miamiamia Skrevet 12. februar 2021 #21 Skrevet 12. februar 2021 Viruset vil ALDRI forsvinne og vaksinene er jo helsefarlige. Så flokkimmunitet og skru av TV hjelper i massevis.
Example Skrevet 13. februar 2021 #22 Skrevet 13. februar 2021 NorthernLight skrev (8 timer siden): Er ikke så rart at støtten minsker når det ikke er så mange innlagte osv. Skulle en av mutantene skape masse smitte og mange innlagte så vil nok mange støtte tiltak. Men nå vet jo ingen hvordan dette året blir.. Kanskje i en kortere periode, men vi har nå hatt stengt mye i veldig lang tid. Det er litt begrenset hvor lenge man kan holde på med dette. Tiltakene begynner å ramme så hardt for så mange at man begynner å gå tom for muligheter. Ikke bare rammer det arbeidslivet, men spesielt barn og unge. Det vil koste oss så mye at selv i et helseperspektiv vil det snart være lite hensiktsmessig. Disse tiltakene koster så mye at det vil sannsynligvis føre til varige kutt i helsevesenet på lengre sikt. 8
Blålin Skrevet 13. februar 2021 #23 Skrevet 13. februar 2021 Example skrev (3 timer siden): Kanskje i en kortere periode, men vi har nå hatt stengt mye i veldig lang tid. Det er litt begrenset hvor lenge man kan holde på med dette. Tiltakene begynner å ramme så hardt for så mange at man begynner å gå tom for muligheter. Ikke bare rammer det arbeidslivet, men spesielt barn og unge. Det vil koste oss så mye at selv i et helseperspektiv vil det snart være lite hensiktsmessig. Disse tiltakene koster så mye at det vil sannsynligvis føre til varige kutt i helsevesenet på lengre sikt. Jeg vurderer å bli litt "uansvarlig mamma" snart. Begynner å bli ordentlig bekymret for ungdommene mine. "Barna i Afrika" taktikken hjelper ikke lenger. Det er merkelig å se på hvordan de "visner" på et vis. Psykisk. Problemet er at de nå har fått virus på hjernen, og knapt tør leve. Yngste sier han nok ikke blir kvitt tvangstankene. Er forøvrig enig når det gjelder "folket skal stenges inne, men intensivkapasiteten har ikke økt med EN seng siden pandemien startet". Ingen debatt. Men hvorfor du tror myndighetene vil lytte slik til folket, fortår jeg ikke. Det virker ikke slik på mange andre områder. 9
mima Skrevet 13. februar 2021 #24 Skrevet 13. februar 2021 De som styrer- har alltid villet spare penger i helsevesenet: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-er-hun-som-ikke-orket-mer/o/5-95-180388 Det gjør at mange helsearbeidere ikke holder ut lenge i jobben. Det spares på nye senger, nytt utstyr, sykepleiere får lite tid og får også andre oppgaver som kunne vært gjort av feks. Hjelpepleiere/ pleieassistenter. Sykehus legges ned. Når det kommer en såkalt pandemi så skal man øke kapasiteten- ordne med feltsykehus om nødvendig. Ikke stenge befolkningen inne. Som regjeringen sier- er det krise er «alt lov». De vedtar kriselover og vi blir fratatt rettighetene våre. Da er det vel ikke noe problem å haste utvikle et sengeområde og få inn ansatte. Slik som i krig- da kan man bli kalt ut. 5
mima Skrevet 13. februar 2021 #25 Skrevet 13. februar 2021 Stopper ikke før man roer ned på testingen.. 1
Sylveon Skrevet 13. februar 2021 #26 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Ukjent. skrev (20 timer siden): Med den nye standarden at ingen skal dø av smittsomme sykdommer så må vi leve sånn for alltid ja. Tydeligvis bedre at folk dør av hjerte- og karsykdommer og selvmord. Jeg er litt usikker. I Oslo så snakkes det jo om lettelser. Videregående går til gult nivå på mandag. Det virker som om byrådet er klare for å åpne opp, så det blir spennende å se hva som skjer. Den som holder tilbake er jo regjeringen som da setter i gang med strenge tiltak. Capt. Obvious skrev (19 timer siden): I så fall er det vel bare å vente på ny lockdown etter vinterferien. Blir nok mye heldigital undervisning for skoleungdom og studenter i år. Ikke si det. Jeg vil ikke tenke på det. Forbanner den heldigitale undervisningen. Skoletilbudet på rødt nivå er en faens vits. Endret 13. februar 2021 av Sylveon 5
Sylveon Skrevet 13. februar 2021 #27 Skrevet 13. februar 2021 (endret) mima skrev (1 time siden): De som styrer- har alltid villet spare penger i helsevesenet: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-er-hun-som-ikke-orket-mer/o/5-95-180388 Det gjør at mange helsearbeidere ikke holder ut lenge i jobben. Det spares på nye senger, nytt utstyr, sykepleiere får lite tid og får også andre oppgaver som kunne vært gjort av feks. Hjelpepleiere/ pleieassistenter. Sykehus legges ned. Når det kommer en såkalt pandemi så skal man øke kapasiteten- ordne med feltsykehus om nødvendig. Ikke stenge befolkningen inne. Som regjeringen sier- er det krise er «alt lov». De vedtar kriselover og vi blir fratatt rettighetene våre. Da er det vel ikke noe problem å haste utvikle et sengeområde og få inn ansatte. Slik som i krig- da kan man bli kalt ut. Jeg er hun som for over fem år siden skrev et leserinnlegg om mangel på intensivsykepleiere. Jeg er hun som har sett at Norsk Sykepleierforbund har advart enda mer. Jeg er hun som har lest at helseforetakene har konstatert det samme: Vi trenger flere intensivsykepleiere! Står det i innlegget som du referer til. Det er jo interessant å se at Norsk Sykepleierforbund har advart om at det trengs flere, og nå står vi oppi en krise - der det trengs flere.. men det er det ikke og vi kjører samfunnet ned i en økonomisk grøft fordi at man har ikke kapasitet til det på sykehuset. Jeg tror at til høsten så blir dette en valgsak som kommer til å stå høyt for mange. Og Høyre, som da, har vært litt sløve på dette mens de har styrt har veldig lite å stille med. De har faktisk holdt på siden 2015. De kan argumentere at de har gitt skattelettelser, men ikke at de har satt i gang med noe som har vært livsnødvendig på sykehuset. Endret 13. februar 2021 av Sylveon 2
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #28 Skrevet 13. februar 2021 Sylveon skrev (14 minutter siden): Jeg er litt usikker. I Oslo så snakkes det jo om lettelser. Videregående går til gult nivå på mandag. Det virker som om byrådet er klare for å åpne opp, så det blir spennende å se hva som skjer. Den som holder tilbake er jo regjeringen som da setter i gang med strenge tilbake. Ikke si det. Jeg vil ikke tenke på det. Forbanner den heldigitale undervisningen. Skoletilbudet på rødt nivå er en faens vits. Løsningen er i så fall vaksine. Hvis man greier å få opp tempoet, så kan det gå bra til høsten. Et bittelite kanskje, selv om jeg ikke tror sannsynligheten er så høy for det. 1
Gjest Margo Skrevet 13. februar 2021 #29 Skrevet 13. februar 2021 Jeg har sagt fra starten av at jeg tror det begynner å nærme seg normalitet til høsten 2021. Men jeg kan ta helt feil 🤷🏻♀️🤷🏻♀️
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #30 Skrevet 13. februar 2021 Vera skrev (4 minutter siden): Jeg har sagt fra starten av at jeg tror det begynner å nærme seg normalitet til høsten 2021. Men jeg kan ta helt feil 🤷🏻♀️🤷🏻♀️ Jeg krysser virkelig fingrene for det, men tror det i realiteten ikke er veldig sannsynlig. 4
Gjest Margo Skrevet 13. februar 2021 #31 Skrevet 13. februar 2021 Capt. Obvious skrev (9 minutter siden): Jeg krysser virkelig fingrene for det, men tror det i realiteten ikke er veldig sannsynlig. 😞😞 Jeg tror det er viktig med håp, men samtidig ha et realistisk syn på at ting kan endres i begge retninger. For min del hjelper det på den psykiske helsen å tenke at det kanskje kan begynne å nærme seg normalitet høsten 2021. Samtidig er jeg også innstilt på at det ikke trenger å bli slik. Jeg har stor respekt for at folk er leie nå, og skjønner så godt at folk ønsker hverdagen sin tilbake. Det er jo et sunnhetstegn at det vi savner mest, er det som ellers blir tatt for gitt - hverdag. Håper vi lærer oss å sette enda større pris på den gode, kjedelige hverdagen igjen når den kommer
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #32 Skrevet 13. februar 2021 Vera skrev (7 minutter siden): 😞😞 Jeg tror det er viktig med håp, men samtidig ha et realistisk syn på at ting kan endres i begge retninger. For min del hjelper det på den psykiske helsen å tenke at det kanskje kan begynne å nærme seg normalitet høsten 2021. Samtidig er jeg også innstilt på at det ikke trenger å bli slik. Jeg har stor respekt for at folk er leie nå, og skjønner så godt at folk ønsker hverdagen sin tilbake. Det er jo et sunnhetstegn at det vi savner mest, er det som ellers blir tatt for gitt - hverdag. Håper vi lærer oss å sette enda større pris på den gode, kjedelige hverdagen igjen når den kommer Ja, vi får se. Er fristet til å si at man til høsten bør åpne det meste igjen for å redde stumpene av samfuinnet, da vil antakeligvis de viktigste risikogruppene være vaksinert (resten kan ta flere år). Åpne grenser, åpne skoler og åpne arbeidsplasser, åpne kulturtilbud og treningsmuligheter, med visse restriksjoner for de største forsamlingene (neppe lurt å ha konserter o.l. med 30.000 med tanke på superspredere). 1
