Gå til innhold

Noen som velger å ikke ta vaksine mot korona?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tar ikke noe som ikke er utprøvd leeeenge. Bryr meg ikke om hva de mener.

Anonymkode: 0f732...9b8

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar den ikke. Både fordi det er lite sannsynelig at jeg blir alvorlig syk og den har ikke blitt testet nok. Hva de rundt meg tenker driter jeg i, men så langt jeg vet har ingen i familien/svigerfamilien planer om å ta den. Også de som er over 60 år

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kan velge står jeg over. Men jeg er helsepersonell så det tviler jeg på at jeg kan, men kan gjerne vente lengst mulig. Fordi jeg føler ikke jeg trenger den, viruset muterer såpass fort at man uansett kan bli syk, man kan være smittebærer og smitte andre og på grunn av meldte bivirkninger over hele verden. 

Anonymkode: 1bc43...161

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var syk i flere mnd etter svineinfluensavaksinen, og har slitt med dårlig immunforsvar. ønsker ikke vaksine i tilfelle jeg pådrar meg enda mer😬selv om jeg er redd konsekvensene av corona

Anonymkode: dc2b8...bd3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg ta vaksine må det være med tvang. Stoler ikke på langtidsvirkninger ingen engang kan vite noe om, siden det er nytt. 

Anonymkode: f8dc9...49e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er usikker på om jeg skal ta den jeg. Er redd den skal trigge noe mer faenskap i kroppen min, trenger ikke flere autoimmune tilstander nå jeg. Men får se, må høre med andre som har noen av mine sykdommer hvordan de reagerte først. Er relativt sjeldne greier jeg feiler og så det kommer ikke så innmari mye statistikk vil jeg tro. 

Men skal jeg ta blir Pfizer,  noe annet er uaktuelt.

Anonymkode: eaed0...0f7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er usikker på om jeg skal ta den jeg. Er redd den skal trigge noe mer faenskap i kroppen min, trenger ikke flere autoimmune tilstander nå jeg. Men får se, må høre med andre som har noen av mine sykdommer hvordan de reagerte først. Er relativt sjeldne greier jeg feiler og så det kommer ikke så innmari mye statistikk vil jeg tro. 

Men skal jeg ta blir Pfizer,  noe annet er uaktuelt.

Anonymkode: eaed0...0f7

Av nysgjerrighet: hvorfor kun pfizer og ikke f.eks. moderna?

Har også en del autoimmun-issues som gjør meg bekymret, men så langt jeg har lest meg til er pfizer og moderna ganske like?

Anonymkode: 9ec2f...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke tar vaksinen kan heller ikke reise til syden. ;) 

Anonymkode: 72685...942

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor i all verden skulle vi ha lyst til å reise til "syden". Syden er et konsept, ikke et sted. 

Forøvrig tar jeg gjerne vaksine dersom jeg på et tidspunkt skulle bli tilbudt Sputnik V. Inntil da står jeg over. 

Anonymkode: b602d...eee

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, and?

Tror du ikke vi vet det?

Anonymkode: 62ce4...46f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Skal jeg ta vaksine må det være med tvang. Stoler ikke på langtidsvirkninger ingen engang kan vite noe om, siden det er nytt. 

Anonymkode: f8dc9...49e

De vaksinene som er godkjente har fulgt standard utprøvingsregime for vaksiner. Pfizer gjorde massetest på 30 000 mennesker fra juli til november 2020, i den perioden ble det registrert svært få alvorlige bivirkninger.

Hvis du ikke synes dette er godt nok så sier du at utviklingsprosedyrene for enhver ny vaksine ikke er god nok, og du nekter å ta enhver nyutviklet vaksine.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og min familie skal ikke ta den. Har forøvrig lest en del kommentarfelt rundt om, og det er veldig mange som ikke ønsker å ta den.

Anonymkode: 39206...84e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har foreløpig ingen planer om å ta den. Hastevaksiner er ikke min greie. 

Anonymkode: 80767...111

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg dro aldri til "syden" før pandemien, så hvorfor i helvete skal jeg liksom dra dit etter pandemien? 

Anonymkode: 80767...111

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alexanderfrank

Ja, jeg skal ikke ta, ser ikke helt poenget når jeg kan bare vaske hender og holde avstand uansett og så er jeg litt redd for bivirkninger, jeg var litt tøffere med sånt før, men er så glad i livet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis jeg kan velge står jeg over. Men jeg er helsepersonell så det tviler jeg på at jeg kan, men kan gjerne vente lengst mulig. Fordi jeg føler ikke jeg trenger den, viruset muterer såpass fort at man uansett kan bli syk, man kan være smittebærer og smitte andre og på grunn av meldte bivirkninger over hele verden. 

Anonymkode: 1bc43...161

Selvfølgelig kan du vente.

Anonymkode: de27c...290

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collan skrev (10 timer siden):

De vaksinene som er godkjente har fulgt standard utprøvingsregime for vaksiner. Pfizer gjorde massetest på 30 000 mennesker fra juli til november 2020, i den perioden ble det registrert svært få alvorlige bivirkninger.

Hvis du ikke synes dette er godt nok så sier du at utviklingsprosedyrene for enhver ny vaksine ikke er god nok, og du nekter å ta enhver nyutviklet vaksine.

Det europeiske legemiddelkontoret har kun gitt en betinget (midlertidig) godkjenning av Covid-19 vaksinene. 

«Betinget godkjenning gis før man har langtidsdata om effekt og bivirkninger. Vaksineprodusenten må derfor  fortsette med studiene, og fortløpende oversende legemiddelmyndighetene data etter hvert som de blir klare.»

https://legemiddelverket.no/nyheter/forste-koronavaksinegodkjent-i-europa

Fra vaksinen ble midlertidig godkjent til man startet å vaksinere tok det bare noen dager. Det er nå mindre enn to måneder siden den første Covid-19 vaksinen ble satt i Norge, og allerede har nesten 300 000 blitt vaksinert. Siden det har tatt så kort tid å utvikle vaksinene, og de kun er midlertidig godkjent, kan man ennå ikke vite hvordan langtidseffekten er. Man kan ikke utelukke at bivirkninger kan oppstå etter lang tid, f.eks autoimmune sykdommer eller problemer knyttet til fertilitet. Det er fortsatt usikkert om personer som er vaksinert kan være smittebærere, selv om de fleste ikke blir alvorlig syke selv hvis de blir smittet, men dette vil vi nok snart vite mer om. 

Covid-19 vaksinene som brukes i Norge er basert på ny vaksineteknologi, mRNA og viral vektor. Vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet er basert på døde eller svekkede virus, så man kan ikke sammenligne disse vaksinene med de vaksinene vi har tatt tidligere. 

Jeg utelukker ikke at vaksinene er trygge og effektive, men mener det er for tidlig å konkludere. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*luna* skrev (1 time siden):

Det europeiske legemiddelkontoret har kun gitt en betinget (midlertidig) godkjenning av Covid-19 vaksinene. 

«Betinget godkjenning gis før man har langtidsdata om effekt og bivirkninger. Vaksineprodusenten må derfor  fortsette med studiene, og fortløpende oversende legemiddelmyndighetene data etter hvert som de blir klare.»

https://legemiddelverket.no/nyheter/forste-koronavaksinegodkjent-i-europa

Fra vaksinen ble midlertidig godkjent til man startet å vaksinere tok det bare noen dager. Det er nå mindre enn to måneder siden den første Covid-19 vaksinen ble satt i Norge, og allerede har nesten 300 000 blitt vaksinert. Siden det har tatt så kort tid å utvikle vaksinene, og de kun er midlertidig godkjent, kan man ennå ikke vite hvordan langtidseffekten er. Man kan ikke utelukke at bivirkninger kan oppstå etter lang tid, f.eks autoimmune sykdommer eller problemer knyttet til fertilitet. Det er fortsatt usikkert om personer som er vaksinert kan være smittebærere, selv om de fleste ikke blir alvorlig syke selv hvis de blir smittet, men dette vil vi nok snart vite mer om. 

Covid-19 vaksinene som brukes i Norge er basert på ny vaksineteknologi, mRNA og viral vektor. Vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet er basert på døde eller svekkede virus, så man kan ikke sammenligne disse vaksinene med de vaksinene vi har tatt tidligere. 

Jeg utelukker ikke at vaksinene er trygge og effektive, men mener det er for tidlig å konkludere. 

Om man setter det på spissen, så kan man selvsagt ikke være 100% sikker på nesten noe som helst her i verden, men covidvaksinene er så trygge som de kan bli ut fra at de har fulgt normalt testregime med tre faser. Langtidsdata har man naturlig nok ikke da dette er ganske nytt. 

Men så blir det en kost versus nyttevurdering, og skulle man ha ventet på langtidsdata ville det ha innebært at man aldri kunne ha åpnet opp igjen verden igjen. Jeg tror ikke det hadde vært spesielt lurt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capt. Obvious skrev (48 minutter siden):

Om man setter det på spissen, så kan man selvsagt ikke være 100% sikker på nesten noe som helst her i verden, men covidvaksinene er så trygge som de kan bli ut fra at de har fulgt normalt testregime med tre faser. Langtidsdata har man naturlig nok ikke da dette er ganske nytt. 

Men så blir det en kost versus nyttevurdering, og skulle man ha ventet på langtidsdata ville det ha innebært at man aldri kunne ha åpnet opp igjen verden igjen. Jeg tror ikke det hadde vært spesielt lurt. 

Å følge normalt testregime med tre faser hjelper lite når den tredje ikke er gjennomført. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...