Gå til innhold

Minimalistisk interiør, hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner greien med å starte med "blanke ark" når man pusser opp eller kjøper nytt.

 

Det jeg ikke helt forstår, er når hjem fremstår som interiørkataloger. Ingen bilder eller tegninger på veggen, alt hvitt, ingen gardiner. 

 

Folk kan selvfølgelig ha hjemmene sine som de vil, ingen moralsk pekefinger. Jeg prøver bare å forstå hva man oppnår med minimalisme?

Anonymkode: 5fb26...4d7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke så mange som har det helt hvitt lengre. Men hva skal en med tegninger på veggen? 
 

Er mer nysgjerrig hvor du ser dette, er det på SoMe? 

Anonymkode: 22e4f...699

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som har et minimalistisk hjem liker rene linjer og tidløs design.  Gjerne danske klassiske møbler, designklassikere i belysning og store, kostbare bilder på veggene.  Selv husets design er enkel, som f.eks. at der ikke er dør- og vinduskarmer.  Alt har sin funksjon.  Her er ingen "krushunder" å se.  

Jeg synes det er lekkert, men kan ikke tenke meg å ha det slik selv.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg skjønner greien med å starte med "blanke ark" når man pusser opp eller kjøper nytt.

 

Det jeg ikke helt forstår, er når hjem fremstår som interiørkataloger. Ingen bilder eller tegninger på veggen, alt hvitt, ingen gardiner. 

 

Folk kan selvfølgelig ha hjemmene sine som de vil, ingen moralsk pekefinger. Jeg prøver bare å forstå hva man oppnår med minimalisme?

Anonymkode: 5fb26...4d7

Det er pent, fremstår ryddigere, lettere rengjøring.

Nå har vi det ikke helt sterilt, sjeldent en har det

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er utpreget minimalist og trives rett og slett utrolig mye bedre med rene, tomme flater, færre ting og rolige linjer. Jeg vil helst ha alt inn i skuffer og skap - ingenting på kjøkkenbenken f.eks. Har ikke nips eller "pyntegjenstander". Skulle gjerne hatt kun persienner, listefritt osv.

Vi har to barn, men de rydder alle tingene sine inn i esker i en IKEA Kallax før barne-tv, så kl. 18 er hele huset strøkent, hver dag. Og da bruker vi som regel maks tre minutter på rydding.

Anonymkode: fe66a...4e0

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er vel ikke så mange som har det helt hvitt lengre. Men hva skal en med tegninger på veggen? 
 

Er mer nysgjerrig hvor du ser dette, er det på SoMe? 

Anonymkode: 22e4f...699

Hvis man har barn f.eks?

Anonymkode: 5fb26...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er vel ikke så mange som har det helt hvitt lengre. Men hva skal en med tegninger på veggen? 
 

Er mer nysgjerrig hvor du ser dette, er det på SoMe? 

Anonymkode: 22e4f...699

Det er en trend for noen. Jeg har flere venner og bekjente som er ganske hardcore minimalister. Men joda, det er sikkert mer vanlig på IG, enn hjemme.

Anonymkode: 5fb26...4d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som har et indre/følelsesmessig rot, kan noen ganger like et meget ryddig og minimalistisk miljø. 

Anonymkode: e0d8c...5da

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fordi det er trendy da? På lik linje som blomster/mønster-tapeten på 70 tallet. 
Jeg synes det er fint, men lite hjemmekoselig, og kunne nok ikke bodd slik selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er utpreget minimalist og trives rett og slett utrolig mye bedre med rene, tomme flater, færre ting og rolige linjer. Jeg vil helst ha alt inn i skuffer og skap - ingenting på kjøkkenbenken f.eks. Har ikke nips eller "pyntegjenstander". Skulle gjerne hatt kun persienner, listefritt osv.

Vi har to barn, men de rydder alle tingene sine inn i esker i en IKEA Kallax før barne-tv, så kl. 18 er hele huset strøkent, hver dag. Og da bruker vi som regel maks tre minutter på rydding.

Anonymkode: fe66a...4e0

Samme! 
Man skjønner det ikke før man har prøvd! Vanskelig å beskrive hva lan får ut av det annet enn fred i sjela egentlig. Lavere skuldre rett og slett. Nok stress ellers, om ikke en haug unødvendige ting også skal ta kapasitet. 

Anonymkode: d046a...74d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg liker det. Orker ikke nips og krimskrams som samler støv og må flyttes på for rengjøre.

Anonymkode: 7c1cd...8f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er alt hvitt, selv om vi har barn. 
 

Minst mulig ting og minst mulig rot, lett å rengjøre.

 

Har ingenting på veggene, fordi jeg ikke har funnet noe som passer. Stresser heller ikke med det. 
 

Jeg er ikke opptatt eller interessert i interiør, så jeg følger ikke trender. 

Anonymkode: 57ae8...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (5 minutter siden):

Det er vel fordi det er trendy da?

Men det er jo ikke trendy? Det var kanskje trendy i 2010, men nå er det jo maksimalisme og farger som er trendy. Hjemmet skal se ut som et levende hjem med en blanding av arvede møbler og noen nye ting, minner og småting som gir deg glede. Tekstiler, farger og mønstre er også trendy. Det som er trendy nå er altså motsatsen til minimalisme. 

Anonymkode: 61d23...a99

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo ikke trendy? Det var kanskje trendy i 2010, men nå er det jo maksimalisme og farger som er trendy. Hjemmet skal se ut som et levende hjem med en blanding av arvede møbler og noen nye ting, minner og småting som gir deg glede. Tekstiler, farger og mønstre er også trendy. Det som er trendy nå er altså motsatsen til minimalisme. 

Anonymkode: 61d23...a99

Facebookgruppen Interiør - Rene linjer og skandinavisk design, har i skrivende stund 72,3K medlemmer - så jeg aaaantar at det er populært med slikt interiør / hjem akkurat nå. 

Men ja, skjønner hva du mener. Er vel ikke mange som har det helt sterilt selv om de liker det minimalistisk og med rene linjer, vel?

Endret av Sprinkle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instutisjons-looken er veldig populær nå. 
Hus med personlighet er ikke kult lenger 🤷🏼‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her er alt hvitt, selv om vi har barn. 
 

Minst mulig ting og minst mulig rot, lett å rengjøre.

 

Har ingenting på veggene, fordi jeg ikke har funnet noe som passer. Stresser heller ikke med det. 
 

Jeg er ikke opptatt eller interessert i interiør, så jeg følger ikke trender. 

Anonymkode: 57ae8...bc4

Man  kan godt være interessert i interiør uten å følge trender.  Faktisk er det nettopp det som er mest trendy akkurat nå - å ikke følge trender :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (7 minutter siden):

Facebookgruppen Interiør - Rene linjer og skandinavisk design, har i skrivende stund 72,3K medlemmer - så jeg aaaantar at det er populært med slikt interiør / hjem akkurat nå. 

Men ja, skjønner hva du mener. Er vel ikke mange som har det helt sterilt selv om de liker det minimalistisk og med rene linjer, vel?

Folket henger jo gjerne et par år etter trenden, da.

Anonymkode: 61d23...a99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...