Gå til innhold

EUROVISION 2021 ROTTERDAM 💗

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud så butthurt enkelte er over at Tix vant! Kom dere over det... 

Ja, Keiino har sikkert en bedre sjans til å vinne Eurovision enn Tix, men nå er det en gang sånn at han fikk flest stemmer 😜 

Anonymkode: 62a9f...9d8

• Liker 5
Skrevet

Er vanligvis ikke så stor fan av (franske) ballader, men synes Barbara Pravi er helt fantastisk! Som noen sier i et kommentarfelt: the frenchest song I ever heard 😅🥖🥐🗼

Jeg tror the Roop blir topp 3, og jeg elsker de snåle musikkvideoene deres! Sangen er fengende og ganske kul, og helt i tiden med budskapet om å ha diskotek hjemme i stua og danse alene 😄

Er veldig spent på Dađi & Gagnamadiđ fra Island sitt bidrag. De var min favoritt i fjor. Dađi Freyr er jo bare så herlig rar!😃🥰 Spent på hva de har kokt ihop i år.

Anonymkode: 66068...159

• Liker 4
Skrevet
Ctrl skrev (12 timer siden):

Det visste jeg ikke at han har tatt ting så alvorlig. Men poenget mitt er at kritikk er uansett noe alle kjenner på i bransjen. Det er faktisk en del av gamet, selv om det høres brutalt ut. Folk blir slaktet nærmest hver dag for musikken sin, så jeg føler ikke at han er noe mer offer i dette enn andre. Selv om han kanskje tok det veldig tungt. Godt at han klarer å mestre det bedre i dag, og at "alt" står fint til. 

Grunnene til at han var så langt nede handler om mye mer enn bare slakt fra kritikere. Hvis du ser episoden han var med på hos Lindmo så får du mer innblikk i situasjonen. 

Men likevel har mange kritikere gått langt over streken. Er lov å oppføre seg litt profesjonelt. Å ikke like sangene hans er helt innafor, men det har gått over til drittslenging. Virker som det går sport i å snakke mest mulig dritt om Tix. 

• Liker 16
Skrevet

NRK har en oversikt over alle land og sanger/artister (og video der det er tilgjengelig). (Liste)

Wikipedia er også klar med en oversikt over alle land og sanger/artister. Norge skal ut i første semifinale (18. mai) mot bl.a. Sverige, Russland, Australia, Israel og Irland. (Wikipedia)

Det er få videoer tilgjengelig nå, så det er vanskelig å si hvor sterke de enkelte bidragene er.

Skrevet (endret)
pia mater skrev (24 minutter siden):

Grunnene til at han var så langt nede handler om mye mer enn bare slakt fra kritikere. Hvis du ser episoden han var med på hos Lindmo så får du mer innblikk i situasjonen. 

Men likevel har mange kritikere gått langt over streken. Er lov å oppføre seg litt profesjonelt. Å ikke like sangene hans er helt innafor, men det har gått over til drittslenging. Virker som det går sport i å snakke mest mulig dritt om Tix. 

Ja, jeg skjønte egentlig at det må være noe mer underliggende enn kun slakt fra kritikere. 

Enig, og uten å ta dem i forsvar, men kritikere har alltid gått over streken. Både mot TIX og andre. Jeg beklager for dere hvis jeg oppleves som kald i denne tråden, men jeg ser ikke at TIX har vært noe mer offer for kritikere enn andre artister selv om han tok ting hardt. For øvrig husker jeg når TIX var fersk i gamet. Han lanserte sin musikk som "landeplagere" og fikk mye kritikk for det. For musikken hans var faktisk landeplagere. Etter hvert ble han mer bevisst rundt musikken sin for å få ut budskap, og endret fullstendig måten å lage musikk på, herav ble han mer seriøs, bevisst og profesjonell. Akkurat nå er TIX på et nivå både musikalsk og omdømmemessig som ikke tilsier at han er noe offer for noen selv om noen kritikere enda ikke har sansen for musikken hans, derav mislikte jeg at han dro fram offerkortet nå i MGP. Seieren i MGP er jo et prakteksempel på det motsatte egentlig. Jeg synes for øvrig at TIX har stilnet kritikere siste årene, og surfer egentlig godt innenfor sjangeren.

Jeg føler meg litt misoppfattet i tråden også. For ESC handler og vil alltid handle om politikk. Seieren til Conchita (transseksuell), Ukraina (vant året etter at Russland invaderte Ukraina) og Israel er noen eksempler på det i nyere tid. Disse vant ikke fordi musikken var god. Jeg tenker at TIX med sin bakgrunn innenfor psykisk helse har et godt politisk budskap i hans historie for musikken hans. TIX har alt å vinne på å få formidlet dette ut til Europa på forhånd. Hvis han ikke klarer det, altså at budskapet ikke kommer fram og musikken hans blir "kun" musikk, så er jeg redd for at det ikke er nok i ESC. Og vi potensielt står ovenfor en ny slakt.

For øvrig ønsker jeg han alt godt i ESC. Jeg er ikke verre enn det, altså :) Men jeg har i bunn ingen tro på at vi/han gjør det særlig godt basert på låten. Vinner vi, så skal jeg spise hans pannebånd.... :Knegg:

Endret av Ctrl
  • Liker 9
Skrevet
Ctrl skrev (3 minutter siden):

For øvrig ønsker jeg han alt godt i ESC. Jeg er ikke verre enn det, altså :) Men jeg har i bunn ingen tro på at vi/han gjør det særlig godt basert på låten. Vinner vi, så skal jeg spise hans pannebånd.... :Knegg:

Jeg blir med på den, og da blir det bare et halvt pannebånd å spise på hver av oss.  :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Finland var mer som en dårligere versjon av Linkin Park. Men mer fart i sangen enn den Norge sender, og vil sannsynligvis klatre høyere opp. 

Liker Tix, og syns det er superbra at han er så åpen om psykisk helse. Men denne både tekst og melodi i denne sangen er kjedelig. Syns Tix har mye rikere tekster på norsk, så synd han ikke fikk overført det på engelsk. Jeg tror dessverre at Dagbladet-anmelderen sørget for ekstra sympatistemmer, for han var unødvendig kjip og usaklig i anmeldelsene sine rundt Tix. Tix har også en fanskare i Norge, som han mangler i utlandet. Derfor tviler jeg på at Norge kommer særlig høyt opp på listen, noe som egentlig er ganske normalt. 

Anonymkode: 4403a...1c1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Herregud så butthurt enkelte er over at Tix vant! Kom dere over det... 

Ja, Keiino har sikkert en bedre sjans til å vinne Eurovision enn Tix, men nå er det en gang sånn at han fikk flest stemmer 😜 

Anonymkode: 62a9f...9d8

Tja, syns konseptet til Keiino i utgangspunktet er ganske bra, men årets sang er en underprestsjon i forhold til hva de faktisk kunne ha lagd. Tror ikke de ville nådd så langt i den internasjonale finalen heller.

Er ikke «butthurt» for at Tix vant, og det tror jeg heller ingen andre er heller. Faktisk ble han så rørt og glad, at jeg unner han seieren. Tydelig at det betyr enormt for han. Men det må da være lov å diskutere bidraget Norge sender videre til den internasjonale finalen fordi. Personlig bryr jeg meg særdeles lite om MGP, men jeg syns jo det er gøy om Norge sender videre gode bidrag som kan gjøre det godt i finalen. 

Anonymkode: 4403a...1c1

• Liker 4
Skrevet
Ctrl skrev (42 minutter siden):

Ja, jeg skjønte egentlig at det må være noe mer underliggende enn kun slakt fra kritikere. 

Enig, og uten å ta dem i forsvar, men kritikere har alltid gått over streken. Både mot TIX og andre. Jeg beklager for dere hvis jeg oppleves som kald i denne tråden, men jeg ser ikke at TIX har vært noe mer offer for kritikere enn andre artister selv om han tok ting hardt. For øvrig husker jeg når TIX var fersk i gamet. Han lanserte sin musikk som "landeplagere" og fikk mye kritikk for det. For musikken hans var faktisk landeplagere. Etter hvert ble han mer bevisst rundt musikken sin for å få ut budskap, og endret fullstendig måten å lage musikk på, herav ble han mer seriøs, bevisst og profesjonell. Akkurat nå er TIX på et nivå både musikalsk og omdømmemessig som ikke tilsier at han er noe offer for noen selv om noen kritikere enda ikke har sansen for musikken hans, derav mislikte jeg at han dro fram offerkortet nå i MGP. Seieren i MGP er jo et prakteksempel på det motsatte egentlig. Jeg synes for øvrig at TIX har stilnet kritikere siste årene, og surfer egentlig godt innenfor sjangeren.

Jeg føler meg litt misoppfattet i tråden også. For ESC handler og vil alltid handle om politikk. Seieren til Conchita (transseksuell), Ukraina (vant året etter at Russland invaderte Ukraina) og Israel er noen eksempler på det i nyere tid. Disse vant ikke fordi musikken var god. Jeg tenker at TIX med sin bakgrunn innenfor psykisk helse har et godt politisk budskap i hans historie for musikken hans. TIX har alt å vinne på å få formidlet dette ut til Europa på forhånd. Hvis han ikke klarer det, altså at budskapet ikke kommer fram og musikken hans blir "kun" musikk, så er jeg redd for at det ikke er nok i ESC. Og vi potensielt står ovenfor en ny slakt.

Tja, syns nå kritikerne har vært mer "på" Tix enn noen andre. Både under MGP og før. Å få slakt her helt greit, men det er måten det blir gjort på. 

Syns heller ikke Tix drar frem offerkortet. Har aldri opplevd at han har gjort det. Smykket med terningkast en var en "fuck you" til kritikerne, ikke en "åh se så synd det er på meg". Han er bare ærlig på hva han har opplevd, og ønsker mer fokus på mental helse. 

Om han vil gjøre det bra eller ikke i ESC vet ingen. Tror det kan gå begge veier, men samme tror jeg kunne skjedd med Keiino. Låten er for lik den forrige og den kunne havnet langt nede på listen (i tillegg til noen sure toner live). Tix er veldig annerledes enn hva Norge vanligvis sender, noe som kan bli en fordel. 

• Liker 9
Skrevet

Regnet med at Tix kom til å vinne da han hadde mobilisert sin fanbase og samtidig fikk en del sympati-stemmer. Syntes ofte det er ganske pinlig hva Norge sender egentlig og syntes det har vært aaalt for mange ballader herfra de siste årene! Stort SNORK!! MGP er glitter og dans! Det er ABBA, paljetter som lar det svinge og felespillere med saltomonader! Det er show!! Håper Tix og andre ballader blir luket ut i semi-finalen så det kan bli et skikkelig fest-show i år! Nå har det jo vært er par snork-vinnere de siste par åra også da, så skal vel ikke luke ut Tix sine sjanser helt enda, men personlig håper jeg å slippe den og andre treige sanger i finalen 😛  

Anonymkode: 33a3d...169

• Liker 6
Skrevet

Jeg er så lei av hvordan folk rakker ned på Tix og sier han drar "offer-kortet."

Hvor mange andre artister snakker om at de har vært suicidale? Da Lene Marlin gjorde det ble hun hyllet fra alle hold, og vant åpenhetspris fra Mental Helse. Jeg er sikker på at Tix sin åpenhet har reddet liv, og jeg håper han får den anerkjennelsen han faktisk fortjener for det. 

Han har blitt mobbet og skilt seg ut fra ung alder, og han blir fremdeles mobbet spør du meg. Skremmende å se hvor stygge folk er, og går på person og ikke musikk.

At man ikke liker sangen og musikken hans er greit, men hold dere til det musikalske da, og la personen være i fred.

Anonymkode: cf44a...708

• Liker 15
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Uten å ha sett hva familien sokkelesten og Island finner på i år, tror jeg Litauen har best vinnersjanser. Tror folk vil elske en tullete greie som de kan være med å danse til hjemme i stua. Tror ikke 2021 er året for noe tungt eller dypsindig.

Ukraina har virkelig bomma med de Covid-draktene sine. Sånt tror jeg virkelig ikke folk vil se, vi vil glemme pandemien og slappe av og ha det gøy.

At Frankrike går tilbake til å sende omtrent den samme sangen som de har pleid å sende hvert år er litt rart. De siste årene har de sendt noe mer spennende enn de kjedelige syngedamene sine, og da har de vel ikke gjort det så gærent hvis jeg ikke husker feil. Hvordan velger Frankrike hvem de skal sende? Har de nasjonal konkurranse slik vi har i Norge, eller er det bare en jury som bestemmer?

Anonymkode: 2f25b...91e

Frankrike har en jury som bestemmer seg for hva de skal sende til Eurovision. Som oftest ukjente artister som ingen nevner i noen franske medier. Eurovision blir knapt nevnt her i Frankrike... De prøvde seg med en MGP-type konkurranse i 2019, men siden han som vant (Bilal Hassani med "Roi") uansett fikk lav plassering i Eurovision, gikk de tilbake til å la juryen velge artist uten å inkludere folket. 

Eneste gang i nyere tid hvor en fransk Eurovision-artist har fått suksess etter sin opptreden var Amir med låta "j'ai cherché" i 2016. Han fikk jo dessuten ganske grei plassering i Eurovision til Frankrike å være. 

Den franske juryen tillater forresten ikke at deres bidrag er 100% på engelsk. Det må inneholde i hvert fall litt fransk tekst, om ikke hele teksten. 

• Liker 5
Skrevet
borifrankrike skrev (9 minutter siden):

Frankrike har en jury som bestemmer seg for hva de skal sende til Eurovision. Som oftest ukjente artister som ingen nevner i noen franske medier. Eurovision blir knapt nevnt her i Frankrike... De prøvde seg med en MGP-type konkurranse i 2019, men siden han som vant (Bilal Hassani med "Roi") uansett fikk lav plassering i Eurovision, gikk de tilbake til å la juryen velge artist uten å inkludere folket. 

Eneste gang i nyere tid hvor en fransk Eurovision-artist har fått suksess etter sin opptreden var Amir med låta "j'ai cherché" i 2016. Han fikk jo dessuten ganske grei plassering i Eurovision til Frankrike å være. 

Den franske juryen tillater forresten ikke at deres bidrag er 100% på engelsk. Det må inneholde i hvert fall litt fransk tekst, om ikke hele teksten. 

Takk for lærerikt svar!

Jeg husket det som at både Roi og Mercy gjorde det ganske bra, men når jeg sjekker lista nå ser jeg at jeg husket litt feil. Men det var ihvertfall litt mer snakk om Frankrikes bidrag de årene enn hva det har vært de årene de har sendt en dame som intenst synger en litt kjedelig ballade.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for lærerikt svar!

Jeg husket det som at både Roi og Mercy gjorde det ganske bra, men når jeg sjekker lista nå ser jeg at jeg husket litt feil. Men det var ihvertfall litt mer snakk om Frankrikes bidrag de årene enn hva det har vært de årene de har sendt en dame som intenst synger en litt kjedelig ballade.

Stemmer. De arrangerte en MGP-lignende konkurranse to ganger, ikke én. "Mercy" var også en vinnerlåt stemt frem av folket 🙂

• Liker 2
Skrevet

At Tix har skrevet monsterhiten Sweet but psyko visste jeg ikke før nå nylig. Den låta elsker jeg virkelig. Men låta han vant med i MGP klarer jeg ikke å like, samme hvor mange ganger jeg hører på den.

Anonymkode: bb75a...620

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

At Tix har skrevet monsterhiten Sweet but psyko visste jeg ikke før nå nylig. Den låta elsker jeg virkelig. Men låta han vant med i MGP klarer jeg ikke å like, samme hvor mange ganger jeg hører på den.

Anonymkode: bb75a...620

Seriøst! Det visste ikke jeg heller før akkurat nå. 

Hør den et par ganger til, jeg elsker den! 

Anonymkode: 91d2f...107

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Han vurderte å ta selvmord.

Anonymkode: 22b9f...373

Det er trist at han har vurdert dette, men dette er en person som også har gjort sitt mot andre, så noe offer er han ikke

Anonymkode: b6314...172

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er trist at han har vurdert dette, men dette er en person som også har gjort sitt mot andre, så noe offer er han ikke

Anonymkode: b6314...172

Hva har han gjort mot andre? 

Anonymkode: 399b2...f02

• Liker 6
Skrevet

Utifra de videoene NRK har lagt ut av de andre landene sine bidrag så langt, tenker jeg TIX har har en god mulighet for å komme videre til finalen

Anonymkode: 58aa2...3b0

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tror at det er ungdom uten ordentlig musikksmak som har stemt på Tix.

Monument er rett og slett bare en kjedelig låt, altfor lik spirit in the sky, men uten alt som gjorde den bra. Hvorfor skal vi sende videre den samme gruppa som sist med en mye svakere låt?

Ja, låt til Tix er klisjéfylt og enkel. Men det er hvertfall pent og fengende og på en måte sårt, der Keiino sin låt er intetsigende og ikke alltid helt rent sunget en gang. Da foretrekker jeg en sang som sitter og klaffer med en gang, fremfor å sende videre en middelmådig sang bare fordi man mener gruppa burde vunnet sist.

Hilsen noen-og-tredveåring som stemte på Tix uten å ha noe sans for han fra før

Anonymkode: 333e9...58c

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...