Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne med en ufordragelig sønn. Han er frekk, høylytt, hyper, eier ikke bordskikk eller god oppdragelse. Han er 5 år, og er rake motsetningen til mine barn. Han stjeler leker, klarer ikke å la være å trasse, krangle og får han ikke viljen sin kaster han ting så de knuser og har null respekt. Jeg har sagt til min venninne at han ikke får komme på besøk til oss lengre. Min datter på 4 er redd han. Sist de var her lugget han min datter så hardt at hun fikk en bar flekk på hodet, og han beit henne i armen så hun måtte få stivkrampe sprøyte. Nå er det nok! Dette skjedde i helgen. Min venninne sa at det er slik barn er. Og at de bare lekte og koste seg. 
Jeg vurderer å sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet. Er det for drastisk? 

Anonymkode: 22308...195

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er drastisk å hate en 5-åring. Er ikke barnets feil at han ikke får oppdragelse/omsorg. Er som oftest en grunn for at barn utagerer. Da har de det ikke godt med seg selv. 
Det skader ikke å sende en bekymringsmelding til barnevernet. De kan vurdere om barnet/familien har behov for hjelp og oppfølging. 

Anonymkode: 106b1...fa3

• Liker 36
Skrevet

Venninnen din kommer jo til å skjønne at det er du som sender bekymringsmeldingen, for du må jo nevne spesifikke hendelser om den skal tas på alvor. Så stå for bekymringsmeldingen du sender, best å være åpen om det. Men først og fremst bør du kanskje snakke mer med venninnen din? Hjelp henne til å forstå viktigheten rundt å oppsøke hjelp og støtte for barnet, at det ikke er en skam. Vil tro barnehagen har reagert også, om barnet er så ille som du beskriver. Så det vil jo ikke komme som en overtakelse på mor om at andre også reagerer.

Anonymkode: 79e87...01a

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har en venninne med en ufordragelig sønn. Han er frekk, høylytt, hyper, eier ikke bordskikk eller god oppdragelse. Han er 5 år, og er rake motsetningen til mine barn. Han stjeler leker, klarer ikke å la være å trasse, krangle og får han ikke viljen sin kaster han ting så de knuser og har null respekt. Jeg har sagt til min venninne at han ikke får komme på besøk til oss lengre. Min datter på 4 er redd han. Sist de var her lugget han min datter så hardt at hun fikk en bar flekk på hodet, og han beit henne i armen så hun måtte få stivkrampe sprøyte. Nå er det nok! Dette skjedde i helgen. Min venninne sa at det er slik barn er. Og at de bare lekte og koste seg. 
Jeg vurderer å sende en anonym bekymringsmelding til barnevernet. Er det for drastisk? 

Det er det jeg reagerer på. Det der er selvfølgelig ikke akseptabelt, er barnet sånn hjemme også? Du burde snakke med venninnen din, dette er jo atferdsproblemer 

Anonymkode: cbf53...31c

• Liker 5
Skrevet

Det er jo ikke normal oppførsel for et barn.. Men går han i bhg? For vil vel tro at bhg følger opp adferdsproblemer?

Anonymkode: 5ad62...240

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg reagerer på. Det der er selvfølgelig ikke akseptabelt, er barnet sånn hjemme også? Du burde snakke med venninnen din, dette er jo atferdsproblemer 

Anonymkode: cbf53...31c

Det er ikke for å være slem jeg lurer på om bv. kan komme inn i bilde. Det er rett og slett for å hjelpe. 

Jeg har prøvd, virkelig prøvd å snakke med min venninne. Jeg har fått mannen min til å prøve å snakke med henne. Det er vanskelig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke normal oppførsel for et barn.. Men går han i bhg? For vil vel tro at bhg følger opp adferdsproblemer?

Nei. Han går ikke i bhg. Moren er ufør. og siden hun er hjemmeværende vil hun ikke betale for bhg. Sønnen ville hatt godt av å gå i bhg. 

• Liker 7
Skrevet

Hvis du virkelig føler for å hate noen burde du kanskje vurdere venninna i stedet for barnet?

• Liker 9
Skrevet

Det er på ingen måte vanlig oppførsel. Om det er diagnose inne i bildet eller dårlig oppdragelse er ikke godt og si, men det høres ut som gutten trenger hjelp. Det blir sikkert ikke enkelt for han og starte på skolen.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Han går ikke i bhg. Moren er ufør. og siden hun er hjemmeværende vil hun ikke betale for bhg. Sønnen ville hatt godt av å gå i bhg. 

Hm ikke bra, da er det jo ingen utenfor som kan fange opp slikt før han begynner på skolen. Skal han starte i august 2021? Er det andre ting enn guttens aggresive oppførsel du tenker kan være grunn til å melde til BV? For usikker på om det i seg selv er noe de sjekker opp? Vet ikke altså. Har gutten søsken som kan være i fare pga at han er aggresiv?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis hun er ufør så har hun sannsynligvis så lite inntekt at hun kan få gratis barnehage. 

Anonymkode: a59df...e42

• Liker 11
Skrevet

En fremtidig voldelig kriminell i støpeskjeen. Du burde virkelig kontakte BV. Kanskje kan fremtiden hans fortsatt reddes, men forskning viser jo at man allerede i 3-årsalderen med stor sikkerhet kan forutse hvordan folk vil klare seg her i verden, så det kan være for sent. Du gjør uansett helt rett i å skjerme eget barn fra det der.

Anonymkode: 350c5...9a2

• Liker 12
Skrevet

Fri oppdragelse uten konsekvenser er bare herlig, det er sånne barn det blir produktive og bra samfunnsborgere av!.

Anonymkode: caf77...9a1

• Liker 7
Skrevet

Hm ikke bra, da er det jo ingen utenfor som kan fange opp slikt før han begynner på skolen. Skal han starte i august 2021? Er det andre ting enn guttens aggresive oppførsel du tenker kan være grunn til å melde til BV? For usikker på om det i seg selv er noe de sjekker opp? Vet ikke altså. Har gutten søsken som kan være i fare pga at han er aggresiv?

Nei, dette er virkelig ikke bra. Nettopp. Ja, det skal han. Han fyller 6 år til sommeren. 
Men for å få hjelp hos BUP, må man ikke melde til bv. da? 
Ingen søsken enda, men moren (min venninne er gravid). Det glemte jeg å skrive i hi. og det gjør meg også bekymret. Han mor er singel og har aldri hatt en fast partner. Så en farsfigur har han heller ikke. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis hun er ufør så har hun sannsynligvis så lite inntekt at hun kan få gratis barnehage. 

Anonymkode: a59df...e42

Virkelig? Nå starter han i 1. klasse til høsten. 

Skrevet

En fremtidig voldelig kriminell i støpeskjeen. Du burde virkelig kontakte BV. Kanskje kan fremtiden hans fortsatt reddes, men forskning viser jo at man allerede i 3-årsalderen med stor sikkerhet kan forutse hvordan folk vil klare seg her i verden, så det kan være for sent. Du gjør uansett helt rett i å skjerme eget barn fra det der.

Anonymkode: 350c5...9a2

Huff! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, dette er virkelig ikke bra. Nettopp. Ja, det skal han. Han fyller 6 år til sommeren. 
Men for å få hjelp hos BUP, må man ikke melde til bv. da? 
Ingen søsken enda, men moren (min venninne er gravid). Det glemte jeg å skrive i hi. og det gjør meg også bekymret. Han mor er singel og har aldri hatt en fast partner. Så en farsfigur har han heller ikke. 

Barnevern og bup er helt uavhengige av hverandre. Men barnevern kan henvise til bup. Som regel er det lege som henviser til bup.

Anonymkode: d21ba...e74

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnevern og bup er helt uavhengige av hverandre. Men barnevern kan henvise til bup. Som regel er det lege som henviser til bup.

Anonymkode: d21ba...e74

Okay, det visste ikke jeg. Kanskje jeg skal prøve å få min venninne til å bestille en legetime hvor jeg kan bli med som støtte og hjelpe til å forklare situasjonen. 

• Liker 2
Skrevet
Pappi skrev (11 minutter siden):

Hvis du virkelig føler for å hate noen burde du kanskje vurdere venninna i stedet for barnet?

Da hadde jeg kontaktet ppt eller bv

Anonymkode: 9d30a...744

• Liker 1
Skrevet

Skulle sitere det at han ikke går i bhg

Anonymkode: 9d30a...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...