Gå til innhold

Minimalistisk interiør, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AlmaSofie skrev (1 minutt siden):

Jeg har det på samme måte. 
Skulle gjerne hatt det enda mer minimalistisk - men bøker og kunst er viktig for meg så det må jeg ha rundt meg. Noen store planter likeså. 

Forøvrig er hjemmet mitt nesten svart/hvitt og jeg elsker det sånn. Det er min friplass hvor jeg jeg slapper av og samler krefter i en travel jobbhverdag. Må ha ro og harmoni i interiøret. Minst mulig å tørke støv av og minst mulig å flytte på når jeg gjør rent. 

Minner om mine som ikke er der lenger sitter i hodet mitt. Og hvis jeg føler for det så tar jeg fram fotoalbum enten de er på papir eller elektronisk. 

Hvis jeg kjøper med noe fra reiser så kjøper jeg bruksting til kjøkkenet, klær, sko el.

Når det er sagt så elsker jeg å være hos venninnen min som er maksimalist med stor M. Jeg kunne bare aldri hatt det sånn hjemme hos meg selv. 

 

Samme her!

Har i utgangspunktet en ganske minimalistisk stil, det er praktisk i en liten byleilighet. Møblene passer til leiligheten. Bruker lite tid på vedlikehold, og kan bruke tid på interessene mine isteden.

Har noen arvemøbler og -gjenstander. Kjøper helst bruksgjenstander dersom jeg skal ha suvenirer fra en reise.

Er glad bøker, men leser mest mulig på Kindle og låner på biblioteket.

Ellers elsker jeg planter, gjenstander med sjel og tekstiler (men de er som regel ensfarget).

Drømmer om å investere i kunst, men det blir en stund frem til jeg får råd til det.

Jobber med kultur, og har høyere utdannelse innenfor kulturfag. Føler at jeg har hatt stort utbytte av en mer minimalistisk holdning til gjenstander og møbler.

Kjenner meg ikke igjen i at minimalisme er en tankegang som bare appellerer til psykisk syke eller personer med lav kulturell kapital / få interesser slik det har blitt antydet her 🤔

Anonymkode: 55d6a...6b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det er jo ikke trendy? Det var kanskje trendy i 2010, men nå er det jo maksimalisme og farger som er trendy. Hjemmet skal se ut som et levende hjem med en blanding av arvede møbler og noen nye ting, minner og småting som gir deg glede. Tekstiler, farger og mønstre er også trendy. Det som er trendy nå er altså motsatsen til minimalisme. 

Anonymkode: 61d23...a99

Man kan fint ha det minimalistisk med farger og arvede møbler altså. Vi har masse farger men lite nips, ingen gardiner osv. Får høre at det er hjemmekoselig her. 

Anonymkode: d2374...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig all denne nipsen folk snakker om? Porselensfigurer eller hva? :P 

Her er det langt fra minimalistisk, men det er ikke en eksplosjon av pynteengler fra Nille (har på følelsen at det er dette folk mener med nips). Det er planter med ymse potter, blomster i vaser, hengeplanter, masse bøker, plater, bilder, tepper, hyller, lys, vintage kommoder og lamper... På kjøkkenet står det mye ymse servise framme i åpne hyller, det er krukker med mel og havregryn, urteplanter, trebrett, osv osv. Det aller meste er bruksgjenstander, som representerer husholdningens livsstil. 

Anonymkode: a7cba...fce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner ikke greia jeg heller. Er jo som å åpent innrømme at man ikke har noen personlighet eller interesser, ikke noe rikt indre liv som materaliserer seg i hjemmet.

Liker litt uorden, litt kaos og en blanding av mange stilarter. Synes hun som intervjues her hadde et mye kulere hjem :)  https://www.tv2.no/v/1633578/

Anonymkode: a7cba...fce

Der var det en dame som følger med på motene, hjemmet hennes er supertrendy. Slik skal hjemmet se ut nå, folkens. Det er bare å hive seg på. Om fem år kommer dere som skriver her om hvor mye dere misliker arvede gjenstander, kunst og annen pynt, til å skrive i tråder her inne om hvor mye dere elsker den arvede, håndlagede, one-of-a-kind duken fra indre dalbygdi. Folk endrer seg etter hva samfunnet sier at vi skal like, og mennesker er lettpåvirkelige. :) 

Anonymkode: 61d23...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så kjedelig det må være å ha behov for ting for å ha et rikt indre liv. Glad jeg klarer å ha et rikt indre liv uten å omgi meg med masse ræl..

Anonymkode: 6aa13...0a1

Et håndknyttet teppe på veggen gir meg masse minner, sammen med andre ting jeg har enten arvet eller fått/kjøpt. Men selvfølgelig står ikke alt fremme her.Et rikt indre liv har da ingenting med hvor mye eller lite ting en har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg litt om bilde jeg så i en FBgruppe nå, om ei som hadde så minimalistisk hus at det ble for tomt og hun har nå oppdaget gardiner. 

EB9DA31F-A015-4120-9AFD-F1FE9B398BD1.jpeg

Anonymkode: fce48...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 20.55):

Minner meg litt om bilde jeg så i en FBgruppe nå, om ei som hadde så minimalistisk hus at det ble for tomt og hun har nå oppdaget gardiner. 

EB9DA31F-A015-4120-9AFD-F1FE9B398BD1.jpeg

Anonymkode: fce48...5cd

Det der var da ikke minimalistisk. Var et ganske rotete og stressende bilde å se på 

Anonymkode: 44087...3fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zienna skrev (På 16.2.2021 den 22.59):

Man  kan godt være interessert i interiør uten å følge trender.  Faktisk er det nettopp det som er mest trendy akkurat nå - å ikke følge trender :)  

Men da følger du jo trenden uansett om du følger trender eller ikke 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker det minimalistisk, men innser at jeg har litt for mye til å være helt minimalist. Jeg kjøper aldri pyntegjenstander, men har fått ting i gave og arvet opp gjennom årene. Disse tar jeg godt vare på, det er gode minner og det får stå fremme. Møbler er både kjøpt nytt og arvet. De skal være enkle i formene, være i gode materialer og være funksjonelle. Spisestua mi er i teak, den tilfører masse varme til rommet. For meg er ikke minimalisme hvitt og nakent, men enkle former, nøysomhet, holdbarhet  og funksjonalitet. Jeg kan virkelig ikke tenke meg å male veggene annethvert år, pusse opp fordi jeg bare er lei eller kjøpe vaser/pynt fordi jeg synes det er fint der og da. For meg ligger det også er miljøaspekt i det. Jeg vil likevel ha det fint og koselig rundt meg, akkurat sånn som alle andre. Vi har bare litt ulike veier til målet, som er å ha det hyggelig rundt oss?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, men utrivelig er det. Håper ikke det gjenspeiler eierne.

Anonymkode: 25bf7...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 12.35):

Jeg blir stresset av rot. Liker ikke å masse ting fremme, jeg liker orden og rette linjer. Har også hvite vegger. Behagelig å leve i.

Anonymkode: 71c0e...e42

Jeg forstår ikke denne forestillingen om at det er så ryddig og behagelig med et hvitt hjem. Det er da like ryddig og rent, selv om man innførte farger? og mye mer behagelig.

ifølge Dagny Thurman Moe (aka farge-Dagny) blir hjernen stresset av hvite rom, pga de skarpe kontrastene.

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/a25zA4/da-jeg-flyttet-inn-her-var-alt-hvitt 

Anonymkode: a6d82...6fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 11.34):

Skjønner ikke greia jeg heller. Er jo som å åpent innrømme at man ikke har noen personlighet eller interesser, ikke noe rikt indre liv som materaliserer seg i hjemmet.

Liker litt uorden, litt kaos og en blanding av mange stilarter. Synes hun som intervjues her hadde et mye kulere hjem :)  https://www.tv2.no/v/1633578/

Anonymkode: a7cba...fce

Vel, som meg er det MYE indre kreativitet og ideer, så da er det godt med en ren stram og rolig atmosfære i hjemmet. Det er avslappende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 22.40):

Mennesker som har et indre/følelsesmessig rot, kan noen ganger like et meget ryddig og minimalistisk miljø. 

Anonymkode: e0d8c...5da

Haha, høres ut som meg🤣🤣 gir mer ro i hodet med at huset er ryddige og tar mye mindre tid å vaske. Kan godt være på besøk med mennesker som har mye pynt og hauger med rot, men er ikkje noe for meg. Stress 🤷‍♀️ pynt jeg har er meningsfull og hjemmelaget av sønnen min🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 12.16):

Det er nettopp den holdningen at ting er "ræl" som viser at du er den kjedelige personlighetstypen jeg snakker om. For oss andre er ting håndverk, historie, kultur og minner. Det ligger mye innbakt i det vi omgir oss med.

Anonymkode: a7cba...fce

Herregud så arrogant og sneversynt du er! Hadde du hatt litt kunnskap om minimalisme som livsstil, hadde du visst at minimalister gjerne  "samler" på håndverk, historie kultur og minner gjennom opplevelser, og ikke via materielle ting. Man trenger ikke å fylle hjemmet sitt med gjenstander for å oppleve eller være "omgitt" av dette.  En bok er ikke mindre "verd" om du velger å låne den på biblioteket i stedet for å eie den. Og hva med kunstgallerier, utstillinger, konserter, opera, ballett, musèer, kino, reiser etc? De pengene man sparer på å ikke kjøpe en masse  gjenstander, kan man bruke på disse tingene. Det handler rett og slett om ulike prioriteringer.

Jeg har det best når hjemmet mitt har rolige og duse farger, rene linjer, kun de tingene (kjøkkenutstyr etc) som jeg faktisk bruker og et lite utvalg dekorative gjenstander som av ulike grunner har verdi for meg. Jeg er f.eks glad i grønnplanter, levende lys og nonfigurativ kunst, men jeg trenger ikke fylle opp hjemmet mitt med disse for å ha glede av dem. Det holder med noen få av hver.

 

Anonymkode: 446bf...948

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke denne forestillingen om at det er så ryddig og behagelig med et hvitt hjem. Det er da like ryddig og rent, selv om man innførte farger? og mye mer behagelig.

ifølge Dagny Thurman Moe (aka farge-Dagny) blir hjernen stresset av hvite rom, pga de skarpe kontrastene.

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/a25zA4/da-jeg-flyttet-inn-her-var-alt-hvitt 

Anonymkode: a6d82...6fe

Det er min personlig følelse også. Jeg liker ikke store kontraster, så verken hvite vegger, eller svarte vegger, eller kombinasjonen av slikt, type hvit interiør med svarte detaljer, eller hvit interiør med fargeklatter i detaljer, er noe som jeg liker. Men, jeg tror det er høyst subjektivt! Jeg driver derimot med halvtoner. Alt skal være beige og grått, og jada, vi kan ha farger, men dette kommer til å være dempede, skitne farger. Ikke en ting av klar farge skal komme i mitt hus. 😅 

men som sagt, jeg tror det er høst subjektivt!

Det jeg derimot absolutt ikke skjønner, er "bølger" av interiørtrender. Slik som absolutt alle skulle ha hvit kjøkken i lengre periode? I hodet mitt sier det seg selv at det ikke er praktisk med hvit kjøkken. Men nå har det skiftet seg og "alle" skal ha svart kjøkken, hva i verden?! Det er jo enda mindre praktisk. 😅 

Anonymkode: fce48...5cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke denne forestillingen om at det er så ryddig og behagelig med et hvitt hjem. Det er da like ryddig og rent, selv om man innførte farger? og mye mer behagelig.

ifølge Dagny Thurman Moe (aka farge-Dagny) blir hjernen stresset av hvite rom, pga de skarpe kontrastene.

https://www.aftenbladet.no/forbruker/i/a25zA4/da-jeg-flyttet-inn-her-var-alt-hvitt 

Anonymkode: a6d82...6fe

Det er bare tull fra ende til annen at man kan si noe generelt om «hvordan alle bør/ikke bør ha det hjemme» basert på «hvordan hjernen reagerer på farger». Forskningen disse fargeekspertene støtter seg på er VELDIG snever, og absolutt ikke egnet til å underbygge slike sveipende generaliseringer som Thurman Moe og andre kommer med. Dette er faktisk høyst individuelt.

Det som IKKE er individuelt, det er trender. Og er det noe «fargeekspertene» ynder å gjøre, så er det å argumentere for at akkurat det som slumper til å være in akkurat nå, DET ER SÅNN VI BURDE HA DET FORDI AT [hjernen]. 
 

Det er tull. 

Anonymkode: 802b7...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...