AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #1 Skrevet 16. februar 2021 Vi har 2 barn, ungdommer, og vi er 2 foreldre, med middels lønn. Har skjønt at foreldre sparer ofte hele barnetrygden til dem. Det har ikke vi,og ikke føler jeg vi har hatt muligheten til det heller. Vi lever godt, og barna får det de trenger og litt til. Til konfirmasjonen fikk de 20000 kr hver av oss. Har ikke spart noe spesifikt til dem. Men de får god hjelp til mc lapp og billapp. Bør jeg ha dårlig samvittighet for å ikke spare barnetrygden? Hvor mye sparer dere i måneden til deres barn? Anonymkode: 7c6ce...253
Pasha Skrevet 16. februar 2021 #2 Skrevet 16. februar 2021 Vi sparer som mange andre barnetrygden til de. Sparer i vårt navn, og de pengene kan også gå til store utgifter som billappen eller konfirmasjon. Vi har 3 barn så noen store utgifter blir det jo. Ellers får de litt ukelønn og vi oppfordrer de til å spare en del av disse. De bruker generelt lite penger da 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #3 Skrevet 16. februar 2021 Sparer lite spesifikt til barna. Sparer til familien, betaler ned lån og sørger for å ha god økonomi slik at vi kan hjelpe dem om det trengs. Anonymkode: 8f620...b06 10
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #4 Skrevet 16. februar 2021 Jeg sparer 1600,- i mnd til hver av barna. Anonymkode: 3ecab...a0d
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #5 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sparer lite spesifikt til barna. Sparer til familien, betaler ned lån og sørger for å ha god økonomi slik at vi kan hjelpe dem om det trengs. Anonymkode: 8f620...b06 Dette. Jeg har brukt hele barnetrygden på daglig drift og ikke spart til barna i det hele tatt. Nå skal de snart flytte ut og jeg har god økonomi og kan hjelpe med egenkapital når det trengs. Anonymkode: 1fa91...28d 7
DMS Skrevet 16. februar 2021 #6 Skrevet 16. februar 2021 200kr/mnd til sparekonto og 200 til fondssparing på kvart av barna, har 3 born. Barnetrygd står på egen konto til kle/sykkel/den slags.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #7 Skrevet 16. februar 2021 0,- Har oppdratt dem til å klare seg selv med utdanning og jobb. Anonymkode: 61162...433 6
atropos Skrevet 16. februar 2021 #8 Skrevet 16. februar 2021 Vi sparer ikke til barna. De har hver sin konto der de kan sette inn bursdagspenger og sånt. De mangler aldri noe og vi bruker pengene på å betale ned lån og drive familiens økonomi. (Vi er også middelinntektsfamilie, så kan ikke velte oss i luksus) jeg har valgt å ikke ha dårlig samvittighet for det, og fikk oppbacking på det da jeg leste dette debattinnlegget: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/eKaVzR/bruk-barnetrygden-din 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #9 Skrevet 16. februar 2021 Sparer barnetrygden + et fast beløp hver måned. Vi hadde nok ikke spart noe til barnet, hvis økonomien er dårlig. Men nå har vi muligheten til det. Anonymkode: 1df9e...6ca
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Skrevet 16. februar 2021 TS her; vi sparer penger på egene kontoer, og har en solid sparekonto. Vi har mulighet til å hjelpe barna våre om det trengs. Barna har hatt konto fra de var små, der bursdagspenger o.l. har blitt satt inn, i tillegg har de begge hatt en liten jobb fra de var 13 år, som de tjener ca 3-400 kr i uka på, og de pengene har blitt spart, eller invistert i ting de har ønsket seg(båt bla). Vi er opptatt av at barna våres skjønner bruk og verdi av penger, og begynner å oppfordre nå til å spare og bo hjemme frem til ca 20 års alderen, da de mest sannsynlig har fått spart opp penger til litt egenkapital til studier/hus e.l. Føler vi gjør så mye for dem, men samvittigheten min for den trygden tynger meg... Anonymkode: 7c6ce...253
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Skrevet 16. februar 2021 Vi har 3 barn og har først nå de siste par årene begynt å spare fast hver måned til dem. Da sparer vi 500kr i fond til hver. Fond står i vårt navn. De har også valgt å ha penger de oppigjennom årene har fått i bursdagsgaver etc her. Frem til nå har vi prioritert til å få god familieøkonomi, så nå kommer vi til å ha mulighet til å hjelpe dem med både egenkapital og andre store ting i livet. Eldste er 14 år, så fremdeles noen år til hen flytter ut. Synes absolutt ikke du skal ha dårlig samvittighet, er ingen selvfølge å hjelpe barna. Det viktigste er å lære dem verdien av penger, at det er viktig og nyttig å jobbe og til sparing. Så lenge de har helsa i behold bør alle ha mulighet til å klare seg fint med disse grunnverdier i bunn. Anonymkode: 0c0bf...0e2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #12 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): TS her; vi sparer penger på egene kontoer, og har en solid sparekonto. Vi har mulighet til å hjelpe barna våre om det trengs. Barna har hatt konto fra de var små, der bursdagspenger o.l. har blitt satt inn, i tillegg har de begge hatt en liten jobb fra de var 13 år, som de tjener ca 3-400 kr i uka på, og de pengene har blitt spart, eller invistert i ting de har ønsket seg(båt bla). Vi er opptatt av at barna våres skjønner bruk og verdi av penger, og begynner å oppfordre nå til å spare og bo hjemme frem til ca 20 års alderen, da de mest sannsynlig har fått spart opp penger til litt egenkapital til studier/hus e.l. Føler vi gjør så mye for dem, men samvittigheten min for den trygden tynger meg... Anonymkode: 7c6ce...253 Samvittigheten for trygden? Mener du barnetrygden? Har du ikke barn da? Hva har du dårlig samvittighet for da? Barnetrygden er gitt til familier med barn for å gi en liten utjevning i økonomien mot familier uten barn. Den er ikke tenkt som sparing til barna. Den er ikke engang øremerket å bli brukt på barna. Den er kun som et tilskudd til barnefamilienes økonomi. Anonymkode: 61162...433 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #13 Skrevet 16. februar 2021 Setter inn 200kr i måneden på sparekontoen deres. Anonymkode: 5c126...996
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: TS her; Føler vi gjør så mye for dem, men samvittigheten min for den trygden tynger meg... Anonymkode: 7c6ce...253 Hvorfor det? Regner med dere, som de fleste, bruker mye mer enn barnetrygden på barna. Vi sparer bare 250 kr mnd på egen konto til barnet vårt, men når han blir voksen kommer vi til å ha nesten nedbetalt hus og dermed mulighet til å hjelpe ham med egenkapital. Og vi bruker barnetrygden og vel så det på ham i oppveksten, så jeg har over hodet ikke dårlig samvittighet. Anonymkode: 3ce8d...865 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Vi sparer 1000kr i mnd i fond til hvert av barna. Det har vi gjort siden de ble født. Anonymkode: e0fc3...4ab
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Sparer 1300 kr i mnd i DnB global indeks A. Jeg håper barnet mitt kommer inn på boligmarkedet tidlig. Sparer og 100 kr mnd i bsu start, som hun skal få i 18årssgave. Jeg har ikke spesielt god økonomi så jeg sparer og 550 kr mnd til konfirmasjon og lappen, det er 12 og 16 år til. Vi har og veldig lite familie og får ca ingen pengegaver, så det er jeg som står for alt av penger barnet får. Gruer meg allerede til ko firmasjonen hvor Anonymkode: 8b798...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sparer 1300 kr i mnd i DnB global indeks A. Jeg håper barnet mitt kommer inn på boligmarkedet tidlig. Sparer og 100 kr mnd i bsu start, som hun skal få i 18årssgave. Jeg har ikke spesielt god økonomi så jeg sparer og 550 kr mnd til konfirmasjon og lappen, det er 12 og 16 år til. Vi har og veldig lite familie og får ca ingen pengegaver, så det er jeg som står for alt av penger barnet får. Gruer meg allerede til ko firmasjonen hvor Anonymkode: 8b798...f0a *hvor ungdommene begynner å sammenligne pengegavene med hverandre. Men det er kanskje ikke så mye sånt lenger. Håper det. Anonymkode: 8b798...f0a
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): *hvor ungdommene begynner å sammenligne pengegavene med hverandre. Men det er kanskje ikke så mye sånt lenger. Håper det. Anonymkode: 8b798...f0a Jo, det er det. Men jeg tenker at det er viktig at barna forstår at det er forskjeller i verden. Mine barn får det veldig rett i fleisen, da søsteren min har over 50 mill på bok, mens jeg tjener 450k i året. Hennes barn får alt de peker på, mine barn får det de trenger.(og kan ønske seg til bursdag selvsagt) Når barna mine blir sutrete fordi de ikke får crossykkel og gaming laptop så forklarer jeg ganske enkelt at det er forskjell på folk. Og har mye fokus på at vi har det vi trenger og gjør mange hyggelige ting sammen selv om det ikke ligger i 10000 klassen og oppover. Anonymkode: 7119c...e9d 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #19 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 0,- Har oppdratt dem til å klare seg selv med utdanning og jobb. Anonymkode: 61162...433 🙄 Slik ble jeg oppdratt, men hjalp lite da jeg ble alvorlig syk som 15 åring og gikk rett på uføretrygd som 18 åring. Da hjalp det godt at mine foreldre hadde spart en halv million jeg kunne bruke på bolig. Anonymkode: c0817...4c0 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #20 Skrevet 16. februar 2021 Sparer 1000kr i fondsparing i mnd, pluss 200kr i uka på en sparekonto. I tillegg har h*n en sparekonto hvor vi setter inn dåps/bursdagspenger osv på opp gjennom årene. H*n er 6 år og har hittill oppspart rundt 50k totalt på alle 4 kontoene. Målet er at når h*n er gammel nok til å flytte for seg selv, skal det være lettere å komme inn på boligmarkedet og få investert tidlig. Anonymkode: 2c4de...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå