Gå til innhold

Minimalistisk interiør, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hvite vegger, få møbler, ingen vindus eller dørkarmer. Lite ting på veggene og eller rundt omkring. Vi har mye og god skapplass som rommer det vi trenger. 

jeg liker det sånn. Det fremstår som rent og ryddig. Enkelt å vaske og støvsuge. Kjellerstue og barnas soverom er selvfølgelig ikke innredet på den måten.

Anonymkode: 8cc07...0f6

• Liker 1
Skrevet
Zienna skrev (51 minutter siden):

Man  kan godt være interessert i interiør uten å følge trender.  Faktisk er det nettopp det som er mest trendy akkurat nå - å ikke følge trender :)  

Det har jeg ikke fått med meg☺️
Men for min del så misliker jeg alt som heter interiør. 

Det vi har i huset er kjøpt inn fordi det er praktisk, og noe er fra svigers, som vi må ta frem en gang iblant. Ellers, så ser det ikke ut som det bor noen her, bortsett fra barnerommet😅

Anonymkode: 57ae8...bc4

Skrevet
1 hour ago, Sprinkle said:

Facebookgruppen Interiør - Rene linjer og skandinavisk design, har i skrivende stund 72,3K medlemmer - så jeg aaaantar at det er populært med slikt interiør / hjem akkurat nå. 

Men ja, skjønner hva du mener. Er vel ikke mange som har det helt sterilt selv om de liker det minimalistisk og med rene linjer, vel?

Hva har skandinavisk design med minimalisme å gjøre lurer nå jeg på da

Anonymkode: 44849...36e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva har skandinavisk design med minimalisme å gjøre lurer nå jeg på da

Anonymkode: 44849...36e

Jeg vet ikke om du er medlem av gruppa, men mange har nærmest tomme hjem - med helt rene overflater og rene linjer. Vil da kalle det til en viss grad minimalistisk selv om kontrastveggen i stua er i "green harmony" og sofaen har en pyntepute med litt farger.  

Dessuten tenker jeg ikke bare på minimalisme med denne kommentaren. TS snakker jo også om "hvordan det er trekt rett ut av et interiørblad", noe nærmest samtlige hus i den gruppa kunne ha vært.. 

Skrevet

Skjønner ikke greia jeg heller. Er jo som å åpent innrømme at man ikke har noen personlighet eller interesser, ikke noe rikt indre liv som materaliserer seg i hjemmet.

Liker litt uorden, litt kaos og en blanding av mange stilarter. Synes hun som intervjues her hadde et mye kulere hjem :)  https://www.tv2.no/v/1633578/

Anonymkode: a7cba...fce

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner greien med å starte med "blanke ark" når man pusser opp eller kjøper nytt.

Det jeg ikke helt forstår, er når hjem fremstår som interiørkataloger. Ingen bilder eller tegninger på veggen, alt hvitt, ingen gardiner. 

Folk kan selvfølgelig ha hjemmene sine som de vil, ingen moralsk pekefinger. Jeg prøver bare å forstå hva man oppnår med minimalisme?

Anonymkode: 5fb26...4d7

Mindre støv? Mindre risiko for skjeggkre og slike greier? 

Anonymkode: 08266...2dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skjønner ikke greia jeg heller. Er jo som å åpent innrømme at man ikke har noen personlighet eller interesser, ikke noe rikt indre liv som materaliserer seg i hjemmet.

Liker litt uorden, litt kaos og en blanding av mange stilarter. Synes hun som intervjues her hadde et mye kulere hjem :)  https://www.tv2.no/v/1633578/

"Ikke har noen personlighet eller interesser"? Hallo i luka....

Anonymkode: 08266...2dd

• Liker 9
Skrevet

Noen synes jo det er fint 😊 Jeg sliter veldig med å finne interiør til hjemmet nå nettopp fordi alt er så kjedelig etter min mening. Jeg liker å ha farger og mange små og/eller store spennende ting rundt meg. Stilen som er i butikken nå er alt for kjedelig. Formene på ting er gjerne skarpe og tynne. Blir kaldt.

Anonymkode: 6b847...119

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner greien med å starte med "blanke ark" når man pusser opp eller kjøper nytt.

Det jeg ikke helt forstår, er når hjem fremstår som interiørkataloger. Ingen bilder eller tegninger på veggen, alt hvitt, ingen gardiner. 

Folk kan selvfølgelig ha hjemmene sine som de vil, ingen moralsk pekefinger. Jeg prøver bare å forstå hva man oppnår med minimalisme?

Anonymkode: 5fb26...4d7

Hva man oppnår?

Mange synes det er fint. Bortsett fra det, er det mye mer oversiktlig, lettere å holde rent og ryddig, mindre jobb å flytte, lettere å finne igjen ting.

Skulle gjerne hatt det slik selv, minst mulig unødvendige ting rundt meg, men bor sammen med en som er stikk motsatt. Samler på alt mulig rart, skaffer stadig nye ting, tar i mot alt som andre skal kvitte seg med...

Anonymkode: 9dc0c...403

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man kan vel ha et indre liv selv om man ikke er så opptatt av å omgi seg med masse ting?!?

• Liker 10
Skrevet
Thyra skrev (Akkurat nå):

Man kan vel ha et indre liv selv om man ikke er så opptatt av å omgi seg med masse ting?!?

Men hvordan går det an? Plukker du ikke med deg spennende objekter på ferie, spennende bøker i bokhandelen? Vil ikke ha noen ting fra huset til bestemor, hvor du tilbragte så mye av barndommen? 

Det å ha mye fantasi og rikt indre liv knytter seg gjerne til ting. Man trenger stimuli, minner og referanser rundt seg. Den katalog-stilen har jo ingen slike referanser. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hvordan går det an? Plukker du ikke med deg spennende objekter på ferie, spennende bøker i bokhandelen? Vil ikke ha noen ting fra huset til bestemor, hvor du tilbragte så mye av barndommen? 

Det å ha mye fantasi og rikt indre liv knytter seg gjerne til ting. Man trenger stimuli, minner og referanser rundt seg. Den katalog-stilen har jo ingen slike referanser. 

Så kjedelig det må være å ha behov for ting for å ha et rikt indre liv. Glad jeg klarer å ha et rikt indre liv uten å omgi meg med masse ræl..

Anonymkode: 6aa13...0a1

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man kan jo ha det uten at det ligger framme. Det er noe som heter skuffer og skap. Det er jo ikke sånn at fordi jeg ikke har klær liggende rundt i stua så har jeg ikke klær - det gjelder også andre ting.

Anonymkode: 7c1cd...8f2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan jo ha det uten at det ligger framme. Det er noe som heter skuffer og skap. Det er jo ikke sånn at fordi jeg ikke har klær liggende rundt i stua så har jeg ikke klær - det gjelder også andre ting.

Anonymkode: 7c1cd...8f2

Så du kjøper masse bøker eller tar vare på familieklenodier som du så stuer ned i en skuff? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så kjedelig det må være å ha behov for ting for å ha et rikt indre liv. Glad jeg klarer å ha et rikt indre liv uten å omgi meg med masse ræl..

Anonymkode: 6aa13...0a1

Det er nettopp den holdningen at ting er "ræl" som viser at du er den kjedelige personlighetstypen jeg snakker om. For oss andre er ting håndverk, historie, kultur og minner. Det ligger mye innbakt i det vi omgir oss med.

• Liker 6
Skrevet

Fordi jeg syntes det er fint? Ikke vanskelig  skjønne at folk liker fosrskjellige ting

Anonymkode: 67106...1b9

• Liker 1
Skrevet

Fordi man ikke orker nips og støvtørking ? 🤔

Selv kan jeg ikke fordra nips/ubrukelige pyntegjenstander (det eneste vi har er vel en sånn Kaj Bojesen ape 🙈) men vi har dog tegninger og bilder på veggene. 

Anonymkode: 7ab11...c2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvilken interiørstil man har har ingenting med interesser og indre liv å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det veldig minimalistisk! Lyse vegger, lite bilder på veggene osv. Det gir meg ro i sjela med lite ting😊

Anonymkode: b2302...0eb

Skrevet

Jeg blir stresset av rot. Liker ikke å masse ting fremme, jeg liker orden og rette linjer. Har også hvite vegger. Behagelig å leve i.

Anonymkode: 71c0e...e42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...