Gå til innhold

Blir du venner med foreldrene i barnas barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt begynte i barnehage i August, og jeg tror ikke jeg har sett annet til foreldrene enn "Hei hei!" eller "god morgen!" ved levering/henting.
Kjenner du noen av de andre foreldrene? Snakker dere sammen? Er det noen mulighet for å bli kjent med andre her, siden alle henter og leverer til forskjellige tider, eller er det mer en skoleting? 

Anonymkode: 44add...e14

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sikkert blitt litt mer vanskeligere i korona tidene, men alderen har også ganske mye å si. 

Fra 4 års alderen ble det «normalt» å la barna besøke hverandre eller bli invitert med på lekeland, osv.

Kjenner ikke til foreldrene utenom mitt barns bestekompis. Har vært noen ganger der vi har tatt kaffe sammen på en sommerkveld der barna leker i hagen, osv. 

Endret av Kenelz
  • Liker 5
Skrevet

Ja det ble jeg 

Anonymkode: eeba2...9ab

Skrevet

Nei

Anonymkode: a8b74...9bf

• Liker 1
Skrevet

Ja, men ikke som ettåring. Men fra 3 års alder begynte de å besøke hverandre, og da ble vi bedre kjent☺️

Anonymkode: a10c8...9f6

• Liker 4
Skrevet

Bekjent ja, venn: nei.

Jeg forsøker å unngå å bli venner med mine barns venner.

I barnehagen handler det om å føle at man vet tilstrekkelig om vedkommende til å stole på at barnet kan bli med et annet barn på hjemmebesøk.

Når de blir eldre handler det mye om å samsnakke felles regler og grenser, og masse logistikk: hvem kjører, henter, planlegger, spise middager her og der, Organisere felles bursdager med Knut, Kjell og Inge ett år, felles bursdag med Thomas, Magnus og Ove det andre året.. Overnatting, aktiviteter, utstyr osv. Osv. :) 

• Liker 5
Skrevet

Har to barn. Den ene forelderen og dens barn møter vi stort sett hver helg, gjort i ett par år. Barnet er tre år. 

Møter ellers ingen. Det er ganske trist for det andre barnet som er noe eldre. Men det er vanskelig pga. Corona. Tror barnet mitt hadde vært mer sosial om det ikke var for viruset. 

Anonymkode: c3a40...60d

• Liker 1
Skrevet

Tja, ikke akkurat venner men snakker mye med de andre foreldrene. Er også opptatt av å leke mye i nabolaget, slik at vi snakker en del sammen på lekeplassene i området.

Anonymkode: 8f0f8...381

• Liker 1
Skrevet

Nå går ikke mine barn i bhg lenger, men, ja, jeg ble kjent med andre foreldre. Fikk tre nye venninner ut av de bekjentskapene. Kjenner fortsatt mange av foreldrene selv om vi ikke er direkte venninner.

Anonymkode: a3b8c...9e2

• Liker 1
Skrevet

Har blitt venner med en del av foreldrene og treffes både med og uten barn. Vi mammaer har hatt litt vinkvelder og slikt (ikke så mye nå når det har vært korona).

har vært lettere å bli kjent med foreldre som har barn på alder med de to minste (2 år og 3 år). Enn de som har eldre barn (hun eldste er 6 år). Tror det har litt med at foreldrene som hat barn på de minste sin alder er mer på vår alder og mer like interesser.

Anonymkode: 299e4...2ce

Skrevet

Ikke blitt kjent med noen av de i bhg etter at barnet mitt startet der i september, men det er vel i hovedsak pga korona og at vi ikke skal stå og prate i garderoben. I tillegg har alle foreldrene munnbind, så de er jo umulig å kjenne igjen også. Jeg sier hei til alle i garderoben da, men sjeldent mer enn det. Føles ikke naturlig å invitere på noe (koronavennlig) utenom heller når vi ikke en gang var fått denne «bli-kjent-praten». 

Synes det er kjipt, særlig siden vi akkurat har flytta hit og ikke kjenner noen. Hadde gleda oss til bhg-oppstart og få skapt et nettverk. 

Anonymkode: c224d...9f7

• Liker 2
Skrevet

Ja, men ikke før de var 3-4. Hadde nok vært mer hadde det ikke vært for korona. Men vi har et par foreldre som vi innimellom møter ute i helgene så ungene får lekt

Anonymkode: 6f5b6...8a7

• Liker 1
Skrevet

Om man blir venner handler jo om det er god kjemi eller ikke. Jeg hilser på foreldre og slår av en kjapp prat hvis det passer seg sånn. Med noen blir det da kjemi og andre ikke..

Anonymkode: a43a3...502

Skrevet

Nei. 

Fireåringen har hatt besøk av en venn fra barnehagen EN gang, aldri besøkt noen. Korona har satt en effektiv stopp for det. Vi får jo ikke snakket med de andre foreldrene overhodet nå. 

Jeg syns det er litt leit, for vi har veldig lite nettverk utenom familie, og fireåringen har derfor ingen venner å treffe utenom barnehagen. Har jo ikke behov for å bli venner med foreldrene, men skulle gjerne hatt nok kontakt til å spørre om ungene skal treffes ute. 

Skrevet

Har en skolestarter, og har det siste året blitt bedre kjent med foreldrene til hennes venner. Vi tar en kopp kaffe  mens barna leker, og skravler i noen timer. Men vi er liksom ikke venninner av den grunn, men trives i hverandres selskap. Kjente de ikke i det hele tatt før datteren min var 3,5-4 år.

Anonymkode: 1ecbe...89c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Barnet mitt begynte i barnehage i August, og jeg tror ikke jeg har sett annet til foreldrene enn "Hei hei!" eller "god morgen!" ved levering/henting.
Kjenner du noen av de andre foreldrene? Snakker dere sammen? Er det noen mulighet for å bli kjent med andre her, siden alle henter og leverer til forskjellige tider, eller er det mer en skoleting? 

Anonymkode: 44add...e14

Har kontakt med noen men det er pga at barna våre er bh bff 

Skrevet
Albbas skrev (42 minutter siden):

Nei. 

Fireåringen har hatt besøk av en venn fra barnehagen EN gang, aldri besøkt noen. Korona har satt en effektiv stopp for det. Vi får jo ikke snakket med de andre foreldrene overhodet nå. 

Jeg syns det er litt leit, for vi har veldig lite nettverk utenom familie, og fireåringen har derfor ingen venner å treffe utenom barnehagen. Har jo ikke behov for å bli venner med foreldrene, men skulle gjerne hatt nok kontakt til å spørre om ungene skal treffes ute. 

Jeg var i litt samme situasjon, men så opprettet jeg en gruppe på fb og inviterte de andre foreldrene i årskullet til barnehagen. Og jammen var vi ikke flere i samme situasjon! Nå legger stadig folk ut «vi skal på aketur der og der på søndag, noen andre som blir med?» du er ikke alene om å ha mistet helgeaktiviteter, så det er gode sjanser for at folk blir med☺️

• Liker 9
Skrevet

Ble kjent med foreldre fra 3-4-års alderen først. Men ikke venner, mer bekjente. 

Nå går ungen på skolen, og kjenner flere av foreldrene der. Men også her kun bekjente. 

De fleste har nok med sitt og sin familie. Å komme inn er ikke lett! 

Anonymkode: b5d4d...229

Skrevet

Jeg fikk en ny venninne blant foreldrene i barnehagen da mine gikk der, men ellers var det mest løst prat i garderoben med de andre. Det handler jo mye om å ta initiativ. Hvis det er noen du prater litt ekstra med og synes er veldig hyggelig er det jo bare å slenge ut et forslag om å møtes for en kaffe en ettermiddag eller om barna er i samme alder kan hun ta med barnet på en lekedate hjemme hos dere.

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var i litt samme situasjon, men så opprettet jeg en gruppe på fb og inviterte de andre foreldrene i årskullet til barnehagen. Og jammen var vi ikke flere i samme situasjon! Nå legger stadig folk ut «vi skal på aketur der og der på søndag, noen andre som blir med?» du er ikke alene om å ha mistet helgeaktiviteter, så det er gode sjanser for at folk blir med☺️

Så lurt! Sånn burde flere steder hatt! Det er jo ikke slik at man må bli med på alt som legges ut, men da har man liksom et alternativ!👍

Anonymkode: 5efcd...6b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...