Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 #1 Skrevet 15. februar 2021 (endret) Jeg er en forferdelig kresen person.. liker ikke at mat endrer konsistens, f.eks. grønnsaker som er stekt eller kokt, er ikke glad i kjøtt fordi jeg blir kvalm bare av å tenke på fett... og sånn fortsetter lista.. i tillegg hater jeg å lage mat som er avansert, tar lang tid eller lager mye rot. Før spiste jeg nesten bare grandiosa (nei jeg tuller ikke), men fant ut at jeg måtte endre kostholdet, begynte å trene og spise sunt (les: relativt sunt, ikke ekstremt). Men, kresen som jeg er endte det som jeg tenkte meg: jeg spiser de samme 2-3 rettene hele uka.. jeg er nå så lei, at jeg har blitt lei av all mat. Frokost og lunch går greit, men middag er værst. I dag skulle jeg skrive handleliste og begynte nesten å gråte fordi jeg vet ikke hva jeg skal spise, og blir kvalm bare jeg tenker på mat. Jeg vet ikke nå hva jeg skal gjøre... er det noen som har tips eller råd? Ikke si at jeg skal lære meg å spise mat jeg ikke liker, det har jeg brukt hele livet på, og gjør bare at jeg hater det mer. Endret 15. februar 2021 av Actionjunkie
miaw Skrevet 15. februar 2021 #2 Skrevet 15. februar 2021 Jeg kjenner meg delvis igjen, kan også bli matlei og ikke ha lyst på noe. Det som er viktig for meg er å spise variert. Ofte frister det å spise det samme, men jeg vet jeg blir matlei av å gjøre det, så det er noe jeg er bevisst på. Det finnes jo magrere alternativ til kjøtt? Hvis du liker rå grønnsaker så er det jo masse gode salater du kan lage. Råkost til varmretter foreksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Skrevet 15. februar 2021 Snu fokus. Hvilken matretter er du likte, og spiste deg lei på? Hva slags matvarer er ok for deg? Utfra det er det lettere å hjelpe deg, med konkrete forslag. Vet det ikke er lett når en har kjørt seg inn i et blindspor og alt byr en imot ❤️ for min del handla min aversjon for mat seg om matintoleranse, viste det seg etter flere år. Fruktsukker fuck’a opp fordøyelsen min, så klarte ikke kjøtt, grønnsaker osv osv. holdt på å bli klin kokos, fordi det var så vanskelig å se noe system i det. Mat jeg kunne spise uten problem en dag, bød meg helt imot en annen dag osv For min del kan jeg nå spise tilnærmet normalt, om jeg bare unngår de verste matvarene med fruktsukker/sukker. Men det tok lang tid å komme dit. Ikke at jeg skal påstå ditt problem er det samme som ditt, selvfølgelig. Ville bare vise forståelse Anonymkode: c0dba...7bf 3
Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #4 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Snu fokus. Hvilken matretter er du likte, og spiste deg lei på? Hva slags matvarer er ok for deg? Utfra det er det lettere å hjelpe deg, med konkrete forslag. Vet det ikke er lett når en har kjørt seg inn i et blindspor og alt byr en imot ❤️ for min del handla min aversjon for mat seg om matintoleranse, viste det seg etter flere år. Fruktsukker fuck’a opp fordøyelsen min, så klarte ikke kjøtt, grønnsaker osv osv. holdt på å bli klin kokos, fordi det var så vanskelig å se noe system i det. Mat jeg kunne spise uten problem en dag, bød meg helt imot en annen dag osv For min del kan jeg nå spise tilnærmet normalt, om jeg bare unngår de verste matvarene med fruktsukker/sukker. Men det tok lang tid å komme dit. Ikke at jeg skal påstå ditt problem er det samme som ditt, selvfølgelig. Ville bare vise forståelse Anonymkode: c0dba...7bf Jeg kan like rå grønnsaker, som rå gulrot, og ellers det meste i en salat. Så kunne spist div salater, men føler liksom ikke jeg blir mett nok av det. Ellers kan jeg spise kjøtt så lenge det ikke er fett eller noe «hvitt» i (vet ikke om det er fett eller sener eller hva det er). Men det opplever jeg som nesten umulig å finne. Jeg kan liksom spise mye også, men jeg føler alt jeg ser på av oppskrifter har kjøtt med fett på, eller kokte og stekte grønnsaker, og da greier jeg ikke få lyst på det. Liker heller ikke potet, spiller ingen rolle om det er kokt, stekt, bakt, jeg har aldri klart å lære meg å like det. Skjønner hvis det er vanskelig å gi meg tips😅 jeg er jo så kresen, at det er jo nettopp grunnen til at jeg står helt fast😅 I det siste har jeg bare spist bønnequesedillas (grov tacolefse, bønner med tacokrydder og ost), og fiskekaker med revet rå gulrot, men begynner å bli lei😅
Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #5 Skrevet 15. februar 2021 miaw skrev (4 timer siden): Jeg kjenner meg delvis igjen, kan også bli matlei og ikke ha lyst på noe. Det som er viktig for meg er å spise variert. Ofte frister det å spise det samme, men jeg vet jeg blir matlei av å gjøre det, så det er noe jeg er bevisst på. Det finnes jo magrere alternativ til kjøtt? Hvis du liker rå grønnsaker så er det jo masse gode salater du kan lage. Råkost til varmretter foreksempel. Hvilke alternativer tenker du på? Jeg sliter veldig med å finne kjøtt uten noe «hvitt» på (sener, fett osv). Jeg spiser råkost, som revet rå gulrot osv, men jeg sliter med å finne maten jeg kan spise til😅 Salater kan jeg også spise, men føler liksom ikke jeg blir skikkelig mett av kun salat uten noe mer.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Skrevet 15. februar 2021 Hvis du spiser fisk, så kan du lage deg for eksempel laks og pasta med fløtesaus, fiskeburger, fiskekake i pitabrød med råkost, panert torsk med pasta/ris/bulgur? Hvis du kjøper smårettskinke i butikken så er den renskåret. Jeg har aldri opplevd å få hverken fett eller sånne hvite sener i det. Da kan du lage deg spaghetti carbonara med skinke. Omelett på grovt polarbrød med rå paprika og sukkererter på? Taco? Wrap, salater. Som andre har sagt, hva er det du liker og spiser av forskjellige matvarer? Kunne du spist kjøttboller, karbonader eller annet prosessert kjøtt, eller klarer du ingen av de? Spiser du melk, egg, hvilke grønnsaker? Jeg er til en viss grad som deg, jeg spiser alt av kjøtt, men nesten ingen grønnsaker. Fikser ikke smakene eller konsistensen, spiser noen få, og da må de på den og den måten. Jeg spiser heller ikke poteter, men alt mennesker har poteter til kan du bytte ut med pasta, ris, Bulgur, couscous, brødskiver osv. Fokuser på hva du KAN spise, og ikke alt du ikke liker 😊 Anonymkode: 0b6d5...359 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Skrevet 15. februar 2021 Buddha bowl? https://www.feastingathome.com/vegan-buddha-bowls/ Bibimbap? https://www.loveandlemons.com/bibimbap-recipe/ I det hele tatt trenger du å blande de rå grønnsakene dine med noe protein og en karbohydratkilde som feks brun ris eller andre korn/gryn - både for smak og næringsinnhold. Anonymkode: 0ef42...626 1
Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du spiser fisk, så kan du lage deg for eksempel laks og pasta med fløtesaus, fiskeburger, fiskekake i pitabrød med råkost, panert torsk med pasta/ris/bulgur? Hvis du kjøper smårettskinke i butikken så er den renskåret. Jeg har aldri opplevd å få hverken fett eller sånne hvite sener i det. Da kan du lage deg spaghetti carbonara med skinke. Omelett på grovt polarbrød med rå paprika og sukkererter på? Taco? Wrap, salater. Som andre har sagt, hva er det du liker og spiser av forskjellige matvarer? Kunne du spist kjøttboller, karbonader eller annet prosessert kjøtt, eller klarer du ingen av de? Spiser du melk, egg, hvilke grønnsaker? Jeg er til en viss grad som deg, jeg spiser alt av kjøtt, men nesten ingen grønnsaker. Fikser ikke smakene eller konsistensen, spiser noen få, og da må de på den og den måten. Jeg spiser heller ikke poteter, men alt mennesker har poteter til kan du bytte ut med pasta, ris, Bulgur, couscous, brødskiver osv. Fokuser på hva du KAN spise, og ikke alt du ikke liker 😊 Anonymkode: 0b6d5...359 Jeg har kjøpt smårettskinke til å ha i grove ostehorn, men alltid treffer jeg på en skinkebit med en hard klump i, og da stopper ALT😂 da greier jeg ikke spise mer uansett hvor sulten jeg er😅 kjøttboller og karbonader har for mange av de harde klumpene i😅 kjøttdeig/karbonadedeig går som regel greit, helt til jeg også der tygger rett på en hard klump, da er det stopp der også😬 liker rosa fisk som laks og ørret, men ikke hvit fisk, med mindre det er i fiskekaker eller fiskegrateng, men kun enkelte typer jeg liker der også😅 Men saus er spesielt vanskelig, da mange, spesielt fløtesauser kan bli litt for kvalmende. Da liker jeg mer diplignende greier, som alioli, eller dressinger av forskjellige typer Spiser egg og melk, av grønnsaker liker jeg det meste, så lenge de kan spises med sin naturlige konsistens. De eneste grønnsakene jeg kan spise kokt er blomkål og brokkoli, men kun kokt, ikke stekt eller blandet med annen mat under tilberedning😅 Men flere gode tips, så takk😃
Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Buddha bowl? https://www.feastingathome.com/vegan-buddha-bowls/ Bibimbap? https://www.loveandlemons.com/bibimbap-recipe/ I det hele tatt trenger du å blande de rå grønnsakene dine med noe protein og en karbohydratkilde som feks brun ris eller andre korn/gryn - både for smak og næringsinnhold. Anonymkode: 0ef42...626 Takk for tips! Ser ting jeg kan blande sammen, men jeg er av typen som skiller all mat på tallerkenen, og spiser av en ting av gangen uten å blande😬 så jeg vet ikke om jeg greier å blande «varmmat» med råkost hvis du skjønner😅
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #10 Skrevet 15. februar 2021 Actionjunkie skrev (27 minutter siden): Takk for tips! Ser ting jeg kan blande sammen, men jeg er av typen som skiller all mat på tallerkenen, og spiser av en ting av gangen uten å blande😬 så jeg vet ikke om jeg greier å blande «varmmat» med råkost hvis du skjønner😅 Du skrev jo i åpningsinnlegget at du spiste fiskekake og råkost? Buddha bowl trenger ikke å ha noen varme ingredienser. Om du feks bruker kokt ris og kokt egg kan de være avkjølt. Anonymkode: 0ef42...626
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #11 Skrevet 15. februar 2021 PS: Det som binder sammen en buddha bowl er ellers en smaksrik og næringsrik dressing, og sånt skriver du jo også at du kan spise. Du kan lage dressing av ting som tahini, peanøttsmør eller bare en aioli-aktig saus med feks sriracha. Det typiske med buddha bowl er nettopp av de ulike komponentene ligger hver for seg, og kan hver for seg dyppes i dressing. Sånn sett burde konseptet passe bra ut fra det du beskriver. Anonymkode: 0ef42...626 1
Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #12 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Du skrev jo i åpningsinnlegget at du spiste fiskekake og råkost? Buddha bowl trenger ikke å ha noen varme ingredienser. Om du feks bruker kokt ris og kokt egg kan de være avkjølt. Anonymkode: 0ef42...626 Jaja, men jeg mener at jeg da spiser en bit fiskekake, for så å spise gulrot, hvis du skjønner. Jeg tar ikke både fiskekake og gulrot på gaffelen og spiser de i samme tygg😅 så i en sånn bolle blir de jo mikset sammen som en i en salat
Actionjunkie Skrevet 15. februar 2021 Forfatter #13 Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): PS: Det som binder sammen en buddha bowl er ellers en smaksrik og næringsrik dressing, og sånt skriver du jo også at du kan spise. Du kan lage dressing av ting som tahini, peanøttsmør eller bare en aioli-aktig saus med feks sriracha. Det typiske med buddha bowl er nettopp av de ulike komponentene ligger hver for seg, og kan hver for seg dyppes i dressing. Sånn sett burde konseptet passe bra ut fra det du beskriver. Anonymkode: 0ef42...626 Da skjønner jeg konseptet bedre👍🏼 Jeg så mer for meg at alt ble blandet sammen som en salat
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #14 Skrevet 16. februar 2021 Actionjunkie skrev (12 timer siden): Jaja, men jeg mener at jeg da spiser en bit fiskekake, for så å spise gulrot, hvis du skjønner. Jeg tar ikke både fiskekake og gulrot på gaffelen og spiser de i samme tygg😅 så i en sånn bolle blir de jo mikset sammen som en i en salat Men du sier jo at du spiser salat? 🤷♀️ Anonymkode: fc065...a93
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #15 Skrevet 16. februar 2021 Har du vurdert om du kan ha en type spiseforstyrrelse? Jeg har lest om dette når det gjelder barn (f.eks. her https://forskning.no/mat-og-helse-barn-og-ungdom-mat/barn-som-er-kresne-pa-mat-kan-ha-en-spiseforstyrrelse/332344), og det du sier ligner. Kanskje du skulle ta opp problemet med legen din? Anonymkode: 705d3...62a 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #16 Skrevet 16. februar 2021 Gjør det så enkelt som mulig. Liker du rå gulrot? Ja, så ha raspet gulrot (hvis du liker det) som tilbehør til en enkel kjøttrett som du liker. Ikke gjør det så avansert, og tenk på hva du liker fremfor hva du ikke liker. Det er også mye enklere å utvide mathorisonten hvis man har et sånt fokus fremfor å tvinge i seg ting man ikke liker. Lykke til! Har også hatt et veldig ensidig kost til tider. Anonymkode: ce283...740
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #17 Skrevet 16. februar 2021 Høres kanskje ikke mest spennende ut, mennår ingenting funker så lager jeg meg havregrøt med honning, rosiner, banan og eple i. Det er også lett å lage omelett med masse forskjellig rart inni (alt av rester passer i en omelett, nesten) Du kan også lage makaronisalat med majones -kok en porsjon makaroni (1-2dl) og bland det sammen med en pose majones. Så putter du oppi en boks med tunfisk, eller stekt pølse, eller en boks bogskinke, eller noe annet godt. Så tar du oppi f.eks en boks med mais, noen liker erter i tillegg. Du kan ha oppi små forvellede roser av brokkoli og blomkål. Du kan gjøre salaten frisk og heller ta oppi noen epler. Alt kuttes i småbiter. Veldig viktig med litt salt, og for noen -en hel del pepper! Egentlig så kan du sette sammen din egen nye versjon for hver gang, alt etter smak og behag den dagen. Kjempegodt! https://kvardagsmat.no/2017/07/21/makaronisalat/ https://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/paulinas-makaronisalat/61717 Anonymkode: f3668...372
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #18 Skrevet 16. februar 2021 Synes også dette hører mer ut som spiseforstyrrelse, eller i hvert fall en form for angst/tvangstanker. Alle kan ikke like alt, men å ikke takle en rekke helt ordinære matvarer, og slite med å i det hele tatt finne noe å spise, er ikke normalt. Hvordan får man i seg det man trenger av ulike næringsstoffer? Jeg ville nøstet litt mer opp i disse tankene rundt mat, gjerne i samråd med psykolog. Anonymkode: f89f7...3dc 1
Actionjunkie Skrevet 16. februar 2021 Forfatter #19 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men du sier jo at du spiser salat? 🤷♀️ Anonymkode: fc065...a93 Ja, men vanlig salat, i oppskriften i linken er det jo feks tofu og stekt egg, og det blir ikke det samme som en vanlig salat
Actionjunkie Skrevet 16. februar 2021 Forfatter #20 Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har du vurdert om du kan ha en type spiseforstyrrelse? Jeg har lest om dette når det gjelder barn (f.eks. her https://forskning.no/mat-og-helse-barn-og-ungdom-mat/barn-som-er-kresne-pa-mat-kan-ha-en-spiseforstyrrelse/332344), og det du sier ligner. Kanskje du skulle ta opp problemet med legen din? Anonymkode: 705d3...62a Jeg tror ikke det er en spiseforstyrrelse nei. Jeg spiser jo mat, og får ikke i meg verken for mye eller for lite mat. Problemet er bare at jeg misliker mange matvarer, er ikke glad i å lage mat, og ender opp med å spise de samme tingene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå