Gå til innhold

Økte komplikasjoner ved fødsel over 35 år..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer til å være over 35 når jeg føder førstefødte. Selv tenker jeg litt på komplikasjoner i forbindelse med dette. Det skjer jo ikke ofte sier forskning, men sjansen øker. Samboer tar veldig lett på dette/har er lite «kunnskapshull» da han ikke har lest seg opp. Bør jeg «pushe» på med litt info om dette sånn uten videre, eller er dette unødvendig «skremselspropaganda»?

Anonymkode: 8ce56...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg var selv 35 da jeg fødte første gang og jeg fikk komplikasjoner 4 uker før termin (HELLP). Hadde ikke hørt om den varianten av svangerskapsforgiftning før. Sier det ikke for å skremme men for å poengtere at de rundt deg bør forstå og sørge for at du har det du trenger av omsorg og praktisk hjelp når du trenger det, gjennom graviditeten så de kan steppe inn når det trengs og skjerme deg for evt unødvendig stress. Alltid et pluss å lese seg opp😊!  Jeg stresset alt for mye gjennom hele svangerskapet med oppussing, innkjøp, hjelpe en annen gravid i familien gjennom hele hennes graviditet etc.  Har en mistanke om at alt mitt stress over for mange måneder kan ha bidratt til utviklingen av svangerskapsforgiftning for jeg var supersliten hele tiden men bare fortsatte 🤦🏼‍♀️

Så det er mitt gulltips til deg, få din kjære til å lese noe om det slik at han innehar forståelsen i forkant, om noe skulle skje. Vi hadde lagt opp helt anderledes om vi visste litt mer. Varme klemmer til deg og lykke til 🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenforsøk skrev (1 time siden):

Hei! Jeg var selv 35 da jeg fødte første gang og jeg fikk komplikasjoner 4 uker før termin (HELLP). Hadde ikke hørt om den varianten av svangerskapsforgiftning før. Sier det ikke for å skremme men for å poengtere at de rundt deg bør forstå og sørge for at du har det du trenger av omsorg og praktisk hjelp når du trenger det, gjennom graviditeten så de kan steppe inn når det trengs og skjerme deg for evt unødvendig stress. Alltid et pluss å lese seg opp😊!  Jeg stresset alt for mye gjennom hele svangerskapet med oppussing, innkjøp, hjelpe en annen gravid i familien gjennom hele hennes graviditet etc.  Har en mistanke om at alt mitt stress over for mange måneder kan ha bidratt til utviklingen av svangerskapsforgiftning for jeg var supersliten hele tiden men bare fortsatte 🤦🏼‍♀️

Så det er mitt gulltips til deg, få din kjære til å lese noe om det slik at han innehar forståelsen i forkant, om noe skulle skje. Vi hadde lagt opp helt anderledes om vi visste litt mer. Varme klemmer til deg og lykke til 🥰

Det der var kanskje ikke helt aldersrelatert...?

Anonymkode: daca0...a34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg skal ikke påstå at det var det, det er sant🤔 Jeg har gått ut ifra det siden andre jeg har lest om også har vært "eldre" fødende. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Skal jammen meg google det opp mot alder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenforsøk skrev (3 timer siden):

Hm, jeg skal ikke påstå at det var det, det er sant🤔 Jeg har gått ut ifra det siden andre jeg har lest om også har vært "eldre" fødende. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det. Skal jammen meg google det opp mot alder.

Ja, det var ikke for å være nedlatende, men siden du skriver du pusset opp leilighet og stresset deg ihjel og var supersliten, så følte jeg det kanskje ikke var fordi du var 35 år gammel :)  Men det kan jo være at en yngre kvinne kan stresse mye mer og ikke få HEELP, men kanskje andre typer komplikasjoner. Men takk for informasjon om HEELP, har ikke hørt om det før.

