AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #1 Del Skrevet 24. februar 2021 Vi har nettopp sendt søknad om å få kunstig befruktning. De fant ingen feil med oss, bortsett fra at typen har litt lav sædkvalitet, men ikke så mye hadde burde ha en betydning. Men jeg synes legen var veldig overfladisk og kort med svarene sine på hva som skjer så jeg hadde håpet at noen som har gått igjennom dette kan gi litt mer detaljer? 🙂 Hvor lang tid tar det å få svar på søknaden, og å få en time? Hva skjer så? Må vi ta sprøyter/tabletter/spesiel diett? Er det smertefullt? Hvor mange lege timer leder opp til dette? Alle detaljer er fint 😊 Anonymkode: 49883...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #2 Del Skrevet 24. februar 2021 Det er noen år siden, men slik jeg husker det; ca 6 måneder fra henvisning ble sendt, til time, deretter gikk det raskt. Undersøkelser ble tatt, blodprøver av begge, så var jeg i gang med medisiner. Første to rundene hadde jeg kort regime, da satt jeg to sprøyter i magen daglig i 14 dager, så uttak, så progesteron (vaginatorer) i 14 dager. Så måtte jeg over på langt regime. Nedregulering (nesespray) i 2-3 uker om jeg husker rett, så samme regime med daglige sprøyter. Slet mye med hormoner, murringer, og var oppblåst. Med unntak av egguttaket var det aldri vondt, kun ubehag på grunn av at jeg var så oppblåst (er ganske tynn, så var vanvittig ubehagelig med så stinn mage/buk). Egguttaket var for meg et helvete, men fikk ekstra morfin, og mannen fikk være med, og det er raskt gjort. Var egenmeldt to dager hvert forsøk, egguttak og dagen etter. Ellers absolutt frisk nok til å jobbe. Det blir jo noen runder innom sykehuset, men jeg har mistet oversikten etter mange år. Mulig 3-4 per runde? Anonymkode: 9dc5f...211 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #3 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er noen år siden, men slik jeg husker det; ca 6 måneder fra henvisning ble sendt, til time, deretter gikk det raskt. Undersøkelser ble tatt, blodprøver av begge, så var jeg i gang med medisiner. Første to rundene hadde jeg kort regime, da satt jeg to sprøyter i magen daglig i 14 dager, så uttak, så progesteron (vaginatorer) i 14 dager. Så måtte jeg over på langt regime. Nedregulering (nesespray) i 2-3 uker om jeg husker rett, så samme regime med daglige sprøyter. Slet mye med hormoner, murringer, og var oppblåst. Med unntak av egguttaket var det aldri vondt, kun ubehag på grunn av at jeg var så oppblåst (er ganske tynn, så var vanvittig ubehagelig med så stinn mage/buk). Egguttaket var for meg et helvete, men fikk ekstra morfin, og mannen fikk være med, og det er raskt gjort. Var egenmeldt to dager hvert forsøk, egguttak og dagen etter. Ellers absolutt frisk nok til å jobbe. Det blir jo noen runder innom sykehuset, men jeg har mistet oversikten etter mange år. Mulig 3-4 per runde? Anonymkode: 9dc5f...211 Tusen takk for utfyllende svar ❤️ Anonymkode: 49883...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #4 Del Skrevet 24. februar 2021 Hva slags type kunstig befruktning er det de skal gjøre? De prøver vel sånn at de setter spermen inn med sprøyte først, før de kjører hele opplegget med egguttak osv, dersom de ikke har funnet noe galt på kvinnen? Anonymkode: f19cb...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2021 #5 Del Skrevet 24. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva slags type kunstig befruktning er det de skal gjøre? De prøver vel sånn at de setter spermen inn med sprøyte først, før de kjører hele opplegget med egguttak osv, dersom de ikke har funnet noe galt på kvinnen? Anonymkode: f19cb...585 Hø.. Jeg visste faktisk ikke at det var mulig? Trodde det bare var ved donasjon. Legen sa bare at alt så bra ut, men siden det hadde gått 2 år så skulle hun sende en søknad for hjelp videre, og få startet med kunstig befrukning. 🙂 Anonymkode: 49883...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #6 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hø.. Jeg visste faktisk ikke at det var mulig? Trodde det bare var ved donasjon. Legen sa bare at alt så bra ut, men siden det hadde gått 2 år så skulle hun sende en søknad for hjelp videre, og få startet med kunstig befrukning. 🙂 Anonymkode: 49883...0a4 Eller legen sa vel "assistert befruktning" hvis det er en forskjell 🙂 Anonymkode: 49883...0a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #7 Del Skrevet 25. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva slags type kunstig befruktning er det de skal gjøre? De prøver vel sånn at de setter spermen inn med sprøyte først, før de kjører hele opplegget med egguttak osv, dersom de ikke har funnet noe galt på kvinnen? Anonymkode: f19cb...585 Nei, det er ganske uvanlig å gå rundene via inseminering. De går som regel alltid rett på IVF eller ICSI ved uforklarlig barnløshet, når paret har prøvd så lenge naturlig. Anonymkode: 9dc5f...211 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #8 Del Skrevet 25. februar 2021 Jeg anbefaler podcasten "Barn ønskes" som går gjennom et IVF-forsøk fra start til slutt. Mye nyttig informasjon der! Anonymkode: 6aa39...7c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 25. februar 2021 #9 Del Skrevet 25. februar 2021 Også mange dagbøker her inne med folk som går igjennom IVF, så vil tro du lærer mye av å lese disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #10 Del Skrevet 25. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er ganske uvanlig å gå rundene via inseminering. De går som regel alltid rett på IVF eller ICSI ved uforklarlig barnløshet, når paret har prøvd så lenge naturlig. Anonymkode: 9dc5f...211 Åja det visste jeg ikke. Mulig de prøver inseminering først om de vet det er en feil med mannen sperm som de kan fikse før de inseminerer den? Men ok da er det sikkert IVF TS skal ha, beklager feilinformasjon fra meg 😊 Anonymkode: f19cb...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2021 #11 Del Skrevet 25. februar 2021 Vår historie fra 2019/2020 August , sædprøve privat klinikk- ingen spermier > henvisning til TESA / tese (uthenting av spermier med nål fra testikkel) offentlig februar 2020-TESA /tese offentlig - positiv prøve. Spermier men ikke supersvømmere. Starte kosttilskudd for mannen februar/mars - blodprøver av meg (hormoner , hvor mange egg, ul) April - brev om forsamtale innkallelse august 2020. Satt Oss på tinge liste, får tlf om å komme på forsamtale mai 2020. Mai - forsamtale. Opplæring sprøyter , info hormon doser etc fikk også info om hvordan ivf/icsi foregår. juli- progynova tabletter. For å bygge opp slimhinner mener jeg dette er august- starter på sprøyter > UL for å se antall egg poser. > egguthenting i slutten + uthenting av spermier TESA/tese september > innsett > gravid (satt inn 3/4 dagers, huske ikke men var 12 delt mener jeg) Har ikke tatt med hver eneste detalj , men dette er sånn ca hvordan det var Vi hadde ICSI da de svømte litt redusert, dvs at de sprøyter sædcellen rett inn i egget. Masse info på nett om dette. fikk ut ca 15 egg, 11 befruktet , 7 overlevde til insett, det som ikke ble satt inn er på frys til eventuelle søsken. ikke stress over medisiner nå, du får info om dette og det varierer fra person til person. Jeg fikk lav dose da alt var fint med meg og kort protokoll. Egguttak var greit, men bedøvelsen gjorde vondt+ selve stikket inn til eggstokken. For meg var 10% av egguthenting vondt, mens resten var ok. Gikk fra sykehus til hotellet vårt etterpå uten problem ca 10-15 min. Fikk masse luftsmerter etterpå så måtte på apoteket å kjøpe imogas 😂 ble mye fjerting. du kan se videoer av IVF på YouTube som forklarer godt. og for all del les deg opp på OHSS, dette fikk jeg lite info om!!! Anonymkode: bd3df...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå