Gå til innhold

fortelle om voldtekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

De siste månedene har jeg datet en veldig fin fyr som jeg virkelig er blitt betatt av og vil si at gjensidige følelser har oppstått mellom oss. Vi møtes ofte og tekster endel. Vi har kysset og klinet, men ikke hatt sex enda selvom det er det naturlige neste steget, det ligger liksom i luften.  Forrige date var vi hjemme hos meg og da vi klinte prøvde han å dra det litt videre ved å forsiktig ta hånden under genseren. Jeg stoppet dette og sa at jeg ikke var klar enda fordi sex er nært for meg. Sannheten er egentlig at jeg ble voldtatt rett før vi startet å date, og har ikke ligget med noen siden. Skal jeg fortelle han om voldtekten? Vil liksom ikke at den skal "definere" meg heller. Jeg har lyst til å ha sex med han, men er så redd for at alle minnene kommer tilbake. 

Anonymkode: cea31...97a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For din egen del er det kanskje greit å si det sånn at han kan ta litt hensyn. Om han er en bra fyr så kommer han ikke til å dømme deg for det! 

Anonymkode: 33221...b08

• Liker 6
Skrevet (endret)

Absolutt, fortell! 

Om eg hadde vore med deg, så hadde eg merka det på deg, og eg hadde lurt på kva det var. 

Endret av Fjellmannover190
  • Liker 2
Skrevet

Om du ikke vil fortelle alt så kan du jo si at dere må ta det sakte og at han må være lydhør, pga. ubehagelige opplevelser du har hatt tidligere? Hvis han tror at det bare er å ture på så kan det jo ødelegge mer for deg. Kanskje forbered han på at det ikke er sikkert at det går på første forsøk, kanskje du trenger å gjøre det gradvis.

Anonymkode: 51409...2e8

Skrevet

Du må være helt ærlig med han om du ønsker å ha sex. Jeg tenker du må føle deg sikker på at han vil akseptere og vise forståelse for reaksjonene dine som kan komme, da dette er veldig ferskt.

Ikke gjør det før du føler deg helt sikker og klar. 

Anonymkode: c1f5d...296

• Liker 1
Skrevet

Ja, du bør fortelle. Dette påvirker deg og derfor også han. Han har rett til å vite dette, og til å ta et selvstendig valg på om han da ønsker å fortsette.

Jeg nevner det siste der fordi det godt kan skje, og du bør være forberedt på det.

Anonymkode: 8cf04...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja, du bør fortelle. Dette påvirker deg og derfor også han. Han har rett til å vite dette, og til å ta et selvstendig valg på om han da ønsker å fortsette.

Jeg nevner det siste der fordi det godt kan skje, og du bør være forberedt på det.

Anonymkode: 8cf04...cf3

Altså, mener du seriøst at enhver dame plikter å blottlegge sine verste traumer tidlig i datingfasen fordi det er mannens rett å få vite i tilfelle mannen ikke gidder å gå videre med traumeutsatte damer??? 😱

Til TS: Tenker det kan være lurt å fortelle dette dersom du er redd for egne reaksjoner og ønsker støtte gjennom en vanskelig tid. Dersom du er redd for å bli definert ut fra dette, men tror du kan klare å håndtere ting på egen hånd har du full rett til å avvente og se om mannen er hensynsfull nok til ikke å rushe unødvendig. Godt mulig han merker noe selv og også tar hensyn ut fra det, men du plikter på ingen måte å betro deg før du føler deg klar til å snakke. Dette handler ikke om hensyn du skal ta overfor mannen, men om eventuelle hensyn du ønsker han kan ta i.f.t. deg. I grunn bør du kunne forvente at han er hensynsfull uavhengig av dine tidligere erfaringer i så måte 😉 

Anonymkode: 06a24...b36

• Liker 5
Skrevet
Fjellmannover190 skrev (10 timer siden):

Absolutt, fortell! 

Om eg hadde vore med deg, så hadde eg merka det på deg, og eg hadde lurt på kva det var. 

Ville du spurt jenta direkte hvis du hadde merket noe, eller hadde du klart å ta hensyn og se an litt hvis jenta ikke fortalte uoppfordret? Det er jo ikke akkurat noe man ønsker å fortelle til alle og enhver, men fint at det tas hensyn hvis man merker noe likevel.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ville du spurt jenta direkte hvis du hadde merket noe, eller hadde du klart å ta hensyn og se an litt hvis jenta ikke fortalte uoppfordret? Det er jo ikke akkurat noe man ønsker å fortelle til alle og enhver, men fint at det tas hensyn hvis man merker noe likevel.

Eg har ikkje så mykje erfaringer med dette, heldigvis, men setter stor pris på å få vite slikt, slik at det kan bli tatt omsyn til. Ein treng ikkje seie det direkte, men det kan vera lurt å seie at du har hatt ein litt dårlig opplevelse, og at ein sliter litt med å stole på andre seksuelt. Om det føles rett, så kan det vera greit å seie litt meir. Eg hadde likt å vite det, og ville hatt empati, og hadde ikkje vorte skremt. 

• Liker 4
Skrevet
Fjellmannover190 skrev (20 minutter siden):

Eg har ikkje så mykje erfaringer med dette, heldigvis, men setter stor pris på å få vite slikt, slik at det kan bli tatt omsyn til. Ein treng ikkje seie det direkte, men det kan vera lurt å seie at du har hatt ein litt dårlig opplevelse, og at ein sliter litt med å stole på andre seksuelt. Om det føles rett, så kan det vera greit å seie litt meir. Eg hadde likt å vite det, og ville hatt empati, og hadde ikkje vorte skremt. 

Du virker som en flott fyr!!!

• Liker 4
Skrevet

Hold det for deg selv. 

Hilsen M

Anonymkode: a7048...5f1

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hold det for deg selv. 

Hilsen M

Hvorfor mener du TS skal holde det for seg selv? Jeg er jo forsåvidt delvis enig i at dette ikke er noe man buser ut med i startfasen med mindre man salv ønsker å fortelle. Ingen kan ihvertfall kreve at man skal fortelle om sånt så tidlig. Men hvorfor mener du det er best å tie? Mener du TS bør tie for alltid eller kun i starten?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hold det for deg selv. 

Hilsen M

Fordi det er en for stor byrde for deg og du ikke gidder å ta hensyn? 🙄

Der ser man at det er best å si noe så man ser hva slags holdninger fyren faktisk har.. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi det er en for stor byrde for deg og du ikke gidder å ta hensyn? 🙄

Der ser man at det er best å si noe så man ser hva slags holdninger fyren faktisk har.. 

Kan være bruker du siterer har overgrep selv og har dårlig erfaring med å fortelle og derfor mener TS heller bør holde det for seg selv. Er nok mange som velger å holde det vanskeligste for seg selv. Ikke alt er lett å fortelle eller prate om 😉 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan være bruker du siterer har overgrep selv og har dårlig erfaring med å fortelle og derfor mener TS heller bør holde det for seg selv. Er nok mange som velger å holde det vanskeligste for seg selv. Ikke alt er lett å fortelle eller prate om 😉 

*har opplevd overgrep selv skulle det stå i starten der

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså, mener du seriøst at enhver dame plikter å blottlegge sine verste traumer tidlig i datingfasen fordi det er mannens rett å få vite i tilfelle mannen ikke gidder å gå videre med traumeutsatte damer??? 😱

Er ikke AB du svarer. Tenker ikke "enhever dame plikter å blottlegge sine traumer", men når det er sagt så ville jeg helt klart ha visst om seksuelle utfordringer så tidlig i dating fasen. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om TS her, men traumeutsatte menn og kvinner kan naturlig og forståelig nok ha utfordringer med seksualiteten.

Hvis du f.eks dater en mann/kvinne med preferanse for røff sex så vil dette gå ille. Da er det like greit å avklare med en gang før det blir et problem. Han skal også velge henne, og å skjule utfordringer med en så viktig del av samlivet kan også være en dealbreaker.

Anonymkode: 67fbc...2fa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke AB du svarer. Tenker ikke "enhever dame plikter å blottlegge sine traumer", men når det er sagt så ville jeg helt klart ha visst om seksuelle utfordringer så tidlig i dating fasen. Nå snakker jeg ikke nødvendigvis om TS her, men traumeutsatte menn og kvinner kan naturlig og forståelig nok ha utfordringer med seksualiteten.

Hvis du f.eks dater en mann/kvinne med preferanse for røff sex så vil dette gå ille. Da er det like greit å avklare med en gang før det blir et problem. Han skal også velge henne, og å skjule utfordringer med en så viktig del av samlivet kan også være en dealbreaker.

Anonymkode: 67fbc...2fa

Ser utfordringen din, men utfordringen hennes blir da at hun må utlevere seg til alle og enhver før hun vet om dette er noe å satse videre på. Hvis hun dater en med preferanse for røff sex er det vel stor sannsynlighet for at det ikke er kompatibelt uavhengig av hvorvidt jenta har opplevd overgrep eller ikke? Hvis en person med slike preferanser ikke kan vente eller tolke signaler er det vel en grei sak å avslutte? En slik person vil vel neppe tanke det er mere aktuelt å fortsette dersom de bare vet om årsaken til eventuelle traumer? Erfaringen her er mere at de er livredde nettopp for å møte noen som ikke takler at de har sine behov for ditt eller datt i.f.t. sex og dermed ihvertfall avslutter dersom de finner ut at jenta har utfordringer. Traumeutsatte damer fint kan leve normale liv og mange har også røff sex, men da må det opparbeides trygghet over tid. Det kommer ikke ved at noen krever full åpenhet og tillit fra første stund. Man inngir tillit - det kan ikke kreves, dessverre 😉 

• Liker 1
Skrevet

Hei, ts her. Takk for mange gode svar. Hvis jeg innleder et forhold til han, ønsker jeg uansett på et tidspunkt å fortelle han om voldtekten. Men jeg bare lurer på om jeg skal gjøre det nå, eller vente. Han merker jo at jeg trekker meg unna, og jeg er redd for at han skal bli usikker eller tro at han gjør noe galt. 

Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, ts her. Takk for mange gode svar. Hvis jeg innleder et forhold til han, ønsker jeg uansett på et tidspunkt å fortelle han om voldtekten. Men jeg bare lurer på om jeg skal gjøre det nå, eller vente. Han merker jo at jeg trekker meg unna, og jeg er redd for at han skal bli usikker eller tro at han gjør noe galt. 

Sei at du er litt usikker, då du har opplevd noko som ikkje har vore bra med ein mann, og at du treng litt tid for å finne attende til tryggheita. Sei at du vil fortelje alt når de blir betre kjent, eller føl deg fram. 

Han bør kjenne på empati om han er ein du vil fortsette med, då det er noko du treng etter å ha blitt utsatt for noko slikt. 

Endret av Fjellmannover190
  • Liker 5
Skrevet

Hvordan går det, TS? Har du snakket med han eller drøyer du det litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...