Gå til innhold

Erfaring med gruppeterapi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med gruppeterapi? Hvilken type gruppeterapi var det og hvordan fungerte det for deg?

Anonymkode: 22271...3cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og er det lov å bli venner med de andre i gruppen privat?

Skrevet

Jeg gikk i mentaliseringsbasert terapi ved personlighetspoliklinikken i 2 år. Vi hadde ikke lov til å ha kontakt med hverandre utenfor gruppa, og å forme vennskap var sterkt frarådet.

Behandlingen hadde null effekt på meg, men jeg vet flere av jentene i gruppa ble friskere/mer velfungerende fra borderline ved å gå der.

Anonymkode: 285d6...c20

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg gikk i mentaliseringsbasert terapi ved personlighetspoliklinikken i 2 år. Vi hadde ikke lov til å ha kontakt med hverandre utenfor gruppa, og å forme vennskap var sterkt frarådet.

Behandlingen hadde null effekt på meg, men jeg vet flere av jentene i gruppa ble friskere/mer velfungerende fra borderline ved å gå der.

Har alle i gruppa taushetsplikt? 

Anonymkode: 07ce9...989

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det ikke best å fokusere på å bli bedre før du skaffer deg venner? Jeg hadde ikke klart å ha venner da jeg var så syk. 

Anonymkode: 92d77...85d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har alle i gruppa taushetsplikt? 

Ja vi hadde taushetsplikt. 

• Liker 1
Skrevet

Får frysninger av gruppeterapi. Høre på andres problemer er ikke noe for meg

Anonymkode: cadfc...730

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Selvsagt! Hvordan tenker du at et evt forbud skulle ha blitt håndhevet?

Anonymkode: 11a67...6c4

• Liker 1
Skrevet

Metakognitiv gruppeterapi anbefales. Der snakker man ikke om hverandres problemer, men lærer teknikker for å bekymre seg mindre og håndtere symptomer og negative tanker. 

Anonymkode: ab9ca...147

• Liker 2
Skrevet

Jeg var i mentaliseringsbasert gruppe. Jeg ble mye sykere og ble tatt ut av all gruppeterapi (læringsgruppe, billedkunst gruppe osv..) har fortsatt med individuell oppfølging og medisiner Vanskelig nok det, både individuell og medisiner...

Anonymkode: fa430...6e7

Skrevet

Gått i 3 grupper, 2 mentaliseringsbaserte grupper, første husker jeg ikke hva het. Ble ikke bedre av det.

Det er ikke lov å bli kjent eller å ha kontakt med andre utenfor gruppe.
Alle har taushetsplikt og må skrive under på det. 

Anonymkode: be556...fda

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Selvsagt! Hvordan tenker du at et evt forbud skulle ha blitt håndhevet?

Aldri hørt om, og ei jeg kjenner har gått i 2 grupper i to forskjellige byer, med samme regler som jeg har opplevd (3 forskjellige grupper, 2 forskjellige dps'er). Det er ikke lov å ha kontakt med andre utenfor gruppe

Skrevet

Altså, det er jo ikke forbudt ved lov å bli venner med andre i gruppa, men for din egen del burde du la være.

selvfølgelig har alle taushetsplikt.

Jeg gikk i gruppe i to år. Synes en av gruppeterapeutene var en hjernedød idiot som ikke hadde NOE der å gjøre. Hun var mer opptatt av å klovne og bli likt. Men jeg synes på sett og vis det hjalp litt. Ikke i den forstand at jeg fikk noe ut av å dele eller høre på andre dele, men det å være i en gruppe og forholde seg til de andre var utfordrende for meg og noe jeg trengte å bli eksponert for. 

Anonymkode: ebbbf...1cc

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Aldri hørt om, og ei jeg kjenner har gått i 2 grupper i to forskjellige byer, med samme regler som jeg har opplevd (3 forskjellige grupper, 2 forskjellige dps'er). Det er ikke lov å ha kontakt med andre utenfor gruppe

Jeg har vært i masse gruppeterapi rundt og har aldri hørt om denne regelen. Den lar seg ikke håndheve 

• Liker 1
Skrevet

Nektet plent å delta på dette. O gru. Skyt meg heller. 

Anonymkode: 4e41e...6fb

Skrevet

hvorfor frarådes det å bli venner med andre fra gruppa?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det ikke best å fokusere på å bli bedre før du skaffer deg venner? Jeg hadde ikke klart å ha venner da jeg var så syk. 

Anonymkode: 92d77...85d

mange som sliter har jo venner, og for mange er det å være med venner noe som hjelper.

Anonymkode: f1e82...65d

Skrevet
mellomtomater67 skrev (2 timer siden):

hvorfor frarådes det å bli venner med andre fra gruppa?

Fordi det endrer dynamikken i gruppa, ting kan bli holdt hemmelig osv. 

Anonymkode: e70bc...18e

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig skeptisk til det. Deltakere har ikke taushetsplikt i mange slike grupper. 

Skrevet

Vært i gruppe på eksponeringsterapi. Taushetsplikt, ikke lov å ha med venner. Var godt å høre andre sine tanker og erfaringer innenfor angst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...