Gå til innhold

Jeg er lavtlønnet og misunnelig på uføre. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken jobb har du som ikke tjener mer enn en uføretrygdet? Hvor mye har man i årslønn da?

Er det ikke NOE du kan gjøre for å bedre egen situasjon? Ta utdanning? Bytte jobb? Vikarjobb i helsetjenesten?

Jeg har tatt utdanning, bodd 3 år i Finnmark, og litt i utlandet. Ikke fordi jeg hadde innmari lyst til det, men fordi det var dit jobbene og mulighetene tok meg. Jeg har bodd steder jeg ikke vil bo i mange år. Hatt jobber jeg ikke hadde særlig lyst på. 

Men jeg klager ikke! Jeg har høstet erfaring og jobbet meg oppover, og nå tjenert jeg rett over gjennomsnittet i Norge. 

For å bedre egen situasjon må man ta grep. 

Anonymkode: 8ce4c...c9c

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hater jobben og tjener ikke mye mer enn uføre. Selv om noen uføre er syke tror jeg mange ikke er så syke og kunne iallfall jobbet deltid. Men her sitter jeg med min fulltidsjobb og må likevel spare for å få endene til og møtes, mens uføre bare kan ligge på sofaen hele dagen. Ja, jeg irriterer meg faktisk at det ikke er større forskjell på oss hverdagslitere og uføre. Greit at de uføre får litt penger, men sammlignet med oss som drar lasset synes jeg de uføre får mye forhold til oss som jobber ræva av oss og tjener dårlig.

er ikke misunnelig på de som har kreft eller alzheimer eller noe sånt, men f.eks de som har litt vond rygg og anbefales ikke å jobbe av lege og at de da får trygd i stedet for å f.eks jobbe deltid.

Det er for liten lønnsforskjell mellom uføre og lavtlønnet jobb. :( Tror også dette er grunnnen for at det kan være attraktivt for mange å bli ufør. gjelder jo seff ikke alle, men jeg tror det kan være mange.

Anonymkode: 7c15a...ec8

Du får få uføretrygd så får du se hvor fett du får det. Det blir vesentlig mindre eller du får nå.

Med vanlig lønn er det ingen som har noe særlig til overs,samfunnet er lagt opp sånn.

Skrevet
3 minutter siden, O.G. said:

Jeg er iferd med å gi opp kvinneguiden forum for godt.

Hvorfor

Jeg er skitlei alle disse menneskene som er avensjuke på folk pga uføretrygd, hytte,  mm. 

Nok av denne skiten nu. Skjerp dere, folkens!

Pfft, svingte meg raskt innom de siste 75 trådene her nå og det er EN som handler om uføre (to om man regner hun som er sykemeldt i graviditeten).. evt ikke gå inn på de få som er og skriv på de.

Anonymkode: d7ae7...738

• Liker 2
Skrevet

Du er patetisk. Ta deg sammen, få en bedre utdannelse og høyere betalt jobb. Ikke skyld på andre for at du ikke gjør noe med livet ditt. 

Anonymkode: b4c8a...548

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ryggsmerter er den fremste årsaken til uføretrygd.

Anonymkode: 36cf5...96d

Det er vesentlig forskjell på litt vondt i ryggen, og invalidiserende ryggsmerter. Jeg har tre brudd i ryggen og ryggmargskade etter en ulykke, med nedsatt følelse og førlighet i høyre side. Det har aldri være aktuelt med uføretrygd av den grunn. 

Anonymkode: 0823c...f3a

• Liker 6
Skrevet

Kjenner igjen følelsen. Jeg jobber bare 70% fordi jeg blir totalt utslitt av arbeidstider, stå på hardt gulv 8t med dårlig rygg, og sliter med angst og depresjon. Til tider har jeg så mye angst at jeg sover maks 4 timer, klarer ikke få i meg noe særlig mat og ser ikke vitsen med å fortsette i en verden som er lagt opp til at alle skal jobbe seg ihjel og få til alt mulig. 

Anonymkode: cdf19...daa

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er vesentlig forskjell på litt vondt i ryggen, og invalidiserende ryggsmerter. Jeg har tre brudd i ryggen og ryggmargskade etter en ulykke, med nedsatt følelse og førlighet i høyre side. Det har aldri være aktuelt med uføretrygd av den grunn. 

Min onkel fikk dette etter prolaps samt ryggoperasjon, da trengte han opptrening og stod så uten jobb da det var ferdig. Det var vanskelig for ham å få jobb etter å ha stått 1 år uten arbeid. Jeg vet han søkte på flere jobber før han fikk uføretrygd så det virker på et vis som om han fikk det fordi han ikke klarte å få tak i en jobb. Det er synd for han hadde absolutt kunnet jobbe i 10 år til, han er oppegående og fysisk aktiv i dag (nå er han 60), men sikkert tilnærmet umulig å få jobb i den alderen med ett års hull i CVen og ryggplager på papiret. Veldig fint at du holder deg i jobb, ab :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen som er ufør som sitter hjemme og koser seg, ts. I tillegg til sosialt stigma har man vondter eller vansker både her og der. Og man sitter ofte alene - i ensomhet. 

Anonymkode: 83ca8...b9f

Det gjør de fleste nå i coronatideb. Forskjellen er at noen får betalt

Anonymkode: 74271...2b9

• Liker 1
Skrevet

Hater jobben og tjener ikke mye mer enn uføre. Selv om noen uføre er syke tror jeg mange ikke er så syke og kunne iallfall jobbet deltid. Men her sitter jeg med min fulltidsjobb og må likevel spare for å få endene til og møtes, mens uføre bare kan ligge på sofaen hele dagen. Ja, jeg irriterer meg faktisk at det ikke er større forskjell på oss hverdagslitere og uføre. Greit at de uføre får litt penger, men sammlignet med oss som drar lasset synes jeg de uføre får mye forhold til oss som jobber ræva av oss og tjener dårlig.

er ikke misunnelig på de som har kreft eller alzheimer eller noe sånt, men f.eks de som har litt vond rygg og anbefales ikke å jobbe av lege og at de da får trygd i stedet for å f.eks jobbe deltid.

Det er for liten lønnsforskjell mellom uføre og lavtlønnet jobb. :( Tror også dette er grunnnen for at det kan være attraktivt for mange å bli ufør. gjelder jo seff ikke alle, men jeg tror det kan være mange.

Anonymkode: 7c15a...ec8

De som du synes får så mye på ufør, får et beregningsgrunnlag etter hva de selv har tjent. Du vet det? Altså innsatsen deres før de blir syk kommer ev til gode i hva de får utbetalt. Likevel får de på ufør kun 67% av full lønn. Så mye er det absolutt ikke. Kan ikke helt fatte at du får så elendig lønn i 100 stilling som f.eks 270.000? Uansett vil du vel ikke være syk. Du har kanskje muligheten til å jobbe ekstra, bytte jobb til bedre lønn etc. 

Anonymkode: f5c5b...9ae

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er det helt sikkert. Likevel forandrer ikke det på faktumet at ryggsmerter er den vanligste årsaken til uføretrygd.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kjenner igjen følelsen. Jeg jobber bare 70% fordi jeg blir totalt utslitt av arbeidstider, stå på hardt gulv 8t med dårlig rygg, og sliter med angst og depresjon. Til tider har jeg så mye angst at jeg sover maks 4 timer, klarer ikke få i meg noe særlig mat og ser ikke vitsen med å fortsette i en verden som er lagt opp til at alle skal jobbe seg ihjel og få til alt mulig. 

Anonymkode: cdf19...daa

Man må jo bryte ut av en slik vond sirkel. Dette er man ikke tjent med i lengden. En må sette seg selv og helsa foran, ellers blir det bare elendighet fremover.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min onkel fikk dette etter prolaps samt ryggoperasjon, da trengte han opptrening og stod så uten jobb da det var ferdig. Det var vanskelig for ham å få jobb etter å ha stått 1 år uten arbeid. Jeg vet han søkte på flere jobber før han fikk uføretrygd så det virker på et vis som om han fikk det fordi han ikke klarte å få tak i en jobb. Det er synd for han hadde absolutt kunnet jobbe i 10 år til, han er oppegående og fysisk aktiv i dag (nå er han 60), men sikkert tilnærmet umulig å få jobb i den alderen med ett års hull i CVen og ryggplager på papiret. Veldig fint at du holder deg i jobb, ab :) 

Er nok ikke bare 60 åringer som har problemer med å få jobb pga hull i CV`en det gjelder 30,40 åringer også. 

Skrevet

Vær så snill, slutt nå.

Jeg er på aap nå. Det er ikke gøy. Jeg har store helseproblemer og har fått en alvorlig kronisk sykdom. Jeg sitter ikke hjemme og koser meg, jeg sitter hjemme og har det vondt.

Jeg savner jobb, å kunne bruke utdanningen min, å være sosial og frisk. Jeg savner muligheter. Du kan bytte jobb, jeg kan ikke jobbe engang.

Tenk litt på hvordan det føles, å være syk og dårlig hver eneste bidige dag. Kroniske smerter er det ingen løsning for, og er man ufør så har man vært gjennom mange år med utprøving, dokumentasjon og følelsen av at din kropp ikke er din egen lengre (mange som skal ha en mening om hvordan nettopp du bør fungere).

I stedet for å være misunnelig på syke mennesker, ta heller tak i eget liv, du som kan. Før du blir syk en dag selv.

Anonymkode: 6bf67...9ae

• Liker 13
Skrevet

🙄😭😂:balltre::dany:

Du får skifte jobb da vettu.

Anonymkode: 3a254...e41

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

En periode hadde jeg to lavtlønnede deltidsjobber for å overleve. Da må jeg innrømme at jeg kjente på misunnelse, jeg også. Når uføre med restarbeidsevne kunne ta pause fra jobb når de var slitne, slappe av og fortsatt få penger utbetalt. Mens jeg måtte kjøre på, og helst hele tiden jobbe mer, fordi det knapt gikk rundt med det lille jeg fikk. Uansett hvor sliten jeg var. 

Akkurat der og da så føltes det ikke rettferdig.

Anonymkode: a3b18...4e6

Denne restarbeidsevnen som stadig kommer opp, hvor mange arbeidsgivere tror du står klare til å utnytte den? Som kan bruke ansatte som kan jobbe en time i dag, to i morgen, ingen neste uke, men kanskje halv tid uken etter? Og ingenting kan forutsies før samme dag?

Anonymkode: ba4bc...cdf

• Liker 16
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Denne restarbeidsevnen som stadig kommer opp, hvor mange arbeidsgivere tror du står klare til å utnytte den? Som kan bruke ansatte som kan jobbe en time i dag, to i morgen, ingen neste uke, men kanskje halv tid uken etter? Og ingenting kan forutsies før samme dag?

Anonymkode: ba4bc...cdf

Min uføre venninne jobber selvstendig hjemmefra på en slik måte at hun kan jobbe når hun klarer og ta pause når hun ikke klarer. Har hun en god periode jobber hun mye, har hun en dårlig periode så jobber hun lite. Hun styrer det selv.

Anonymkode: a3b18...4e6

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Er nok ikke bare 60 åringer som har problemer med å få jobb pga hull i CV`en det gjelder 30,40 åringer også. 

Absolutt. Jeg måtte selv jobbe som barnehagevikar (ufaglært) i flere år før jeg endelig fikk relevant jobb for det jeg hadde Master i. Kjempefrustrerende! Virker som om det ikke er nok arbeidsplasser

• Liker 2
Skrevet

Har det slått deg at uføre med høyest trygd (som likevel er lav) kan ha tjent mange penger i mange år og dermed bidratt rikelig til felleskapet? Sannsynligvis mer enn lavtlønnede som deg noengang vil gjøre?

Anonymkode: 057f5...287

• Liker 8
Skrevet

Hvis du skal bruke energi på å være misunnelig, hvorfor er du ikke misunnelig på folk som er så rike at de ikke trenger å jobbe, fremfor syke som ikke klarer å jobbe? 

Skrevet
Saph skrev (1 minutt siden):

Hvis du skal bruke energi på å være misunnelig, hvorfor er du ikke misunnelig på folk som er så rike at de ikke trenger å jobbe, fremfor syke som ikke klarer å jobbe? 

Det vanlige er at folk misunner dem trygden, ikke lidelsene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...