AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #1 Skrevet 13. februar 2021 Jeg jobber som legesekretær på et legekontor, og vi snakker med pasienter og gir selvfølgelig råd når de spør og forteller om sine plager. Min kollega bagatelliserer mange av plagene pasientene har, som feks: 1)Pasient har mye magesmerter/ refluks (ibs), har gått ned 5 kg på et par mnd, utmattet, blir dårligere av mat og drikke og vet ikke hva hun skal spise til tross for lav fodmap diett. Min kollega svarer da pasienten: Det er helt vanlig å få litt luft i magen etter et måltid altså.... 2) Pasient har hodeskade etter kollisjon, sliter med lyd og lyssensitivitet. Må ha solbriller og caps inne, og ba oss dempe/slå av det sterke hvite lyset i taket på venterommet. Min kollega svarer da pasienten: Jeg merker også hvor sterkt lyset er når jeg kommer utenfra og inn. Helt vanlig det altså. Pasienten prøver da å forklare at det hun sliter med ikke er akkurat det, men da bare snakker min kollega det bort.. 3)En pasient sliter med senebetennelse i albuer/skuldrene og sier at det blir verre med mobilbruk/pc, men at det ikke er så lett å begrense seg alltid. Min kollega sier da: Alle kjenner seg litt stiv i fingrene hvis de har skrollet litt mye, helt vanlig det altså... 4) En pasient viser oss en føflekk som har blitt til en blemme og ønsker en hastetime. Min kollega ber pasienten dra opp genseren for å vise den til henne. Da sier hun:Den der er jo bare en liten uskyldig blemme, ikke noe å bry legen med. Akkurat da kommer legen forbi og stopper opp og ser på denne føflekkblemmen, så sier han at den vil han fjerne med en gang. Min kollega får beskjed om å bistå legen under inngrepet, og da fortsetter kollegaen og sier at dette kan sikkert vente til neste uke, og at hun kan finne en time til pasienten. Da sier legen litt kvasst at føflekken vil han fjerne med en gang, og at det er jobben hennes å bistå han og at dette bestemmer han! Jeg synes det er så uverdig å behandle pasienter som om de er hypokondere hele gjengen. Anonymkode: d31ae...5a8 24
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #2 Skrevet 13. februar 2021 Ja, hun er veldig uprofesjonell. Anonymkode: 3be9e...214 28
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #3 Skrevet 13. februar 2021 Dette er et problem du bør løfte høyere. Helsesekretærer er ikke leger, og skal aldri late som. Anonymkode: 2e51e...8b1 42
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #4 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, hun er veldig uprofesjonell. Anonymkode: 3be9e...214 Hun har vondt i ryggen og har tinnitus, men er i full jobb og lever et aktivt liv, men synes veldig synd i seg selv tror jeg, og tar ofte ut på pasienter som fungerer mye dårligere enn henne, og som ikke er i stand tilbake jobbe engang. Ts Anonymkode: d31ae...5a8 4
Cleo88 Skrevet 13. februar 2021 #5 Skrevet 13. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #6 Skrevet 13. februar 2021 Sånne burde få juling. Anonymkode: a5491...f5b 4
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #7 Skrevet 13. februar 2021 Cleo88 skrev (4 minutter siden): Er det ikke opp til lege å gjøre de vurderingene sekretæren (?) gjør her? Hvilken medisinsk utdannelse har hn? Regner med hun har videregående/helsesekretær? Har aldri spurt henne. Jeg er hjelpepleier men jobber med det samme som henne. Ts Anonymkode: d31ae...5a8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #8 Skrevet 13. februar 2021 Hun er uprofesjonell og bør fjernes. Sånne personer hører ikke i helsevesenet. Anonymkode: 08003...ba8 20
Gjest theTitanic Skrevet 13. februar 2021 #9 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobber som legesekretær på et legekontor, og vi snakker med pasienter og gir selvfølgelig råd når de spør og forteller om sine plager. Min kollega bagatelliserer mange av plagene pasientene har, som feks: 1)Pasient har mye magesmerter/ refluks (ibs), har gått ned 5 kg på et par mnd, utmattet, blir dårligere av mat og drikke og vet ikke hva hun skal spise til tross for lav fodmap diett. Min kollega svarer da pasienten: Det er helt vanlig å få litt luft i magen etter et måltid altså.... 2) Pasient har hodeskade etter kollisjon, sliter med lyd og lyssensitivitet. Må ha solbriller og caps inne, og ba oss dempe/slå av det sterke hvite lyset i taket på venterommet. Min kollega svarer da pasienten: Jeg merker også hvor sterkt lyset er når jeg kommer utenfra og inn. Helt vanlig det altså. Pasienten prøver da å forklare at det hun sliter med ikke er akkurat det, men da bare snakker min kollega det bort.. 3)En pasient sliter med senebetennelse i albuer/skuldrene og sier at det blir verre med mobilbruk/pc, men at det ikke er så lett å begrense seg alltid. Min kollega sier da: Alle kjenner seg litt stiv i fingrene hvis de har skrollet litt mye, helt vanlig det altså... 4) En pasient viser oss en føflekk som har blitt til en blemme og ønsker en hastetime. Min kollega ber pasienten dra opp genseren for å vise den til henne. Da sier hun:Den der er jo bare en liten uskyldig blemme, ikke noe å bry legen med. Akkurat da kommer legen forbi og stopper opp og ser på denne føflekkblemmen, så sier han at den vil han fjerne med en gang. Min kollega får beskjed om å bistå legen under inngrepet, og da fortsetter kollegaen og sier at dette kan sikkert vente til neste uke, og at hun kan finne en time til pasienten. Da sier legen litt kvasst at føflekken vil han fjerne med en gang, og at det er jobben hennes å bistå han og at dette bestemmer han! Jeg synes det er så uverdig å behandle pasienter som om de er hypokondere hele gjengen. Anonymkode: d31ae...5a8 Kyniske mennesker finnes desverre der de ikkeburde vært. Likevel mye bedre om du tok dette med legen/legesenteret fremfor KG....
Tough cookie Skrevet 13. februar 2021 #10 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er uprofesjonell og bør fjernes. Sånne personer hører ikke i helsevesenet. Anonymkode: 08003...ba8 Det finnes mange sånne legesekretærer som har jobbet en årrekke, er lei jobben sin men holder ut til pensjonsalderen, eller så er de bare bedrevitere av natur. De er lei sytete pasienter, og føler selv de har så mye erfaring at de kan uttale seg på vegne av legen. 8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #11 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (4 minutter siden): Kyniske mennesker finnes desverre der de ikkeburde vært. Likevel mye bedre om du tok dette med legen/legesenteret fremfor KG.... Har prøvd å prate med henne om hennes kommentarer, men enten så skjønner hun ikke hva jeg mener, eller så benekter hun at hun har sagt det. Ts Anonymkode: d31ae...5a8
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #12 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (5 minutter siden): Kyniske mennesker finnes desverre der de ikkeburde vært. Likevel mye bedre om du tok dette med legen/legesenteret fremfor KG.... Hva er problemet med å skrive om dette på kg da? Ts Anonymkode: d31ae...5a8 2
Gjest theTitanic Skrevet 13. februar 2021 #13 Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Hva er problemet med å skrive om dette på kg da? Ts Anonymkode: d31ae...5a8 Bli gjenkjent av kollegaen du irriterer deg over.. (det hadde bekymret meg.) ... tiltro til helsesekretærer.. (for min del eksisterer ikke den, men kanskje andre har det)
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #14 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (5 minutter siden): Bli gjenkjent av kollegaen du irriterer deg over.. (det hadde bekymret meg.) ... tiltro til helsesekretærer.. (for min del eksisterer ikke den, men kanskje andre har det) Tror nok det er en del sånne helsesekretærer dessverre. Og hva så? Det er faktisk ikke ok oppførsel. Hun har jo forsøkt å snakke med henne uten at det gikk inn. Legen der har jo sett henne i aksjon og. Anonymkode: bc504...010 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #15 Skrevet 13. februar 2021 theTitanic skrev (11 minutter siden): Bli gjenkjent av kollegaen du irriterer deg over.. (det hadde bekymret meg.) ... tiltro til helsesekretærer.. (for min del eksisterer ikke den, men kanskje andre har det) Det at min kollega gjenkjenner dette innlegget, bryr jeg meg ikke om. Ts Anonymkode: d31ae...5a8 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #16 Skrevet 13. februar 2021 Si det til hennes nærmeste leder, slik at hun kan få en advarsel for å ikke utføre jobben sin. Anonymkode: eac29...4dc 4
Cleo88 Skrevet 13. februar 2021 #17 Skrevet 13. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88
Tough cookie Skrevet 13. februar 2021 #18 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Cleo88 skrev (3 minutter siden): Ok... Jeg er overrasket over at mennesker som skal vurdere prioritet til behandling ikke har mer utdannelse. Er dette vanlig praksis? Jeg trodde de som satt i skranka på feks. legevakta var sykepleiere.. Tenkte helsesekretærer var folk som jobber på kontor, altså er sekretærer og "bare" noterer/videreformidler/sørger for organisering av timer og er et nøytralt og nyttig mellomromledd mellom behandlere og pasienter. Men de gjør altså også medisinske vurderinger. Da har jeg lært noe nytt i dag... På legevakten er vel alle som sitter i luken/tlf sykepleiere, men på et vanlig legekontor er det vel legesekretærer med helse og sosial linje eller helsesekretær kurs tror jeg. Endret 13. februar 2021 av Tough cookie 4
Cleo88 Skrevet 13. februar 2021 #19 Skrevet 13. februar 2021 (endret) . Endret 10. mai 2021 av Cleo88 2
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2021 #20 Skrevet 13. februar 2021 Tough cookie skrev (1 time siden): Det finnes mange sånne legesekretærer som har jobbet en årrekke, er lei jobben sin men holder ut til pensjonsalderen, eller så er de bare bedrevitere av natur. De er lei sytete pasienter, og føler selv de har så mye erfaring at de kan uttale seg på vegne av legen. De er ikke lege og kan ikke uttale seg på vegne av en. Pasientene fortjener ikke heller sytete legesekretærer som er lei av livet de har valgte for seg. Dette er enda en grunn til disse personene ikke hører til yrket. Anonymkode: 08003...ba8 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå