minister-mio Skrevet 13. februar 2021 #21 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): På engelsk har det vært sånn en stund. Så har vel noen begynt å herme. Anonymkode: ae95c...a3a Har du eksempel fra engelsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 13. februar 2021 #22 Del Skrevet 13. februar 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg tror det er et tvprogram som heter Call the Midwife, og den du siterer mener å ha hørt ukorrekt bruk av "baby" der. Enda et godt eksempel på hvorfor det er viktig med korrekt skriftspråk - hadde AB990 bruk stor bokstav hadde du nok ikke blitt forvirra. Anonymkode: e0b8b...05a Takk, jeg har ikke hørt om det programmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ordsmed Skrevet 13. februar 2021 #23 Del Skrevet 13. februar 2021 Jeg irriterer meg også over dette, selv om jeg er fullt klar over at det er en fillesak. Jeg ser det hele tiden på amerikanske forum, også, og det er like feil på engelsk. "Remember to put baby in the car seat", f.eks. Det skal være "Remember to put the baby in the car seat". Det eneste eksemplet jeg kommer på som er riktig er "Nobody puts Baby in the corner", og det er bare riktig fordi Frances faktisk kalles Baby. Jeg synes derimot "hen" er et nyttig nyord, og ikke i samme kategori som feil bruk av bestemt form. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 14. februar 2021 #24 Del Skrevet 14. februar 2021 Det er jo feil bruk av bestemt form, men det forekommer jo ofte i avisoverskrifter og lignende. "Mann kjørte i fylla", "Kvinne siktet for drap". Ser for meg det er det folk inspireres av når de formulerer seg på lignende måte i overskrifter her på forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #25 Del Skrevet 16. februar 2021 Har sett dette på insta. Trendy å skrive «baby sover» osv. Men why not liksom. Babyen sover er slitsomt å lese. Barnet sover, kunne man jo brukt. Men men Anonymkode: d49fe...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 17. februar 2021 #26 Del Skrevet 17. februar 2021 solmåneogstjerner skrev (På 12.2.2021 den 11.04): Det er vel det samme som det nye begrepet 'sambo' (som for meg høres ut som en danseglad person fra et eksotisk land). Sambo gjør ditt, sambo gjør datt... En samboer er noe annet. Gaahhd det irriterer meg og 😂 har hørt unnskyldningen med at det skal være forkortet, men nå i 2021 har de fleste av oss ganske greie telefoner og kan fint skrive samboer på autokorrelt feks... Til ts Du har helt rett, det heter babyen. Akkurat som barnet, ungen, jenta, gutten.. Man bruker bestemt pronomen når man bruker fraser du nevner. Samtidig føler jeg det blir veldig upersonlig å konsekvent bruke baby, istedet for babyen min. Lurer på om folk hadde rynket på nesen om jeg hadde skrevet "datter satt og spiste da..", "datter vil ikke.." - det ser mer ut som en avisoverskrift. 🙃 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå