Gå til innhold

Hvordan klarte folk egentlig å lukeparkere i gamle dager før ryggekamera og sensor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg tok lappen i "gamle dager" - altså for 7 år siden - lærte vi lukeparkering på kjøreskolen, helt uten ryggekamera eller sensor. Det er faktisk ikke så vanskelig.

Anonymkode: 49af1...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke rart at vi skal få så mye teknologisk hjelp som vi ikke trenger? Han som fant opp pipelyden som varsler alt fra bilbelte til at vaskemaskinen er ferdig burde vært skutt for lenge siden.

Anonymkode: 394ac...005

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt ryggekamera. På bilen jeg har nå og den forrige er det sensor. Før det klarte jeg meg fint uten. Husker at jeg syntes det var forstyrrende når jeg fikk den første bilen med sensor, så jeg slo det ofte av i begynnelsen. 

Det gikk helt fint, har aldri bulket under lukeparkering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har ingen av delene og lukeparker nå. Ikke min favoritting men går nå greit. Er bare en vanesak. Jeg lukeparkerer bedre uten kamera enn med, for det er det jeg er mest vant med:P Men har sikkert også noe å gjøre med at jeg har problemer med å stole på speil, og det gjelder også for kamera. Aner ikke hvorfor :fnise:

 

Anonymkode: d691c...478

Gjetter at det er fordi du har sett på speil i noen eldre biler hvor det står 'objects in mirror may be closer than they appear'. 

Det husker jeg veldig godt ihvertfall. 😊

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kamera, men sensor bak og en tegning på skjermen som skal illustrere hvor langt jeg er fra å være borti noe. Har skrudd av hele dritten, den pipingen går av på en katt 1 km unna (satt litt på spissen). Parkerer mye bedre ved hjelp av hode og speil. Hadde ryggekamera på en leiebil og syns det var praktisk, men stoler mest på eget hode.

Nå er det 20 år siden jeg tok lappen da, så jeg er vant til å parkere uten assistanse - annet enn fra en og annen mann over 80 som ser en blondine rygge og gjerne vil komme og vinke meg på plass. Helt fint, det. 

Anonymkode: a41eb...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på å lære meg å kjøre bil nå, og man lærer da lukeparkering på gamlemåten? Kjøreskolebilen er ryggesensor, men den kan jeg ikke stole på uansett, så jeg må jo bruke øynene. Tviler på at noen kjøreskoler lærer elevene sine å bruke ryggesensor og ryggekamera ved lukeparkering. Det er uforsvarlig. 

Anonymkode: 8c064...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg holder på å lære meg å kjøre bil nå, og man lærer da lukeparkering på gamlemåten? Kjøreskolebilen er ryggesensor, men den kan jeg ikke stole på uansett, så jeg må jo bruke øynene. Tviler på at noen kjøreskoler lærer elevene sine å bruke ryggesensor og ryggekamera ved lukeparkering. Det er uforsvarlig. 

Anonymkode: 8c064...fdf

har*

Anonymkode: 8c064...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukeparkerte daglig i trange gater i Oslo over mange år, med "gammeldags" bil. Visste akkurat hvor jeg hadde den ved å bruke speil. 

Nå har jeg hatt kamera i 10+ år, og ville på ingen måte følt meg sikker uten. Kjørte en bil uten kamera for et-par år siden, og synes selv det å rygge inn på en vanlig parkeringsplass var ubehagelig når jeg ikke hadde full oversikt bak bilen. 

Men mannen som også har kamera i sin bil snur seg fortsatt, og stoler ikke på kameraet... 

Anonymkode: 7e6db...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69

I riktig gamle dager, så hadde man ikke høyteknologiske hjelpemidler som speil heller(men det var før min tid). Se på biler fra bilens barndom. Men man klarte jo å parkere da også, men man måtte vri kroppen frem og tilbake for å se.

Speil på kjøretøy kom vel egentlig først på jagerfly under første verdenskrig(for å oppdage fiendens fly som kom bakfra (man hadde ikke radar - verken på bakken eller i flyene - det kom på slutten av 30-tallet og under 2.verdenskrig, men ble først vanlig når jetfly ble vanlig etter krigen), og deretter flyttet vel noen av disse pilotene speilene over på sine biler - og så tok bilfabrikanter opp i idéen. 

