AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #41 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke greia jeg heller. Er jo som å åpent innrømme at man ikke har noen personlighet eller interesser, ikke noe rikt indre liv som materaliserer seg i hjemmet. Liker litt uorden, litt kaos og en blanding av mange stilarter. Synes hun som intervjues her hadde et mye kulere hjem https://www.tv2.no/v/1633578/ Anonymkode: a7cba...fce Utrolig trist at du har behov for å dømme så mange mennesker nord og ned fordi de har andre preferanser enn du. Jeg har både personlighet og interesser, men jeg liker å rydde ting unna som hovedregel. Anonymkode: 71c0e...e42 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #42 Skrevet 17. februar 2021 Jeg har forsøkt å bo i et mer "levende hjem". Farger på veggene, gjenstander som betyr noe, god match mellom nytt og gammelt osv. Dristet meg til og med til gardiner i ett rom. Det er på ingen måte overfylt, min mor kaller det fremdeles et venterom, men jeg takler det bare ikke mer. Tilbake til enkel, lys og lett stil for meg. Jeg har rett og slett for mye indre liv til å ha masse ting rundt meg. Anonymkode: 2bd08...c9e 1
Gjest loveli Skrevet 17. februar 2021 #43 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Samme! Man skjønner det ikke før man har prøvd! Vanskelig å beskrive hva lan får ut av det annet enn fred i sjela egentlig. Lavere skuldre rett og slett. Nok stress ellers, om ikke en haug unødvendige ting også skal ta kapasitet. Anonymkode: d046a...74d Det er dette jeg føler også. Helt siden jeg var liten så har jeg likt å ha det rent og ryddig. Jeg hater masse greier rundt omkring og det gjelder både på overflater og inni skap og boder. Så for min del handler det ikke om hva som er populært, jeg har alltid vært sånn. Jeg er introvert og høysensitiv og tror det har mye med dette å gjøre også. Ting gir meg en følelse. Jo flere ting jo flere følelser. For å slippe å føle så mye hele tiden så har jeg ikke ting heller. Spiller ingen rolle om tingene rundt meg gir meg gode følelser, jeg har 5 ting i stua som gir meg gode følelser, det holder. Jeg trenger ikke 182736ting for å gi meg godt humør. Det blir for mange synsinntrykk uansett. I tillegg er det støvete med masse ting. De jeg kjenner med masse ting har det også støvete. Og støv lukter faktisk. Og enda et aspekt er at det er miljøfiendtlig å hele tiden kjøpe masse ting. Jeg har hatt de samme 5 tingene i årevis. Og jeg er opptatt av symmetri og linjer. Masse ting ødelegger f.eks. det gylne snitt og det er vanskelig å plassere masse ræl med god symmetri og få det til å harmonere. Har ikke sett noen klare det hittil hvertfall. Det eneste som får være fremme er barnas tegninger og kunstinstallasjoner. Barn man er glad i tåler man alt fra, på mange måter. 🤣
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #44 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men hvordan går det an? Plukker du ikke med deg spennende objekter på ferie, spennende bøker i bokhandelen? Vil ikke ha noen ting fra huset til bestemor, hvor du tilbragte så mye av barndommen? Det å ha mye fantasi og rikt indre liv knytter seg gjerne til ting. Man trenger stimuli, minner og referanser rundt seg. Den katalog-stilen har jo ingen slike referanser. Anonymkode: a7cba...fce Nei, man trenger ikke det. Du kan kun snakke for deg selv. Minner sitter og lagres i hjernen og de har man selvom man kvitter seg med ting. De som knytter seg til ting og legger mye verdi i alt mulig ender opp med samlemani og det er ikke sunt. Anonymkode: 8022d...e56 5
Kristin70 Skrevet 17. februar 2021 #45 Skrevet 17. februar 2021 Da vi kjøpte huset tenkte jeg å kjøre en minimalistisk stil, jeg synes det er stilig. Så ville barna være med å bestemme puter i sofaen og henge opp tegninger på veggen og da dette også er deres hjem fikk de være med å bestemme (de fikk ikke bestemme). I tillegg ser jeg at jeg ikke har den interessen og stilsikkerheten som kreves for at det skal bli fint. Stilig med strøken minimalisme, men det blir nok ikke for meg...
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #46 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke greia jeg heller. Er jo som å åpent innrømme at man ikke har noen personlighet eller interesser, ikke noe rikt indre liv som materaliserer seg i hjemmet. Liker litt uorden, litt kaos og en blanding av mange stilarter. Synes hun som intervjues her hadde et mye kulere hjem https://www.tv2.no/v/1633578/ Anonymkode: a7cba...fce Hahahaha. 🤣 Du tar bare så utrolig feil. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men hvordan går det an? Plukker du ikke med deg spennende objekter på ferie, spennende bøker i bokhandelen? Vil ikke ha noen ting fra huset til bestemor, hvor du tilbragte så mye av barndommen? Det å ha mye fantasi og rikt indre liv knytter seg gjerne til ting. Man trenger stimuli, minner og referanser rundt seg. Den katalog-stilen har jo ingen slike referanser. Anonymkode: a7cba...fce Dette er vel definisjonen på selvmotsigelse?? 🤣 Jeg trenger ikke å kjøpe med meg masse greier på ferie for å huske ferien eller tenke på den. Hallo!? Dersom man trenger masse drit for å ha noe som kan minne deg på dine opplevelser så kan du umulig ha et rikt indre liv?? Anonymkode: 0953e...6c1 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #47 Skrevet 17. februar 2021 Det er enkelt å forholde seg til, både når det kommer til rydding og rengjøring. Interiørgreier og annet krimskrams gir meg ingenting, de er støvsamlere. Jeg liker ikke ting som står framme, spesielt ikke om det ikke har en hensiktsmessig funksjon. Jeg har ensfargede gardiner og en bildevegg da... De fleste vegger er hvite, noen rom har lyse farger eller en kontrastvegg. Kjøper kun ensfarget sengetøy. Jeg liker ikke ting, jeg liker å være sammen med mennesker og gode opplevelser. Bruker heller pengene og tiden min på det. Jeg trives med det. Det er alltid rent og ryddig, tar meg maks 15 minutter hver dag at det ser plettfritt ut. Jeg trives sånn, det føles som hjemme. Anonymkode: 388c5...d9f 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #48 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Utrolig trist at du har behov for å dømme så mange mennesker nord og ned fordi de har andre preferanser enn du. Jeg har både personlighet og interesser, men jeg liker å rydde ting unna som hovedregel. Anonymkode: 71c0e...e42 Så det eneste du vil høre er harmonisk enighet om at minimalisme er storveis? Er det ikke et diskusjonsforum? Anonymkode: a7cba...fce 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #49 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hahahaha. 🤣 Du tar bare så utrolig feil. Dette er vel definisjonen på selvmotsigelse?? 🤣 Jeg trenger ikke å kjøpe med meg masse greier på ferie for å huske ferien eller tenke på den. Hallo!? Dersom man trenger masse drit for å ha noe som kan minne deg på dine opplevelser så kan du umulig ha et rikt indre liv?? Anonymkode: 0953e...6c1 Enig. Her tar vi bilder og lager en bildebok på nettet. Alle bildene er selvfølgelig sortert i ulike mapper på sky😂 Anonymkode: 388c5...d9f 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #50 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så det eneste du vil høre er harmonisk enighet om at minimalisme er storveis? Er det ikke et diskusjonsforum? Anonymkode: a7cba...fce På ingen måte, og det var heller ikke det jeg skrev. JEG liker minimalisme i eget hjem, men jeg snakker ikke ned de som foretrekker noe annet. Du foretrekker åpenbart noe annet enn minimalisme, men isteden for å fortelle oss det, valgte du å påstå at alle som liker minimalisme mangler personlighet, interesser og et rikt indre liv. Anonymkode: 71c0e...e42 8
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #51 Skrevet 17. februar 2021 Minimalistisk er enkelt å vedlikeholde, jeg hater husarbeid og bruker ikke mer tid enn nødvendig på slikt. Også sparer man penger og miljø. Liker det åpent og luftig, men uten at det blir ekko. Har noen bilder på veggene, men noe mer blir det ikke. Har farge på veggene og farget sofa. Anonymkode: 88f9f...a73 5
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #52 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, man trenger ikke det. Du kan kun snakke for deg selv. Minner sitter og lagres i hjernen og de har man selvom man kvitter seg med ting. De som knytter seg til ting og legger mye verdi i alt mulig ender opp med samlemani og det er ikke sunt. Anonymkode: 8022d...e56 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hahahaha. 🤣 Du tar bare så utrolig feil. Dette er vel definisjonen på selvmotsigelse?? 🤣 Jeg trenger ikke å kjøpe med meg masse greier på ferie for å huske ferien eller tenke på den. Hallo!? Dersom man trenger masse drit for å ha noe som kan minne deg på dine opplevelser så kan du umulig ha et rikt indre liv?? Anonymkode: 0953e...6c1 Nei, da misforstår dere - ting er for oss ikke noe som bare lagres i hjernen, men som har egenverdi i seg selv. Det nytter ikke bare å tenke tilbake på den fine keramikk-krukka i Italia eller den vakre håndlagde stolen hos bestefar, det å ha det fysisk rundt seg, kunne berøre det og sette det inn i nye sammenhenger skaper en jevn strøm av assosiasjoner og følelser. For eksempel. Det samme gjelder så klart kunst. Noen minimalister kan sikkert føle sterk tilhørighet til sine ting, men jeg sliter med å se hvorfor man må havne rett i den grå og tamme Bolia-fella, gjerne uten farger og ulike materialer. Ser flere argumentere for at minimalisme gjør det enkelt å ha et plettfritt hjem - det er nettopp det plettfrie og hysterisk ryddige som gjør det så trangt og uinspirerende. Jeg er barn av to kunstnere og håndverkere, så mulig jeg ser annerledes på dette enn andre. Ting er ikke rot, heller ikke bare mote og trend, det er kultur. Vi tenker også gjennom hender, øyne og andre sanser. Anonymkode: a7cba...fce 4
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #53 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På ingen måte, og det var heller ikke det jeg skrev. JEG liker minimalisme i eget hjem, men jeg snakker ikke ned de som foretrekker noe annet. Du foretrekker åpenbart noe annet enn minimalisme, men isteden for å fortelle oss det, valgte du å påstå at alle som liker minimalisme mangler personlighet, interesser og et rikt indre liv. Anonymkode: 71c0e...e42 Ja, det er det jeg føler du uttrykker om du kjører den standard hyper-ryddige Bolia-minimalismen. Du må gjerne føle at jeg uttrykker meg som en gæren gammel tante med samlemani, for den del, det er helt OK. Alle henter vi kunnskap og inntrykk av folk gjennom hva de velger å omgi seg med, det er ikke stygt å påpeke det - i hvert fall ikke på generelt grunnlag. Anonymkode: a7cba...fce 3
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #54 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, da misforstår dere - ting er for oss ikke noe som bare lagres i hjernen, men som har egenverdi i seg selv. Det nytter ikke bare å tenke tilbake på den fine keramikk-krukka i Italia eller den vakre håndlagde stolen hos bestefar, det å ha det fysisk rundt seg, kunne berøre det og sette det inn i nye sammenhenger skaper en jevn strøm av assosiasjoner og følelser. For eksempel. Det samme gjelder så klart kunst. Noen minimalister kan sikkert føle sterk tilhørighet til sine ting, men jeg sliter med å se hvorfor man må havne rett i den grå og tamme Bolia-fella, gjerne uten farger og ulike materialer. Ser flere argumentere for at minimalisme gjør det enkelt å ha et plettfritt hjem - det er nettopp det plettfrie og hysterisk ryddige som gjør det så trangt og uinspirerende. Jeg er barn av to kunstnere og håndverkere, så mulig jeg ser annerledes på dette enn andre. Ting er ikke rot, heller ikke bare mote og trend, det er kultur. Vi tenker også gjennom hender, øyne og andre sanser. Anonymkode: a7cba...fce Hvis du ikke ønsker å bli misforstått bør du formulere deg anderledes og ikke være så dømmende. Det at du er barn av kunstnere gjør ikke at du sitter på sannheten omkring andre menneskers indre liv. Anonymkode: 6aa13...0a1 6
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #55 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du ikke ønsker å bli misforstått bør du formulere deg anderledes og ikke være så dømmende. Det at du er barn av kunstnere gjør ikke at du sitter på sannheten omkring andre menneskers indre liv. Anonymkode: 6aa13...0a1 Nei, jeg formulerer meg helt greit. Dette er et sted for diskusjon om kultur og fenomener, ikke for å patte hverandre på ryggen med "ååå så fint du har det hjemme, alle stiler er like fine<3". Jeg kritiserer ikke DEG personlig, men den generiske minimalistiske interiørstilen som har hersket i Norden i flere år. Jeg forteller hva slags inntrykk den gir meg av beboeren. Så får du takle det, eller la være. Anonymkode: a7cba...fce 3
Gjest Fnuggolina Skrevet 17. februar 2021 #56 Skrevet 17. februar 2021 Zienna skrev (14 timer siden): De jeg kjenner som har et minimalistisk hjem liker rene linjer og tidløs design. Gjerne danske klassiske møbler, designklassikere i belysning og store, kostbare bilder på veggene. Selv husets design er enkel, som f.eks. at der ikke er dør- og vinduskarmer. Alt har sin funksjon. Her er ingen "krushunder" å se. Jeg synes det er lekkert, men kan ikke tenke meg å ha det slik selv. Jeg liker det sånn. Men med litt hjemmekos også og at man ser man bor en familie der. Men uansett da: jeg blir ganske urolig av veldig maksimalisisk stil. Blir rett og slett litt nedstemt og stressa, men tilsvarende med ekstremt sterilt interiør også.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #57 Skrevet 17. februar 2021 Jeg har lite ting og nips. Rydder ofte og selger og kvitter meg stadig vekk med leker etc. Det kan ha noe med at jeg er en person som fort blir stresset og urolig. Det å ha det ryddig og minimalistisk gjør meg mer harmonisk. Jeg har imidlertid planter, bilder på veggene og tepper på gulvet, så helt striglet er det altså ikke Anonymkode: 61789...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #58 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du kjøper masse bøker eller tar vare på familieklenodier som du så stuer ned i en skuff? Anonymkode: a7cba...fce Jeg har bøkene i boden og familieklenodiene er hos mor og far ennå. Anonymkode: 7c1cd...8f2
Gjest AlmaSofie Skrevet 17. februar 2021 #59 Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har lite ting og nips. Rydder ofte og selger og kvitter meg stadig vekk med leker etc. Det kan ha noe med at jeg er en person som fort blir stresset og urolig. Det å ha det ryddig og minimalistisk gjør meg mer harmonisk. Jeg har imidlertid planter, bilder på veggene og tepper på gulvet, så helt striglet er det altså ikke Anonymkode: 61789...ea7 Jeg har det på samme måte. Skulle gjerne hatt det enda mer minimalistisk - men bøker og kunst er viktig for meg så det må jeg ha rundt meg. Noen store planter likeså. Forøvrig er hjemmet mitt nesten svart/hvitt og jeg elsker det sånn. Det er min friplass hvor jeg jeg slapper av og samler krefter i en travel jobbhverdag. Må ha ro og harmoni i interiøret. Minst mulig å tørke støv av og minst mulig å flytte på når jeg gjør rent. Minner om mine som ikke er der lenger sitter i hodet mitt. Og hvis jeg føler for det så tar jeg fram fotoalbum enten de er på papir eller elektronisk. Hvis jeg kjøper med noe fra reiser så kjøper jeg bruksting til kjøkkenet, klær, sko el. Når det er sagt så elsker jeg å være hos venninnen min som er maksimalist med stor M. Jeg kunne bare aldri hatt det sånn hjemme hos meg selv.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #60 Skrevet 17. februar 2021 Ser mange nevner dette med stress og ryddighet..det ene utelukker jo ikke det andre. Jeg liker ikke den minimalistiske stilen. Liker fargesprakende ting og at det er mye av det rundt meg. Bruker både gardiner og puter 😉 Men jeg har det veldig ryddig rundt meg hele tiden. Alt av pynteting som står frem er nøye satt sammen og jeg forsøker ut ulike oppsett før jeg er fornøyd. Så selv om man ikke liker den minimalistiske stilen så betyr det ikke at man ikke har det ryddig 😊 Og jeg har til og med barn i huset 😊 Anonymkode: 6b847...119 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå