Gå til innhold

Skilsmisse og dyr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har katt, men vet ikke hva jeg skal gjøre nå når det blir skilsmisse. Eneste boligen jeg har råd til er borettslag, som nekter dyr, selv om jeg har katten inne. Utleieboliger er dårlige, små og vil heller ikke ha dyr. Vet egentlig ikke hva jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 1ed5a...50e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har katt, men vet ikke hva jeg skal gjøre nå når det blir skilsmisse. Eneste boligen jeg har råd til er borettslag, som nekter dyr, selv om jeg har katten inne. Utleieboliger er dårlige, små og vil heller ikke ha dyr. Vet egentlig ikke hva jeg kan gjøre. 

De fleste borettslag har ingenting i mot innekatt og de som har det kan uansett ikke nekte. Vi har bodd i flere borettslag med katt.

Du kan uansett ikke bli i et forhold bare fordi du ikke vet hvor katten skal være. Du har helt sikkert noen venner eller familie som kan passe pus til du finner et nytt sted å kjøpe. 

Anonymkode: 06f97...e70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De fleste borettslag har ingenting i mot innekatt og de som har det kan uansett ikke nekte. Vi har bodd i flere borettslag med katt.

Du kan uansett ikke bli i et forhold bare fordi du ikke vet hvor katten skal være. Du har helt sikkert noen venner eller familie som kan passe pus til du finner et nytt sted å kjøpe. 

Anonymkode: 06f97...e70

Har spurt alle, men enten har de katt selv eller er allergiske. Borettslagene her er veldig strenge på det, ingen dyr. Har til og med vært rettssak på det. 

Jeg kan ikke flytte uten at jeg vet at pus har det fint.... men jeg klarer heller ikke bli her. 

Skrevet

Ikke alle borettslag har den regelen. Jeg bor selv i borettslag med to hunder. Reglene sier at dyr er lov så lenge de ikke er til sjenanse for naboene. Men, noen borettslag slenger på en regel om at dyr ikke er lov. Det spørs helt hvilket borettslag du flytter til. 

Anonymkode: c6cf3...fc2

Skrevet

Jeg leier med to katter. Har til og med katteluke. Det er ikke umulig, men det er enklere uten dyr. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ikke alle borettslag har den regelen. Jeg bor selv i borettslag med to hunder. Reglene sier at dyr er lov så lenge de ikke er til sjenanse for naboene. Men, noen borettslag slenger på en regel om at dyr ikke er lov. Det spørs helt hvilket borettslag du flytter til. 

Anonymkode: c6cf3...fc2

Ja. Her i byen er det ikke lov noe sted av de «gamle» borettslagene, og de nye er skamdyre. 

Tvist skrev (14 minutter siden):

Jeg leier med to katter. Har til og med katteluke. Det er ikke umulig, men det er enklere uten dyr. 

Heldig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har spurt alle, men enten har de katt selv eller er allergiske. Borettslagene her er veldig strenge på det, ingen dyr. Har til og med vært rettssak på det. 

Jeg kan ikke flytte uten at jeg vet at pus har det fint.... men jeg klarer heller ikke bli her. 

Hvilken rettsak er det som har sagt at borettslaget har lov til å nekte dyr? Høyesterett har jo allerede fastlått at borettslag ikke kan forby dyr som er kun inne i leiligheten. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Dette gjelder utekatt. Innekatt blir noe annet.

I mange borettslag kan man ha innekatt, selv om de i utgangspunktet har forbud mot dyr. Undersøk de som eventuelt kan være aktuelle for deg, har du flere å velge mellom får du sikkert innpass for katt i ett av dem. 

Sjekk saken om Emmeline, der ble borrettslagets regler om dyrehold trumfet av beboers ønske om innekatt. Så det er fullt mulig å få til.  

Anonymkode: 9068f...d17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Undersøk de som eventuelt kan være aktuelle for deg, har du flere å velge mellom får du sikkert innpass for katt i ett av dem. 

Nei, de sier nei alle sammen. Fire ulike. 

Skrevet
Brimi skrev (21 minutter siden):

Søk opp emmelinedommen. Var ikke katten din imnekatt? Det her er jo en utekatt som tydeligvis har sjenert naboer. 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor hun må kvitte seg med katten, kan hun ikke bare ha den inne isteden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men da skjønner jeg ikke hvorfor hun må kvitte seg med katten, kan hun ikke bare ha den inne isteden?

Det er et veldig godt spørsmål. Dog er det ikke alle utekatter som vil trives som innekatt. Muligens det er derfor 🤷‍♀️

Skrevet

Legg ut annonse på Finn hvor du søker et sted å leie med makspris, og hvor du kan ha med pus.

Anonymkode: 160ad...b52

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Legg ut annonse på Finn hvor du søker et sted å leie med makspris, og hvor du kan ha med pus.

Anonymkode: 160ad...b52

Jeg har gjort det, men det er så dyrt og langt utenfor distrikt at jeg ikke har råd. Har flere barn, også, som ikke bare kan dra fra skolekretsen midt i året. 

Tror jeg bare må fortsette å lete og håpe at noe dukker opp. Men jeg har lagt merke til at dette faktisk er er vanlig problem -mange som tydeligvis har opplevd lignende når de må flytte med dyr. 

Skrevet

Rettspraksis er vel at du kan flytte inn med dyr, selv om dette er eksplisitt forbudt i borettslagets regler? 

Anonymkode: 377ac...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rettspraksis er vel at du kan flytte inn med dyr, selv om dette er eksplisitt forbudt i borettslagets regler? 

Anonymkode: 377ac...3f4

Er ikke det en forferdelig dårlig måte å starte et naboskap på? Det står IKKE DYR på plakater, på visningsinfo og vedtekter, og så dukker jeg likevel opp med katten min?

Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ikke det en forferdelig dårlig måte å starte et naboskap på? Det står IKKE DYR på plakater, på visningsinfo og vedtekter, og så dukker jeg likevel opp med katten min?

Vel, jeg hadde gjort det på den måten. 

Når alternativet er et dårlig forhold, hadde jeg lurt inn pus. 

Har aldri hatt naboer på besøk inne hos meg heller, så jeg hadde tatt sjansen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...