Deretter kom midtspeil og speil på førersiden, men det var ikke for å lukeparkere. Det var for å sjekke trafikken bakfra når man skulle ut fra lukeparkeringen. Mener det var vel på andre halvdel av 60-tallet at det kom speil på begge sider som standard.

Når jeg lærte å ta lappen, så lærte jeg å parkere bare ved å bruke speil - ikke ved å vri på kroppen. Men da hadde bilene tre speil, og det er de du trenger. I dag skal man ha park assist, autopilot, helt selvkjørende biler der man taster inn adressen og bilen gjør resten  - hvor gleden av å kjøre - føler friheten av å kjøre bil! Da kan man like godt ta bussen, trikken, toget eller taxi da. Den dagen det ikke blir mulig å kjøre bil uten at den er selvkjørende - så kjøper jeg hest og ev vogn, eller motorsykkel.  Eller kjøper veteranbiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ikke å lukeparkere når jeg tok førerkortet for 7 år siden. Det var noe jeg savnet veldig, da jeg innså at det var lurt å kunne. Tok med meg bilen til en veldig rolig gate og fant en stor luke. Der øvde jeg. Jeg bodde da midt i byen.

Men jeg er overrasket over at folk ikke greier å kjøre bil uten å ha speilet inne i midten foran. Nå snakker jeg om rett fram kjøring, ikke lukeparkering. På varebiler er det sjeldent man ser igjennom lasterommet med det. Så lenge speilene på siden er riktig innstilt, så gir det veldig god oversikt bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (54 minutter siden):

I riktig gamle dager, så hadde man ikke høyteknologiske hjelpemidler som speil heller(men det var før min tid). Se på biler fra bilens barndom. Men man klarte jo å parkere da også, men man måtte vri kroppen frem og tilbake for å se.

Speil på kjøretøy kom vel egentlig først på jagerfly under første verdenskrig(for å oppdage fiendens fly som kom bakfra (man hadde ikke radar - verken på bakken eller i flyene - det kom på slutten av 30-tallet og under 2.verdenskrig, men ble først vanlig når jetfly ble vanlig etter krigen), og deretter flyttet vel noen av disse pilotene speilene over på sine biler - og så tok bilfabrikanter opp i idéen. 

Deretter kom midtspeil og speil på førersiden, men det var ikke for å lukeparkere. Det var for å sjekke trafikken bakfra når man skulle ut fra lukeparkeringen. Mener det var vel på andre halvdel av 60-tallet at det kom speil på begge sider som standard.

Når jeg lærte å ta lappen, så lærte jeg å parkere bare ved å bruke speil - ikke ved å vri på kroppen. Men da hadde bilene tre speil, og det er de du trenger. I dag skal man ha park assist, autopilot, helt selvkjørende biler der man taster inn adressen og bilen gjør resten  - hvor gleden av å kjøre - føler friheten av å kjøre bil! Da kan man like godt ta bussen, trikken, toget eller taxi da. Den dagen det ikke blir mulig å kjøre bil uten at den er selvkjørende - så kjøper jeg hest og ev vogn, eller motorsykkel.  Eller kjøper veteranbiler

Men i riktig gamle dager, da det ikke var speil, var det neppe mange biler i sving heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegglampe skrev (1 time siden):

Jeg lærte ikke å lukeparkere når jeg tok førerkortet for 7 år siden. Det var noe jeg savnet veldig, da jeg innså at det var lurt å kunne. Tok med meg bilen til en veldig rolig gate og fant en stor luke. Der øvde jeg. Jeg bodde da midt i byen.

Men jeg er overrasket over at folk ikke greier å kjøre bil uten å ha speilet inne i midten foran. Nå snakker jeg om rett fram kjøring, ikke lukeparkering. På varebiler er det sjeldent man ser igjennom lasterommet med det. Så lenge speilene på siden er riktig innstilt, så gir det veldig god oversikt bakover.

Det har jeg aldri tenkt over. Jeg bruker speilet inne i bilen mye, jeg kjører mye i by, så er her jeg følger med på trafikken bak. Det er ofte utrykningskjøretøy, filplanlegging, med mer. 

Mitt beste svar er vel at dette gir det beste oversiktsbildet bakover, med et kort blikk, der du såvidt løfter blikket fra veien foran. I stedet for å sette sammen informasjonen fra to sidespeil? 

Anonymkode: 7e6db...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...