Anonymkode: daca0...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fødte for 5 uker siden, 36 år, første barn. Null komplikasjoner under svangerskapet, super fødsel, ingen rifter 😊 fått hemoroider da, men ok

Anonymkode: cf247...d07

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyller 35 før fødsel, men "bare såvidt" forsåvidt- jeg er nå snart 8 mnd på vei, bortsett fra morgenkvalme de første 3 mnd har jeg et veldig fint svangerskap! Jeg er høyrisiko pga underliggende/kronisk sykdom men den er under kontroll og har ikke innvirket på graviditeten overhodet.

Jeg kan gå og småjogge/trene hver dag, har lagt på meg under 10 kg (var i normal men øvre sjikte 25 BMI så det er helt fint at jeg ikke har gått opp verken for mye eller for lite), baby ligger akkurat på kurven 2%+ og ingen bekkenplager.

Jeg kan jo ikke påstå at fødsel blir deretter, men har inntrykk av at de rundt meg som har vært friske og godt forberedt har hatt helt greie fødsler selv om vi er oppi åra:) 

Anonymkode: 33b9c...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren til ei venninde av meg fikk store komplikasjoner med førstemann da hun var 25 år og barnet ble dessverre handikappet, ingen komplikasjoner med de neste to som hun fikk da hun var 35 og 40. Dette var riktignok 40-30 år siden og mye har skjedd siden den gang. De er utrolig flinke til å fange opp ting i dag. Kos deg med barn, ts! :) 

Anonymkode: 15dfd...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tenker du det er viktig at din mann får informasjon om dette? Det høres helt rart ut. De færreste menn sitter seg ned og leser om komplikasjoner ved fødsel. 

Anonymkode: be66e...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og deling av erfaring alle sammen 😊 Sikkert ingen grunn til å bekymre seg unødig. Kjenner selv ingen som har hatt komplikasjoner relatert til at de er «eldre» fødende.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg kommer til å være over 35 når jeg føder førstefødte. Selv tenker jeg litt på komplikasjoner i forbindelse med dette. Det skjer jo ikke ofte sier forskning, men sjansen øker. Samboer tar veldig lett på dette/har er lite «kunnskapshull» da han ikke har lest seg opp. Bør jeg «pushe» på med litt info om dette sånn uten videre, eller er dette unødvendig «skremselspropaganda»?

Vil det endre noe til det bedre  om du gjør det, eller er det bare for at han skal bekymre seg for noe han ikke kan gjøre noe med?

Om det vil endre noe til det bedre for deg; om han f.eks ikke tar hensyn eller er typen som  tror at et svangerskap er omtrent det samme som en litt kjip kvise, så kjør på. 

Anonymkode: 4f64c...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser eigentlig ikkje noko vits med det. Du ønskjer jo barn og blir sikkert gravid uansett. Det går på ein måte som det går, blir det komplikasjoner blir du fulgt opp.

Er det NIPT test til alle nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mammahjarte skrev (54 minutter siden):

Ser eigentlig ikkje noko vits med det. Du ønskjer jo barn og blir sikkert gravid uansett. Det går på ein måte som det går, blir det komplikasjoner blir du fulgt opp.

Er det NIPT test til alle nå?

Nipt test er innført, men ikke iverksatt. Får inntrykk av at det er i horisonten. Har et par venninner som har ordner dette ved å få blodprøveglass tilsendt fra Sverige samt digital oppfølging så dette er uansett en mulighet. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det, får ta stilling til det når det evt skulle bli aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvorfor du tenker det er viktig at han vet det, er det fordi du er usikker på å få barn eller fordi du tenker dere må forte dere? Isåfall må du jo vise og forklare ham. Men utover det så er det jo ikke noen annen gevinst enn at han blir ekstra bekymret, som jeg tenker er en hindring heller enn en hjelp for deg? Bedre at han er rolig og støttende hvis du er nervøs? Så lenge han tar følelsene dine på alvor og støtter deg såklart. 

Anonymkode: 45500...2fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...