Gå til innhold

Hvor farlig er CT-undersøkelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kastanjefrø skrev (34 minutter siden):

En CT-scan tilsvarer strålingen du utsettes for ila. Ca 3 år fra den kosmiske bakgrunnsstrålingen,

Jeg er med på argumentasjonen din, men det er faktisk enda mindre. I følge TS har h*n tatt en CT av magen, og den ekstra stråledosen tilsvarer mellom 2 måneder og 1 år med bakgrunnsstråling. 

Til TS: legen har ikke gjort noe galt, for den økte risikoen ved en CT-undersøkelse er så ekstremt lav at den er nærmest ikke-eksisterende. Du har trolig større sjanse for å skade deg alvorlig ved å falle ned fra bordet du ligger på under undersøkelsen. Skal du klage på at radiografene ikke informerer deg om at det er farlig å falle ned fra bordet også? 

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 19.22):

Ja, det er forferdelig fælt, og hvis du tror at leger ikke gjør feil, les tråden om de verste opplevelser hos fastlege. 

Anonymkode: eab9b...fab

Alle kan gjøre feil, men det er ikke det din tråd handler om. Den handler om din angst mot en allerede utført undersøkelse. Dersom du mener at du har fått feil behandling, så kan du klage til Pasientskadeerstatningen. 

Anonymkode: c74f2...151

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle kan gjøre feil, men det er ikke det din tråd handler om. Den handler om din angst mot en allerede utført undersøkelse. Dersom du mener at du har fått feil behandling, så kan du klage til Pasientskadeerstatningen. 

Så klart, men klage hjelper ikke på evt.skadelige konsekvenser av CT 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så klart, men klage hjelper ikke på evt.skadelige konsekvenser av CT 

Tenker du på samme vis om andre potensiale skader en undersøkelse eller behandling kan gi deg? Dersom CT hadde vært så skadelig som du ser ut til å forestille deg, så hadde det aldri blitt godkjent. 

• Liker 2
Skrevet

Sterke reaksjoner på EN enkelt CT her inne nå. Hadde du tatt CT en gang i året hele livet ditt, så skulle jeg skjønt bekymringen. Men en CT tar ikke livet av folk. 

For øvrig finnes det MYE som gir stråling i dag. 

Ser dere sammenligner det mot kosmisk stråling, og nevner 3 år. Vel, kosmisk stråling er den strålingen du utsettes minst for. Du ihjelstråles både fra bakken og luften hele døgnet. Faktisk så utsettes du for 600-800 millioner ionisasjoner PR SEKUND! Mest fra Radon. Og minst fra kosmisk stråling. 

Anbefaler dere å lese denne, hvis det var dette dere var bekymret for: 

https://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/grupper/biofysikk/Temahefte-straling.pdf

Jeg skal ikke si at CT er bra for deg, men en CT undersøkelse tilsvarer 1 måned med stråling for folk som er i verdensrommet. Et verdensrom mange befinner seg i over flere år. Ergo, dem tar egentlig CT undersøkelse hver eneste måned i f.eks 3, 4, 5 eller 6 år, og lever helt fint når dem lander og i tiden etter. 

Anonymkode: a48dd...c85

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Tenker du på samme vis om andre potensiale skader en undersøkelse eller behandling kan gi deg? Dersom CT hadde vært så skadelig som du ser ut til å forestille deg, så hadde det aldri blitt godkjent. 

Godkjent eller ikke godkjent....Om jeg var 70 år, ok...Men jeg er 30, og det er mildt sagt uforsvarlig å sende 30åring til CT uten at vedkommende har kjempe symptomer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 15.53):

Da må vel legen fortelle om mengde stråling når han henviser meg eller? Er det mitt ansvar å dobbeltsjekke alt jeg henvises til? 

Er du i behandling for hypokonderi?

Anonymkode: e4585...1fb

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Godkjent eller ikke godkjent....Om jeg var 70 år, ok...Men jeg er 30, og det er mildt sagt uforsvarlig å sende 30åring til CT uten at vedkommende har kjempe symptomer. 

Har du kompetanse til å ta slike vurderinger? 

Jeg har selv tatt røntgen flere ganger og CT i ung alder. Det har aldri plaget meg på noe vis. Sjansen for at undersøkelsene skulle føre til kreft er minimale. Sjansen er vel større for at jeg sklir på isen, lander med bakhodet først og blir blind, eller blir overkjørt av bussen eller drept i et terrorangrep. 

• Liker 4
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Sterke reaksjoner på EN enkelt CT her inne nå. Hadde du tatt CT en gang i året hele livet ditt, så skulle jeg skjønt bekymringen. Men en CT tar ikke livet av folk. 

For øvrig finnes det MYE som gir stråling i dag. 

Ser dere sammenligner det mot kosmisk stråling, og nevner 3 år. Vel, kosmisk stråling er den strålingen du utsettes minst for. Du ihjelstråles både fra bakken og luften hele døgnet. Faktisk så utsettes du for 600-800 millioner ionisasjoner PR SEKUND! Mest fra Radon. Og minst fra kosmisk stråling. 

Anbefaler dere å lese denne, hvis det var dette dere var bekymret for: 

https://www.mn.uio.no/fysikk/forskning/grupper/biofysikk/Temahefte-straling.pdf

Jeg skal ikke si at CT er bra for deg, men en CT undersøkelse tilsvarer 1 måned med stråling for folk som er i verdensrommet. Et verdensrom mange befinner seg i over flere år. Ergo, dem tar egentlig CT undersøkelse hver eneste måned i f.eks 3, 4, 5 eller 6 år, og lever helt fint når dem lander og i tiden etter. 

Anonymkode: a48dd...c85

De i verdensrommet utsettes for betydelig mengde stråling (langt over det som ansees som trygt) og har betydelig forhøyet risiko for kreft. 

Skrevet

Siden du er så bekymret for forhøyet kreftrisiko av én enkelt CT-undersøkelse, håper jeg at du ikke drikker alkohol heller, ts.

Anonymkode: fa71b...f4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.2.2021 den 20.15):

Har du kompetanse til å ta slike vurderinger? 

Jeg har selv tatt røntgen flere ganger og CT i ung alder. Det har aldri plaget meg på noe vis. Sjansen for at undersøkelsene skulle føre til kreft er minimale. Sjansen er vel større for at jeg sklir på isen, lander med bakhodet først og blir blind, eller blir overkjørt av bussen eller drept i et terrorangrep. 

Det er godt kjent at unge mennesker ikke bør ta CT med mindre det er helt nødvendig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er godt kjent at unge mennesker ikke bør ta CT med mindre det er helt nødvendig. 

Det vet alle som henviser til disse undersøkelsene. Det sitter også radiologer og radiografer på røntgen og vurderer henvisningen før de tar deg inn. Men man sier ofte ikke til pasienten hva man mistenker, for det har de ofte ikke godt av å høre. Du kan gå ut ifra at de hadde en god grunn, særlig om du fikk time fort.

Anonymkode: e9028...5ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du får bare ringe Gudottis begravelsesbyrå med det samme da, kanskje du får litt rabatt. 

• Liker 3
Skrevet
On 2/26/2021 at 9:18 PM, AnonymBruker said:

Siden du er så bekymret for forhøyet kreftrisiko av én enkelt CT-undersøkelse, håper jeg at du ikke drikker alkohol heller, ts.

Anonymkode: fa71b...f4b

Er det virkelig så utenkelig at et menneske kan ha mere kunnskap og erfaring om ett tema, sammenlignet med et annet? Selv om man bekymrer seg for én ting så betyr ikke det at man  bekymre seg for alt. Jeez

Anonymkode: 91b9d...741

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2021 den 17.07):

Mage. 

Ultralyd, for eksempel? 

Er ultralyd en egnet undersøkelse for det legen ønsker å se etter?

Anonymkode: badae...60e

Skrevet

Slapp av. Du har fått mange svar på spørsmålet du stilte. Og noen ufine svar. Men det virker som om du ikke er interessert i å høre andres mening likevel. Du kommer neppe til å føle deg bedre av denne tråden, og det er mange ting i livet som kan øke faren for kreft. Ikke tenk mer på det som har skjedd, gå bare videre, du kan lære hva som er mulige årsaker til forskjellige former for kreft, så kan du forebygge så bra du kan. Og med forebygge mener jeg ikke å la være ta nødvendige undersøkelser. Det er ikke du som har kompetanse til å avgjøre hvilke som er nødvendige/unødvendige.  Skepsis og redsel, eventuelt også helseangst, kan gjøre det vanskelig å ta rasjonelle beslutninger.

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det virkelig så utenkelig at et menneske kan ha mere kunnskap og erfaring om ett tema, sammenlignet med et annet? Selv om man bekymrer seg for én ting så betyr ikke det at man  bekymre seg for alt. Jeez

Anonymkode: 91b9d...741

Vedkommende har åpenbart ikke et eneste mikrogram forståelse av hva stråling er, og det er totalt irrasjonelt å gå rundt og stresse for ting som er ufarlig for helsen, samtidig som man gjør andre ting som er farlig for helsen. 

Endret av Kastanjefrø
Skrevet
Kastanjefrø skrev (17 minutter siden):

Vedkommende har åpenbart ikke et eneste mikrogram forståelse av hva stråling er, og det er totalt irrasjonalt å gå rundt og stresse for ting som er ufarlig for helsen, samtidig som man gjør andre ting som er farlig for helsen. 

Slutt da....

CT er ikke "ufarlig" for helsen! 

• Liker 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt da....

CT er ikke "ufarlig" for helsen! 

Én CT undersøkelse er fullstendig ufarlig, om du skal påstå at det er helseskadelig burde du gå med aluminiumsfolie overalt for å unngå den kosmiske bakgrunnsstrålingen, for ikke å snakke om de livsfarlige 5g strålene😱

Skrevet

Jeg hadde epilepsi som barn, og det var før MR-maskinene ble veldig utbredt. 

Jeg har på grunn av epilepsi i barndommen tatt 4 CT, alle av hodet. Og jeg er ennå relativt ung. 

I dag er jeg frustrert og redd, verken jeg eller mine foreldre ble informert eller advart om strålingen fra disse undersøkelsene, (som er enda verre når du er barn /ungdom), så nå føler jeg at jeg er dømt til å få hjernesvulst før jeg blir gammel. 

Anonymkode: 90239...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...