jeg faktisk 2-3 rier! Ble veldig overrasket, og tenkte at dette kunne ikke vare… Klokka var da 22.30. Men riene stoppet ikke opp! De var uregelmessige og ikke spesielt vonde, men irriterende nok til at jeg ikke fikk sove. Var oppe og gikk innimellom, da ble de svakere. Rundt 02.00 om natta satt jeg oppe og tok tiden, riene kom da med 2-3 minutters mellomrom og varte fra 20-50 sekunder. Gikk på do etter dette, og da hadde også slimproppen begynt å gå. Siden det var en del friskt blod i den ringte jeg inn på Føden 02.30. Fikk da beskjed om at det var helt normalt. Jeg kunne komme inn for en sjekk, men jeg sa jeg ville vente hjemme lengst mulig.. Riene begynte etter hvert å kjennes mer og mer, jeg tok derfor en dusj rundt 03.30. Etter dette varmet jeg hvetevarmeren og krøp til køys igjen. Og nå må jeg ha sovnet litt innimellom takene, for neste gang jeg så på klokka var den blitt 05.30. Stod opp og fikk pakket resten av bagen og 06.30 vekket jeg mannen og sa at jeg trodde snart vi måtte dra til sykehuset. Vi fikk i oss litt mat begge to og satte oss i bilen. Nå var riene så kraftige at jeg ikke kunne snakke når de kom. Kom inn på Føden litt over 7, og da var det selvfølgelig midt i vaktskifte. Ble lagt på ctg-registrering og lå og ventet på at ny jordmor skulle komme inn og undersøke meg. Hun kom ca. 07.30 og jeg hadde da 4-5 cm åpning. Fikk klyx, gikk på do og dusjet. Jordmor gikk for å gjøre klar badekaret på fødestua, mens hun var borte ble jeg skikkelig kvalm og måtte brekke meg flere ganger. Men ingenting kom opp, dessverre… Så gikk vi inn på fødestua, og det viste seg å være den samme som da lillebror ble født. Jeg fikk komme opp i badekaret og masken med lystgass ble også gjort klar. Satt der en stund mens riene ble vondere og vondere. Pustet lystgass, men ble bare enda mer kvalm og dårlig. Klokka 08.30 sjekket jordmor åpning igjen, den var nå 6 cm. Jeg var nå så kvalm og hadde i tillegg vondt nederst i magen også mellom riene at jeg ikke klarte å slappe av skikkelig. Jeg sa at jeg ville ha epidural, og hadde vel trodd at jordmor ville snakke meg fra det som de gjorde under forrige fødsel. Men hun gikk med en gang og sjekket om anestesilegen var ledig, noe han var. Jeg var akkurat på grensen for å få epidural, og mens den ble satt så gikk jeg fra 6 – 8 cm. Ikke spesielt lett å sitte helt i ro framoverbøyd med sterke rier, jeg kaldsvettet da de var ferdige! Men så begynte den og virke og det var som å komme til himmelrike! Plutselig var kvalmen borte og jeg kunne snakke og slappe skikkelig av mellom riene. Selve riene var fremdeles ganske vonde, pustet meg gjennom de med oksygenmaske. Ikke lenge etter sa jeg at jeg trodde det nærmet seg tid for å presse, og da jordmor sjekket var det kun en liten kant igjen. Den forsvant på neste rie og så var det klart for å presse. Utdrivningsfasen ble på grunn av epiduralen ganske annerledes enn de andre fødslene. Da har jeg kjent trykketrang og svupp så var ungen ute, denne gangen måtte jeg jobbe en del mer. Men etter å ha presset i 5-10 min og fulgt jordmors anvisninger om å puste innimellom så kom jenta ut og opp på magen min 09.35. Verdens lykkeligste øyeblikk! :rødme: Morkaka var grodd fast forrige svangerskap og jeg mistet veldig mye blod fordi de ventet så lenge på at den skulle komme ut av seg selv. Jordmor og barnepleier gikk derfor straks i gang med å prøve å få ut morkaka. Det ble noen nervepirrende minutter der jeg måtte presse og de dro i navlestrengen, men ingenting hjalp. Tilslutt var det barnepleier som ba meg slappe av og trykte hardt på magen og da kom den heldigvis! Jeg fikk også en sprøyte for å redusere blødningene mest mulig. Vi ble liggende på fødestua i 2 timer etter fødselen før vi gikk over på barselhotellet. Etter at lillejenta hadde sugd på det ene brystet ble hun veid og målt. Vekta stoppet på 3996 gram, nøyaktig det samme som minste storebror. Og slett ikke så stor som jeg fryktet! Hun var 52 cm lang og 35 cm rundt hodet. Denne fødselen ble en utrolig flott opplevelse fordi jeg var ”med” hele tiden på slutten, jeg hadde full kontroll på det som skjedde. Så allerede samme dag kunne jeg si at dette kunne jeg gjort igjen. Men det har jeg absolutt ingen planer om. Og her er et lite bilde av minstegullet vårt, ca 1 time gammel. :rødme: Endret 23. april 2007 av Fru Fomle
@lfa Skrevet 23. april 2007 #3477 Skrevet 23. april 2007 Så skjønn! :rødme: Hvordan var det å ligge på barselhotellet?
Miami Skrevet 23. april 2007 #3478 Skrevet 23. april 2007 For ei nydelig lita jente. Ikke rart dere er stolte
Gjest Kira Skrevet 23. april 2007 #3479 Skrevet 23. april 2007 Ååååå, så søt! Epidural er en fantastisk oppfinnelse, som en venninne sa: den som fant opp epidural, burde få nobelprisen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå