Gå til innhold

Kollega bagatelliserer pasienters symptomer

Fremhevede innlegg

Skrevet

folk med vgs "utdanning"/fagbrev har ikke nok kompetanse til å komme med råd/svar til helserelaterte spm. Helsesekretærer burde ikk egrave sånn, de kan ikke noe mer enn andre "i gata", du burde be henne svare på tlf og sette opp timer istedet for å late som hun er lege/spl. Ta det opp med leder/sjef

Anonymkode: cec76...154

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

folk med vgs "utdanning"/fagbrev har ikke nok kompetanse til å komme med råd/svar til helserelaterte spm. Helsesekretærer burde ikk egrave sånn, de kan ikke noe mer enn andre "i gata", du burde be henne svare på tlf og sette opp timer istedet for å late som hun er lege/spl. Ta det opp med leder/sjef

Sjefen er legen og han har registrert at hun liker å ha sine egne meninger merker jeg.

Hun har jobbet for han i 7 år, og i 17 år for den tidligere legen før der igjen, så hun er liksom "the grand old lady" på legekontoret, og føler seg vel som en liten sjef.

Jeg har vært der i 8 mnd...

Ts

Anonymkode: d31ae...5a8

• Liker 7
Skrevet

Få henne til å lese om "ableism". 

Anonymkode: 6cec9...196

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min kollega får beskjed om å bistå legen under inngrepet, og da fortsetter kollegaen og sier at dette kan sikkert vente til neste uke, og at hun kan finne en time til pasienten.

Jeg ville tatt en prat med legen og nevnt dette som eksempel på medisinske vurderinger som kollegaen gjør. Hvis pasienter skades/dør fordi kollegaen gjør (gale) medisinske vurderinger så vil vel det gå ut over legen også? Hva hvis føflekken hadde kreft og pasienten hadde slått seg til ro med at det ikke var noe å bry seg om?

• Liker 3
Skrevet

folk med vgs "utdanning"/fagbrev har ikke nok kompetanse til å komme med råd/svar til helserelaterte spm. Helsesekretærer burde ikk egrave sånn, de kan ikke noe mer enn andre "i gata"

Selvfølgelig kan helsesekretærer mer enn andre "i gata". Hva tror du de lærer på skolen? Å skrive på pc og legge brev i konvolutter? Er helt enig i at de selvfølgelig ikke kan gjøre medisinske vurderinger på linje med leger og sykepleiere, men de gjør vurderinger av hastegrad på telefonen hver dag, altså om pasienten bør få time samme dag eller om det kan vente. Er de i tvil så kan de alltid høre med legen til pasienten eller vaktlegen. 

Å komme med sånne uttalelser som denne helsesekretæren gjør er uprofesjonelt, og dessuten går hun langt utover egen kompetanse. Rart at ikke legene tar dette på alvor. 

Anonymkode: 4f4c6...349

• Liker 5
Skrevet

Du trenger jo ikke å drite på alle andre helsesekretærer og andre helseyrker med fagbrev bare fordi du leste en tråd om en helsesekretær som var uprofesjonell. Disse uproffe finnes i alle yrker uansett om de har 4 doktorgrader eller fagbrev. De du sier ikke kan mer enn folk på «gata» gjelder også ambulansepersonell med fagbrev så pass på hva du seier. Det er dem som kommer og redder deg hvis du en dag skulle være i sikkelig krise. Og dem kan mye mer enn bare de på «gata»!

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som rennebu legekontor dette! Der er det i tillegg stor lekkasje på taushetsplikt i blant sekretærene..

Anonymkode: ab2af...f6d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som rennebu legekontor dette! Der er det i tillegg stor lekkasje på taushetsplikt i blant sekretærene..

Anonymkode: ab2af...f6d

Nei det er nok ikke der😉

Anonymkode: d31ae...5a8

Skrevet

Jeg mener at diagnoser alltid bør stilles av leger. Har irritert meg voldsomt over at helsesekretæren som svarer på telefonen når jeg skal bestille legetime begynner å spørre meg ut om symptomer og kommer med en masse kjerringråd.

Radiografer har en mer profesjonell holdning til dette. Jeg har ved noen anledninger spurt radiografer om hva de har sett på bildene når jeg har vært til MR-undersøkelser. Jeg antar at de sannsynligvis har forstått hva mitt problem er. De har jo sikkert sett tusenvis av røntgenbilder. De har alle som en svart at: «dessverre, det har de ikke lov eller kompetanse til å si noe om. Bare lege kan stille diagnose». Fornuftig svar.

Anonymkode: 7abbc...818

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener at diagnoser alltid bør stilles av leger. Har irritert meg voldsomt over at helsesekretæren som svarer på telefonen når jeg skal bestille legetime begynner å spørre meg ut om symptomer og kommer med en masse kjerringråd.

Radiografer har en mer profesjonell holdning til dette. Jeg har ved noen anledninger spurt radiografer om hva de har sett på bildene når jeg har vært til MR-undersøkelser. Jeg antar at de sannsynligvis har forstått hva mitt problem er. De har jo sikkert sett tusenvis av røntgenbilder. De har alle som en svart at: «dessverre, det har de ikke lov eller kompetanse til å si noe om. Bare lege kan stille diagnose». Fornuftig svar.

Anonymkode: 7abbc...818

Helt enig! Opplevd gjentatte ganger å bare få avfeid ting av helsesekretærer, men når jeg har insistert på å få snakke med en lege så har legen hatt en annen mening. 

Husker en gang jeg gikk på medisiner som kunne gi hjerteproblemer. Ringte de og forklarte symptomene jeg hadde med hjertebank, høy puls, svimmelhet osv. Fikk til svar at de ikke hadde ledig time før om flere uker, og at jeg ikke kunne komme i det hele tatt når jeg hadde symptomer fra bihulene... 

Anonymkode: bc504...010

• Liker 1
Skrevet

Jeg var pasient nummer 1, og sånne som din kollega er grunnen til at jeg sluttet å gå til legekontoret med IBS-relaterte plager. Heldigvis tok de meg seriøst på sykehuset, og jeg fikk grundige utredninger og god hjelp. 

Skrevet

Vær så snill rapportere du henne til legen og helst andre som kan få henne fjernet fra jobben!  Det er på grunn av udugelig drittsekker som hun der som jeg måte til slutt ha en hysterektomi da symptomene mine ble bortforklart når jeg prøvde å sette opp flere legetimer hos mine fastlege.  Hun har absolutt ingenting med å være rundt pasienter å gjøre.  Ille nok med udugelig leger, trenger ikke udugelig helsesekretærer som spille lege selv. 

Anonymkode: aaa9e...c02

• Liker 3
Skrevet

Derfor er det godt å kunne bestille timer på nett. Men ringte forde jeg hadde vært sykmeldt 100% og skulle over på 50%. Legen la det ikke inn for hun var syk, ringte kontoret og legesekretæren sukket og så at hun bare fikk ta mitt ord på det da, og be en annen lege skrive det. Men det står da på den sykemeldingen jeg fikk først at etter 100 var det 50%, står og i journalen. Følte at hun hintet til at jeg diktet opp at jeg skulle ha sykmelding. Fikk og streng beskjed om at legen hadde feber og var hjemme, at det var viktig å snakke strengt til meg for det skjønner jeg ikke. Ringte bare for at det skulle bli riktig med nav og arbeidsgiver..   

Anonymkode: a5491...f5b

• Liker 1
Skrevet
Cleo88 skrev (På 14.2.2021 den 0.01):

Ok... Jeg er overrasket over at mennesker som skal vurdere prioritet til behandling ikke har mer utdannelse. Er dette vanlig praksis? Jeg trodde de som satt i skranka på feks. legevakta var sykepleiere..

Tenkte helsesekretærer var folk som jobber på kontor, altså er sekretærer og "bare" noterer/videreformidler/sørger for organisering av timer og er et nøytralt og nyttig mellomromledd mellom behandlere og pasienter. Men de gjør altså også medisinske vurderinger. Da har jeg lært noe nytt i dag... 

Jeg har gått helsesekretærstudiet og det stemmer at man blir opplært til å vurderer situasjonen, men da mtp hvor i rekka pasienten kommer og hvor raskt de skal komme inn på time, man skal absolutt ikke diagnostisere pasienten sånn som det er gjort her. Det er tre års videregående utdannelse innenfor helse hvor kontorarbeid kun er en liten del av det.

Forsovidt gjør helsesekretærene så og si alt det andre på legekontorene. De tar blodprøver, analyserer prøver som skal analyseres på stedet, assistere ved kirurgisk inngrep utført hos legen o.l.  Hos legen min tar aldri legen blodprøve, det er det kun sekretærene som gjør, i tillegg til kontorarbeidet.

Anonymkode: 603bf...77d

• Liker 1
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ingen av dere skal gi råd til pasienter. Hjelpes.

Skrevet

Ta dette opp med legen. 
Kollegaen din høres forresten ut som en av sekretærene på mitt legekontor, og hun er årsaken til at jeg aldri drar dit selv ved alvorlige og langvarige symptomer som absolutt burde utredes. Dette legekontoret har ikke timebestilling på nett og ringer jeg dit er jeg heldig om jeg får kranglet meg til en time om 8 uker 🙄🤦‍♀️

Ga opp etter en gang jeg var syk og lurte på om jeg behøvde medisiner. Fikk spørsmål fra legesekretæren om jeg ikke hadde egenmeldingsdager igjen, for hun ville ikke gi meg time 🙄🤦‍♀️ Da jeg sa at jo, det hadde jeg, men jeg ville fortsatt ha en legetime for å sjekke om jeg behøvde medikamentelle behandling. Da fikk jeg beskjed om å gå på apoteket og høre om de hadde noe reseptfritt der... 🙄🤦‍♀️ Etter mye om og men fikk jeg kranglet meg til å få en time likevel, og det viste seg at jeg var såpass syk at medisiner var nødvendig. 🙄🤦‍♀️

En annen gang klarte jeg ikke krangle meg til å få time en gang. Fikk bare beskjed om at jeg kunne få en time 7-8 uker senere. Siden jeg var akutt syk sa jeg at dersom jeg fortsattt var syk om 8 uker så hadde jeg måttet dra på legevakta for lenge siden. «Ok», svarte hun da og la på uten å gi meg time hos legen 🤦‍♀️

Anonymkode: ada77...c91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ta dette opp med legen. 
Kollegaen din høres forresten ut som en av sekretærene på mitt legekontor, og hun er årsaken til at jeg aldri drar dit selv ved alvorlige og langvarige symptomer som absolutt burde utredes. Dette legekontoret har ikke timebestilling på nett og ringer jeg dit er jeg heldig om jeg får kranglet meg til en time om 8 uker 🙄🤦‍♀️

Ga opp etter en gang jeg var syk og lurte på om jeg behøvde medisiner. Fikk spørsmål fra legesekretæren om jeg ikke hadde egenmeldingsdager igjen, for hun ville ikke gi meg time 🙄🤦‍♀️ Da jeg sa at jo, det hadde jeg, men jeg ville fortsatt ha en legetime for å sjekke om jeg behøvde medikamentelle behandling. Da fikk jeg beskjed om å gå på apoteket og høre om de hadde noe reseptfritt der... 🙄🤦‍♀️ Etter mye om og men fikk jeg kranglet meg til å få en time likevel, og det viste seg at jeg var såpass syk at medisiner var nødvendig. 🙄🤦‍♀️

En annen gang klarte jeg ikke krangle meg til å få time en gang. Fikk bare beskjed om at jeg kunne få en time 7-8 uker senere. Siden jeg var akutt syk sa jeg at dersom jeg fortsattt var syk om 8 uker så hadde jeg måttet dra på legevakta for lenge siden. «Ok», svarte hun da og la på uten å gi meg time hos legen 🤦‍♀️

Anonymkode: ada77...c91

Er det mulig å klage inn dette og også bytte fastlegekontor?

• Liker 1
Skrevet

Ehm, mistenkelig mange likhetstrekk mellom denne kollegaen og denne søsteren her? Troll

Anonymkode: 6ab58...a39

Skrevet

Det er irriterende å ringe sentralbord når de ikke tar deg seriøst. Jeg ringte Bup fordi selvmordstankene hadde blitt til planer og følte meg utrygg. «Hei jeg synes det er litt lenge til neste time. Kan du gjøre noe med det?» og hun bare «nei det kan ikke gjøres noe med» uten å spørre tilleggsspørsmål som er det akutt, går det bra osv. Så jeg følte meg bare til bry og avvist så bare sa jeg «ok Hadet» og la på. Da tok det en hel uke til jeg turte å spørre om hjelp igjen og da hadde problemene vokst seg så store at jeg ble akkutinnlagt kort tid etter🤮🤮 Det er også bare bullshit at det ikke er noe å gjøre med. Hun kunne satt meg over til akuttvakt og latt en faktisk profesjonell avgjøre om jeg trengte akutt time. 

Anonymkode: e1533...a93

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ehm, mistenkelig mange likhetstrekk mellom denne kollegaen og denne søsteren her? Troll

Anonymkode: 6ab58...a39

Eh nei det er jo to helt forskjellige tråder.

Anonymkode: e1533...a93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...