Gå til innhold

Hvilke dager bør man ha sex?

Juvo

Anbefalte innlegg

Hei 😌 

Som overskriften sier, hvilke dager bør man ha sex innenfor det fertile vinduet? Hva er deres erfaringer? Mannen min har vanskeligheter med at han ikke klarer å få utløsning hvis vi har sex hver dag. Annenhver dag/hver 3 dag er det som fungerer best for oss. Jeg føler jeg må planlegge og «velge» de dagene som egner seg best for å potensielt bli gravid 😄 

Hittil har vi hatt sex første dagen i det fertile vinduet, ved første positiv EL test og to dager etter første positiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke dager spør overskriften. Hva med onsdag og fredag? 

Anonymkode: 7d316...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag pleier å fungere ganske greit. ;) 

Anonymkode: 03d54...2d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det høres bra ut slik dere gjør. Husk at sædcellene lever noen dager og bør ligge klare når egget løsner :)

Anonymkode: 9f079...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker at det høres bra ut slik dere gjør. Husk at sædcellene lever noen dager og bør ligge klare når egget løsner :)

Har sett det skrevet flere steder, men klarer ikke tenke at det er logisk. F.eks. hadde jeg sex med kjæresten min i går kveld, men tror da ikke at hans sædceller fremdeles er inni meg. Har jo vært på do flere ganger siden i går kveld, vært på jobb og stått og gått. Virker bare ikke realistisk at det fremdeles kan være noen igjen inni meg.

Noen som kan forklare dette på en logisk måte for meg? 🥴

Anonymkode: efaae...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har sett det skrevet flere steder, men klarer ikke tenke at det er logisk. F.eks. hadde jeg sex med kjæresten min i går kveld, men tror da ikke at hans sædceller fremdeles er inni meg. Har jo vært på do flere ganger siden i går kveld, vært på jobb og stått og gått. Virker bare ikke realistisk at det fremdeles kan være noen igjen inni meg.

Hvis du leser engelsk så er denne artikkelen kjempefin:

https://aeon.co/essays/the-idea-that-sperm-race-to-the-egg-is-just-another-macho-myth?fbclid=IwAR0LhkRTbNH0ejflszJpWXHBW3m4Rcfs82EF35zfO6ygeLRjNrVjU-7heTM

Det stemmer at mesteparten av sædcellene dør/blir borte på veien, men det er også meningen :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, sædcellene ramler ikke bare ut av deg selv om du står, hopper og går på do. Det er spermen (og naturligvis en del sædceller) som skylles ut, men enkelte sædceller forblir og overlever inni deg. 

https://www.healthline.com/health/pregnancy/can-you-still-get-pregnant-if-the-sperm-comes-out#why-it-comes-out

Det beste er å ha sex når du begynner å se en svak strek på eggløsningstesten, og da rett før eggløsning. Du tester deg gjerne dagene før forvente eggløsning. På denne måten vet du om LH øker eller avtar. Når du får positivt utslag, kan det ta opp til ett døgn før eggløsning.

https://www.vilbligravid.no/fertilitet/nar-skjer-egglosningen-egglosningstester/

Og ikke vær redd for å gå på do etter sædutløsning. 

https://forskning.no/sex-spor-en-forsker-svangerskap/blir-du-lettere-gravid-av-a-sta-pa-hodet-etter-sex/381751

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, fredag, lørdag og søndag pleier å fungere ganske greit. ;) 

Anonymkode: 03d54...2d4

Da heter det kort, "alle dager med en a i navnet".

Anonymkode: 80287...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er interessert i charten min så er linken her:
https://www.fertilityfriend.com/home/644175

Hvis du blar deg helt nedover og ser på de fire nederste chartene, så er dette charter hvor jeg ble gravid. Jeg har plottet inn i løpet av syklusene når vi hadde sex på disse. Det er kryssene under dagene (X).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe
Juvo skrev (På 15.2.2021 den 21.27):

Hei 😌 

Som overskriften sier, hvilke dager bør man ha sex innenfor det fertile vinduet? Hva er deres erfaringer? Mannen min har vanskeligheter med at han ikke klarer å få utløsning hvis vi har sex hver dag. Annenhver dag/hver 3 dag er det som fungerer best for oss. Jeg føler jeg må planlegge og «velge» de dagene som egner seg best for å potensielt bli gravid 😄 

Hittil har vi hatt sex første dagen i det fertile vinduet, ved første positiv EL test og to dager etter første positiv. 

Så mange rare svar du har fått her, er ikke alle som klarer å fyre av et skudd innen 2 minutter (luxusproblem) og da må vi time ja! Ellers blir det jo kjempesårt av å holde på så lenge, og ikke koselig å prøve!

Siden EL er på søndag alltid, prøver vi å gjøre det en dag midt i uka først (fordi jeg har lest at det ikke bør være 5 eller flere dager siden sist utløsning, for da er visst svømmerene treige) og så rett før EL. Helst på selve dagen og, men det gikk ikke denne ganga, så vi får ta det lørdag og søndag neste måned, istedenfor fredag og lørdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologen har sagt til meg at når jeg får positiv eggløsningstest så skal jeg ha sex 3 dager på rad :)

Anonymkode: 3b9aa...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tro på å ha sex den dagen EL-testen blir negativ (etter at den har blitt positiv), eller siste positive dag. Jeg har blitt gravid 2 ganger med å gjøre dette, og begge gangene hadde vi sex bare én gang hele måneden. 

Dette var forøvrig 2-3 dager etter siste dag med EL-slim, men det varierer fra person til person. 

Men mannen bør ikke ha gått kjempelenge fra forrige utløsning, hvis det er flere uker f.eks., så har jeg hørt at sæden er gammel og har dårligere kvalitet. 

Anonymkode: 6c21b...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til meg så får jeg positiv el-test etter at egget har sluppet 😕 

Fikk negativ test søndagsettermiddag/kveld, var på GU mandagsmorgen, og da så gyn at egget hadde sluppet på morgenen (evt natta), så dro jeg hjem å testet å da fikk jeg ikke peak før utpå ettermiddagen.. så prøv å ha sex i dagene før kanskje? Evt. Kjøp clearblue digital som viser det når det nærmer seg el? 
de sier jo hver 2-3 dag er nok men det er vell lettere sagt enn gjort 😖

Anonymkode: b7c65...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Til meg så får jeg positiv el-test etter at egget har sluppet 😕 

Fikk negativ test søndagsettermiddag/kveld, var på GU mandagsmorgen, og da så gyn at egget hadde sluppet på morgenen (evt natta), så dro jeg hjem å testet å da fikk jeg ikke peak før utpå ettermiddagen.. så prøv å ha sex i dagene før kanskje? Evt. Kjøp clearblue digital som viser det når det nærmer seg el? 
de sier jo hver 2-3 dag er nok men det er vell lettere sagt enn gjort 😖

Hmm, det høres rart ut at du fikk positiv test etter at egget hadde sluppet. For det er jo når LH-hormonet når en topp at det blir sendt signal til eggstokkene om å slippe..sånn rent fysiologisk, så vidt jeg har skjønt det. Du testet på morgenen og dagen før også? Kan det ha vært en falsk positiv? Eller har det samme skjedd mange ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hmm, det høres rart ut at du fikk positiv test etter at egget hadde sluppet. For det er jo når LH-hormonet når en topp at det blir sendt signal til eggstokkene om å slippe..sånn rent fysiologisk, så vidt jeg har skjønt det. Du testet på morgenen og dagen før også? Kan det ha vært en falsk positiv? Eller har det samme skjedd mange ganger?

Ja det hørtes rart ut, men jeg testet ikke på morgenen før jeg dro til gu, bare kvelden før.
den digitale fra clearblue viste maksimal fertilitet kvelden før GU mens stripsene vise ikke positiv før utpå dagen. Kan være falsk positiv ja.. men alt så bra ut på blodprøver osv så har hatt el 😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...