AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #21 Skrevet 17. februar 2021 Begynn med fysisk trening og tren så hardt at du blir skikkelig svett og får en innvendig dusj av endorfiner. Spis i tillegg sunt så vil psyilen og kropppen føles betraktelig bedre. Anonymkode: 0d16c...e33 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #22 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den gurglingen ifra lungene må du få sjekket ut. Det er absolutt ikke normalt. Dessverre er det mye stigmatisering rundt psykiske lidelser blant leger, og ting blir fort tolket som psykosomatisk. Selv om man selvfølgelig kan få andre ting for det. Hvis man har opplevd traumer har man mye større sjanse for å få de fleste sykdommer faktisk. En nyere forskningsundersøkelse av ptsd og somatisk sykdom, viste at absolutt alle forsøkspersonene gikk rundt med uoppdagete somatiske ting, som man kunne behandle! Som for eksempel stoffskiftesykdom og annet. Også alvorlige ting. Derfor er det veldig viktig at man utredes! https://blogg.forskning.no/forskningssykehuset/psykiske-traumer-kan-gjore-deg-fysisk-syk/1097975 Husk at eventuelle medisiner også kan gi bivirkninger. Anonymkode: f4587...8b0 Da jeg hadde lungebetennelse så var den så kraftig at legen sa at jeg mest sannsynlig visse høre grugle lyder i flere mnd fremover. Men nå har det jo gått over 1 år 🙄 Jeg føler også at mange plager jeg har hatt kan ha blitt avfeid som bare psykisk påkjenning på kroppen. Men jeg vil jo så gjerne, om det finnes noe behandling, ha den, sånn at livet blir litt lettere i hverdagen 😜 føler ikke alt kan bare forsvinne med avslapnings teknikker... ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #23 Skrevet 17. februar 2021 Jeg har PTSD, og gikk til psykomotorisk fysioterapeut. Hun var veldig opptatt av følsomheten i føttene mine. Nedsatt følsomhet i føttene er visst vanlig ved PTSD, dersom jeg forsto henne rett. Men det kan også ha andre årsaker. Snakk med fastlegen din 🙂 Anonymkode: 49eb3...899 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #24 Skrevet 17. februar 2021 Frk Midnattsol skrev (1 time siden): Dette stemmer svært godt, og nå vet jeg ikke hvordan du fikk f,eks din PTSD diagnose, men det som skjer i kroppen når man lever under vanskelige forhold, eller blir utsatt for noe over tid som man bærer lenge på, er at kroppen produserer et hormon som kalles for kortisol. Vi har alle økt produksjon av kortisol i kortere eller litt lengre perioder (f, eks førjulstid, bryllup osv), og de fleste av oss takler det helt greit, men problemet er når man går med forhøyet kortisolnivå over tid. Da begynner det å kødde med mange ting i kroppen. Det man ofte merker det først på, er søvntematikk, og kanskje deretter magetematikk. Du kan jo lese litt om kortisol å se om noe av dette kan sette noen av dine "diagnoser" i en sammenheng, og deretter eventuelt få tatt en blodprøve for å få målt nivå. Hvis man har forhøyet kortisolnivå, så kan det være flere måter å jobbe med tematikken, både fysisk og psykisk. Jeg har tenkt at mange av mine plager kan skyldes av det beredskapet som alltid er på i kroppen. Har aldri tenkt over at det kan være kortisol 🙈 Etter flere runder med utslett så fikk jeg prednisolon, som er et kortisol, som var det eneste som tok vekk utslettene jeg hadde. Måtte gå på det lenge. Men det kan jo hende jeg tidvis har hatt mye kortisol i kroppen utenom da jeg hadde utslett også! ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #25 Skrevet 17. februar 2021 Jeg synes ikke du hadde så mange diagnoser. Hvorfor skulle de ikke stemme? Anonymkode: 8cd32...889 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #26 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Begynn med fysisk trening og tren så hardt at du blir skikkelig svett og får en innvendig dusj av endorfiner. Spis i tillegg sunt så vil psyilen og kropppen føles betraktelig bedre. Anonymkode: 0d16c...e33 Er ganske usikker på hvordan jeg skal trene, men det får jeg nok hjelp av psykomotorisk fysioterapeut. Har lest ang IBS at man ikke skal trene hardt, men heller man lavere intensitet og lenger. Om man ikke klarer det, så heller flere ganger daglig 🙈 Men andre ting jeg sliter med, så skal det hjelpe å trene hardt til slik du beskriver det så fint «en innvendig dusj av endorfiner»! 😆 Men å spise sunt, ja det skal jeg klare! 😊 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #27 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har PTSD, og gikk til psykomotorisk fysioterapeut. Hun var veldig opptatt av følsomheten i føttene mine. Nedsatt følsomhet i føttene er visst vanlig ved PTSD, dersom jeg forsto henne rett. Men det kan også ha andre årsaker. Snakk med fastlegen din 🙂 Anonymkode: 49eb3...899 Oj så spennende! Visste ikke at dette kunne ha en kobling! 😮 Skal jeg ta opp, takk for tips! 😁 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
Frk Midnattsol Skrevet 17. februar 2021 #28 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har tenkt at mange av mine plager kan skyldes av det beredskapet som alltid er på i kroppen. Har aldri tenkt over at det kan være kortisol 🙈 Etter flere runder med utslett så fikk jeg prednisolon, som er et kortisol, som var det eneste som tok vekk utslettene jeg hadde. Måtte gå på det lenge. Men det kan jo hende jeg tidvis har hatt mye kortisol i kroppen utenom da jeg hadde utslett også! ts Anonymkode: 38bb0...fa7 Det er litt forskjell på "kortison" (prednisolon er et kortison) og "Kortisol" (stresshormonet), men ta å les litt om de begge siden du har gått på det. Det kan være mye ubalanse ute å går her, og hvis du har gått med mer eller mindre beredskap i kroppen over tid, så har du nok ganske sikkert forhøyet stresshormon i kroppen.... Du merker det spesielt godt på konsentrasjon og hukommelse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #29 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes ikke du hadde så mange diagnoser. Hvorfor skulle de ikke stemme? Anonymkode: 8cd32...889 Jeg formulerte meg kanskje litt feil 😜 Som en over her skrev, så kunne ptsd ha en sammenheng med følelser i bena. Og jeg vet godt selv av ptsd har en sammenheng med mine mageproblemer. Er mer slikt jeg er ute etter 😊 Og kanskje noen sliter med det samme og har mer erfaring og kan opplyse meg om ting jeg ikke har tenkt over før 😊 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #30 Skrevet 17. februar 2021 Frk Midnattsol skrev (Akkurat nå): Det er litt forskjell på "kortison" (prednisolon er et kortison) og "Kortisol" (stresshormonet), men ta å les litt om de begge siden du har gått på det. Det kan være mye ubalanse ute å går her, og hvis du har gått med mer eller mindre beredskap i kroppen over tid, så har du nok ganske sikkert forhøyet stresshormon i kroppen.... Du merker det spesielt godt på konsentrasjon og hukommelse. Oj, nå tror jeg at jeg har lært noe nytt, har blandet de ordene «kortisoN» og «kortisoL» 😅 takk, skal lese om det nå 😊 konsentrasjonen og hukommelsen er noe jeg alltid har slitt med, og ofte mer i dårlige perioder 😳 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #31 Skrevet 17. februar 2021 Ååh det siste punktet 🥺❤️❤️ Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #32 Skrevet 18. februar 2021 Har nå vært på sykehus for utredning for de stive og vonde fingrene jeg har hatt på morningen. Revmatologen tok også en titt på føttene mine. Hun sa ingenting var galt, og at jeg mest sannsynligvis kan ha fibromyalgi.... fikk et tips om et kurs som er for trening med de med fibromyalgi. Jeg føler igjen at mine plager bare blir skuffet under teppe under «psykisk helse» og nå fibromyalgi 😩 Jeg sliter litt med på tro på at ingenting er galt med fingrene mine... er jo ikke bare smerter, jeg klarer ikke bruke hendene i det hele tatt de første timene på morgningen. Er HELT stive og går ikke ann å bøye de. Har satt opp en time på Volvat hos en revmatolog, og hvis jeg får samme svar da, ja da skal jeg slå meg til ro med det. Jeg følte også der jeg var i dag at legen absolutt ikke hadde tid til meg. Legen var forsinket, jeg var der inne i 10 min. Hun startet med å spørre hva som var galt. Jeg hadde skrevet ned på et ark hva jeg sliter med nå og tidligere plager, i tilfelle hun kunne se noen sammenheng. Men da jeg ga hun arket så sa hun «vil du jeg skal lese dette her nå....?» ja sa jeg, der står svaret på det du spør meg om, bare skum les. Så uffet hun seg, sa «jaja» så på arket i 15 sekunder (for det var ikke mye tekst). Så trykket hun kjapt på fingrene mine og føttene mine, og diagnosen fibromyalgi var satt 🙄 eller antatt fibromyalgi Sitter igjen å føler meg som den irriterende pasienten som tror alt er galt og at alt bare er i mitt hodet. Men om neste lege sier det samme, så skal jeg tro på det... ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #33 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har nå vært på sykehus for utredning for de stive og vonde fingrene jeg har hatt på morningen. Revmatologen tok også en titt på føttene mine. Hun sa ingenting var galt, og at jeg mest sannsynligvis kan ha fibromyalgi.... fikk et tips om et kurs som er for trening med de med fibromyalgi. Jeg føler igjen at mine plager bare blir skuffet under teppe under «psykisk helse» og nå fibromyalgi 😩 Jeg sliter litt med på tro på at ingenting er galt med fingrene mine... er jo ikke bare smerter, jeg klarer ikke bruke hendene i det hele tatt de første timene på morgningen. Er HELT stive og går ikke ann å bøye de. Har satt opp en time på Volvat hos en revmatolog, og hvis jeg får samme svar da, ja da skal jeg slå meg til ro med det. Jeg følte også der jeg var i dag at legen absolutt ikke hadde tid til meg. Legen var forsinket, jeg var der inne i 10 min. Hun startet med å spørre hva som var galt. Jeg hadde skrevet ned på et ark hva jeg sliter med nå og tidligere plager, i tilfelle hun kunne se noen sammenheng. Men da jeg ga hun arket så sa hun «vil du jeg skal lese dette her nå....?» ja sa jeg, der står svaret på det du spør meg om, bare skum les. Så uffet hun seg, sa «jaja» så på arket i 15 sekunder (for det var ikke mye tekst). Så trykket hun kjapt på fingrene mine og føttene mine, og diagnosen fibromyalgi var satt 🙄 eller antatt fibromyalgi Sitter igjen å føler meg som den irriterende pasienten som tror alt er galt og at alt bare er i mitt hodet. Men om neste lege sier det samme, så skal jeg tro på det... ts Anonymkode: 38bb0...fa7 Unnskyld meg, men ... kan hende du har fibromyalgi, men er ikke dette en litt for rask diagnostisering? Visste heller ikke at stive fingre og vonde føtter = fibromyalgi, men hva vet jeg... Greit du får en second opinion i alle fall. Anonymkode: 10e28...6fa 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #34 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er ganske usikker på hvordan jeg skal trene, men det får jeg nok hjelp av psykomotorisk fysioterapeut. Har lest ang IBS at man ikke skal trene hardt, men heller man lavere intensitet og lenger. Om man ikke klarer det, så heller flere ganger daglig 🙈 Men andre ting jeg sliter med, så skal det hjelpe å trene hardt til slik du beskriver det så fint «en innvendig dusj av endorfiner»! 😆 Men å spise sunt, ja det skal jeg klare! 😊 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 Jeg har IBS, og det er null problemer å trene hardt. Anonymkode: 10e28...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #35 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Unnskyld meg, men ... kan hende du har fibromyalgi, men er ikke dette en litt for rask diagnostisering? Visste heller ikke at stive fingre og vonde føtter = fibromyalgi, men hva vet jeg... Greit du får en second opinion i alle fall. Anonymkode: 10e28...6fa Ja jeg tenker også det er lurt med en second opinion 🙄 Er dyrt på Volvat, koster 2600 kr for time der og alt annet (blodprøver osv) kommer i tillegg. Men om det koster 3000 kr, så er det verdt det for meg å få vite om det er riktig diagnose eller ikke, så slipper jeg hvertfall å være bitter eller føle meg oversett 🤷🏼♀️ Om Volvat sier det samme, så skal jeg slå meg til ro med det. Heldigvis går det veldig fort å få time privat, har time allerede neste uke! 😊 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #36 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har IBS, og det er null problemer å trene hardt. Anonymkode: 10e28...6fa Det er fint å høre! 😁 på nettet står det at hard trening burde unngås, men om jeg kan så vil jeg jo trene så mye som jeg klarer! 😊 Men er nok litt andre ting også som kan påvirke innsatsen min på trening, puster veldig overfladisk pga angsten, så må nok litt puste teknikker jeg må også øve på 😅 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #37 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er fint å høre! 😁 på nettet står det at hard trening burde unngås, men om jeg kan så vil jeg jo trene så mye som jeg klarer! 😊 Men er nok litt andre ting også som kan påvirke innsatsen min på trening, puster veldig overfladisk pga angsten, så må nok litt puste teknikker jeg må også øve på 😅 ts Anonymkode: 38bb0...fa7 Det har jeg aldri hørt, men det står jo mye forskjellig på nett. Finn en trening du trives med. Det kan være rolig qigong, gåtur, styrke, jogging eller whatever. Selv var qigong fantastisk for pustens del, og roe nervesystemet mitt. Kanskje er ikke psykomotorisk fysioterapeut det beste heller. Synes det er mange dårlige og mye fjas der. Har bedre erfaring med flinke idrettsfysioterapeuter. Det kan bli for mye føle-føle og kropp/sjel også. Bare et tips hvis du synes du trenger å prøve noe annet. Men oppdater oss gjerne når du han vært på Volvat om hvordan det gikk. Anonymkode: 10e28...6fa 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #38 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det har jeg aldri hørt, men det står jo mye forskjellig på nett. Finn en trening du trives med. Det kan være rolig qigong, gåtur, styrke, jogging eller whatever. Selv var qigong fantastisk for pustens del, og roe nervesystemet mitt. Kanskje er ikke psykomotorisk fysioterapeut det beste heller. Synes det er mange dårlige og mye fjas der. Har bedre erfaring med flinke idrettsfysioterapeuter. Det kan bli for mye føle-føle og kropp/sjel også. Bare et tips hvis du synes du trenger å prøve noe annet. Men oppdater oss gjerne når du han vært på Volvat om hvordan det gikk. Anonymkode: 10e28...6fa Jeg er helt enig at det kan bli for mye føle-føle og kropp/sjel. Psykologen og jeg måtte avslutte terapi fordi det var for triggende å hele tiden føle på ting 😬 Jeg har visst veldig dårlig connection mellom hode og kropp, og rippe opp i ting utløser mye kroppslige plager jeg ikke klarer å kontrollere. Ja står mye på nett, særlig ang IBS 😅 Har ikke fått noe oppfølgning ang min IBS, har måttet lese meg opp selv på nettet... qigong har jeg aldri hørt om, skal se på litt YouTube filmer nå 😄 takk for tips! 😄 Skal oppdatere om timen på Volvat 😊 Der betaler jeg jo selv for behandlingen og skal be er sjekke ut alt! ts Anonymkode: 38bb0...fa7 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2021 #39 Skrevet 18. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 16.14): Det har jeg faktisk aldri hørt om før! Leste litt om det nå, og det sto det typisk var å miste følelse ved berøring og det kan være vansker med å faktisk kjenne bakken under seg og dermed dårlig balanse. For meg så fungerer bena akkurat som de skal, men det eneste er at jeg ikke kjenner om jeg er gjennomkald på bena. En gang satt jeg varmet bena mot et bål, og la ikke merke til at skoa begynte å smelte, fordi det var så varmt 🤣 men du er kanskje inne på noe, at det har noe med nervene å gjøre, siden jeg ikke kjenner varme/kulde.. ts Anonymkode: 38bb0...fa7 Det med berøring og følelse er ikke nødvendigvis tilfellet ved alle typer av PN, det finnes ganske mange varianter av polynevropati, at du ikke kjenner varme kan ha noe med dette å gjøre, men det kan også være pga ptsd-en din. Har du psykolog? Isåfall kan du jo ta opp det med hen, er du heldig så har du en psykolog som har satt seg inn i traumer og kroppslige reaksjoner. Bytt fastlege og be om skikkelig utredning hos en nevrolog siden du allerede har vært hos en revmatolog! Ikke slå deg til ro etter en så dårlig utredning og diagnosen fibromyalgi! Jeg ble syk tidlig i tenårene, først når jeg nærmet meg tretti fikk jeg diagnosen min. Da hadde jeg i tillegg vært feildiagnostisert med fibromyalgi, og det til tross for at jeg manglet mange symptomer på det... (fikk diagnosen av en revmatolog som ikke likte at jeg «brukte opp tiden» til verken han eller andre spesialister... Til meg sa han «du er frisk som en fisk, hvorfor kaster du bort tiden min?!, mens i epikrisen til fastlegen skrev han at jeg hadde fibromyalgi...) Anonymkode: 4e03a...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #40 Skrevet 27. februar 2021 Da har jeg vært hos en revmatolog på Volvat. Ganske forskjellig å dra på et offentlig sykehus og ha en «time» på 10 min, vs på privat klinikken Volvat hvor revmatologen brukte hele 3 kvarter på å gå igjennom kroppen min nøøye 😅 tror hun sto i 1 kvarter i strekk og bare kjente på fingrene mine. Men denne revmatologen mente at det ikke var noe galt med leddene mine. Men hun sa at det IKKE ville si at det ikke var noe galt. Hun mente det kunne ha noe å gjøre med senene mine, siden jeg også vist hadde veldig irriterte sener i helene. For å finne ut om antagelsen hennes var riktig eller ei, fikk jeg resept på «Etoricoxib» som er en type smertestillende jeg skal ta på morningen. De tok også veldig mange blodprøver og skal komme tilbake til meg ang de. Hun skulle også ringe meg opp om 1 uke for å høre om det har blitt bedre eller ikke, og om det ikke er bedre så sa hun at vi skulle finne ut av det 😊 Så er veldig fornøyd med kundeservicen der. Så blir spennende å se om medisinen hjelper, er på dag 2 og ikke noe forskjell enda 😅 men føler meg ivaretatt og hørt, så det føles ikke lenger like håpløst ut. Blir fint å finne ut om det er senene det er problem med eller ikke! ts Anonymkode: 38bb0...fa7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå