AnonymBruker Skrevet 28. februar 2021 #61 Skrevet 28. februar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Slutt da.... CT er ikke "ufarlig" for helsen! Anonymkode: eab9b...fab Du må slutte, du har ikke et fnugg kunskap til å underbygge denne irrasjonelle frykten din. Anonymkode: 05e0f...790 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #63 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 16.21): Du må slutte, du har ikke et fnugg kunskap til å underbygge denne irrasjonelle frykten din. Anonymkode: 05e0f...790 Irrasjonelle?? Mener du at det er min fantasi at CT har 500 ganger mer stråling enn røntgen? Anonymkode: eab9b...fab
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #64 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 19.28): Har tatt...uten å bli informert på forhånd om strålingen 🙄 Anonymkode: eab9b...fab Jeg har tatt CT undersøkelse av halsen og en CT undersøkelse av lungene. I tillegg til en haug av røntgen av tenner, røntgen av lunger, røntgen av spiserøret. Ikke tenk eller dvel noe mer over det er mitt beste råd, gå videre 😊 Det er ekstremt sjeldent at man utvikler kreft pga sånne undersøkelser. Anonymkode: 04d0b...1d6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #65 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 17.07): Mage. Ultralyd, for eksempel? Anonymkode: eab9b...fab CT av mage er det som gir den høyeste strålingen av alle steder på kroppen. Det gir en bakgrunnstråling på ca 2-3 år. Det er dermed ikke sagt at det er farlig! Jeg har tatt CT av lunger og CT av halsen. CT av lunger gir en bakgrunnstråling på rundt 1-2 år vet jeg og ca det samme med hals. Min mormor har tatt utrolig mange undersøkelser med CT i tillegg. Hun er i dag 81 år og har fortsatt ikke utviklet kreft Anonymkode: 04d0b...1d6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #66 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 19.09): Strålingen ved en lang flytur er faktisk farligere enn ved en CT-undersøkelse. Anonymkode: c74f2...151 Det er ikke helt riktig men skjønner hva du mener. Det er en litt annerledes type stråling man blir utsatt for ved å ta CT enn ved å fly Anonymkode: 04d0b...1d6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #67 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 28.2.2021 den 16.05): Jeg hadde epilepsi som barn, og det var før MR-maskinene ble veldig utbredt. Jeg har på grunn av epilepsi i barndommen tatt 4 CT, alle av hodet. Og jeg er ennå relativt ung. I dag er jeg frustrert og redd, verken jeg eller mine foreldre ble informert eller advart om strålingen fra disse undersøkelsene, (som er enda verre når du er barn /ungdom), så nå føler jeg at jeg er dømt til å få hjernesvulst før jeg blir gammel. Anonymkode: 90239...4dd Det tviler jeg sterkt på at du får, selv om du var ung/barn da du tok disse undersøkelsene. Hvor gammel er du i dag? Anonymkode: 04d0b...1d6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #68 Skrevet 8. mars 2021 Kastanjefrø skrev (På 24.2.2021 den 19.25): Viktigere å selv gjøre research på abcnyheter og kvinneguiden framfor å høre på legen med usle 360 stp. I medisin. Tro meg, mange leger er leger på papiret, men i praksis er det mange som ikke burde få lov til å jobbe. Bare fordi mange har utdanning betyr det ikke at de er flinke til jobben sin. Mye handler kun om status og penger. Anonymkode: e18e9...37f 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #69 Skrevet 8. mars 2021 44 minutter siden, AnonymBruker said: Irrasjonelle?? Mener du at det er min fantasi at CT har 500 ganger mer stråling enn røntgen? Anonymkode: eab9b...fab Hvorfor bare hopper du over de saklige innleggene her som gir deg fakta, og fortsetter i troen på at legen her har gjort noe horribelt galt siden du ikke ble informert om strålingen CT gir? Du sa det ikke kunne sammenlignes med å fly, og fikk en klar forklaring på hvorfor det faktisk er en god sammenligning. Dette er vitenskap, men du fortsetter å komme med negative og uvitende påstander om at CT er fryktelig farlig. Det er tull. Så du forresten ikke de gigantiske merkene på maskinen? De gule og sorte? Anonymkode: f6dfe...8f3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #70 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): CT av mage er det som gir den høyeste strålingen av alle steder på kroppen. Det gir en bakgrunnstråling på ca 2-3 år. Det er dermed ikke sagt at det er farlig! Jeg har tatt CT av lunger og CT av halsen. CT av lunger gir en bakgrunnstråling på rundt 1-2 år vet jeg og ca det samme med hals. Min mormor har tatt utrolig mange undersøkelser med CT i tillegg. Hun er i dag 81 år og har fortsatt ikke utviklet kreft Anonymkode: 04d0b...1d6 Den høyeste strålingen?? Anonymkode: eab9b...fab 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #71 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Tro meg, mange leger er leger på papiret, men i praksis er det mange som ikke burde få lov til å jobbe. Bare fordi mange har utdanning betyr det ikke at de er flinke til jobben sin. Mye handler kun om status og penger. Anonymkode: e18e9...37f Akkurat. Anonymkode: eab9b...fab
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #72 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den høyeste strålingen?? Anonymkode: eab9b...fab Ja, CT av magen er den undersøkelsen som gir aller mest bakgrunnstråling. Anonymkode: 04d0b...1d6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #73 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, CT av magen er den undersøkelsen som gir aller mest bakgrunnstråling. Anonymkode: 04d0b...1d6 Gjennomlysningsundersøkelser (dynamiske røntgenundersøkelser), og CT-undersøkelser, kan imidlertid gi betraktelig høyere doser. En CT av magen kan gi en dose tilsvarende et par års bakgrunnsstråling, hvilket er mange ganger dosen ved en enkel lungeundersøkelse. Mange røntgenavdelinger bruker reduserte doser når de kan, og skreddersyr undersøkelsen etter problemstilling og pasientens alder og tilstand, slik at man kun bruker akkurat nødvendig dose for å stille diagnosen tilfredsstillende. Ved en CT av magen får man en teoretisk tilleggsrisiko for kreft på mellom 1/1000 og 1/10 000, litt avhengig av hvordan undersøkelsen blir utført. Når vi vet at risikoen for å få kreft i løpet av livet generelt er 1 til 3, kan man litt enkelt si at risikoen øker i ”verste fall” fra 0,333 til 0,334. Mange andre livsstils- og miljøfaktorer spiller større roller i kreftutviklingen enn røntgenstråling i medisinsk sammenheng. Anonymkode: 04d0b...1d6 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #74 Skrevet 8. mars 2021 Så slapp av, du kommer mest sannsynlig ikke til å utvikle kreft pga CT undersøkelsen av magen. Men det kan jo hende du utvikler kreft av andre ting. Alle har en viss risiko for å få kreft i løpet av livet. En som røyker daglig har garantert myye høyere risiko for å utvikle kreft enn en som har tatt et CT bilde av magen. Anonymkode: 04d0b...1d6
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2021 #75 Skrevet 8. mars 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Gjennomlysningsundersøkelser (dynamiske røntgenundersøkelser), og CT-undersøkelser, kan imidlertid gi betraktelig høyere doser. En CT av magen kan gi en dose tilsvarende et par års bakgrunnsstråling, hvilket er mange ganger dosen ved en enkel lungeundersøkelse. Mange røntgenavdelinger bruker reduserte doser når de kan, og skreddersyr undersøkelsen etter problemstilling og pasientens alder og tilstand, slik at man kun bruker akkurat nødvendig dose for å stille diagnosen tilfredsstillende. Ved en CT av magen får man en teoretisk tilleggsrisiko for kreft på mellom 1/1000 og 1/10 000, litt avhengig av hvordan undersøkelsen blir utført. Når vi vet at risikoen for å få kreft i løpet av livet generelt er 1 til 3, kan man litt enkelt si at risikoen øker i ”verste fall” fra 0,333 til 0,334. Mange andre livsstils- og miljøfaktorer spiller større roller i kreftutviklingen enn røntgenstråling i medisinsk sammenheng. Anonymkode: 04d0b...1d6 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Så slapp av, du kommer mest sannsynlig ikke til å utvikle kreft pga CT undersøkelsen av magen. Men det kan jo hende du utvikler kreft av andre ting. Alle har en viss risiko for å få kreft i løpet av livet. En som røyker daglig har garantert myye høyere risiko for å utvikle kreft enn en som har tatt et CT bilde av magen. Anonymkode: 04d0b...1d6 Skjønner. Takk Anonymkode: eab9b...fab 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå