Gå til innhold

Hva kommer gynekologen til å spørre om?

Frøken Grønn

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har time hos privat gynekolog i ettermiddag. Jeg har bestilt time fordi jeg er 24 dager etter forventet menstruasjon, og har negative g-tester. Tok siste g-test 1,5 uke etter forventet mens. Jeg gruer meg ganske mye til timen, er redd for at gynekologen vil si at jeg har blitt for gammel, at toget har gått. Sitter og forbereder meg nå, og tenkte jeg ville høre her hva jeg skal være forberedt på å svare på, og også hva jeg evt bør spørre om. Jeg leste i en annen tråd at en del rundt 40 har god erfaring med Femar, så har tenkt å spørre om det. Er det andre ting dere vil tipse meg om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor stresser du sånn pga én uteblitt menstruasjon?

Det er jo helt normalt å ha litt uregelmessigheter i blant?

Anonymkode: 973e0...dac

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper at gyn vil finne ut hva behandlingsønsket ditt er. Er det ønske om å stabilisere blødninger da det er ubekvemt med blødninger som kommer og går? Eller er det barneønske. Mtp barneønske vil vel gyn presentere dine muligheter fra et faglig ståsted, noe annet blir jo rart - spesielt siden du nærmer deg 40. Hvor positiv eller negativ h*n er på dine vegne vil være litt forskjellig fra gyn til gyn. 

Mener venninnen min som er barnløs var til gyn i den alderen. Hun hadde også uregelmessig blødninger og gyn hadde visst sagt at i den alderen så har man ikke nødvendigvis el hver mnd.

Femar er absolutt et hjelpemiddel for å få el, men den hjelper ikke nødvendigvis med å bedre kvaliteten på eggløsningene. For å

bli gravid og få et frisk barn så må det ikke være defekte egg.

Stikkordet er vel å bare kjøre på i din alder. Prøve det av hjelpemidler som man kan..

Anonymkode: e970d...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to. Jeg er 41 år, har forsøkt å få barn siden august. Jeg vet veldig godt at det ikke er lenge, men på grunn av alderen blir jeg bekymret. Har stort sett veldig regelmessige menstruasjoner, men i oktober hadde jeg en lang syklus (45 dager) og nå er jeg på dag 49 i nåværende syklus. Det er derfor jeg stresser litt i dag, før denne timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt av deg å oppsøke gyn nå siden du er 41 år. Vet ikke alt mtp dette men tror det generelt skal være endel vanskeligere å få barn uten hjelp i din alder 

Anonymkode: e970d...89c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen har vel fått en henvisning, eller en forespørsel fra deg? Jeg var selv til fastlege da jeg opplevde litt unormalt i syklus (mellomblødninger som jeg aldri har hatt før), og ettersom jeg er 45 ville de undersøke meg videre. Hos fastlegen ble jeg spurt om graviditet, og også testet for HCG og alle mulige kjønnsykdommer, celleprøve osv. Hos gyn ble jeg spurt om jeg var frivillig barnløs og om jeg har blitt utredet for det tidligere. Så fikk jeg en undersøkelse med ultralyd og alt så fint ut. Gyn sa at det er helt normalt med avvikende syklus fra du er 40 og oppover. Det er hormonnivåene i kroppen som er i forandring. Jeg vil ikke bli gravid, men fikk beskjed om at dette fortsatt var mulig fordi jeg fortsatt har egg. Hva kvaliteten er på de eggene vet jeg ikke, for jeg har ingen planer om graviditet. 

Så, jeg er eldre enn deg, men opplevde at gyn var åpen for at jeg kunne få barn. Så ikke stress med dette. Ro deg helt ned. Stress kan også påvirke hormoner, og sistnevnte er jo det som styrer syklusen din. 

Anonymkode: e105e...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gynekologen har vel fått en henvisning, eller en forespørsel fra deg? Jeg var selv til fastlege da jeg opplevde litt unormalt i syklus (mellomblødninger som jeg aldri har hatt før), og ettersom jeg er 45 ville de undersøke meg videre. Hos fastlegen ble jeg spurt om graviditet, og også testet for HCG og alle mulige kjønnsykdommer, celleprøve osv. Hos gyn ble jeg spurt om jeg var frivillig barnløs og om jeg har blitt utredet for det tidligere. Så fikk jeg en undersøkelse med ultralyd og alt så fint ut. Gyn sa at det er helt normalt med avvikende syklus fra du er 40 og oppover. Det er hormonnivåene i kroppen som er i forandring. Jeg vil ikke bli gravid, men fikk beskjed om at dette fortsatt var mulig fordi jeg fortsatt har egg. Hva kvaliteten er på de eggene vet jeg ikke, for jeg har ingen planer om graviditet. 

Så, jeg er eldre enn deg, men opplevde at gyn var åpen for at jeg kunne få barn. Så ikke stress med dette. Ro deg helt ned. Stress kan også påvirke hormoner, og sistnevnte er jo det som styrer syklusen din. 

Anonymkode: e105e...939

Takk for utfyllende svar! 🧡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt at du har bestilt deg time!

Ikke vær bekymret for alderen din, tror ikke det er en profesjonell gynekolog som vil si at du er for gammel. 

Eggløsning er alfaomega for å bli gravid, så kartlegging av denne blir nok vesentlig. Om du har en syklus på over 30 dager så er det helt sikkert lurt med enkel stimuli. Slik som femar/letrozol ja. Og med videre oppfølging der du drar på UL etter inntak av dette for å se på eggutvikling. Rett og slett komme i gang med dette.

Ellers kan det hende gynekologen nevner å sjekke mannens sædceller. Med tanke på alderen din så kan det være nyttig å ikke bruke lang tid på å utrede deg hvis det er hos han problemet ligger.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Jeg hadde en veldig fin og rolig time hos gynekologen i går. Jeg hadde bestilt time privat og opplevde en gynekolog som virkelig hadde tid til meg. Undersøkelse og innvendig ultralyd viste at alt i utgangspunktet ligger til rette for å kunne få barn. Alt så fint ut, og det var egg i begge eggstokkene. Hun kunne også se at menstruasjonen vil komme snart. Jeg er en kandidat for både Femar og Metformin, dette skal vi drøfte nærmere etter blodprøver som skal tas i forbindelse med menstruasjon og eggløsning. 

Det gynekologen imidlertid oppdaget ved innvendig ultralyd er en muskelknute/myom i livmorshulen. Den ligger på et veldig utsatt sted, og gjør at det kan være vanskelig for et egg å feste seg på den ene siden. Hun anbefalte en kirurgisk fjerning av denne, og sendte henvisning til sykehus med en gang, med notat om at det haster med fjerning pga alder og ønske om barn. Ventetiden på dette vil også være utslagsgivende for igangsetting av Femar eller Metformin, da det jo er viktig at egget kan feste seg. Det er vel og merke bare en utfordring på den ene siden, så egget kan jo feste seg på den andre siden. Men jeg forstår at legen ønsker fjerning før det settes igang med mer. 

Selv om dette med muskelknuten ikke nødvendigvis er så bra så er jeg nå veldig positiv. Med mindre blodprøvene viser noe annet er det fortsatt et håp om barn, og det er helt fantastisk. 

Tusen takk til alle dere som svarte meg i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes ut som en bra time! Så bra å bli tatt på alvor, og at du føler deg godt ivaretatt. Veldig greit å få fjernet den muskelknuten da, så vet du at alt er gjort og de beste forutsetningene for å bli gravid er der :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (25 minutter siden):

Dette hørtes ut som en bra time! Så bra å bli tatt på alvor, og at du føler deg godt ivaretatt. Veldig greit å få fjernet den muskelknuten da, så vet du at alt er gjort og de beste forutsetningene for å bli gravid er der :hug:

Takk! Ja, det var veldig godt. Jeg var litt engselig for å komme til en gynekolog som var veldig negativ til alder, det var ikke denne. Realistisk og negativ er to forskjellige ting. 

Takk for omtanke og svar både i går og i dag🧡 Jeg har lagt merke til deg i flere chatter her inne, og du har en enestående kapasitet til å være der for andre. Du imponerer meg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...