Gå til innhold

Tror dere alle diagnosene mine stemmer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om man ser på hele sykdomsbildet mitt, tror dere alle diagnosene stemmer, eller kan noen ha med hverandre å gjøre? At noen henger sammen? Tror dere jeg kan være feil diagnostisert på noen felt?

- vondt skulder som låser seg (vart i 10 år) (kiropraktor mener det er pga for lite muskelmasse)

- PTSD, angst, utmattet og utbrent (psykolog)

- IBS (tidvis, går veldig opp og ned) (lege)

- Stive fingre og ledd på morningen, skal utredes for leddgikt eller noe lignende på sykehus

- Har ikke kulde/varme følelse på føttene (ikke utredet)

- grugle lyder i lungene når jeg puster dypt inn (vart i 1 år, lege da dere var vanlig etter kraftig lungebetennelse)

- våkner av smerter under bena (Helen) hver eneste natt, er så vondt at jeg ligger å vrir meg. Ikke fått utredet dette

- restless legs syndrome (lege)

- ikke restless legs syndrome (fysioterapeut) mener det skylder for lite muskelmasse generelt på hele kroppen

Anonymkode: 38bb0...fa7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt er jo ikke diagnoser, noe er bare symptomer. Og alle har ett eller annet, det er ikke så spesielt.

Anonymkode: 1490b...438

• Liker 16
Skrevet

Har du sjekket om du har cøliaki? Husk at du må spise gluten til alle prøver er tatt. 

Anonymkode: 4bff8...e76

• Liker 1
Skrevet

Det med kulde/varme i beina, smertene i beina og rastløse ben kan være tegn på en form for polynevropati. Da burde du utredes hos en nevrolog. Men jeg er ikke lege da, har bare en sjelden form for polynevropati selv.

Anonymkode: 4e03a...4ff

• Liker 3
Skrevet

Les om psoriasis artritt. Kjenner di deg igjen?

Anonymkode: e0beb...6db

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer på  hvordan du ser for deg at vi kan vite om dine diagnoser stemmer eller ikke?

Og, som andre har nevnt, mye av det du beskriver er ikke diagnoser men symptomer. Bare du kan vite om de stemmer eller ikke.

Anonymkode: de071...b75

• Liker 4
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Om man ser på hele sykdomsbildet mitt, tror dere alle diagnosene stemmer, eller kan noen ha med hverandre å gjøre? At noen henger sammen? Tror dere jeg kan være feil diagnostisert på noen felt?

- vondt skulder som låser seg (vart i 10 år) (kiropraktor mener det er pga for lite muskelmasse)

- PTSD, angst, utmattet og utbrent (psykolog)

- IBS (tidvis, går veldig opp og ned) (lege)

- Stive fingre og ledd på morningen, skal utredes for leddgikt eller noe lignende på sykehus

- Har ikke kulde/varme følelse på føttene (ikke utredet)

- grugle lyder i lungene når jeg puster dypt inn (vart i 1 år, lege da dere var vanlig etter kraftig lungebetennelse)

- våkner av smerter under bena (Helen) hver eneste natt, er så vondt at jeg ligger å vrir meg. Ikke fått utredet dette

- restless legs syndrome (lege)

- ikke restless legs syndrome (fysioterapeut) mener det skylder for lite muskelmasse generelt på hele kroppen

Veldig vag antagelse ut fra det du skriver så har du en form for angst, og begrenser deg så mye at kroppen forfaller,og bærer stadig større preg av å være inaktiv. Kroppen uansett om den har skader, sykdom eller begrensninger, - trenger å brukes. 

Jeg får sikkert pes for å ha skrevet dette, men du spør, og dette er et svar. 

Skrevet

Er du undervektig?

Problemene dine med lav muskelmasse, kalde ekstremiteter, smerter i hælene og godt mulig også magesmertene, kan henge sammen med det.

Anonymkode: 7ba19...8eb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Alt er jo ikke diagnoser, noe er bare symptomer. Og alle har ett eller annet, det er ikke så spesielt.

Anonymkode: 1490b...438

Det er sant det, er også viktig og ikke sykeliggjøre seg selv, vet at ingen kropper er perfekte! Men tenkte bare høre, kan jo hende noen kjenner seg igjen i noe og kanskje ser noen ting som kan henge sammen som ikke jeg har tenkt over 😊

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg lurer på  hvordan du ser for deg at vi kan vite om dine diagnoser stemmer eller ikke?

Og, som andre har nevnt, mye av det du beskriver er ikke diagnoser men symptomer. Bare du kan vite om de stemmer eller ikke.

Anonymkode: de071...b75

Kanskje jeg formulerte meg dårlig, mente bare søke etter erfaring, og det jeg skrev over 😜 f eks, Jeg har selv lært at mine mage plager går ofte i hånd i hånd med mine psykiske vansker

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har du sjekket om du har cøliaki? Husk at du må spise gluten til alle prøver er tatt. 

Anonymkode: 4bff8...e76

Snakket med lege ang det, og mest sannsynlig så har jeg ikke cøliaki... IBSen min går veldig opp og ned, og slik jeg har forstått det så er det ikke slik for de som faktisk er allergisk og har cøliaki. Jeg sliter mer med overfølsom mage som blir forverret av stress og min mentale helse. Å f eks spise løk eller noen frukter med mye fruktsukker er spesielt ille for meg, og grovt brød og kokte melkeprodukter 🙈 men takk for innspill! 😊

ts

• Liker 1
Skrevet

Smerter under føttene, du har ikke plantar fascitt da? Er det vondt når du går?

Anonymkode: b7d9c...92c

• Liker 2
Skrevet

Somatisk helse henger ofte tett sammen med psykisk helse, og det er ikke uvanlig å ha høy grad av komorbiditet. Har man f.eks hatt en føkka oppvekst, er sannsynligheten ekstremt forhøyet for mange fysiske lidelser. Det er helt plausibelt at du har de diagnosene du nevner uten at det er noen nærmere sammenheng. 

Anonymkode: 0f5b9...e84

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det med kulde/varme i beina, smertene i beina og rastløse ben kan være tegn på en form for polynevropati. Da burde du utredes hos en nevrolog. Men jeg er ikke lege da, har bare en sjelden form for polynevropati selv.

Anonymkode: 4e03a...4ff

Det har jeg faktisk aldri hørt om før! Leste litt om det nå, og det sto det typisk var å miste følelse ved berøring og det kan være vansker med å faktisk kjenne bakken under seg og dermed dårlig balanse. For meg så fungerer bena akkurat som de skal, men det eneste er at jeg ikke kjenner om jeg er gjennomkald på bena. En gang satt jeg varmet bena mot et bål, og la ikke merke til at skoa begynte å smelte, fordi det var så varmt 🤣 men du er kanskje inne på noe, at det har noe med nervene å gjøre, siden jeg ikke kjenner varme/kulde..

ts

• Liker 1
Skrevet

Den gurglingen ifra lungene må du få sjekket ut. Det er absolutt ikke normalt. Dessverre er det mye stigmatisering rundt psykiske lidelser blant leger, og ting blir fort tolket som psykosomatisk. Selv om man selvfølgelig kan få andre ting for det. Hvis man har opplevd traumer har man mye større sjanse for å få de fleste sykdommer faktisk. En nyere forskningsundersøkelse av ptsd og somatisk sykdom, viste at absolutt alle forsøkspersonene gikk rundt med uoppdagete somatiske ting, som man kunne behandle! Som for eksempel stoffskiftesykdom og annet. Også alvorlige ting. Derfor er det veldig viktig at man utredes! 

https://blogg.forskning.no/forskningssykehuset/psykiske-traumer-kan-gjore-deg-fysisk-syk/1097975

Husk at eventuelle medisiner også kan gi bivirkninger.  

Anonymkode: f4587...8b0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Somatisk helse henger ofte tett sammen med psykisk helse, og det er ikke uvanlig å ha høy grad av komorbiditet. Har man f.eks hatt en føkka oppvekst, er sannsynligheten ekstremt forhøyet for mange fysiske lidelser. Det er helt plausibelt at du har de diagnosene du nevner uten at det er noen nærmere sammenheng. 

Dette stemmer svært godt, og nå vet jeg ikke hvordan du fikk f,eks din PTSD diagnose, men det som skjer i kroppen når man lever under vanskelige forhold, eller blir utsatt for noe over tid som man bærer lenge på, er at kroppen produserer et hormon som kalles for kortisol. Vi har alle økt produksjon av kortisol i kortere eller litt lengre perioder (f, eks førjulstid, bryllup osv), og de fleste av oss takler det helt greit, men problemet er når man går med forhøyet kortisolnivå over tid. Da begynner det å kødde med mange ting i kroppen. Det man ofte merker det først på, er søvntematikk, og kanskje deretter magetematikk. Du kan jo lese litt om kortisol å se om noe av dette kan sette noen av dine "diagnoser" i en sammenheng, og deretter eventuelt få tatt en blodprøve for å få målt nivå. Hvis man har forhøyet kortisolnivå, så kan det være flere måter å jobbe med tematikken, både fysisk og psykisk. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les om psoriasis artritt. Kjenner di deg igjen?

Anonymkode: e0beb...6db

Søkte det opp og dette kom frem på NHI sin hjemmeside «Andre funn som forekommer ved psoriasisartritt, er negleforandringer, betennelsessykdom i øynene eller tarm, og hælsmerter (betennelse i et senefeste).» 

Jeg har faktisk slitt en del med kraftig eksem i ansikt og spesielt rundt øyne, som ikke gikk bort før jeg fikk kortison piller. Og med tarmene. Og jeg har jo også problemer med helene 😕 skal ta opp dette når jeg har time på sykehus 😊 takk for tips!

ts

• Liker 1
Skrevet
theTitanic skrev (2 timer siden):

Veldig vag antagelse ut fra det du skriver så har du en form for angst, og begrenser deg så mye at kroppen forfaller,og bærer stadig større preg av å være inaktiv. Kroppen uansett om den har skader, sykdom eller begrensninger, - trenger å brukes. 

Jeg får sikkert pes for å ha skrevet dette, men du spør, og dette er et svar. 

Det er sant det du sier, merker stor forskjell på kroppen nå vs da jeg var i idrett som tenåring. Når jeg har lest om de forskjellige tingene jeg sliter med, så kommer det alltid opp at fysisk trening og riktig kosthold vil hjelpe. Har satt meg en plan for 2021 om å ta dette mer seriøst, blir spennende å se hvilken forandring det gjør 😊

Jeg syntes ikke du skal få pes, jeg er helt enig i det du skriver!

ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du undervektig?

Problemene dine med lav muskelmasse, kalde ekstremiteter, smerter i hælene og godt mulig også magesmertene, kan henge sammen med det.

Anonymkode: 7ba19...8eb

Jeg svinger veldig i vekt. Bare i 2020 gikk jeg ned 15 kilo og var undervektig, og samme år gikk jeg opp 25 kg og er nå litt overvektig 🤷🏼‍♀️ Vet det ikke er sunt å holde på slikt med vekten, men har bare ikke funnet et kosthold jeg klarer å følge i lengden enda 😜 Jeg satte nok litt for store harde mål i fjor, men i år har jeg lært og tenker både trene og spise på en måte jeg kan takle å ha som en fast livsstil 😊 

ts

• Liker 1
Skrevet

Smerter under føttene, du har ikke plantar fascitt da? Er det vondt når du går?

Anonymkode: b7d9c...92c

Nhi: «På undersiden av foten har vi en seneplate som kalles plantarfascien. Den har utspring fra forkanten av hælbenet (kalkaneus) og brer seg i vifteform frem til tærne. Fascien sørger for optimal fot-biomekanikk i forbindelse med avviklingen av steget - hællanding, flat fot og fraspark. Plantar hælsmerte eller plantar fasciitt som tilstanden heter på fagspråket, er en tilstand hvor plantarfasciens feste til hælbenet er overbelastet og irritert.»

Etter jeg har sovet, eller etter jeg har hvilt så gjør det vondt å gå. Såpass vondt at jeg ikke klarer bøye ankelen, fordi det gjør vondt under helen. Er også veldig følsomt å ta på helen med fingrene. Gjør også vondt å tråkke med Helen på gulvet. Skikkelig irriterende da jeg har både stue og soverom i 2 egt., og kjøkken og toalett i 1 egt. Når jeg går i trappen så klarer jeg bare å gå et og et steg 🙄 merker det gjennom hele dagen også, men har blitt så vandt til det nå at jeg tenker ikke over det før jeg faktisk nesten ikke klarer bøye ankelen og jeg må gå unormalt 🙈

ts

• Liker 1
Skrevet

Det kan godt hende, psykolog sier jeg har nok hatt ptsd siden barndom. 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...