Tusseladen Skrevet 27. februar 2021 #81 Del Skrevet 27. februar 2021 venus24 skrev (7 timer siden): Jeg skal selvsagt ta vaksinen hvis/når jeg får tilbud om det. Ikke så mye for min egen del, men for de rundt meg som er i risikogruppen. Alle jeg kjenner skal ta vaksinen. Håper dere som nekter å ta vaksinen er klar over hvilke implikasjoner det kan få for dem rundt dere - aldrende foreldre, venner med autoimmune sykdommer etc, og fortsatt står støtt i overbevisningen om at "ja men tenk hvis jeg får en kjedelig bivirkning da" når dere ser begravelsen deres på Zoom Disse med risiko får jo vaksinen først, så dette argumentet holder ikke vann. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 27. februar 2021 #82 Del Skrevet 27. februar 2021 Example skrev (11 timer siden): Nå handler ikke dette om risiko ved å kjøre bil kontra korona, men risiko ved smitte kontra å ta vaksinen. Det er poenget. Om man er livredd for å ta vaksiner fordi "man ikke vet hva det er dem" regner jeg med at man har samme syn på andre ting man putter i seg også. Da du skrev at det var ulogisk å være totalt uredd corona, men samtidig livredd vaksinen, var jeg uenig. Såfremt man ikke er i risikogruppen eller i høy alder. Hadde jeg hatt hatt en lungesykdom, sterk overvekt e.l, hadde jeg også vært redd corona. Livredd vaksinen er det vel få som er, men skeptiske. Ja, om man er skeptisk til vaksinen bør det være naturlig å være opptatt av hva man får i seg på generelt basis. Noe jeg og mange jeg kjenner også er. Jeg har ikke lest alle vaksinestudiene, kun Pfizer sin. Liker å ta til meg så mye informasjon jeg kan før jeg gjør et veloverveid valg. Du skal ikke se bortifra at jeg forandrer mening når jeg har satt meg inn i studiene. Dessverre balanserer mange legemiddelfirmaer på en syltynn linje etisk sett, og det er overraskende mye dritt i den bransjen. Hadde man ikke hatt rettskraftige dommer å vise til, hadde jeg trodd mye av infoen var konspiratorisk propaganda. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 27. februar 2021 #83 Del Skrevet 27. februar 2021 Tuba skrev (10 minutter siden): Heldigvis vil de aller fleste av oss være med på dugnaden og ta vaksinen så vi kan oppnå flokk immunitet og verden kan gå tilbake til normalen 😊 Dette er ikke en dugnad, men det er et finere ord for tvang. Flokk immunitet får man uansett når så mange har vært smittet. Det virker ikke som om verden går tilbake til normalen selv om man har vaksiner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 27. februar 2021 #84 Del Skrevet 27. februar 2021 venus24 skrev (7 timer siden): Jeg skal selvsagt ta vaksinen hvis/når jeg får tilbud om det. Ikke så mye for min egen del, men for de rundt meg som er i risikogruppen. Alle jeg kjenner skal ta vaksinen. Håper dere som nekter å ta vaksinen er klar over hvilke implikasjoner det kan få for dem rundt dere - aldrende foreldre, venner med autoimmune sykdommer etc, og fortsatt står støtt i overbevisningen om at "ja men tenk hvis jeg får en kjedelig bivirkning da" når dere ser begravelsen deres på Zoom Det er faktisk slik at prosjekt Corona bør ses som et kollektivt ansvar. (det finnes andre rundt deg, ja..) Dermed lite imponert over de som driter i selv et munnbind! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 27. februar 2021 #85 Del Skrevet 27. februar 2021 miss spjåk skrev (1 time siden): Da du skrev at det var ulogisk å være totalt uredd corona, men samtidig livredd vaksinen, var jeg uenig. Såfremt man ikke er i risikogruppen eller i høy alder. Hadde jeg hatt hatt en lungesykdom, sterk overvekt e.l, hadde jeg også vært redd corona. Livredd vaksinen er det vel få som er, men skeptiske. Ja, om man er skeptisk til vaksinen bør det være naturlig å være opptatt av hva man får i seg på generelt basis. Noe jeg og mange jeg kjenner også er. Jeg har ikke lest alle vaksinestudiene, kun Pfizer sin. Liker å ta til meg så mye informasjon jeg kan før jeg gjør et veloverveid valg. Du skal ikke se bortifra at jeg forandrer mening når jeg har satt meg inn i studiene. Dessverre balanserer mange legemiddelfirmaer på en syltynn linje etisk sett, og det er overraskende mye dritt i den bransjen. Hadde man ikke hatt rettskraftige dommer å vise til, hadde jeg trodd mye av infoen var konspiratorisk propaganda. Absolutt viktig å kunne ta et informert valg. Det kan man også ta nå. Og for mange av oss vil det være hundrevis millioner av prøvekaniner som tar den først. Selv for unge og friske personer er det mindre risiko ved en vaksine enn å bli smittet og syk av korona. Jeg synes tiltakene er overdrevet, men som ung, frisk og tidligere syk av korona vil jeg ikke nøle et sekund med å anbefale folk til å ta vaksinen for å slippe det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 27. februar 2021 #86 Del Skrevet 27. februar 2021 velociraptor skrev (10 timer siden): Det er sant. Men prosentandelen som trenger sykehus-hjelp vil jo ikke gå opp selv om sykehusene ikke lenger har kapasitet. 0.12 % er alle aldersgrupper, det inkluderer altså gamle sykehjemspasienter. Hvor mange prosent av noenlunde friske og noenlunde slanke under 60 år må legges inn på intensiv? Hvor mange under 45 år? Å gjemme seg bak prosenttall er en fin forsvarsmekanisme. Vi har ca 300 intensivplasser her til lands. Noen av dem brukes allerede til andre ting, så vi kan ikke si at alt er tilgjengelig til koronapasienter. Hvor mange prosent av befolkningen på 50+ trenger du for å få tallet 250? (300 minus litt) Du kan få gå til ssb og slå deg løs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jobbermedbarn Skrevet 27. februar 2021 #87 Del Skrevet 27. februar 2021 Jeg tar vaksinen både som et samfunnsansvar, i tillegg til at jeg jobber med mennesker jeg er redd for å utsette for smitte, men også fordi jeg fikk svineinfluensa som påvirket meg i flere år etterpå. Er så glad jeg får denne vaksinen! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 27. februar 2021 #88 Del Skrevet 27. februar 2021 Tuba skrev (1 time siden): Heldigvis vil de aller fleste av oss være med på dugnaden og ta vaksinen så vi kan oppnå flokk immunitet og verden kan gå tilbake til normalen 😊 Vi trenger ikke flokkimmunitet for at verden skal gå tilbake til normalen. Problemet for alle land i hele verden har vært for lav sykehuskapasitet. Når det problemet er løst kan man gå tilbake til normalen. Og det vil skje når risikogruppen, overvektige og over ca 50 år har blitt vaksinert. Om ikke verden går tilbake til normalen på det tidspunktet, så har myndighetene en skjult agenda. Tiden vil vise... 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Airman Skrevet 27. februar 2021 #89 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 23.2.2021 den 22.51): Hvorfor ikke? Og hvordan reagerer de rundt deg? Anonymkode: de27c...290 Nei, ingen vaksine. Andre folk må mene hva dem vil, det gjør de uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 27. februar 2021 #90 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) Synes ikke man skal glemme at Corona gir et av de værre symptombilder langt ut i sykdomsforløpet. Altså for de som blir virkelig syke. Ikke helt sammenlignbart, men en annen tilstand som ALS er som ett annet eksempel heller ikke gunstig. Hvis vi da tenker på de eldre på sykehjem så får de minimalt med teknisk hjelp til sykdommen. Kanskje knapt en hånd å holde i. Med dette mener jeg at respiratorer kun er forbeholdt sykehus. Tommelfingerregelen er at eldre ved sykehjem ikke blir innlagt på sykehus selv ved Corona. En respirator krever nemlig høy ekspertise, ikke kun en on/off switch og en stikkontakt. Dette er maskinen som kan lede pasienten til rett side av dødsstatistikken. At spørsmål reises ved vaksine eller ikke til disse eldre er for meg litt uforståelig. Hvis innleggelsestallet blir for drøyt i forhold til antall respiratorer er det trøbbel. Dette dokumenteres fra andre land. Dette ses sikkert som armageddon tankegang fra mange. På motsatt side er jeg heller skremt over fortrengelsesegenskaper og likegyldighet. Synes likevel vi her hjemme har gjort endel fornuftig.. Endret 27. februar 2021 av PITTY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 27. februar 2021 #91 Del Skrevet 27. februar 2021 mima skrev (2 timer siden): Dette er ikke en dugnad, men det er et finere ord for tvang. Flokk immunitet får man uansett når så mange har vært smittet. Det virker ikke som om verden går tilbake til normalen selv om man har vaksiner. Selvsagt er det frivillig. Vaksineringen er så vidt begynt så det er ikke å forvente at vi er tilbake til normalen på lenge enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 27. februar 2021 #92 Del Skrevet 27. februar 2021 Krantz95 skrev (1 time siden): Vi trenger ikke flokkimmunitet for at verden skal gå tilbake til normalen. Problemet for alle land i hele verden har vært for lav sykehuskapasitet. Når det problemet er løst kan man gå tilbake til normalen. Og det vil skje når risikogruppen, overvektige og over ca 50 år har blitt vaksinert. Om ikke verden går tilbake til normalen på det tidspunktet, så har myndighetene en skjult agenda. Tiden vil vise... Hvilken skjult agenda mener du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 27. februar 2021 #93 Del Skrevet 27. februar 2021 Tuba skrev (Akkurat nå): Selvsagt er det frivillig. Vaksineringen er så vidt begynt så det er ikke å forvente at vi er tilbake til normalen på lenge enda. Men det virker som de vil at absolutt alle skal ta vaksinen før det kan åpnes. Og med vaksinepass som mange land driver med nå- så kan det bli lite bevegelsesfrihet på de som ikke tar den. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 27. februar 2021 #94 Del Skrevet 27. februar 2021 Tuba skrev (2 minutter siden): Hvilken skjult agenda mener du da? Muligens strammere grep om klimakrisen? De kan f.eks. fortsette med reiserestriksjoner selv etter at alle i risikogruppene har blitt vaksinert. Det er bare å vente til ca juni. Da vil alle i Europa i risikogruppene være vaksinert. Hvis reiserestriksjonene ikke nærmest fjernes helt da, så har de en skjult agenda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalini Skrevet 27. februar 2021 #95 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) Jeg kommer ikke til å ta den, før evt om et år. Stoler ikke på legemiddelselskapene. Heller ikke myndighetene. Endret 27. februar 2021 av frysja 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 27. februar 2021 #96 Del Skrevet 27. februar 2021 frysja skrev (19 minutter siden): Jeg kommer ikke til å ta den, før evt om et år. Stoler ikke på legemiddelselskapene. Heller ikke myndighetene. Begynner vel snart å bli 1 år siden de første testpersonene tok vaksinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 27. februar 2021 #97 Del Skrevet 27. februar 2021 Krantz95 skrev (1 time siden): Muligens strammere grep om klimakrisen? De kan f.eks. fortsette med reiserestriksjoner selv etter at alle i risikogruppene har blitt vaksinert. Det er bare å vente til ca juni. Da vil alle i Europa i risikogruppene være vaksinert. Hvis reiserestriksjonene ikke nærmest fjernes helt da, så har de en skjult agenda. Ja for det gir jo masse mening når myndighetene pøser ut milliarder i koronamidler til oljeindustrien og til idiotiske forsøk på å berge Norwegian 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 27. februar 2021 #98 Del Skrevet 27. februar 2021 Guile skrev (9 timer siden): Å gjemme seg bak prosenttall er en fin forsvarsmekanisme. Vi har ca 300 intensivplasser her til lands. Noen av dem brukes allerede til andre ting, så vi kan ikke si at alt er tilgjengelig til koronapasienter. Hvor mange prosent av befolkningen på 50+ trenger du for å få tallet 250? (300 minus litt) Du kan få gå til ssb og slå deg løs. Jeg skjønner ikke hva du spør om. Hvor mange prosent av befolkningen på 50 + trenger jeg for å få 250? Du tenker at absolutt alle kommer til å bli smittet helt samtidig, så alle blir syke i nøyaktig samme tidsrom, og så lurer på hvor mange prosent det er? Jeg er usikker på hvor mange prosent av de corona-smittede over 50 som havner på respirator. Mener du at det finnes en oversikt over dette på ssb? PITTY skrev (8 timer siden): Synes ikke man skal glemme at Corona gir et av de værre symptombilder langt ut i sykdomsforløpet. Altså for de som blir virkelig syke. Ikke helt sammenlignbart, men en annen tilstand som ALS er som ett annet eksempel heller ikke gunstig. Hvis vi da tenker på de eldre på sykehjem så får de minimalt med teknisk hjelp til sykdommen. Kanskje knapt en hånd å holde i. Med dette mener jeg at respiratorer kun er forbeholdt sykehus. Tommelfingerregelen er at eldre ved sykehjem ikke blir innlagt på sykehus selv ved Corona. En respirator krever nemlig høy ekspertise, ikke kun en on/off switch og en stikkontakt. Dette er maskinen som kan lede pasienten til rett side av dødsstatistikken. At spørsmål reises ved vaksine eller ikke til disse eldre er for meg litt uforståelig. Hvis innleggelsestallet blir for drøyt i forhold til antall respiratorer er det trøbbel. Dette dokumenteres fra andre land. Dette ses sikkert som armageddon tankegang fra mange. På motsatt side er jeg heller skremt over fortrengelsesegenskaper og likegyldighet. Synes likevel vi her hjemme har gjort endel fornuftig.. Nei man må jo regne med at de som trenger respirator vil dø, ved frislipp. Hvor mange prosent gjelder det? Har funnet tallene for intensiv-pasienter, men ikke for respirator-pasienter. Langt fra alle corona-pasienter på intensiv er på respirator. Med forbehold om at jeg husker feil, var tallene for intensiv-pasienter som overlevde i 2020, ca like mange som totalt antall døde av corona. Så da kan man vel doble dødsraten da. Det burde bli 0.24 % dødelighet. Frøkensina skrev (7 timer siden): Ja for det gir jo masse mening når myndighetene pøser ut milliarder i koronamidler til oljeindustrien og til idiotiske forsøk på å berge Norwegian Enig i dette... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 27. februar 2021 #99 Del Skrevet 27. februar 2021 (endret) velociraptor skrev (16 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva du spør om. Hvor mange prosent av befolkningen på 50 + trenger jeg for å få 250? Du tenker at absolutt alle kommer til å bli smittet helt samtidig, så alle blir syke i nøyaktig samme tidsrom, og så lurer på hvor mange prosent det er? Jeg er usikker på hvor mange prosent av de corona-smittede over 50 som havner på respirator. Mener du at det finnes en oversikt over dette på ssb? Nei man må jo regne med at de som trenger respirator vil dø, ved frislipp. Hvor mange prosent gjelder det? Har funnet tallene for intensiv-pasienter, men ikke for respirator-pasienter. Langt fra alle corona-pasienter på intensiv er på respirator. Med forbehold om at jeg husker feil, var tallene for intensiv-pasienter som overlevde i 2020, ca like mange som totalt antall døde av corona. Så da kan man vel doble dødsraten da. Det burde bli 0.24 % dødelighet. Enig i dette... En respirator garanterer heller ingen overlevelse nei.. så desto værre. 🚑 Hva med NRK-serien; RESPIRATOREN, minutt for minutt. ? Kanskje noen av oss bør se situasjonen med det blotte øyet. Forøvrig er Corona pasienter som trilles inn til intensiv avd. pr.dags dato Rikshosp. påkoblet respirator. Hvis du klarer deg uten maskinen men kun surstoff blir du heller ikke lagt på intensiv. Endret 27. februar 2021 av PITTY Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 27. februar 2021 #100 Del Skrevet 27. februar 2021 Tuba skrev (9 timer siden): Selvsagt er det frivillig. Vaksineringen er så vidt begynt så det er ikke å forvente at vi er tilbake til normalen på lenge enda. Det er kanskje frivillig å la en person injisere vaksinen i deg- men får man færre rettigheter av å ikke ta den - er det ikke frivillig. Og at det ikke holder at risikogruppene vaksinerer seg, men de gir seg nok ikke med tiltak før hver eneste person har vaksinert seg. Hvis man ikke kan bevise feks. Kraftig allergi og lignende så man slipper.Har man tatt vaksinen har man gjort noe for å beskytte seg selv(hvis den funker).Men man kan ikke tvinge andre til å gjøre det samme. Om noen feks. ikke vil ta c vitaminer for å styrke immunforsvaret så kan ikke noen tvinge de til det. Er man fremdeles redd for å gå ut døra etter å ha tatt vaksinen- ja da er det sitt eget problem. Da får man enten prøve å leve livet sitt likevel eller mure seg inne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg