AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #1 Del Skrevet 14. februar 2021 Jeg strikker en genser i garnet lettlopi. Har prøvd å strikke mønsteret på alle mulige forskjellige måter, men mønsterfargen forsvinner uansett. Har prøvd to farger på en hånd, mønsterfarge innerst, ytterst, på høyre hånd. Hva gjør jeg galt? Kan noen forklare? 🙈 Anonymkode: fdff2...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #2 Del Skrevet 14. februar 2021 Strammer du mønstertråden for mye? Den må være mye slakkere enn du tror for at ikke mønsteret skal forsvinne. Dette gjelder spesielt når du strikker mønster med "lus". Anonymkode: e2a34...c27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #3 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Strammer du mønstertråden for mye? Den må være mye slakkere enn du tror for at ikke mønsteret skal forsvinne. Dette gjelder spesielt når du strikker mønster med "lus". Anonymkode: e2a34...c27 Skal prøve å strikke enda slakkere! Tusen takk ☺️ Hvor bør jeg ha mønsterfargen og bunnfargen? Er ikke så erfaren med strikking 🙈 Anonymkode: fdff2...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #4 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal prøve å strikke enda slakkere! Tusen takk ☺️ Hvor bør jeg ha mønsterfargen og bunnfargen? Er ikke så erfaren med strikking 🙈 Anonymkode: fdff2...5b7 Det aner jeg ikke, jeg er veldig lite erfaren selv. Men jeg fikk råd om å passe på å ha slakk mønstertråd når jeg begynte å strikke en lusekofte for veldig mange år siden, og har sett en del hjemmestrikkede plagg der strikkeren tydeligvis ikke har fått samme rådet. Resultatet er at når genseren/kofta strekkes litt strammer mønstertråden seg, og mønsteret forsvinner. Så pass på at mønstertråden er like lang som bunnfargetråden, siden begge skal kunne strekke seg like langt uten at mønsteret forsvinner. Og om du har et åpent stykke mellom hver maske som skal strikkes i mønsterfargen kan det være lurt å tvinne trådene for hver 4-5 maske, så du ikke får lange, løse tråder/løkker på vranga. Lusekofta mi ble forresten aldri ferdig, men lusene på det partiet jeg fikk strikket holdt seg fullt synlige. Anonymkode: e2a34...c27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2021 #5 Del Skrevet 14. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det aner jeg ikke, jeg er veldig lite erfaren selv. Men jeg fikk råd om å passe på å ha slakk mønstertråd når jeg begynte å strikke en lusekofte for veldig mange år siden, og har sett en del hjemmestrikkede plagg der strikkeren tydeligvis ikke har fått samme rådet. Resultatet er at når genseren/kofta strekkes litt strammer mønstertråden seg, og mønsteret forsvinner. Så pass på at mønstertråden er like lang som bunnfargetråden, siden begge skal kunne strekke seg like langt uten at mønsteret forsvinner. Og om du har et åpent stykke mellom hver maske som skal strikkes i mønsterfargen kan det være lurt å tvinne trådene for hver 4-5 maske, så du ikke får lange, løse tråder/løkker på vranga. Lusekofta mi ble forresten aldri ferdig, men lusene på det partiet jeg fikk strikket holdt seg fullt synlige. Anonymkode: e2a34...c27 Tusen takk! ☺️ For meg høres du i hvert fall veldig erfaren ut. Håper du blir ferdig med lusekoften din en gang ☺️ Anonymkode: fdff2...5b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Del Skrevet 15. februar 2021 Jeg har alltid mønstertråden innerst på fingeren, bunnfarge ytterst. Så med veldig jevne og tette mellomrom sørger jeg for å strekke arbeidet litt, spesielt mellom lange sprang, jeg tvinner inn mønstertråden hvis det er mer enn 4 masker mellom hver mønsterfarge, da syns jeg det er lettere å ikke stramma mønsteret. Anonymkode: d1cb8...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #7 Del Skrevet 15. februar 2021 Signerer AB over her, ha mønstertråden innerst på fingeren. Men er det stor nok kontrast på fargene dine? Et triks jeg lærte en gang, var å ta bilde av nøstene og legge på svart-hvitt-filter. Hvis du ikke kan se forskjell på nøstene på svart-hvitt-bildet, så er det ikke stor nok kontrast. Da vil ikke mønsteret synes. Tilsynelatende veldig forskjellige farger vil kunne ha for lite kontrast. Anonymkode: 7e5b2...f01 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Signerer AB over her, ha mønstertråden innerst på fingeren. Men er det stor nok kontrast på fargene dine? Et triks jeg lærte en gang, var å ta bilde av nøstene og legge på svart-hvitt-filter. Hvis du ikke kan se forskjell på nøstene på svart-hvitt-bildet, så er det ikke stor nok kontrast. Da vil ikke mønsteret synes. Tilsynelatende veldig forskjellige farger vil kunne ha for lite kontrast. Anonymkode: 7e5b2...f01 Det med kontrast er viktig ja! Jeg har brent meg på den 🙄 Anonymkode: d1cb8...448 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 15. februar 2021 #9 Del Skrevet 15. februar 2021 Det kan hjelpe hvis du flytter den dominante fargen og mønsterfargen. Husk også å dra litt i maskene hvis du strikker med stort mellomrom mellom mønsterfargen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #10 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 0.40): Tusen takk! ☺️ For meg høres du i hvert fall veldig erfaren ut. Håper du blir ferdig med lusekoften din en gang ☺️ Anonymkode: fdff2...5b7 Tusen takk, men jeg tviler. Jeg begynte på den da jeg var 16. Nå er jeg 48 ... Anonymkode: e2a34...c27 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Del Skrevet 16. februar 2021 Takk for gode tips! Ble bedre nå ☺️ Sliter fortsatt med å få mønsteret fint ved første og siste maske, men lærer litt etter litt☺️ Anonymkode: fdff2...5b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2021 #12 Del Skrevet 17. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for gode tips! Ble bedre nå ☺️ Sliter fortsatt med å få mønsteret fint ved første og siste maske, men lærer litt etter litt☺️ Anonymkode: fdff2...5b7 Det går seg nok til 😁 Anonymkode: d1cb8...448 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskopi Skrevet 17. februar 2021 #13 Del Skrevet 17. februar 2021 Mønstertråden innerst, som de andre sier. Og om du strikker mønster strammere enn ensfarget kan du helt fint gå opp en halv pinnestørrelse på mønsteret Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå