Gå til innhold

Hvor mye sparer dere til barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi sparer i hus, vi. Kjøpte noe rådyrt vi egentlig ikke hadde råd til, i et område vi trodde ville bli svært populært. Og jamen gjorde det ikke det. 6 år etterpå har verdien på huset steget betraktelig, og samtidig har vi betalt MYE ned på boliglånet. På den måten har pengene våre vokst langt mer enn hva de kunne gjort på en sparekonto/i fond. Og akkurat det tjener vi alle på. Vi ønsker å selge huset når barna flytter ut, og da vil vi gladelig gi dem en del av det som kommer inn fra hussalget. Vinn vinn.

Anonymkode: acda8...e5d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jo, det er det. Men jeg tenker at det er viktig at barna forstår at det er forskjeller i verden. Mine barn får det veldig rett i fleisen, da søsteren min har over 50 mill på bok, mens jeg tjener 450k i året. Hennes barn får alt de peker på, mine barn får det de trenger.(og kan ønske seg til bursdag selvsagt) Når barna mine blir sutrete fordi de ikke får crossykkel og gaming laptop så forklarer jeg ganske enkelt at det er forskjell på folk. Og har mye fokus på at vi har det vi trenger og gjør mange hyggelige ting sammen selv om det ikke ligger i 10000 klassen og oppover.

Anonymkode: 7119c...e9d

Jeg kjenner flere som har sånne summer på konto, men mange av dem er måteholdne på hva de kjøper til seg selv og barna. Noen av de rikeste barna i nabolaget her har helt ordinære klær, leker og utstyr. Man kan fint lære barn måtehold selv om man har en feit bankkonto. Så jeg ville nok heller lært barna mine at merker og hypet mote er unødvendig forbruk, enn at "det er forskjell på folk". For det å skjemme bort barna sine er en usunn holdning som nødvendigvis ikke bare/alle rike har. 

Anonymkode: acda8...e5d

• Liker 5
Skrevet

Vi sparer ingenting til barna, vi betaler mye på huslånet. Barna blir oppdratt til å få seg en solid utdanning, er det et tungt studie vil vi gjerne bidra at de ikke trenger jobbe ved siden.

Vi har ikke tenkt å gi mange hundretusen i egenkapital men vi kan bli kausjonister for det.

Anonymkode: d586f...ab9

Skrevet

Vi sparer 500 i mnd til hver, så setter vi barnetrygda inn på en egen konto og bruker de pengene hvis de trenger noe som koster litt (feks ny bilstol) 

Anonymkode: a36b8...d9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

0,-

Har oppdratt dem til å klare seg selv med utdanning og jobb.

Anonymkode: 61162...433

Jeg er også "oppdratt" slik, dvs foreldrene mine hadde veldig dårlig råd. Man kan jo bare se langt etter å kjøpe bolig når man flytter hjemmefra med 0 kr på sparekontoen og påtar seg studielån. De fleste med det utgangspunktet vil nok være langt oppi 30-årene før de har råd til bolig. Jeg klarte det før det, men det var fordi jeg jobbet mye ved siden av studiene, fikk 100% jobb som nyutdannet og levde minimalistisk. Jeg ønsker at mitt barn skal kunne senke skuldrene litt mer i etableringsfasen.

Anonymkode: 0c820...a16

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, det er det. Men jeg tenker at det er viktig at barna forstår at det er forskjeller i verden. Mine barn får det veldig rett i fleisen, da søsteren min har over 50 mill på bok, mens jeg tjener 450k i året. Hennes barn får alt de peker på, mine barn får det de trenger.(og kan ønske seg til bursdag selvsagt) Når barna mine blir sutrete fordi de ikke får crossykkel og gaming laptop så forklarer jeg ganske enkelt at det er forskjell på folk. Og har mye fokus på at vi har det vi trenger og gjør mange hyggelige ting sammen selv om det ikke ligger i 10000 klassen og oppover.

Jeg har høy inntekt, men gir ikke dattera mi alt hun peker på. Hun sparer av sine ukespenger, fører regnskap over det hun bruker. I tillegg er hun veldig prisbevisst.

Til spørsmålet ditt, TS. Jeg sparer barnetrygden og barnepensjonen.

Anonymkode: 0ce80...ed1

Skrevet

Sparer maksbeløpet til pensjon og gave, bor ikke i Norge, så det er andre regler (og aeveavgift). Det er ca 100.000 norske kroner totalt, alt investeres i fond (hun er 6 måneder). Hvis det ikke var for avrvevgiften ville jeg ikke stresset så mye med det, men heller bare hjulpet henne inn på boligmarkedet når den tid kom. 

Anonymkode: f2af2...96e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er også "oppdratt" slik, dvs foreldrene mine hadde veldig dårlig råd. Man kan jo bare se langt etter å kjøpe bolig når man flytter hjemmefra med 0 kr på sparekontoen og påtar seg studielån. De fleste med det utgangspunktet vil nok være langt oppi 30-årene før de har råd til bolig. Jeg klarte det før det, men det var fordi jeg jobbet mye ved siden av studiene, fikk 100% jobb som nyutdannet og levde minimalistisk. Jeg ønsker at mitt barn skal kunne senke skuldrene litt mer i etableringsfasen.

Anonymkode: 0c820...a16

Hvorfor skal de senke skuldrene? Hvorfor lære barn at andre ordner opp for dem? Hele poenget med å bli voksen er jo å oppleve at man må jobbe hardt for å få det man ønsker. 

• Liker 4
Gjest Innsikten
Skrevet

Vi sparer barnetrygden og penger barnet har fått av besteforeldre og andre slektninger på en sparekonto som står i mitt navn.

Skrevet

For meg er det nok at barnetrygden blir spart + hva annet som er til overs. Vokste opp med en alenemor som ikke hadde så mye (vi var 4 barn), så hun hadde ikke like mye penger som alle andre og der og da så hatet jeg livet, men jeg fikk det jeg trengte og nå som voksen, så setter jeg mer pris på pengene mine enn det venninna mi som hadde de nyeste merkeklærne da vi var yngre. Hun sliter med økonomien mens jeg har et greit liv hvor jeg klarer å spare til fremtiden.

• Liker 1
Skrevet

Har to barn. Sparer ingenting til de.

Anonymkode: c5426...e44

Skrevet

Det er åpenbart en grunn til at noen mener at barnetrygd burde vært behovsprøvd.

• Liker 1
Skrevet

Barnetrygd burde virkelig være behovsprøvd 

Anonymkode: 4287c...521

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har høy inntekt, men gir ikke dattera mi alt hun peker på. Hun sparer av sine ukespenger, fører regnskap over det hun bruker. I tillegg er hun veldig prisbevisst.

Til spørsmålet ditt, TS. Jeg sparer barnetrygden og barnepensjonen.

Anonymkode: 0ce80...ed1

Er barnefaren død?

Anonymkode: 61162...433

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnetrygd burde virkelig være behovsprøvd 

Anonymkode: 4287c...

Helt enig. Det er helt sprøtt at mine venner som lever i parforhold, har millioninntekter begge to, eier tre leiligheter i Oslo, tre biler (hva skal to stykker med tre biler? Jo, det ene er en Porsche, visstnok noe de ikke kan kjøre til hverdags) - at de også mottar barnetrygd. 

Dere som argumenterer for at man skal lære sine barn å akseptere at det er forskjell på folk- say what?! Barnetrygd som ikke behovsprøvd er del av systemet som sementerer klasseskillet som bare blir større og større i Norge. 

Anonymkode: 8b798...f0a

• Liker 1
Skrevet

Jeg setter inn barnetrygden på en egen konto. Det er ikke direkte sparing til barnet, men er en bufferkonto. Setter også inn litt ekstra innimellom om det er noe, til jul nå var gaven billig, så da satt jeg inn litt ekstra. Tanken er at den kontoen skal brukes ved litt ekstra store utgifter, som konfirmasjon, bunad og lappen. Nå er barnet veldig lite enda, og jeg har lite ansiennitet på jobb, så lønnen kommer etterhvert til å bli bedre og. Regner med jeg setter i gang egen sparing til barnet etterhvert. 

Anonymkode: 65e83...7a5

Skrevet
On 2/16/2021 at 7:27 AM, AnonymBruker said:

Dette. Jeg har brukt hele barnetrygden på daglig drift og ikke spart til barna i det hele tatt. Nå skal de snart flytte ut og jeg har god økonomi og kan hjelpe med egenkapital når det trengs.

Anonymkode: 1fa91...28d

Jeg ville ikke ta egenkapital fra moren da jeg var ung. Det er dumt men kan være viktig for noen ungdommer som vil være stolt og uavhengig 🙂 

Derfor sparer jeg kun i barnas navn at de vet at disse pengene er deres egne og ingen andre har tilgang til dem. 

All barnetrygd fra 3års alder.

Anonymkode: 2f994...1b6

Skrevet

Jeg tenker at de som sparer barnetrygden egentlig ikke trenger den . Da har de nok til å fø og oppfostre ungen uten den trygden. Gi trygden til de fattige istedet .

Anonymkode: b2c86...501

Skrevet

2500kr til hver, 4 barn.

Anonymkode: 52c41...5ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg sparer 500,- i mnd i fond. I tillegg sparer besteforeldre 400,- på sparekonto. 

Jeg har ikke tenkt å spandere førerkort og bil. Det er godt med kollektiv her vi bor og da er det ikke et reelt behov å betale for noe så kostbart. Jeg kan strekke meg til å spleise hvis barnet jobber og sparer selv. 

Anonymkode: 33e31...a03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...