Gå til innhold

Rettigheter som medlånetaker i bil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei 😊

Enkelt spørsmål..

Kan medlånetaker kreve salg av en bil hun/han aldri har betalt avdrag eller forsikring på?

Har fått beskjed at medlånetaker ikke bare kan skrive seg ut? Det ser ikke ut som man bare kan bytte medlånetaker heller 🙄

Og hvis hovedeier av bilen ikke har økonomi nok til å stå på den alene og ikke har noe problem med at medlånetaker fortsatt står på bilen. Skjønner det ikke helt. Medlånetaker er jo ansvarlig på lik linje som hovedeier frem til lånet er nedbetalt?

Anonymkode: 3e723...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis eier av bilen ikke kan betale for seg faller lånet på medlåntaker. Om det gir medlåntaker noen rett til å selge bilen vet jeg ikke, men jeg tviler, siden bilen har en annen eier.

Anonymkode: 4ac00...00d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som går inn som medlånetaker uten å stå som medeier 😮 😮 ? Da har man pr def ingen rettigheter, men man har forpliktet seg til sin del av ansvaret for gjelden. 

Skal medlånetaker ut av lånet må lånet refinansieres, og skal det skje må lånegiver være villig til å gå bileier tilsvarende lån som ene-lånetaker. Dersom vedkommende ikke ansees å ha nok betjeningsevne ut fra inntekt og annen gjeld kan det være vanskelig å få til. Ergo er kanskje løsningen å selge bilen, men om medlånetaker kan kreve det tror jeg ikke, uten at jeg vet sikkert. MEN, vil du som bileier ha en medlånetaker i ditt lån som ikke ønsker å stå der lengre?

Anonymkode: b94c1...89d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...