Charlie Amberson Skrevet 23. februar 2021 #41 Del Skrevet 23. februar 2021 (endret) 27 minutter siden, mima said: Men viruset er ikke så alvorlig for de aller fleste. Og det er mulig å informere befolkningen uten skremselspropaganda og katastrofe scenarioer. Man har hatt nedstenging- nå burde det åpnes opp. Det Nakstad sier er noe som kanskje kan skje -kanskje ikke. Og han burde ikke få situasjonen til å virke verre enn den er. Nå har vi hatt nedstenging, hatt munnbindpåbud og har det fortsatt, og folk lider under tiltakene. Det er ikke en krisesituasjon og overfylte sykehus akkurat nå. Barnehage og skoler er åpne, lærere og barnehageansatte er på jobb- likevel er det ikke feks 300 lærere og barnehageansatte innlagt på sykehus? Vi vet hva som venter om vi gjør ting feil. UK, Belgia, Spania, Italia, Portugal, USA og mange flere viser det. Ingen er tjent med et helsevesen i knestående selv om man trolig ikke blir syk selv. Dessuten, jo flere som har viruset jo flere mutasjoner vil oppstå. Noen av de kan bli farlige også for yngre. Om vi i steden gjør ting riktig kan vi komme dit Australia og særlig New Zealand har vært i flere måneder nå der knapt noen har dødd siden i høst og der de lever tilnærmet som før. De har langt på vei slått ned viruset i denne omgang og de har ikke ofret veldig mye heller, men de har gjort tingene riktig. Streng fysisk grensekontroll (ingen frivillige svake anbefalinger på språk som de tilreisende ikke forstår), testrutiner, et disiplinert folk. I Europa er det mye gifaenisme, dumhet og meg meg meg, vi har et snev av det i Norge også. Om hele verden hadde kunnet holde seg hjemme i ro i to-tre uker samtidig så hadde dette langt på vei vært over. Men vi klarer selvfølgelig ikke å samarbeide om noe sånt. Vi drar plasteret av langsomt istedenfor hardt og effektivt. Arten menneske er ikke smart nok. Eventuelle aliensobservatører ler seg nok skakk. Endret 23. februar 2021 av Charlie Amberson 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 23. februar 2021 #42 Del Skrevet 23. februar 2021 Charlie Amberson skrev (2 timer siden): Det er viruset som er slemt, ikke budbringerne. Det er en slags lavnivå krig dette og alle bør bestemme seg om de vil være en del av problemet eller en del av løsningen. Vi lærer også underveis, at feks slanking og D-vitaminer kan ha mer betydning enn de først visste (gåturer/sol/tran/fisk/tilskudd, det burde bli enklere å måle D-vitaminnivået) og at opphold i busser eller rom der mange puster med liten utlufting er dumt. Det er ganske interessant at trening og breddeidrett holdes stengt når man vet at overvekt er en risikofaktor. Det er rett og slett ingen logikk i tiltakene. Marshmallow skrev (2 timer siden): Men noe av problemet blir jo da lærerne, barnepsykologene, spesialpedagogene, idrettstrenerne og universitetsprofessoren som har diabetes, nyresykdom, er overvektige eller av andre årsaker i risikogruppen. Kanskje de bare er 50+, som mange dyktige fagpersoner er ? De er det mange tusen av rundt i landet, og hvis man letter for mye på tiltak kunne det gå sterkt utover tilbudet til barn og unge fordi personene som jobber med å gi dem skole og fritidstilbud da vil bli smittet og potensielt alvorlig syke. Burde disse gruppene som jobber med barn og ungdom prioriteres i vaksinekøen? Det kunne vært en løsning. Ja, det er helt skandale at demente pleiepasienter ble prioritert før disse. Charlie Amberson skrev (12 minutter siden): Vi vet hva som venter om vi gjør ting feil. UK, Belgia, Spania, Italia, Portugal, USA og mange flere viser det. Ingen er tjent med et helsevesen i knestående selv om man trolig ikke blir syk selv. Dessuten, jo flere som har viruset jo flere mutasjoner vil oppstå. Noen av de kan bli farlige også for yngre. Om vi i steden gjør ting riktig kan vi komme dit Australia og særlig New Zealand har vært i flere måneder nå der knapt noen har dødd siden i høst og der de lever tilnærmet som før. De har langt på vei slått ned viruset i denne omgang og de har ikke ofret veldig mye heller, men de har gjort tingene riktig. Streng fysisk grensekontroll (ingen frivillige svake anbefalinger på språk som de tilreisende ikke forstår), testrutiner, et disiplinert folk. I Europa er det mye gifaenisme, dumhet og meg meg meg, vi har et snev av det i Norge også. Om hele verden hadde kunnet holde seg hjemme i ro i to-tre uker samtidig så hadde dette langt på vei vært over. Men vi klarer selvfølgelig ikke å samarbeide om noe sånt. Vi drar plasteret av langsomt istedenfor hardt og effektivt. Arten menneske er ikke smart nok. Eventuelle aliensobservatører ler seg nok skakk. Det er ikke politisk vilje til å faktisk stenge grensene. Hadde man gjort som Australia og New Zealand kunne jeg vært enig i tiltak, altså hard innstramming kombinert med helt lukkede grenser, og så full gjenåpning, med fortsatt lukkede grenser. Men Norges grenser er vidåpne, selv med de nye restriksjonene lander det masse fly hver dag, og ingen stopper dem fysisk f følger dem til et bevoktet isolat sånn som i NZ og Australia. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Charlie Amberson Skrevet 23. februar 2021 #43 Del Skrevet 23. februar 2021 3 minutter siden, velociraptor said: Det er ganske interessant at trening og breddeidrett holdes stengt når man vet at overvekt er en risikofaktor. Det er rett og slett ingen logikk i tiltakene. Ja, det er helt skandale at demente pleiepasienter ble prioritert før disse. Det er ikke politisk vilje til å faktisk stenge grensene. Hadde man gjort som Australia og New Zealand kunne jeg vært enig i tiltak, altså hard innstramming kombinert med helt lukkede grenser, og så full gjenåpning, med fortsatt lukkede grenser. Men Norges grenser er vidåpne, selv med de nye restriksjonene lander det masse fly hver dag, og ingen stopper dem fysisk f følger dem til et bevoktet isolat sånn som i NZ og Australia. Nettopp, vi burde lære av landene som har lyktes bedre enn oss (selv om vi langt fra er de verste). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mima Skrevet 23. februar 2021 #44 Del Skrevet 23. februar 2021 Charlie Amberson skrev (42 minutter siden): Vi vet hva som venter om vi gjør ting feil. UK, Belgia, Spania, Italia, Portugal, USA og mange flere viser det. Ingen er tjent med et helsevesen i knestående selv om man trolig ikke blir syk selv. Dessuten, jo flere som har viruset jo flere mutasjoner vil oppstå. Noen av de kan bli farlige også for yngre. Om vi i steden gjør ting riktig kan vi komme dit Australia og særlig New Zealand har vært i flere måneder nå der knapt noen har dødd siden i høst og der de lever tilnærmet som før. De har langt på vei slått ned viruset i denne omgang og de har ikke ofret veldig mye heller, men de har gjort tingene riktig. Streng fysisk grensekontroll (ingen frivillige svake anbefalinger på språk som de tilreisende ikke forstår), testrutiner, et disiplinert folk. I Europa er det mye gifaenisme, dumhet og meg meg meg, vi har et snev av det i Norge også. Om hele verden hadde kunnet holde seg hjemme i ro i to-tre uker samtidig så hadde dette langt på vei vært over. Men vi klarer selvfølgelig ikke å samarbeide om noe sånt. Vi drar plasteret av langsomt istedenfor hardt og effektivt. Arten menneske er ikke smart nok. Eventuelle aliensobservatører ler seg nok skakk. Tror ikke det har så mye å si. Victoria i Australia hadde lockdown, portforbud og ingen som kunne komme inn eller ut av området i flere måneder. Likevel er de nå nedstengt igjen. Man kan ikke stenge ned til evig tid. Man må leve med viruset. På samme måte som vi ikke kan skyte alle ville dyr fordi vi synes de kan være en fare. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 24. februar 2021 #45 Del Skrevet 24. februar 2021 Nakstad minner meg om denne. En gjetergutt vokter landsbyens sauer på beite i utmarka. En dag begynner han å lure beboerne, for å døyve kjedsomheten alene på jobb. Landsbyfolket er vant til å komme for å hjelpe dersom det er fare på ferde, så gutten varsler om at det er ulv i nærheten. Innbyggerne strømmer til for å hjelpe, men gutten bare ler. Gjeteren prøver ut dette lureriet flere ganger når han kjeder seg. Landsbyfolket blir sintere og sintere, men gutten ler og gjør narr. En vinterkveld, da gutten skal samle sauene inn for å gå hjem, kommer ulven virkelig. Gjeteren roper og advarer landsbyen, og de hører ropene hans, men beslutter at det ikke har noen hensikt å dra ut i kulden, for han kommer jo bare til å gjøre narr av dem for å ha gått fem på. Gutten skriker at nå er det alvor, men til ingen nytte. Ulven spiser opp sauene. Han skriker ulv hele tiden og det er ingen som tilslutt kommer til å ta han seriøst dersom han fortsetter. Det er jo det som folk begynner å kjenne på nå. Nemlig at han står og vræler i media hele tiden om katastrofe uten at katastrofen kommer. Selv så merker jeg at motstanden mot han begynner å vokse rundt omkring, at det er færre og færre som tar han seriøst, at det er færre og færre som bryr seg om hva han sier. Selv så merker jeg de mest positive og pro-tiltakene begynner å kjenne på at nå er det nok fra den mannen. Jeg regner med i løpet av fire-seks måneder så eksisterer det knapt et menneske som gidder å ta han seriøst. I tillegg, så tenker jeg at du TS er naiv dersom du tror at assisterende direktør i FHI kun er en budbringer. Selvfølgelig, så har han hatt et ord med i laget på beslutningene som er tatt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Capt. Obvious Skrevet 24. februar 2021 #46 Del Skrevet 24. februar 2021 Charlie Amberson skrev (12 timer siden): Vi vet hva som venter om vi gjør ting feil. UK, Belgia, Spania, Italia, Portugal, USA og mange flere viser det. Ingen er tjent med et helsevesen i knestående selv om man trolig ikke blir syk selv. Dessuten, jo flere som har viruset jo flere mutasjoner vil oppstå. Noen av de kan bli farlige også for yngre. Om vi i steden gjør ting riktig kan vi komme dit Australia og særlig New Zealand har vært i flere måneder nå der knapt noen har dødd siden i høst og der de lever tilnærmet som før. De har langt på vei slått ned viruset i denne omgang og de har ikke ofret veldig mye heller, men de har gjort tingene riktig. Streng fysisk grensekontroll (ingen frivillige svake anbefalinger på språk som de tilreisende ikke forstår), testrutiner, et disiplinert folk. I Europa er det mye gifaenisme, dumhet og meg meg meg, vi har et snev av det i Norge også. Om hele verden hadde kunnet holde seg hjemme i ro i to-tre uker samtidig så hadde dette langt på vei vært over. Men vi klarer selvfølgelig ikke å samarbeide om noe sånt. Vi drar plasteret av langsomt istedenfor hardt og effektivt. Arten menneske er ikke smart nok. Eventuelle aliensobservatører ler seg nok skakk. Det er ikke så rart at Australia har hatt ennå mer lovende tall enn veldig mange andre land, for de har hatt veldig strenge tiltak i lange perioder. Samtidig er Australia en øy, og det er mye lettere å håndheve grensepasseringer på en måte som ikke er mulig på kontinenter som deles av mange land. Den sørlige halvkule har nå også sommer, noe som også hjelper på. Nå nærmer det seg slutten på sommeren der, så Australia har heller ingen garanti. For så vidt enig om det beste hadde vært om hele verden kunne holdt seg i ro i 2-3 uker, men det er nok en utopi. Å kunne gjøre det er et overskuddsfenomen, og de aller fleste i verden har en relativt mye lavere leverestandard enn det som er gjennomsnittet i Norge. Da må man være aktiv med tanke på jobb og andre ting for å ha mat på bordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 24. februar 2021 #47 Del Skrevet 24. februar 2021 Sylveon skrev (48 minutter siden): Nakstad minner meg om denne. En gjetergutt vokter landsbyens sauer på beite i utmarka. En dag begynner han å lure beboerne, for å døyve kjedsomheten alene på jobb. Landsbyfolket er vant til å komme for å hjelpe dersom det er fare på ferde, så gutten varsler om at det er ulv i nærheten. Innbyggerne strømmer til for å hjelpe, men gutten bare ler. Gjeteren prøver ut dette lureriet flere ganger når han kjeder seg. Landsbyfolket blir sintere og sintere, men gutten ler og gjør narr. En vinterkveld, da gutten skal samle sauene inn for å gå hjem, kommer ulven virkelig. Gjeteren roper og advarer landsbyen, og de hører ropene hans, men beslutter at det ikke har noen hensikt å dra ut i kulden, for han kommer jo bare til å gjøre narr av dem for å ha gått fem på. Gutten skriker at nå er det alvor, men til ingen nytte. Ulven spiser opp sauene. Han skriker ulv hele tiden og det er ingen som tilslutt kommer til å ta han seriøst dersom han fortsetter. Det er jo det som folk begynner å kjenne på nå. Nemlig at han står og vræler i media hele tiden om katastrofe uten at katastrofen kommer. Selv så merker jeg at motstanden mot han begynner å vokse rundt omkring, at det er færre og færre som tar han seriøst, at det er færre og færre som bryr seg om hva han sier. Selv så merker jeg de mest positive og pro-tiltakene begynner å kjenne på at nå er det nok fra den mannen. Jeg regner med i løpet av fire-seks måneder så eksisterer det knapt et menneske som gidder å ta han seriøst. I tillegg, så tenker jeg at du TS er naiv dersom du tror at assisterende direktør i FHI kun er en budbringer. Selvfølgelig, så har han hatt et ord med i laget på beslutningene som er tatt. Dette. Jeg merker det samme, selv de som har vært veldig for tiltak har fått nok. De fleste sier det samme: mannen går på repeat og roper på ulven. Helsemyndigheter og regjeringen har skutt spurv med kanoner. De har glemt hvilken fordel vi har av en sprett befolkning med høy levestandard og lav antibiotikaresistens. Det er på tide at noen tar ansvar for å begynne å avvikle denne galskapen, men Erna sa vel senest i går at hun ikke var interessert i å legge frem en gjenåpningsplan (dette hørte jeg bare på radioen, merkelig nok finner jeg ingen aviser som skriver om det..) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 24. februar 2021 Forfatter #48 Del Skrevet 24. februar 2021 On 2/23/2021 at 6:43 AM, Ukjent. said: Norge er et land med spredt befolkning. At helsevesenet vårt skal kollapse nå som de har fått vaksinert mange av de som kanskje vil trenge sykeshushjelp tror jeg ikke et sekund på. Dessuten har ikke regjeringen gjort noen ting for å øke kapasiteten i helsevesenet (på ett år!!). Da faller alle tiltakene på sin egen urimelighet. Vi har en regjering som sperrer befolkningen inne, men gjør ingen ting for å bedre kapasiteten. Og ikke kom med: «vi har ikke personal». 20% av alle utdannede sykepleiere jobber som noe annet etter 10 år. Det er en haug med sykepleiere man kunne hentet inn: først og fremst ved å gi dem høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Men de fikk smuler i koronaåret 2020. Blant barn og unge vil de psykiske senskadene være et langt større problem enn det senskader av korona noen gang kunne blitt om vi slapp viruset løst. Barn og unge blir svært sjelden syke av dette viruset. De fleste merker ikke engang at de er smittet. Men spiseforstyrrelse feks er ikke noe du bare blir kvitt. De fleste som har hatt en alvorlig grad av denne sykdommen blir aldri helt friske. Du vet at man kan dø av spiseforstyrrelser? At hele personligheten din blir forvrengt? Vet du hvordan det påvirker pårørende? Jeg lurer oppriktig på hvordan dere som fremdeles ser på nedstengning som eneste utvei tenker? Dere må jo lukke øynene for alle konsekvensene? Stole blindt på alt dere blir fortalt? Norge har mer spredt bosetning enn de fleste andre europeiske land, det er nok en viktig årsak til at vi ligger på smittebunnen i Europa. Men vi har 2,2 millioner innbyggere i Stor-Oslo-regionen, og til vanlig maks 289 intensivplasser. Videre har vi snaut 300 000 per nå som har fått 1. eller 1.+2. dose av vaksinen, hvorav 100 000 som har fått 1.+2, samt totalt 69 148 registrert smittet. Dermed har kanskje 5 ganger så mange som dette vært smittet. Noen av disse har vært smittet for såpass lenge siden at de kan bli syke på nytt. Dermed har vi over 5 millioner nordmenn som ikke er vaksinerte eller har vært smittet, og 289 intensivplasser. Da er det fullt mulig at helsevesenet blir overbelastet. Det meste av risikogruppen er fremdeles ikke vaksinert. Jeg er enig i at norske helsearbeidere hadde fortjent bedre lønn og flere heltidsstillinger, det er viktige årsaker til at folk forsvinner fra yrket. Vi har imidlertid de helsearbeiderne vi har per nå. Om det fins tidligere helsearbeidere som nå jobber med noe annet som fremdeles har godkjenning er jo det bra, men det er ikke gjort i en fei å få dem inn i helsevesenet igjen. Hva er alternativet ditt? Å ha mye friere smittespredning med høyere belastning på helsevesenet? Erfaringene fra sommeren 2020 viste at det er billigst og enklest for samfunnet å ha lavt smittetrykk. Da var det også lavere smittetrykk i mange europeiske land, slik at vi fikk mindre importsmitte. Det er enkelet å slippe opp, men dyrt og krevende å komme ned fra høyt smittetrykk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 24. februar 2021 #49 Del Skrevet 24. februar 2021 Collan skrev (3 minutter siden): Norge har mer spredt bosetning enn de fleste andre europeiske land, det er nok en viktig årsak til at vi ligger på smittebunnen i Europa. Men vi har 2,2 millioner innbyggere i Stor-Oslo-regionen, og til vanlig maks 289 intensivplasser. Videre har vi snaut 300 000 per nå som har fått 1. eller 1.+2. dose av vaksinen, hvorav 100 000 som har fått 1.+2, samt totalt 69 148 registrert smittet. Dermed har kanskje 5 ganger så mange som dette vært smittet. Noen av disse har vært smittet for såpass lenge siden at de kan bli syke på nytt. Dermed har vi over 5 millioner nordmenn som ikke er vaksinerte eller har vært smittet, og 289 intensivplasser. Da er det fullt mulig at helsevesenet blir overbelastet. Det meste av risikogruppen er fremdeles ikke vaksinert. Jeg er enig i at norske helsearbeidere hadde fortjent bedre lønn og flere heltidsstillinger, det er viktige årsaker til at folk forsvinner fra yrket. Vi har imidlertid de helsearbeiderne vi har per nå. Om det fins tidligere helsearbeidere som nå jobber med noe annet som fremdeles har godkjenning er jo det bra, men det er ikke gjort i en fei å få dem inn i helsevesenet igjen. Hva er alternativet ditt? Å ha mye friere smittespredning med høyere belastning på helsevesenet? Erfaringene fra sommeren 2020 viste at det er billigst og enklest for samfunnet å ha lavt smittetrykk. Da var det også lavere smittetrykk i mange europeiske land, slik at vi fikk mindre importsmitte. Det er enkelet å slippe opp, men dyrt og krevende å komme ned fra høyt smittetrykk. Jepp, men de skal kjøre vaksiner opp til deler av landet for å "fordele jevnt" sånn at de på steder med null smitte også kan vaksinere sånn just in case. Mens folk som lever i Oslo-området skal da leve isolert og tvinne tommeltotter mens man venter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 24. februar 2021 Forfatter #50 Del Skrevet 24. februar 2021 17 hours ago, Krantz95 said: Den britiske varianten har allerede vært dominerende i store deler av Norge noen uker. Av analyserte smittede de siste ukene er andelen britisk mutasjon nå 80 prosent på sykehuset østfold. Du som er så smart og tror jeg er dum (når jeg leser mellom linjene i din post): Kan du forklare meg hvorfor antallet innlagte på sykehuset østfold ikke har steget noe de siste ukene selv om den britiske mutanten er nesten helt dominerende? Tallene for sykehuset i Østfold (eller hva det nå heter etter kommunesammenslåingen) er ikke så store tall, det kan være litt tilfeldigheter som avgjør. Over tid og med store tall så vil mønsteret være at det er det totale antallet smittede som avgjør hvor mange som er innlagt, med store tall vil vi kunne si noe om andelen som trenger innleggelse. Halden og Fredrikstad har hatt synkende smittetall siste 14 dager, Sarpsborg flat trend og Moss økende. Jeg ser ikke samlede tall per fylke på VGs oversikt, men det ser ut som smitten i befolkningen som sogner til sykehuset i Østfold har vært uendret eller gått litt ned. Da er det å forvente at antallet innlagte ikke stiger. Mutasjonen gjør så vidt jeg vet ikke folk mer syke, den bare smitter lettere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sylveon Skrevet 24. februar 2021 #51 Del Skrevet 24. februar 2021 (endret) Ukjent. skrev (50 minutter siden): Dette. Jeg merker det samme, selv de som har vært veldig for tiltak har fått nok. De fleste sier det samme: mannen går på repeat og roper på ulven. Helsemyndigheter og regjeringen har skutt spurv med kanoner. De har glemt hvilken fordel vi har av en sprett befolkning med høy levestandard og lav antibiotikaresistens. Det er på tide at noen tar ansvar for å begynne å avvikle denne galskapen, men Erna sa vel senest i går at hun ikke var interessert i å legge frem en gjenåpningsplan (dette hørte jeg bare på radioen, merkelig nok finner jeg ingen aviser som skriver om det..) Det som er spesielt i år er jo at det er valgår, så det begynner vel å ta av litt til sommeren med krangling, diskusjoner og prat om konsekvensene av tiltakene. Tror Støre får drømmen sin oppfylt om statsminister til høsten. Edit: Jeg regner for såvidt med at Erna kommer til å gå av som leder for Høyre også, og finne på noe annet å gjøre etter valget i høst. Endret 24. februar 2021 av Sylveon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 24. februar 2021 Forfatter #52 Del Skrevet 24. februar 2021 13 hours ago, mima said: Tror ikke det har så mye å si. Victoria i Australia hadde lockdown, portforbud og ingen som kunne komme inn eller ut av området i flere måneder. Likevel er de nå nedstengt igjen. Man kan ikke stenge ned til evig tid. Man må leve med viruset. På samme måte som vi ikke kan skyte alle ville dyr fordi vi synes de kan være en fare. Hvordan vil du leve med overfylte sykehus? Jeg skjønner ikke hvorfor vi skal gi slipp på alle tiltak når målet er ganske nært. Per nå ser det ut til at hele risikogruppen i Norge vil være vaksiner rundt påsketider, og hele eller mesteparten av befolkningen over 18 år i løpet av sommeren. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Den Sagnomsuste Skrevet 24. februar 2021 #53 Del Skrevet 24. februar 2021 (endret) Jeg liker Nakstad, men jeg misliker krisemaksimering og tiltaksbyrdene. Når det er sagt så evner jeg å ha to tanker i hodet samtidig. Nakstad gjør bare jobben sin når han plager oss med informasjon. Skal pekefingeren rettes et sted så er det Kina og ikke våre egne "brannslukkere" som bør være målet. Endret 24. februar 2021 av Den Sagnsomsuste 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Little Diva Skrevet 25. februar 2021 #54 Del Skrevet 25. februar 2021 (endret) Lana01 skrev (På 22.2.2021 den 22.35): Ja jeg ser det, men litt er bedre en ingenting. Problemet er at hvis vi slipper opp mer /for mye , og feiler kan prisen bli veldig stor å betale. Dette med tanke på at mutasjonene smitter også mer blant barn og unge. Vi kan vi falle tilbake der vi var i fjor vår, eller enda verre . da blir det enda tøffere for disse barna som allerede sliter. og tillegg vil vi se mange sen skader i forhold til korona på toppen av dette. Dette er på ingen måte lett, og alle rammes hard, noen mer en andre. Prisen ER allerede blitt for stor med negative konsekvenser. Innlegget sitert over setter faktisk prislapp på ulike samfunnsgrupper. Der den psykiske og fysiske helsa til barn og unge ikke betyr noe kontra den fysiske helsa til mennesker i risikogruppa som gjerne er 80+. Barn og unge har allerede betalt i dyre dommer for konsekvensene av tiltakene og psykiatrien er sprengt på alle måter, men det slutter ikke der. Det bare fortsetter. Utfra innlegget ditt tolker jeg det dit at man ikke kan løsne på tiltakene fordi at ting kan eskalere og konsekvensene kan bli fatale. Slik jeg ser det så må man handle utfra de forutsetningene som er pr.d.d og sette inn drastiske tiltak der behovene er. Det hjelper lite å helgardere seg og samtidig ruinere samfunnet i påvente av en storm som muligens aldri kommer til å komme samtidig som samfunnet som skal beskyttes legges i ruiner. Ressursene har så til de grader blitt brukt feil, allerede nå skulle en konkret plan for opprustning av helsevesenet vært i boks, om ikke først i fokus. Planer for den fremtidige utsikten skulle vært klare i forhold til blant annet økte komplekse helseproblemer i befolkningen, og ikke minst den kommende eldrebølgen. Dette har man jo visst om lenge, og ingenting blir gjort. Sykehus og kommuner skriker etter helsepersonell og bemanning, og istedenfor fokusere på dette sløses det med samfunnets midler. Folk går konkurs osv.. Dette hadde vært mer realistiske mål og gagnet alle, også i fremtiden. Det man driver med nå er brannslukking og koster for mye. Endret 25. februar 2021 av Little Diva Skrivefeil.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ukjent. Skrevet 25. februar 2021 #55 Del Skrevet 25. februar 2021 Little Diva skrev (8 minutter siden): Prisen ER allerede blitt for stor med negative konsekvenser. Innlegget sitert over setter faktisk prislapp på ulike samfunnsgrupper. Der den psykiske og fysiske helsa til barn og unge ikke betyr noe kontra den fysiske helsa til mennesker i risikogruppa som gjerne er 80+. Barn og unge har allerede betalt i dyre dommer for konsekvensene av tiltakene og psykiatrien er sprengt på alle måter, men det slutter ikke der. Det bare fortsetter. Utfra innlegget ditt tolker jeg det dit at man ikke kan løsne på tiltakene fordi at ting kan eskalere og konsekvensene kan bli fatale. Slik jeg ser det så må man handle utfra de forutsetningene som er pr.d.d og sette inn drastiske tiltak der behovene er. Det hjelper lite å helgardere seg og samtidig ruinere samfunnet i påvente av en storm som muligens aldri kommer til å komme samtidig som samfunnet som skal beskyttes legges i ruiner. Ressursene har så til de grader blitt brukt feil, allerede nå skulle en konkret plan for opprustning av helsevesenet vært i boks, om ikke først i fokus. Planer for den fremtidige utsikten skulle vært klare i forhold til blant annet økte komplekse helseproblemer i befolkningen, og ikke minst den kommende eldrebølgen. Dette har man jo visst om lenge, og ingenting blir gjort. Sykehus og kommuner skriker etter helsepersonell og bemanning, og istedenfor fokusere på dette sløses det med samfunnets midler. Folk går konkurs, og Dette hadde vært mer realistiske mål og gagnet alle, også i fremtiden. Det man driver med nå er brannslukking og koster for mye. Amen. Det er intet annet enn tragisk at de som har feilet så totalt blir hyllet som helter. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 25. februar 2021 #56 Del Skrevet 25. februar 2021 410 nye smittede hittil idag, hva skjer...😱 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krantz95 Skrevet 25. februar 2021 #57 Del Skrevet 25. februar 2021 Blekkulfina skrev (15 minutter siden): 410 nye smittede hittil idag, hva skjer...😱 Er bare myndighetene som har oppfordret folk til å teste seg på grunn av vinterferien. Da spretter smittetallene opp. Se heller på hvor mange innlagte vi har for å få et ekte bilde av smittemengden. Tallet der viser at smitten i Norge nå har sunket med over 40 % siden toppen den 14. januar. Fra all time high i fjor er smitten nå godt under 1/3 av hva den var i fjor i mars/april. Ingen grunn til panikk altså 🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Collan Skrevet 25. februar 2021 Forfatter #58 Del Skrevet 25. februar 2021 1 hour ago, Krantz95 said: Er bare myndighetene som har oppfordret folk til å teste seg på grunn av vinterferien. Da spretter smittetallene opp. Se heller på hvor mange innlagte vi har for å få et ekte bilde av smittemengden. Tallet der viser at smitten i Norge nå har sunket med over 40 % siden toppen den 14. januar. Fra all time high i fjor er smitten nå godt under 1/3 av hva den var i fjor i mars/april. Ingen grunn til panikk altså 🙂 Hvor mange som er innlagt er ikke bare en funksjon av hvor mange som er smittet totalt i samfunnet, men også av alderssammensetningen på de smittede, siden risikoen for at man må legges inn øker med alder. Nå er de aller eldste vaksinert, pluss at det er jo de mellom 20 og 40 som er de fremste driverne for smitte. Dessuten er det et etterslep mellom smitten og innleggelse. Det tar litt tid å bli så dårlig at man trenger innleggelse. Jeg håper selvsagt at både tallet på smittede og innlagte går ned, men når tallet på smittede nå går opp, pluss at den britiske mutasjonen øker sin andel, vil det overraske meg om ikke antallet innlagte er høyere om to uker enn det er nå. Akkurat nå er det i følge VG 92 innlagte. Det er bare å følge med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blekkulfina Skrevet 25. februar 2021 #59 Del Skrevet 25. februar 2021 Krantz95 skrev (2 timer siden): Er bare myndighetene som har oppfordret folk til å teste seg på grunn av vinterferien. Da spretter smittetallene opp. Se heller på hvor mange innlagte vi har for å få et ekte bilde av smittemengden. Tallet der viser at smitten i Norge nå har sunket med over 40 % siden toppen den 14. januar. Fra all time high i fjor er smitten nå godt under 1/3 av hva den var i fjor i mars/april. Ingen grunn til panikk altså 🙂 Nja, antallet som tester seg er ikke høyere nå enn det var i månedsskiftet, så det er ikke nok til å forklare økningen i seg selv. En økning i antall innlagte ser man heller ikke med en gang smitten øker, så dette er ikke noe godt tegn.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 27. februar 2021 #60 Del Skrevet 27. februar 2021 nok er nok, strategien er en stor blemme. Hvis de som eksperter også var de som åpnet grensene uten å forutse det som kom til å skje, så blir all den praten de prater om bare blaff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg