miss spjåk Skrevet 26. februar 2021 #61 Del Skrevet 26. februar 2021 Guile skrev (11 minutter siden): Ja, jeg sier ikke at vedkommende kommer til å dø. Det er lite trolig. Men vedkommende sa altså at han/hun heller ville dø enn å ta vaksine, og da prøvde jeg å komme til bunns i hvordan han/hun landet på den konklusjonen. Det fikk jeg aldri noe ordentlig svar på. Jeg tolket det hun ville få frem at hun heller ville ta den 0,12% sjansen det er for å dø av corona, fremfor å ta vaksinen. Livet er et risikoprosjekt i seg selv, og man kan aldri sikre seg mot død. Og for mange er vaksinens langtidsbivirkninger så usikre at de ikke vil ta sjansen. Ikke helt sammenlignbart, men du og jeg tar også sjansen på å dø hver gang vi setter oss i en bil. Sjansen er liten, men vi er villig til å ta den for å spare tid/være komfortabel osv. Å argumentere med at vaksinen hindrer død 100% holder ikke før vi vet hvor god den faktisk er. Jeg er redd den blir en falsk trygghet, da mange ser ut til å tro at de ikke kan være smittebærere når de er vaksinert. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 26. februar 2021 #62 Del Skrevet 26. februar 2021 miss spjåk skrev (6 minutter siden): Jeg tolket det hun ville få frem at hun heller ville ta den 0,12% sjansen det er for å dø av corona, fremfor å ta vaksinen. Livet er et risikoprosjekt i seg selv, og man kan aldri sikre seg mot død. Og for mange er vaksinens langtidsbivirkninger så usikre at de ikke vil ta sjansen. Ikke helt sammenlignbart, men du og jeg tar også sjansen på å dø hver gang vi setter oss i en bil. Sjansen er liten, men vi er villig til å ta den for å spare tid/være komfortabel osv. Å argumentere med at vaksinen hindrer død 100% holder ikke før vi vet hvor god den faktisk er. Jeg er redd den blir en falsk trygghet, da mange ser ut til å tro at de ikke kan være smittebærere når de er vaksinert. Du må gjerne tolke i vilden sky, det interesserer meg fint lite. En person skrev at han / hun heller ville dø enn å ta vaksine, jeg lurte på hvorfor det, fordi jeg syns det er en ganske rar holdning. Du er ikke den jeg diskuterte med og du trenger ikke prøve å svare på vegne av andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 26. februar 2021 #63 Del Skrevet 26. februar 2021 Guile skrev (Akkurat nå): Du må gjerne tolke i vilden sky, det interesserer meg fint lite. En person skrev at han / hun heller ville dø enn å ta vaksine, jeg lurte på hvorfor det, fordi jeg syns det er en ganske rar holdning. Du er ikke den jeg diskuterte med og du trenger ikke prøve å svare på vegne av andre. Beklager at jeg blandet meg. Tallet 0,12% er faktabasert, og iom at dere diskuterte corona er det lite logisk at hun snakker om noe helt annet. Men hun får oppklare det selv 😀 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 26. februar 2021 #64 Del Skrevet 26. februar 2021 Den 0.12 forutsetter for øvrig at sykehusene har kapasitet til å gi intensivbehandling til de som trenger det. Den prosentsatsen kan endre seg hvis smittesituasjonen endrer seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 26. februar 2021 #65 Del Skrevet 26. februar 2021 Guile skrev (9 minutter siden): Den 0.12 forutsetter for øvrig at sykehusene har kapasitet til å gi intensivbehandling til de som trenger det. Den prosentsatsen kan endre seg hvis smittesituasjonen endrer seg. Der har du et poeng, og jeg er absolutt for å fortsette tiltakene slik de er nå. På et tidspunkt må vi slippe opp, men det må gå langsomt. Her synes jeg myndighetene har rotet det til, mye att og frem. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 26. februar 2021 #66 Del Skrevet 26. februar 2021 miss spjåk skrev (2 timer siden): Om man er frisk og ikke i den alderskategorien der flest dør av corona, er det større sjanse for å dø i en bilulykke eller få kreft enn å dø av corona. Når FHI anser mørketallene for nordmenn som er smittet for enorme (siste anslag 40% som aldri meldte inn), sier det sitt. Utrolig mange nordmenn har hatt corona. Det får være måte på hysteri. Nå handler ikke dette om risiko ved å kjøre bil kontra korona, men risiko ved smitte kontra å ta vaksinen. Det er poenget. Om man er livredd for å ta vaksiner fordi "man ikke vet hva det er dem" regner jeg med at man har samme syn på andre ting man putter i seg også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Example Skrevet 26. februar 2021 #67 Del Skrevet 26. februar 2021 mima skrev (2 timer siden): Hvis det hadde vært en ekstremt dødelig sykdom og ingen medisiner og nesten eneste sjanse for å overleve var vaksinen så tror jeg de fleste hadde stått i kø for å ta den. Selv om det var en risiko med vaksinen. Men nå så føler mange at en slik eksperimentell vaksine er en større risiko enn selve viruset. Har man en dødelig kreftsykdom og eneste håpet er en eksperimentell behandling så prøver man kanskje den fordi man har ikke noe å tape på det. Men dette viruset gir som regel forbigående luftveisinfeksjon. En slik vaksine er i kroppen og kan gjøre potensielt skade resten av livet. Jeg er en av de som mener at man prøver å overspille farene for unge med senskader osv. Men likevel synes jeg det er verdt å vaksinere seg. Og ja, jeg har også hatt korona. Jeg var syk i flere uker, og jeg er ung og i god form. Siden man ikke vet hvor lenge en immunitet varer, så vil jeg fortsatt ta vaksinen. Millioner av mennesker har allerede fått den. Og mange flere vil også få den før unge får mulighet til å ta den. I tillegg har man aspektet ved at man sannsynligvis kommer i en situasjon der man trenger er vaksinepass for å reise. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cleangal Skrevet 26. februar 2021 #68 Del Skrevet 26. februar 2021 Siden ingen kan fortelle meg hvordan eller om vaksinen vil påvirke den kroniske sykdommen jeg har, velger jeg å ikke ta den. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilu Skrevet 26. februar 2021 #69 Del Skrevet 26. februar 2021 Psilocybe skrev (På 25.2.2021 den 22.00): Hun er sykepleierstudent som har sin siste praksisperiode (i hjemmesykepleien), og kan ha nøyaktig null dager fravær for å unngå å få underkjent praksisen. Slik er reglene nå for tiden, hevder hun. Hun gjør altså alt for å unngå sykefravær. Sånn er det her også. Har null fravær å gå på og det i seg selv er utrolig stressende. Spesielt når du har små barn i bhg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 26. februar 2021 #70 Del Skrevet 26. februar 2021 cleangal skrev (53 minutter siden): Siden ingen kan fortelle meg hvordan eller om vaksinen vil påvirke den kroniske sykdommen jeg har, velger jeg å ikke ta den. Har noen fortalt deg hvordan en koronainfeksjon vil påvirke sykdommen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WonderWomaan Skrevet 26. februar 2021 #71 Del Skrevet 26. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.2.2021 den 0.15): Dere som ikke tar vaksinen kan heller ikke reise til syden. Anonymkode: 72685...942 Har ikke råd uansett så det problemet slipper jeg tenke på 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nimneri Skrevet 26. februar 2021 #72 Del Skrevet 26. februar 2021 Lilu skrev (1 time siden): Sånn er det her også. Har null fravær å gå på og det i seg selv er utrolig stressende. Spesielt når du har små barn i bhg Psilocybe skrev (På 25.2.2021 den 22.00): Hun er sykepleierstudent som har sin siste praksisperiode (i hjemmesykepleien), og kan ha nøyaktig null dager fravær for å unngå å få underkjent praksisen. Slik er reglene nå for tiden, hevder hun. Hun gjør altså alt for å unngå sykefravær. Hvordan er det mulig? Det pleier da alltid å være en viss fraværsgrense, eller mener dere den er brukt opp? Og hvorfor legge opp til å ta vaksine man vet man kan få bivirkninger av etterpå? Skal man dra i praksis syk? Er det skikket liksom? Det der burde bli tatt opp. Sett bortifra vaksina, kan jo alle kan bli syke av et eller annet. Praksis eller jobb. Man skal jo ikke møte opp da og risikere å smitte andre. Det vil være mye skjult smitte om dette her virkelig stemmer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 26. februar 2021 #73 Del Skrevet 26. februar 2021 Guile skrev (4 timer siden): Den 0.12 forutsetter for øvrig at sykehusene har kapasitet til å gi intensivbehandling til de som trenger det. Den prosentsatsen kan endre seg hvis smittesituasjonen endrer seg. Det er sant. Men prosentandelen som trenger sykehus-hjelp vil jo ikke gå opp selv om sykehusene ikke lenger har kapasitet. 0.12 % er alle aldersgrupper, det inkluderer altså gamle sykehjemspasienter. Hvor mange prosent av noenlunde friske og noenlunde slanke under 60 år må legges inn på intensiv? Hvor mange under 45 år? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 27. februar 2021 #74 Del Skrevet 27. februar 2021 Jeg skal selvsagt ta vaksinen hvis/når jeg får tilbud om det. Ikke så mye for min egen del, men for de rundt meg som er i risikogruppen. Alle jeg kjenner skal ta vaksinen. Håper dere som nekter å ta vaksinen er klar over hvilke implikasjoner det kan få for dem rundt dere - aldrende foreldre, venner med autoimmune sykdommer etc, og fortsatt står støtt i overbevisningen om at "ja men tenk hvis jeg får en kjedelig bivirkning da" når dere ser begravelsen deres på Zoom Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 27. februar 2021 #75 Del Skrevet 27. februar 2021 venus24 skrev (5 minutter siden): Jeg skal selvsagt ta vaksinen hvis/når jeg får tilbud om det. Ikke så mye for min egen del, men for de rundt meg som er i risikogruppen. Alle jeg kjenner skal ta vaksinen. Håper dere som nekter å ta vaksinen er klar over hvilke implikasjoner det kan få for dem rundt dere - aldrende foreldre, venner med autoimmune sykdommer etc, og fortsatt står støtt i overbevisningen om at "ja men tenk hvis jeg får en kjedelig bivirkning da" når dere ser begravelsen deres på Zoom Det er flere som har blitt friske av viruset eller har fått lite symptomer enn det er folk som har dødd av viruset. (Det er jo for sin egen del man tar vaksinen- for at man selv ikke skal få så mye symptomer hvis man blir smittet og hvis man er svak og ikke tåler luftveisinfeksjoner særlig bra) Og ang. Bivirkninger- den nye medisinen som er på nyhetene nå-mot viruset er ikke helt godkjent til å bruke mot viruset her i Norge ennå fordi de ikke vet om den fremkaller bivirkninger. Med denne medisinen (som er brukt med god virkning)er de altså redd for bivirkninger eller iallefall bruker det som et argument for å ikke ta i bruk noe annet enn vaksinen. Men med vaksinen skal man tåle feber, hodepine, kvalme ,svimmelhet, allergisk sjokk osv. Og vaksinen er i kroppen for alltid. Man vet ikke langtidsvirkningene- som det er det de aller fleste er skeptiske til. Ikke at man får feber en dag. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus24 Skrevet 27. februar 2021 #76 Del Skrevet 27. februar 2021 mima skrev (Akkurat nå): Det er flere som har blitt friske av viruset eller har fått lite symptomer enn det er folk som har dødd av viruset. (Det er jo for sin egen del man tar vaksinen- for at man selv ikke skal få så mye symptomer hvis man blir smittet og hvis man er svak og ikke tåler luftveisinfeksjoner særlig bra) Og ang. Bivirkninger- den nye medisinen som er på nyhetene nå-mot viruset er ikke helt godkjent til å bruke mot viruset her i Norge ennå fordi de ikke vet om den fremkaller bivirkninger. Med denne medisinen (som er brukt med god virkning)er de altså redd for bivirkninger eller iallefall bruker det som et argument for å ikke ta i bruk noe annet enn vaksinen. Men med vaksinen skal man tåle feber, hodepine, kvalme ,svimmelhet, allergisk sjokk osv. Og vaksinen er i kroppen for alltid. Man vet ikke langtidsvirkningene- som det er det de aller fleste er skeptiske til. Ikke at man får feber en dag. At de fleste blir friske fra korona hjelper ikke dem som ikke blir det. Håpet for vaksineringen er vel å stanse smitten og oppnå flokkimmunitet, ikke bare at man selv skal få færre symptomer dersom man blir smittet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 27. februar 2021 #77 Del Skrevet 27. februar 2021 Guile skrev (7 timer siden): Ja, jeg sier ikke at vedkommende kommer til å dø. Det er lite trolig. Men vedkommende sa altså at han/hun heller ville dø enn å ta vaksine, og da prøvde jeg å komme til bunns i hvordan han/hun landet på den konklusjonen. Det fikk jeg aldri noe ordentlig svar på. Hei 😊 Ser noen andre har forklart veldig bra det jeg mener. Poenget mitt er altså at det er liten sjanse for å få corona, og om jeg får det vil jeg tro jeg overlever som de aller fleste andre. Jeg sjanser heller på dette enn å ta en vaksine vi ikke kjenner langtidsvirkningene av. Livet er et sjansjespill i seg selv og det dør daglig masse mennesker av alle slags sykdommer og ulykker. Finnes ikke redd for å få korona. Hadde folk dødd som fluer og vaksinen var eneste utvei ville situasjonen vært en annen men som sagt er sjansen for død mikroskopisk og den sjansen tar jeg med letthet 😊 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 27. februar 2021 #78 Del Skrevet 27. februar 2021 venus24 skrev (5 timer siden): At de fleste blir friske fra korona hjelper ikke dem som ikke blir det. Håpet for vaksineringen er vel å stanse smitten og oppnå flokkimmunitet, ikke bare at man selv skal få færre symptomer dersom man blir smittet? Målet med vaksinen var vel for at utsatte personer ikke skulle bli så syke og legges inn på sykehus- for ikke å overbelaste helsevesenet. De var usikre på om den hindret så mye smitte- mye pga teknologien som aldri har vært brukt på mennesker før. Og for selskapene å tjene ennå mer penger selvfølgelig. Samme logikk kan man bruke på vaksinen: At noen ikke får senskader av vaksinen hjelper ikke de som får det. Man godtar altså en viss grad litt «svinn» av den- men når det gjelder viruset er det visst nulltoleranse mot sykdom. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tøvftta Skrevet 27. februar 2021 #79 Del Skrevet 27. februar 2021 Jeg kommer ikke til å ta den vaksinen. Og jeg er av de som ligger an til å bli dausjuk av korona selv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 27. februar 2021 #80 Del Skrevet 27. februar 2021 Heldigvis vil de aller fleste av oss være med på dugnaden og ta vaksinen så vi kan oppnå flokk immunitet og verden kan gå tilbake til normalen 😊 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg