Gå til innhold

Modereringen i CBE-tråden


Nebel86

Anbefalte innlegg

Lill :) skrev (På 19.3.2022 den 17.14):

Ser at det er ryddet i CBE tråden, men at innlegg som langt på vei antyder at nevnte person er spiseforstyrret ikke har blitt ryddet. Betyr det at det er ulik praksis mellom trådene her på rampelys ref rydding i HD tråden? Det samme gjelder drøfting av årsakssammenhenger uten at det foreligger noe dokumentasjon på dette. Er det også ok praksis i denne tråden men ikke i andre? I kropp og helse tråden kan man lese følgende retningslinjer Helseskadelig råd og anbefalinger. Dette omfatter blant annet tips om medisinbruk, diskusjon rundt dosering av medisiner osv. Bør ikke dette også gjelde rampelys? Ser at mange skriver at de blir trigget av innholdet som diskuteres, ikke bare av det som vises frem av nevnte personen, men også av det som blir formidlet i innlegg. Her bør dere @Måne Rampelyset @Sol Rampelyset ta en vurdering på om dette er innhold man ønsker å ha i rampelystråden. Uavhengig av hvilken tråd det gjelder (gjelder flere enn CBE og HD).

Hei, reglene gjelder for alle trådene, men trådene er også svært ulike mtp. personen som diskuteres, hva som formidles derfra og hvordan brukerne oppfatter det som deles. Trådene skal modereres likt, men vi setter pris på at det blir gitt beskjed om det ikke ser likt ut.

Det er ryddet mye i CBE om spekulasjoner rundt spiseforstyrrelser, men noe står igjen som går på hvordan brukere oppfatter innholdet som CBE velger å dele. Hva angår Helene Drage, er hun åpen om at hun har en overspisingslidelse, så dette er ikke helt sammenlignbart.

Retningslinjene for kosthold-rommet ang. dosering av medisiner er der for å hindre brukere i å anbefale økning eller minsking av medsindoseringer til hverandre uten å snakke med legen sin. Å stille spørsmål ved størrelsen på en Paracet CBE viser fram, kommer ikke inn under denne regelen.

Måne, admin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Måne Rampelyset skrev (18 minutter siden):

Hei, reglene gjelder for alle trådene, men trådene er også svært ulike mtp. personen som diskuteres, hva som formidles derfra og hvordan brukerne oppfatter det som deles. Trådene skal modereres likt, men vi setter pris på at det blir gitt beskjed om det ikke ser likt ut.

Det er ryddet mye i CBE om spekulasjoner rundt spiseforstyrrelser, men noe står igjen som går på hvordan brukere oppfatter innholdet som CBE velger å dele. Hva angår Helene Drage, er hun åpen om at hun har en overspisingslidelse, så dette er ikke helt sammenlignbart.

Retningslinjene for kosthold-rommet ang. dosering av medisiner er der for å hindre brukere i å anbefale økning eller minsking av medsindoseringer til hverandre uten å snakke med legen sin. Å stille spørsmål ved størrelsen på en Paracet CBE viser fram, kommer ikke inn under denne regelen.

Måne, admin.

Så innhold som dette er innenfor? Kan jeg tolke det slik at disse innleggene ikke spekulerer i helse? 

E8D3C917-D283-4D3A-97B6-E78262D7C9E7.jpeg

4B194BDE-7063-4FA7-8405-41B0EB04EE7A.jpeg

18ACBA79-5130-4DCF-A2AE-40D391DF7913.jpeg

Endret av Lill :)
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne Rampelyset skrev (14 minutter siden):

Tråden er ryddet igjen.

Måne, admin. 

Det er fint 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Har dere slutter å legge igjen melding om om at dere har fjernet innlegg i denne tråden?

Jeg fikk, mens jeg leste, et innlegg ryddet,forøverig et innlegg som ikke brøt med retningslinjene. Da jeg logget inn så så jeg àt jeg hadde flere likes og gikk inn på innlegget jeg skrev i går. Mens jeg leste de nyeste innleggene i tråden så var innlegget mitt forsvunnet. Men ingen ryddemelding. 

Det står vel i reglene at det skal legges igjen melding med begrunnelse for hvorfor dere sletter innlegg i en tråd, ikke bare leke spøkelse og fjerne innlegg uten videre. 

edit; ser nå at det har kommet ryddemelding, men innlegget mitt brøt likevel ikke med retningslinjene da jeg skrev rene faktaopplysninger vedrørende normal høyde på kjøkkenbenker og høyde på bedriftseier (som hun flere ganger har opplyst om) og den feile differansen mellom disse målene 

Endret av skruf
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 2.6.2022 den 7.58):

Har dere slutter å legge igjen melding om om at dere har fjernet innlegg i denne tråden?

Jeg fikk, mens jeg leste, et innlegg ryddet,forøverig et innlegg som ikke brøt med retningslinjene. Da jeg logget inn så så jeg àt jeg hadde flere likes og gikk inn på innlegget jeg skrev i går. Mens jeg leste de nyeste innleggene i tråden så var innlegget mitt forsvunnet. Men ingen ryddemelding. 

Det står vel i reglene at det skal legges igjen melding med begrunnelse for hvorfor dere sletter innlegg i en tråd, ikke bare leke spøkelse og fjerne innlegg uten videre. 

edit; ser nå at det har kommet ryddemelding, men innlegget mitt brøt likevel ikke med retningslinjene da jeg skrev rene faktaopplysninger vedrørende normal høyde på kjøkkenbenker og høyde på bedriftseier (som hun flere ganger har opplyst om) og den feile differansen mellom disse målene 

Hei,

mye ble ryddet i går grunnet siteringer av et bilde som ikke hadde tilstrekkelig kildehenvisning. Dette tok noe tid, men ryddemelding ble lagt ut. Hvis du leser i tråden samtidig som den modereres, kan det kanskje oppleves forvirrende. Håper dette svarte på spørsmålet ditt. Har du flere spørsmål rundt dine innlegg, kan du rette disse til private henvendelser, så skal jeg svare deg der.

Måne, admin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Måne Rampelyset skrev (2 timer siden):

Hei,

mye ble ryddet i går grunnet siteringer av et bilde som ikke hadde tilstrekkelig kildehenvisning. Dette tok noe tid, men ryddemelding ble lagt ut. Hvis du leser i tråden samtidig som den modereres, kan det kanskje oppleves forvirrende. Håper dette svarte på spørsmålet ditt. Har du flere spørsmål rundt dine innlegg, kan du rette disse til private henvendelser, så skal jeg svare deg der.

Måne, admin.

Takk for svar 

Men ellers takk; jeg kommer ikke til å benytte meg av den nye funksjonen deres der man skriver skjulte spørsmål som hele moderator-gjengen leser og driver å plusser hverandres kommentarer, mens ingen støtter den som skriver. Det blir en 1 mot alle-situasjon som jeg ikke er fortrolig med

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en villet strategi, og en funksjon jeg ikke går med på å bruke da begrunnelsen høres særs ullen ut og ikke henger på greip overhodet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne Rampelyset skrev (8 timer siden):

Hei,

mye ble ryddet i går grunnet siteringer av et bilde som ikke hadde tilstrekkelig kildehenvisning. Dette tok noe tid, men ryddemelding ble lagt ut. Hvis du leser i tråden samtidig som den modereres, kan det kanskje oppleves forvirrende. Håper dette svarte på spørsmålet ditt. Har du flere spørsmål rundt dine innlegg, kan du rette disse til private henvendelser, så skal jeg svare deg der.

Måne, admin.

Svaret ditt er da av interesse for andre? Hvorfor skjule det i en privat henvendelse? 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolker de ganske tynne og ufullstendige begrunnelsene fra moderatorteamet for resten av forumet skyldes den pussige nye idéen om å unnta diskusjoner om moderering offentlighet hovedsaklig for stor arbeidsmengde. Ved å gjøre slike diskusjoner private ser KG rett og slett ut til å satse på at de forstummer.

Ris og ros til Rampelyset er imidlertid et underforum med omtrent null aktivitet. Dermed kan i hvert fall ikke samme argument brukes her. Så hva er grunnen denne gangen?

Endret av Aricia
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan omgjøring av henvendelser skal gjøres private på grunn av manglende kapasitet skal øke kapasiteten? Jeg ser heller ikke helt hvordan generelle henvendelser med dialog og tilsvar som er nyttige for alle, skal være lærerike for brukere som har de samme spørsmålene men ikke kan lese svarene. Det åpner bare opp for enda flere spørsmål om og rundt de samme temaene når ingen får lese de hemmelige svarene unntatt teamet. Hordan skal dette øke kapasiteten og være til nytte for alle brukere?

Det er jo jeg som bruker som avgjør hvorvidt jeg vil sende en generell og åpen henvendelse vs. privat, noe som er mulig gjennom PM. Her har moderatorteamet bommet på konsekvensene av egne beslutninger uten å ta brukerne med i samvalget. Moderatorteamet ønsker visst at alle deres avgjørelser skal være hemmelige for alle andre enn teamet, basert på sin egen dårlige håndtering av kritikken mottatt de siste månedene. 

Dette er jo til sammenligning like useriøst tullball som fra fra skolegården.

Fikk du egentlig svar på spørsmålene dine @skruf?

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rampelyset er en egen del av forumet og her er det fremdeles slik at generelle spørsmål rundt moderering og regelverk kan stilles spørsmål ved og diskuteres her slik at alle kan lese de svar som blir gitt.

Det er kun tilbakemeldinger på konkrete regelbrudd som skal tas på private, som et alternativ til PM. Hvis du har fått er innlegg ryddet og vil ha svar på hvorfor, får du svar på private.

Kapasitet har ikke vært nevnt i denne sammenhengen her.

Forøvrig er det kun jeg og @Sol Rampelyset som har tilgang til Rampelysets private henvendelser.

Måne, admin.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måne Rampelyset skrev (2 timer siden):

Rampelyset er en egen del av forumet og her er det fremdeles slik at generelle spørsmål rundt moderering og regelverk kan stilles spørsmål ved og diskuteres her slik at alle kan lese de svar som blir gitt.

Det er kun tilbakemeldinger på konkrete regelbrudd som skal tas på private, som et alternativ til PM. Hvis du har fått er innlegg ryddet og vil ha svar på hvorfor, får du svar på private.

Kapasitet har ikke vært nevnt i denne sammenhengen her.

Forøvrig er det kun jeg og @Sol Rampelyset som har tilgang til Rampelysets private henvendelser.

Måne, admin.

Godt å høre at generelle spørsmål om moderering fremdeles kan diskuteres offentlig på Ris og ros til Rampelyset. Det har ikke vært presisert tidligere noe sted så vidt jeg har sett, så det bør ikke overraske at svaret ditt til @skruf om private henvendelser også her vekket reaksjoner og fikk folk til å lure.

Samtidig synes jeg det lukkede forumet for private henvendelser er minst like overflødig for Rampelyset som ellers i forumet, så lenge PM stadig eksisterer. Det er en oppkonstruert løsning på et ikke-eksisterende behov/problem, i hvert fall sett fra brukernes ståsted, så bare av den grunn framstår omleggingen som en måte å usynliggjøre kritikk på, ved å unndra den offentlighet.

Endret av Aricia
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricia skrev (39 minutter siden):

Godt å høre at generelle spørsmål om moderering fremdeles kan diskuteres offentlig på Ris og ros til Rampelyset. Det har ikke vært presisert tidligere noe sted så vidt jeg har sett, så det bør ikke overraske at svaret ditt til @skruf om private henvendelser også her vekket reaksjoner og fikk folk til å lure.

Samtidig synes jeg det lukkede forumet for private henvendelser er minst like overflødig for Rampelyset som ellers i forumet, så lenge PM stadig eksisterer. Det er en oppkonstruert løsning på et ikke-eksisterende behov/problem, i hvert fall sett fra brukernes ståsted, så bare av den grunn framstår omleggingen som en måte å usynliggjøre kritikk på, ved å unndra den offentlighet.

Det kan godt hende private henvendelser blir overflødig, men vi ønsket i hvert fall å gi brukerne valget mellom denne og PM. Vi gir det litt tid før vi evt. vurderer interessen for denne.

Måne, admin. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...