Example Skrevet 13. februar 2021 #33 Skrevet 13. februar 2021 Blålin skrev (5 timer siden): Jeg vurderer å bli litt "uansvarlig mamma" snart. Begynner å bli ordentlig bekymret for ungdommene mine. "Barna i Afrika" taktikken hjelper ikke lenger. Det er merkelig å se på hvordan de "visner" på et vis. Psykisk. Problemet er at de nå har fått virus på hjernen, og knapt tør leve. Yngste sier han nok ikke blir kvitt tvangstankene. Er forøvrig enig når det gjelder "folket skal stenges inne, men intensivkapasiteten har ikke økt med EN seng siden pandemien startet". Ingen debatt. Men hvorfor du tror myndighetene vil lytte slik til folket, fortår jeg ikke. Det virker ikke slik på mange andre områder. De har vist seg å justere tiltaksnivå etter sannsynlighet for etterlevelse. Julen var et eksempel på dette, polstenging og vinterferien nå til en viss grad det samme. Også er det valg til høsten. Jeg vil tro at regjeringen ønsker å gå inn i valget med mest mulig støtte. 2
pippilang Skrevet 13. februar 2021 #34 Skrevet 13. februar 2021 Begynner å se lyset i tunnelen. Er selv blitt vaksinert og kjenner det er en lettelse. 1
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #35 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Example skrev (4 timer siden): De har vist seg å justere tiltaksnivå etter sannsynlighet for etterlevelse. Julen var et eksempel på dette, polstenging og vinterferien nå til en viss grad det samme. Også er det valg til høsten. Jeg vil tro at regjeringen ønsker å gå inn i valget med mest mulig støtte. Ja, men erfaring bør jo til nå ha vist at den strategien er lite lur. Vi vil antakeligvis få en ny streng nedstengning etter vinterferien, på samme måte man fikk det etter juleferien. Så da forsvinner vel også våren i lockdown 🤔. Men ja, det er dessverre litt for tydelig etter hvert at vi er godt i gang med et valgår nå, og der ingen av politikerne har lyst til å fremstå som den/de som skaper begrensninger for å ikke sitte igjen med en politisk svarteper. Endret 13. februar 2021 av Capt. Obvious 2
Fjellulven Skrevet 13. februar 2021 #36 Skrevet 13. februar 2021 Er drittlei selv. Redd for at vi som fortsatt er ganske unge aldri kan dra ut å være med venner mer på en normal måte, aldri dra på en stor fest lenger, aldri kunne gi folk en skikkelig klem etc. Slik ting er nå ser det mørkt ut siden det er total lockdown og i og med at viruset bare muterer hele tiden. Jeg er 22, men ser for meg at ting ikke kan kalles for normalt igjen innen jeg er 30.. Håper ikke det! Krysser fingrene for at det roer seg innen høsten. 2
Forundret.. Skrevet 13. februar 2021 #37 Skrevet 13. februar 2021 Begynner å se nokså svart på det selv og tenker at dette er den nye verden for oss. Jeg tenker at vaksinene er oppskrytt. Spesielt med tanke på alle disse mutasjonen som kommer. Blant annet er vaksinene jo ikke lagd for dem under 18 år heller. Tenker at å få bukt med viruset så må alle smittes samtidig eller innen en viss periode for å oppnå immunitet samtidig. At de sterkeste og best tilpassede overlever. Survival of the fittest liksom 😟 Eller.. Jeg vet ikke, ser bare negativt på det. 5
Gjest Ishm Skrevet 13. februar 2021 #38 Skrevet 13. februar 2021 Jeg er 20 og regner med at viruset vil vare frem til jeg er 25 hvertfall men kanskje tik og med til jeg er 40
Capt. Obvious Skrevet 13. februar 2021 #39 Skrevet 13. februar 2021 Ishm skrev (14 minutter siden): Jeg er 20 og regner med at viruset vil vare frem til jeg er 25 hvertfall men kanskje tik og med til jeg er 40 Viruset i seg selv blir man sannsynligvis ikke kvitt, men hvordan man forholder seg til det er helt og holdent et politisk valg. Menneskeheten velger sin egen skjebne fremover og med det hvorvidt det går bra eller ikke. 2
Anonymus1986 Skrevet 13. februar 2021 #40 Skrevet 13. februar 2021 (endret) Håper Example får rett, for jeg hverken gidder eller orker og ta smittevernshensyn til alt og alle til evig tid (Flere år). Man kjører seg selv psykisk i senk om man skal være så stressa og obs hele tiden over en så lang periode. Skal tross alt leve litt, oppleve ting og bli fysisk kjent med nye mennesker før jeg blir alvorlig syk og dør en gang i fremtiden. Egoistisk? Ja, men det er vi alle til en viss grad når man bare får en sjanse. Når jeg får vaksinen er det slutt på dugnaden fra min side. Endret 13. februar 2021 av Anonymus1986 3
Fremhevede innlegg