Gå til innhold

Smertestillende og prøving

frk.bie

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig plaget med migrene/spenningshodepine og har en veldig dårlig periode nå. Har kuttet ut ibux og alt annet men tar paracet når det står på som verst. Noen som vet om dette kan ødelegge for prøvingen?? Er nesten redd for å ta paracet men sånn som hodet verker nå er jeg nesten nødt :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Paracett er trygt, det er kun ibux og andre nsaid-produkter som kan hemme eggløsningen. Dette fant jeg ut etter nesten 1 år med prøving, hvor jeg en og annen dag hver mnd har brukt naproxen som betennelsesdempende. Ingen leger har nevnt at det kan hemme eggløsningen. Men paracet er trygt! 

Anonymkode: 20c30...339

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da tar jeg paracet 🥰

ja jeg tok ibux en stund og da hadde jeg veldig uregelmessig syklus, men etter jeg sluttet å ta det har jeg fått regelmessig 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frk.bie skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! Da tar jeg paracet 🥰

ja jeg tok ibux en stund og da hadde jeg veldig uregelmessig syklus, men etter jeg sluttet å ta det har jeg fått regelmessig 🤷‍♀️

Såppass. Tok du det over flere dager? Jeg leste at selv kortidsbruk kunne påvirke men de definerte kortidsbruk som 10 dager i strekk. Jeg trodde jeg brukte det ofte, når jeg tar det kanskje 4-5 ganger i mnd, sjeldent to dager på rad 😅 Så jeg er nok egentlig innafor, men dropper naturligvis nsaids fremover likevel. Kanskje det har noe å si når jeg har brukt det over 1 års tid 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 20c30...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ikke 10 dager i strekk nei.. kan selvfølgelig være tilfeldig men jeg vil ikke ta sjangsen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svigerinne tok hvertfall sterk paracet gjennom svangerskapet utskrevet fra legen, så det skal gå fint. 

Legen min ba meg avstå fra ibux eller lignende, men også min mann burde ikke ta ibux i prøvetiden 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niny skrev (2 timer siden):

Min svigerinne tok hvertfall sterk paracet gjennom svangerskapet utskrevet fra legen, så det skal gå fint. 

Legen min ba meg avstå fra ibux eller lignende, men også min mann burde ikke ta ibux i prøvetiden 🤷🏻‍♀️

Sterk Paracet? 😂 

Anonymkode: 5ed01...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sterk Paracet? 😂 

Ja altså høy dose, blir jo sterkere effekt da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (3 minutter siden):

Ja altså høy dose, blir jo sterkere effekt da 😉

Ergo, 1 gram, som er helt vanlig dosering for voksne 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ergo, 1 gram, som er helt vanlig dosering for voksne 😉

Veldig sikker på at hun spiste mye mer enn det mot slutten av svangerskapet med tvillinger 😉

Hadde ikke kalt det høy dose hvis ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niny skrev (7 minutter siden):

Veldig sikker på at hun spiste mye mer enn det mot slutten av svangerskapet med tvillinger 😉

Hadde ikke kalt det høy dose hvis ikke..

Man tar aldri mer enn ett gram Paracet om gangen, men det kan tas flere ganger daglig. Maks døgndose er 60-75 mg/kg, og det er kilo før graviditet man går utifra.

Slutt å kalle det sterk Paracet og høydose, det vitner bare om total uvitenhet når det kommer til medisinering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme, men det fins noen studier som tyder på at man ikke bør bruke for mye paracet i graviditeten (tenker det ikke gjelder prøving)

https://forskning.no/sykdommer-barn-og-ungdom-hjernen/barn-kan-fa-adhd-hvis-mor-tar-mye-paracetamol/321070

https://forskning.no/medisiner/fosteret-kan-skades-av-paracetamol/601870

En nyere studie viste forøvrig at det er den langvarige bruken som er skadelig, og at det ikke er bra for fosteret hvis mor har feber og det da er bedre å ta en paracet. Opptil 7 dager ila svangerskapet kunne ha en "beskyttende effekt" i følge denne studien

https://forskning.no/universitetet-i-oslo-partner/kortvarig-bruk-av-paracetamol-kan-beskytte-fosteret/313170

Dette er jo ny forskning, men det er jo greit å ta et bevisst valg mht smertestillende, og kanskje undersøke nå om der fins alternative medisinfrie tilnærminger som kan lindre migrene, f.eks. 

Anonymkode: 71469...741

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...