Becky Skrevet 12. februar 2021 #1 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Anslås at 168.000 nordmenn kommer til å reise til utlandet i vinterferien, viser fersk undersøkelse. Undersøkelsen er utført av YouGov på oppdrag av Europeiske Reiseforsikring. 1005 personer deltok i undersøkelsen fra 3. til 7. februar. Europeiske Reiseforsikring advarer mot utenlandsreiser på nåværende tidspunkt. – Dersom man trosser reiserådet, altså det røde lyset i myndighetenes reisekart, har man ikke gyldig forsikring på reisen, advarer kommunikasjonssjef Andreas Bibow Handeland (NTB) https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/168000-nordmenn-planlegger-vinterferie-i-utlandet.FxEo7r7Z2?utm_source=vgfront&utm_content=row-6 Interssant! Mens her sitter jeg i Tyskland og tenker at jeg ikke skal dra hjem til familie (som jeg snart ikke har sett på over et halvt år) for å ikke dra med meg potensiell smitte. Hva er poenget om en så stor del skulle velge å dra på ferie nå, i utlandet ? :') Dette kan vel ikke stemme? Ingenting er jo oppe? Endret 12. februar 2021 av Becky 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 12. februar 2021 #2 Del Skrevet 12. februar 2021 Folk er egoistiske. Det er garantert ikke 168000 som har legitime grunner til å reise akkurat nå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 12. februar 2021 #3 Del Skrevet 12. februar 2021 Misbruk av statistikk. Europeiske Reiseforsikring har spurt 1000 personer, og omkring 30-35 personer har svart at de vurderer en tur til utlandet. Så bruker de forholdsmessig statistikk, og sier at hvis disse er representative for hele befolkningen, så utgjør de 3%, og av hele befolkningen er dette 168,000 mennesker. Så blåser de dette opp til en overskrift. Håper de følger opp dette etter vinterferien for å se om denne tabloidsaken har hold i virkeligheten. Jeg nekter å tro at såpass mange faktisk reiser. Av de jeg kjenner som har hatt legitime jobbturer, sier alle at flyplassene er folketomme. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #4 Del Skrevet 12. februar 2021 Lønnesirup01 skrev (4 minutter siden): Misbruk av statistikk. Europeiske Reiseforsikring har spurt 1000 personer, og omkring 30-35 personer har svart at de vurderer en tur til utlandet. Så bruker de forholdsmessig statistikk, og sier at hvis disse er representative for hele befolkningen, så utgjør de 3%, og av hele befolkningen er dette 168,000 mennesker. Så blåser de dette opp til en overskrift. Håper de følger opp dette etter vinterferien for å se om denne tabloidsaken har hold i virkeligheten. Jeg nekter å tro at såpass mange faktisk reiser. Av de jeg kjenner som har hatt legitime jobbturer, sier alle at flyplassene er folketomme. Tenkte det samme. Det er helt vilt om det skulle stemme. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 12. februar 2021 tussi84 skrev (10 minutter siden): Folk er egoistiske. Det er garantert ikke 168000 som har legitime grunner til å reise akkurat nå. Hvis man virkelig vil reise, så får man det til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Purple Basil Skrevet 12. februar 2021 #6 Del Skrevet 12. februar 2021 Men er det lov å reise nå da? Er jo helt utrolig hvis det faktisk er sånn at tusenvis får mulighet til å reise ut og inn til Norge igjen 😡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 12. februar 2021 #7 Del Skrevet 12. februar 2021 Purple Basil skrev (Akkurat nå): Men er det lov å reise nå da? Er jo helt utrolig hvis det faktisk er sånn at tusenvis får mulighet til å reise ut og inn til Norge igjen 😡 Det har aldri vært ulovlig, men du må testes på grensen og ha karantene. Jeg forstår godt at mange er utålmodige, og risikoen ved reise er jo betraktelig lavere nå som både mange av de sårbare er blitt vaksinert, og folk tester seg på grensen. Det er dessuten arbeidsinnvandringen som har vært et problem mtp. smitte, langt mer enn feriereisende. Det er mest statistikken og overskriften jeg reagerer på. 1005 personer er ikke et representativt utvalg for en befolkning på over 5 millioner. Og jeg reagerer veldig på at mediene bruker tall på denne måten. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #8 Del Skrevet 12. februar 2021 (endret) Lønnesirup01 skrev (8 minutter siden): Det har aldri vært ulovlig, men du må testes på grensen og ha karantene. Jeg forstår godt at mange er utålmodige, og risikoen ved reise er jo betraktelig lavere nå som både mange av de sårbare er blitt vaksinert, og folk tester seg på grensen. Det er dessuten arbeidsinnvandringen som har vært et problem mtp. smitte, langt mer enn feriereisende. Det er mest statistikken og overskriften jeg reagerer på. 1005 personer er ikke et representativt utvalg for en befolkning på over 5 millioner. Og jeg reagerer veldig på at mediene bruker tall på denne måten. Det hjelper jo ikke akkurat at folk tenker de skal reise på ferie i utlandet nå. Ikke kun pga Norge, men der de evt må oppholde seg, og da bli smittet og gi det videre. Vanligvis når man gjør denne typen metode for statistikk, er den basert på et større bilde. Og det kan faktisk "antas" at flere utenfor denne reiseforsikringen, men med andre reiseforsikringer, tenker det samme. Det er helt vanlig å lage slike antagelser utifra en sample fra 1000 mennesker ifh til sannsynlighetsregning. Det betyr ikke at hypotesen de kommer med er skuddsikker. Men det kan være sannsynlig at lagt flere tenker det samme. Endret 12. februar 2021 av Becky Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 12. februar 2021 #9 Del Skrevet 12. februar 2021 Becky skrev (Akkurat nå): Det hjelper jo ikke akkurat at folk tenker de skal reise på ferie i utlandet nå. Ikke kun pga Norge, men der de evt må oppholde seg, og da bli smittet og gi det videre. Vanligvis når man gjør denne typen metode for statistikk, er den basert på et større bilde. Og det kan faktisk "antas" at flere utenfor dette reiseforsikringen, men med andre reiseforsikringer, tenker det samme. Det er helt vanlig å lage slike antagelser utifra en sample fra 1000 mennesker ifh til sannsynlighetsregning (vet dette da jeg studerer master i akkurat dette). Det betyr ikke at hypotesen de kommer med er skuddsikker. Men den kan være sannsynlig and lagt flere tenker det samme. Selvsagt er den ikke skuddsikker, men jeg reagerer likevel på hvordan den er kommunisert. 1000 mennesker er en vanlig "sample"-størrelse, men ikke for så store grupper (jeg har også gått statistikk). Når de opererer med såpass stor usikkerhet, så ville det vært mer naturlig å oppgi den prosentvise andelen: 4% av spurte vurderer utenlandstur. Eller til nød "langt flere enn antatt vil reise utenlands". Antakelsen de kommer med her synes jeg er drøy, og grunnen til at jeg reagerer er fordi jeg ser den er 100% tabloid og vil sjokkere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. februar 2021 #10 Del Skrevet 12. februar 2021 Jeg tenker at dette er ekstrapolert ut fra en antagelse av at de 1005 er representativt. Det er mange faktorer her som er vesentlig å få med: hvem er det de har spurt f.eks.? Er det: 1. Egne kunder? 2. Bønder på landet som ikke er kunder av europeiske? 3. Studenter på hybel? 4. Et tverrsnitt av befolkningen? At gruppe 1 inneholder 35 % som faktisk kan komme til å reise anser jeg som mulig. At gruppe 2-4 inneholder 35 % som faktisk vil reise anser jeg som tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 12. februar 2021 Lønnesirup01 skrev (2 minutter siden): Selvsagt er den ikke skuddsikker, men jeg reagerer likevel på hvordan den er kommunisert. 1000 mennesker er en vanlig "sample"-størrelse, men ikke for så store grupper (jeg har også gått statistikk). Når de opererer med såpass stor usikkerhet, så ville det vært mer naturlig å oppgi den prosentvise andelen: 4% av spurte vurderer utenlandstur. Eller til nød "langt flere enn antatt vil reise utenlands". Antakelsen de kommer med her synes jeg er drøy, og grunnen til at jeg reagerer er fordi jeg ser den er 100% tabloid og vil sjokkere. Det er selvfølgelig en interessant vinkling på statistikk for tabloider, og overskriften er midt i blinken for de. Men alle gode statistikker er også transparent. De kunne ordlagt det annerledes som f.eks: Av 1005 deltagere på en undersøkelse som ble utført xxx, vil/planlegger xx % av deltagerne å dra på ferie til utlandet i vinterferien. Utifra data samlet fra YouGov på oppdrag av Europeiske Reiseforsikring, kan det antas at 168.000 nordmenn planlegger utlandsreise i vinterferien. Så kunne de gjort en prosent-regning, som du sier. Men bare om det at f.eks 5000 mennesker ville planlagt "ferie" nå, til utlandet er for min del uforståelig. Ikke kun pga smitte de kan spre på ferien sin.. Men har en mistanke om at det ikke er så veeldig mye å finne på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 12. februar 2021 Forfatter #12 Del Skrevet 12. februar 2021 Blondie65 skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at dette er ekstrapolert ut fra en antagelse av at de 1005 er representativt. Det er mange faktorer her som er vesentlig å få med: hvem er det de har spurt f.eks.? Er det: 1. Egne kunder? 2. Bønder på landet som ikke er kunder av europeiske? 3. Studenter på hybel? 4. Et tverrsnitt av befolkningen? At gruppe 1 inneholder 35 % som faktisk kan komme til å reise anser jeg som mulig. At gruppe 2-4 inneholder 35 % som faktisk vil reise anser jeg som tull. Der har du helt rett! Kan være de har spurt noen av disse gruppene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg