Gå til innhold

Smerter i leggene etter jogging... vanlig i starten?

Eris

Anbefalte innlegg

Akkurat begynt å jobbe og opplever etter en økt flere dager med smerter langs senene på framsiden av leggene. Er det vanlig stølhet eller burde jeg ta det litt roligere? Vil jo ikke få noe senebetennelse når jeg nettopp har kommet i gang liksom 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du gode sko? Hvilket underlag jogger du på? Det er ikke normalt å ha slike smerter. 

Anonymkode: 6e02d...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eris skrev (14 timer siden):

Akkurat begynt å jobbe og opplever etter en økt flere dager med smerter langs senene på framsiden av leggene. Er det vanlig stølhet eller burde jeg ta det litt roligere? Vil jo ikke få noe senebetennelse når jeg nettopp har kommet i gang liksom 🙄

Det er helt normalt med smerter på fremsidene av leggene dersom du begynner å løpe etter en lengre periode uten løping. Smerter på fremsiden kan komme av flere ting. Gamle sko, dårlige sko, type underlag, hvordan løpeøkten er etc. Det kan også være en kombinasjon. 

https://www.dn.no/trening/slik-unngar-du-beinhinne-betennelse/1-1-1514416

Det behøver ikke være beinhinnebetennelse, men det kan være en begynnelse, så her burde du redusere løpingen, og trene alternativt til smertene gir seg. Dersom smertene ikke gir seg, ville jeg tatt en tur til fysioterapeut. Her vil du både få behandling, samt øvelser for å redusere og forhindre plagene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vel dramatisk av folk her inne. Beinhinnebetennelse skal litt til. At du har vondt er først og fremst et tegn på at du bør ta det litt med ro. Ta noen ekstra hviledager mellom hver joggetur. 

Hvis du ikke lytter til kroppen kan du få beinhinnebetennelse. 

Anonymkode: 78963...509

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betennelse kommer av feil belastning over tid. Du får ikke beinhinnebetennelse av et par løpeturer, men dersom du fortsetter kan du få det. Du må øke belastningen gradvis, løpe på variert underlag og ha gode sko som passer deg. Det kan også være at du blir ekstra anspent fordi du er redd det blir vondt. Prøv å slappe av og løp naturlig.

Anonymkode: 088a3...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du gått veldig hardt ut og begynt rett på med mange kilometer hver dag? Det er en risikofaktor for beinhinnebetennelse. Ellers vil jeg anbefale å tøye ut leggene. 

Anonymkode: f50a8...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinhinnebetennelse. Kutt litt ned på joggingen. Prøv annet underlag og øk stegfrekvensen mens du reduserer steglengden. Overpronerer du? "Beina" er ikke vant til belastningen og må brytes litt ned for å bygge seg opp sterkere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over. Beinhinnebetennelse .

jeg måtte droppe jogging. Pleide å gå bra 2-3 ganger, så kom det snikende og ble verre og verre.

sykling, ski, kan gjøres isteden 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...